Suomen radat

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Erittäin positiivista, jos Suomen saataisiin yksi uusi, moderni rata. Yksi ihmetyksen aihe on kuitenkin se, voivatko kotimaiset kattojärjestöt (AKK ja Moottoriliitto) antaa kaupallista etua yhdelle radalle avustusten/tukien/rahoituksen muodossa ilman, että sitä saisivat samassa suhteessa myös vanhat jo olemassa olevat radat? Ei mielestäni kuulosta pelisäätöjen mukaiselta.

Entäs näiden haviteltujen ulkomaisten luokkien saaminen Suomeen? Vastaakovatko kattojärjestöt näiden vaatimien "lisenssimaksujen" (vai miksi niitä kutsutaan?) hoitamisesta, vai kenen kontolle ne jäisivät? Selväähän on, ettei tuollaisten maksujen suorittaminen onnistu paikalliselta kilpailunjärjestäjältä tai ratayhtiöltä.

Kuka ylipäätään olisi tuollaisten kisojen järjestävä osapuoli? Selväähän on, että paikallisten autourheiluseurojen talkoohenkeä tuollaiset kuitenkin vaatisivat :wink: Tai ainakin siihen tultaisiin kovasti vetoamaan :D

Yksi perustavaa laatua oleva ongelma kuitenkin on se, miksi ulkomaiset sarjat olisivat kiinnostuneita tulemaan Suomeen? Missään sarjassa ei ole vuosikausiin ollut ainoatakaan merkittävää suomalaista sponsoria, joka voisi vaikuttaa sarjojen tänne saantiin. Pelkkiä kuihtuvia kotimaisia sarjoja/kilpailuja varten tuskin tuon mittaluokan ratahanketta kuitenkaan kannattaa toteuttaa?

Yksi asiahan tämän ratahankkeen toteutumisen seurauksena olisi Ahveniston muuttaminen pikkuhiljaa luonnonsuojelualueeksi :D Jos Etelä-Suomeen nyt saataisiin kansainväliset mitat täyttävä moottorirata, niin tuskin kattojärjestö laittaisi enää tikkua ristiin Ahveniston ympäristölupien puolesta. Mitään suurempia kisoja siellä tuskin ainakaan tultaisiin enää järjestämään.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hyviä pointteja Törnävän suunnalta.

En oikein tiedä mitä mieltä tästä hankkeesta olisi. Tai sanotaan näin, että hieno homma toteutuessaan, mutta ehkei ole ihan niin ruusuista kuin oletetaan. Ei radan toteuttaminen, eikä kilpailujen järjestäminen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tämän projektin totuus taitaa olla se, että rahaa puuttuu 30 miljoonaa ja tällä radalla ei ilmeisesti ole edes ympäristölupaa vielä. Ahveniston muuttamista luonnonsuojelualueeksi, ei tule tapahtumaan. Kaupunki haluaa radan pitää ja myös sitä kehityttää.

" Yksi ihmetyksen aihe on kuitenkin se, voivatko kotimaiset kattojärjestöt (AKK ja Moottoriliitto) antaa kaupallista etua yhdelle radalle avustusten/tukien/rahoituksen muodossa ilman, että sitä saisivat samassa suhteessa myös vanhat jo olemassa olevat radat? Ei mielestäni kuulosta pelisäätöjen mukaiselta."

Tämä on hyvä pointti.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Hienoa jos tämä ratahanke etenee / toteutuu. Silti olisin mielummin nähnyt, että olisi saatu rata lähemmäs harrastajia ja lajin sidosryhmien jäseniä. Toki en tiedä missä nämä sijaitsee, mutta oletan että todennäköisyys menee ihmisten sijainnin mukaan. Nyt Alastaro, Ahvenisto ja etenkin Kymiring on kaukana PK-seudusta, johon Suomi hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa entistä enemmän pakkaantuu. Suorituspaikkaa ei etelään silti tunnuta saavan. Keimolan herättäminen henkiin tuskin koskaan toteutuu, mutta olisiko ollut mahdollista tutkia esim. Premier parkin laajentamismahdollisuuksia, jolloin sijainti olisi ollut lähellä massoja, mutta silti riittävän korvessa.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
että olisi saatu rata lähemmäs harrastajia ja lajin sidosryhmien jäseniä. Toki en tiedä missä nämä sijaitsee, mutta oletan että todennäköisyys menee ihmisten sijainnin mukaan. Nyt Alastaro, Ahvenisto ja etenkin Kymiring on kaukana PK-seudusta, johon Suomi hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa entistä enemmän pakkaantuu. Suorituspaikkaa ei etelään silti tunnuta saavan.
Matka tuonne Kouvolan hujakoille kilpailijoille ei ole ylivoimainen, mutta katsojille kyllä. Uskon edelleen, että MotoGP kisa sinne saadaan, mutta mitään autokisoja ei. Prätkäjengi voi tuollaisen matkan ajaakin. Jos joku WTCC tai GT kisa tulisi, ensimmäisenä vuonna muutama katsoja tuliskin, seuraavina vuosina ei. Ellei liput maksa 2 (kaksi) euroa.
Sinällään hyvä, että AKK tukee tuota ratahanketta. Saataisiin yksi kunnollinen rata tännekin, noiden hassujen Ahvenisto-Alastaro-mikkihiiriratojen lisäksi. Jaa, Alastaron rataahan tullaan jatkamaan. Silloin Ahvenisto jää ainoaksi pienoisradaksi.

olisiko ollut mahdollista tutkia esim. Premier parkin laajentamismahdollisuuksia, jolloin sijainti olisi ollut lähellä massoja, mutta silti riittävän korvessa.
Tuo PP on yksi suuri vitsi. Sehän on käyttökiellossa oleva karting-rata, sillä ei ole mitään tekemistä moottoriradan kanssa. Oletko koskaan siellä ajanut?
Ja, ainoastaan niiden business-to-business liiketoimintamalli on hyväksytty. Radalla on 100% kielto kilpailla.
Sinne nimittäin saisi ehkä ängettyä asfalttispint-radan, mutta turha uneksia.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hienoa jos tämä ratahanke etenee / toteutuu. Silti olisin mielummin nähnyt, että olisi saatu rata lähemmäs harrastajia ja lajin sidosryhmien jäseniä. Toki en tiedä missä nämä sijaitsee, mutta oletan että todennäköisyys menee ihmisten sijainnin mukaan. Nyt Alastaro, Ahvenisto ja etenkin Kymiring on kaukana PK-seudusta, johon Suomi hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa entistä enemmän pakkaantuu. Suorituspaikkaa ei etelään silti tunnuta saavan. Keimolan herättäminen henkiin tuskin koskaan toteutuu, mutta olisiko ollut mahdollista tutkia esim. Premier parkin laajentamismahdollisuuksia, jolloin sijainti olisi ollut lähellä massoja, mutta silti riittävän korvessa.
Olisihan se hienoa, jos joku rata saataisiin kehä III:n sisäpuolelle.

Mutta mikäli ei jaksa ajaa edes tunnin vertaa Kehä III:n ulkopuolelle niin jaksaako sellainen ihminen edes laitella ajopelejä kisakuntoon?
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Speedmanille muistin virkistämiseksi.

Alastaro 3000 m
Botniaring, nykyisellään 2618m
Kemora 2723m
Ahvenisto 3040m
Motopark 3516m

Kaikki nämä luokiteltaneen "mikkihiiriradoiksi"

Tosin Brand Hatchin, 1 mailin mittainen Indy, toimii jopa DTM kisojen näyttämönä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Alastaro 3000 m
Botniaring, nykyisellään 2618m
Ahvenisto 3040m
Alastaron oikea pituus taitaa olla 2721m ja Ahvenistokin on ainakin virallisissa radantarkastuspapereissa alle kolme kilsaa (oikeaa, keskilinjaa pitkin mitattua, pituutta ei taida tietää kukaan).

Tulevana kesänä (ja varmasti vielä pitkään tulevaisudessakin) Botniaring on 4014m pituudellaan selvä ykkönen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Speedmanille muistin virkistämiseksi.

Alastaro 3000 m
Botniaring, nykyisellään 2618m
Kemora 2723m
Ahvenisto 3040m
Motopark 3516m

Kaikki nämä luokiteltaneen "mikkihiiriradoiksi"
Alastaro, uusi mitta muistaakseni n 4,1 tai 4,2 km
Botniaring 4 km, koska uusi osuushan on jo valmis, tosin ilman asfalttia
Iitti oliko 4,5 tms.
Eli Ahveniston kaveriksi jää ainoastaan Kemora, mutta sillä erotuksella, että Kemorassa pääsee oikein kunnolla vauhtiin välillä.
Hki-Vantaa lentoaseman hujakoille suunniteltu ratakin on muistaaksni n 4 km.

Jaa, onhan se tavallaan oikein, että on yksi näpertelyratakin olemassa :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, onhan se tavallaan oikein, että on yksi näpertelyratakin olemassa :dunno:
Ruotsissakin ajellaan useilla alle 3 km:n radoilla, riittää kansallisiin sarjoihin ihan hyvin, niissä kun ei vauhdit ole niin kovia. Suomen nykyiselle "pääluokalle" legendseillehän pienemmät syheröt sopii ihan mainiosti.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
alkuperäistä rataversiota joka lopulta toteutettiin vain osittain?
Ettei vaan kävisi Iitin radan kanssakin niin, että sitä ruvetaan väkisin toteuttamaan vaikkei koko rahoitusta saataisikaan kasaan. Tuloksena lyhyempi rata josta puuttuu katsomorakennukset ym. Yksi pikkurata lisää jolla ikuinen laajennussuunnitelma.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tarkoitatko alkuperäistä rataversiota joka lopulta toteutettiin vain osittain?

Nykyinen rataversio on pisimmilläänkin alle 3000m.
Ei, vaan uuden ympäristöluvan yhteydessähän julkistettiin suunitelma laajennuksesta. Muistelisin, että radasta ei, Botniaringin tapaan, tulee juurikaan nopeampaa kuitenkaan. Pidempi kyllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ettei vaan kävisi Iitin radan kanssakin niin, että sitä ruvetaan väkisin toteuttamaan vaikkei koko rahoitusta saataisikaan kasaan. Tuloksena lyhyempi rata josta puuttuu katsomorakennukset ym. Yksi pikkurata lisää jolla ikuinen laajennussuunnitelma.
Minusta nyt ei (Shanghain tyyliin) kannata niihin katsomorakenteisiin ihan ensimmäiseksi investoida. Tehdään se rata kunnolla ja hoidetaan katsomot aluksi vaikka pelkillä maansiirroilla (katselurinteillä) ja kisojen tullessa väliaikaisilla katsomoilla. Suomessa ei ole järkeä tehdä rataa pelkästään kansainvälistä kilpailutoimintaa ajatellen, vaan sillä täytyy olla jatkuvaa kotimaista käyttöä, tai se on kohta konkurssissa.

Se yksi pikkurata lisää on sekin parempi kuin ei mitään, mutta tavoite kuitenkin on täysimittaisessa Grade 2-radassa. Jos se ei tule suoraan, niin sitten se tulee vaiheittain (jos tulee). Mutta turha sitä on etukäteen manata.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ei, vaan uuden ympäristöluvan yhteydessähän julkistettiin suunitelma laajennuksesta. Muistelisin, että radasta ei, Botniaringin tapaan, tulee juurikaan nopeampaa kuitenkaan. Pidempi kyllä.
Alastaroon suunnitellun lisälenkin pituus on 1450 metriä ja kartta siitä löytyy ympäristölupapäätöksen toiseksi viimeiseltä sivulta.

Lisälenkistä ympäristölupapäätöksessä olevassa kartassa sanotaan, että se on nopea eli jos se pitää paikkansa Alastaron rata muuttuu jonkinverran nykyistä nopeammaksi.

http://www.avi.fi/fi/virastot/etelasuomenavi/Ymparistojavesitalousluvat/Ymparistoluvat/Documents/Päätökset/Vuosi 2012/esavi_paatos_136_2012_1-2012-09-10.pdf
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alastaroon suunnitellun lisälenkin pituus on 1450 metriä ja kartta siitä löytyy ympäristölupapäätöksen toiseksi viimeiseltä sivulta.

Lisälenkistä ympäristölupapäätöksessä olevassa kartassa sanotaan, että se on nopea eli jos se pitää paikkansa Alastaron rata muuttuu jonkinverran nykyistä nopeammaksi.
Kyllähän keskinopeuden ehdotetulla profiililla pitäisi nousta, yksi varsin nopea mutkakin näkyy siinä olevan (paikallisille luokille varmaan useampikin).

Edelläoleva koskee siis radan pisintä versiota. Laajennus luo myös kaksi itsenäistä rataa, joista uusi on huomattavasti jouhevampia kaarteita sisältävä kuin alkuperäinen. Tai saahan tuosta jatkossa kasaan jos jonkinlaista profiilia. Vanhastakin sai, mutten tiedä kuinka paljon vaihtoehtoisia profiileja käytettiin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ei kaikkien ratojen tarvitse olla mitään todella nopeita. On selvä, että Ahvenisto puolustaa paikkaansa jo pelkästään vaativuudellaan. Pelkkä pituus ei tee radasta hyvää!
 
Ylös