Suomen radat

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2210
Igora näyttää aavistuksen nopeammalta radalta kuin Kymiring, mutta joka tapauksessa tämän downgradauksen johdosta Kymiringin osakkeet varmasti nousevat.
Noin niin kun kenen näkövinkkelistä tai miten Igoran tapahtumat yleensäkään liittyy Kymiringiin? :confused:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Kyllä, rata sopii tuollaisenaan hyvin varsinkin alemmille luokille, joten mahdollisimman moni pystyy harjoittelemaan radalla ajoa.
Outo argumentti. Suomessa on pilvin pimein (kyllä, aivan oikea termi) ratoja, jossa voi "harjoitella radalla ajoa".
Siksi tänne tarvitaan yksi oikea moottorirata. No, todella hienohan tuosta tulee puitteiltaan, tuskin häpeää mitenkään Keski- Euroopan ratojen kanssa. Olisivat vaan tehneet siitä hieman nopeamman, mutta näillä mennään.

PS veikkaan, että Suomeessa on ylivoimaisesti eniten moottoriratoja/asukas: Ouluzone, Kemora, Botniaring, Motopark, Pesämäki, Ahvenisto ja nyt vielä Kymiring päälle:ahem:
...ja, eikös vielä Vantaallekin ole tulossa rata...
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Noin niin kun kenen näkövinkkelistä tai miten Igoran tapahtumat yleensäkään liittyy Kymiringiin? :confused:
Kymiringin MotoGP kisaan odotetaan suuria määriä venäläisiä. Tässä mielessä Igora on suora kilpailija Kymiringille, koska se on paljon lähempänä Pietaria. Jossain vaiheessa näytti siltä, että Kymiringillä ei riitä rahat edes radan valmiiksi saamiseksi ja sillä välin Venäjän puolella rata valmistui kaikessa hiljaisuudessa. Ja Igorasta piti tulla vielä pidempi kuin Kymiringistä, joten valmiudet isompiinkin kilpailuihin oli heti olemassa. Tässä vaiheessa tietysti heräsi kysymys, miksei MotoGP kisaa järjestettäisi suoraan Venäjän puolella. Jos Kyringingin rahoitusta ei saada kuntoon, niin näin voi vielä käydäkin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Outo argumentti. Suomessa on pilvin pimein (kyllä, aivan oikea termi) ratoja, jossa voi "harjoitella radalla ajoa".
Tarkoitin aiemmalla kommentilla sitä, että rata ei sovellu parhaalla mahdollisella tavalla nopealle kalustolle. Mutta positiivisena puolena sitä, että nyt rataa on varmaan hauskaa ajaa hitaammallakin kalustolla. Samaa mieltä olen siitä, että rata olisi pitänyt suunnitella nopeammaksi. Nyt sitä ei enää pysty merkittävästi nopeuttamaan vaikka tekisi muutoksia. Hyvänä puolena pidän kuitenkin sitä, että radasta on tehty katsojaystävällinen. En tiedä onko missään päin maailmaa yhtä hyvää rataa katsojan näkövinkkelistä. 4,5 km radasta näkyi katsomoon lähes 4 km.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei se mun mielestä kauheen hyvin sovellu hitaammallekaan kalustolle. Yli kilometrin suorassa ei ainakaan autojen puolelle ole hirveesti järkeä Suomessa ajettavissa luokissa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tämä Paavilaisen kierros Kymiringillä kertoo toistaiseksi parhaiten radan luonteesta. Pitkän suoran jälkeen on kyllä kädet täynnä hommia.

https://youtu.be/X5b4Chyqngg

Huomatkaan muuten Suzuka mutkista hitaimman (oikealle alamäkeen kääntyvän mutkan) hivenen omituinen tupla-apex, jossa Paavilaiselle meinaa käydä hullusti. Muistaakseni kanttareista kuului myös jotain valituksia. Tuo lienee yksi potentiaalinen kandidaatti.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2210
Kymiringin MotoGP kisaan odotetaan suuria määriä venäläisiä. Tässä mielessä Igora on suora kilpailija Kymiringille, koska se on paljon lähempänä Pietaria. Jossain vaiheessa näytti siltä, että Kymiringillä ei riitä rahat edes radan valmiiksi saamiseksi ja sillä välin Venäjän puolella rata valmistui kaikessa hiljaisuudessa. Ja Igorasta piti tulla vielä pidempi kuin Kymiringistä, joten valmiudet isompiinkin kilpailuihin oli heti olemassa. Tässä vaiheessa tietysti heräsi kysymys, miksei MotoGP kisaa järjestettäisi suoraan Venäjän puolella. Jos Kyringingin rahoitusta ei saada kuntoon, niin näin voi vielä käydäkin.
Venäjällä on lukuisia suht moderneja moottoriratoja. Kai ne olisi sen MotoGP:n jo sinne saaneet, mikäli nyt oikeasti haluaisivat. Toki jos MotoGP:tä ajetaankin yllättäen molemmilla radoilla niin sitten se on kilpaileva tapahtuma. Tosin en venäläisten kiinnostusta yleisesti MotoGP-kisoihin, kun ei heillä ole kansainvälisiä kuskejakaan. Vaikka eipä niitä kovin paljon meilläkään ole, mutta perinteitä enemmän.

Googletranslatorin läpi luettuna vaikuttaa myös Igorassa olevan omat haasteensa saada rata valmiiksi. Siellä on hiukan palkat maksamatta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Ei se mun mielestä kauheen hyvin sovellu hitaammallekaan kalustolle. Yli kilometrin suorassa ei ainakaan autojen puolelle ole hirveesti järkeä Suomessa ajettavissa luokissa.
Kansallisissa rata-autokisoissa voisi olla yleisöystävällisempää ajaa pelkästään radan alkupuoliskoa. Samaan tapaan kuin Brands Hatchissäkin järjestetään paljon kisoja indy-versiolla.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Venäjällä on lukuisia suht moderneja moottoriratoja. Kai ne olisi sen MotoGP:n jo sinne saaneet, mikäli nyt oikeasti haluaisivat. Toki jos MotoGP:tä ajetaankin yllättäen molemmilla radoilla niin sitten se on kilpaileva tapahtuma. Tosin en venäläisten kiinnostusta yleisesti MotoGP-kisoihin, kun ei heillä ole kansainvälisiä kuskejakaan. Vaikka eipä niitä kovin paljon meilläkään ole, mutta perinteitä enemmän.

Googletranslatorin läpi luettuna vaikuttaa myös Igorassa olevan omat haasteensa saada rata valmiiksi. Siellä on hiukan palkat maksamatta.
En tiedä Venäjän radoista, mutta ainakin tämän sivuston mukaan Igora on ainut, joka on Kymiringin välittömällä vaikutusalueella:

https://www.racingcircuits.info/europe/russia/

Ja aiemmin uutisoitiin, että rataa oli tekemässä/rahoittamassa Putinin ystäväpiiri, joten oletuksena oli, että tulossa olisi merkittävä pohjoinen rata.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4414
Sijainti
Salo
Kansallisissa rata-autokisoissa voisi olla yleisöystävällisempää ajaa pelkästään radan alkupuoliskoa. Samaan tapaan kuin Brands Hatchissäkin järjestetään paljon kisoja indy-versiolla.
Juu, eipä sitä pitkällä radalla ole mitään mieltä kansallisia ajaa. Ei tarjoa oikein mitään kilpailijoille eikä yleisöllekään. Gran Tourismossa saisi odottaa toista minuuttia, että auto tulee. V1600-luokassaa taas kilometrin suoran ajaminen Pololla, jossa 0-100 9 sek ja huiput välitetyllä laatikolla siinä 180 kmh (luvut mutulla päästä) lienee jo kuljettajillekin vähän tympeää.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kansallisissa rata-autokisoissa voisi olla yleisöystävällisempää ajaa pelkästään radan alkupuoliskoa. Samaan tapaan kuin Brands Hatchissäkin järjestetään paljon kisoja indy-versiolla.
Kymiringillä on kyllä se hyvä puoli, että varsinkin takasuoran katsomosta näkee lähes koko radan. Brands Hatchillä ei näe metsälenkistä yhtään mitään. Kymiringillä ei siis ole radan lyhentämiseen varsinaista tarvetta, ellei sitten takasuoran pituus häiritse. Ei se Kymiringin lyhyt lenkkikään huono vaihtoehto olisi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jep. Sekään ei tosin 2.9 km pitkänä katuratana sovellu ainakaan MotoGP:lle.
MItä katurataa tarkoitat? Jos vittaat vanhaan kunnon Neva ringiin (Nevskoje koltso), niin mun mielestä se oli lähempänä "oikeaa" moottorirataa kuin varsinaista katurataa. Kyseinen rinki tuhottiin jo 13 vuotta sitten Kirovin stadionin mukana.

En muutenkaan ajatellut, että Pietarissa ajettaisiin minkään lajin grand prix'tä (eikä sellaista kaiketi Igoraankaan havitella?), mutta kyllä kai tuo Pietari on "Kymiringin välittömällä vaikutusalueella" siinä missä Igorakin.

Jaa, siellä on näköjään oikea 3.0 km pitkä moottoriratakin.
Eikös 3073m pitäis pyöristää 3,1km:iin?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
MItä katurataa tarkoitat?

Eikös 3073m pitäis pyöristää 3,1km:iin?
Ei mennyt googlaukseni oikein nappiin. Mainitsemani katurata onkin näköjään Usassa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fire...St._Petersburg

Mutta mitä tulee tuohon Pietarin Autodromeen, niin radan pääkonfiguraatio on 3019 m ja lähtöruudukon leikkaavalla tiukalla shikaanilla varustettuna 3073 m. Jälkimmäistä optiota tuskin käytetään nopeammalla kalustolla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onko Kymiringille lainkaan tulossa länsiversiota, kun ei näkynyt mutkassa 13 länsilenkkiä? Vai onkohan se tulee jos on tullakseen -juttu?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Onko Kymiringille lainkaan tulossa länsiversiota, kun ei näkynyt mutkassa 13 länsilenkkiä? Vai onkohan se tulee jos on tullakseen -juttu?
Sitä olen itsekin ihmetellyt, mutta en kyllä tiedä onko sille mitään tarvetta niin kauan kuin ei ole kaksoisvarikkoa. Voihan länsilenkkiäkin kiertää, mutta en tiedä miten voisivat ajaa ilman toista varikkoa sekä länsi- että itälenkkiä yhtäaikaa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Itseasiassa länsilenkin "oikopolku" on varmasti sidottu suunnitelmissakin näkyvän erillisen pikkuvarikon toteutukseen. Eli tulee, jos on tullakseen joskus myöhemmin.
 
Ylös