Suomen radat

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4206
Itse olisin sanonut (ja sanon nytkin), että katsotaan nyt ensin miten ensimmäinen kilpailu menee, niin nähdään paremmin mitä voitaisiin mahdollisesti parantaa. Eihän Kymiringillä ole ylimääräistä rahaa hukattavaksi. Ihan pienillä muutoksilla rataa ei kuitenkaan saada merkittävästi nopeammaksi, ellei sitten lähdetä lyhentämään sitä.

Ihmettelen että miten tämä voi tulla yllätyksenä suunnittelijoille, ei tarvitse kuin katsoa radan profiilia ja siitä näkee jo että flow tapetaan tehokkaasti noilla peräkkäisillä 180-asteen mutkilla, vauhti ei juurikaan pääse kiihtymään.
Kiihdytä - jarruta- kiihdytä- jarruta - kiihdytä -jarruta...

Ammatöörit asialla kun olisi voinut tilan ja alueen puolesta tehdä mitä vain. Onkohan profiilia mallinnettu simulaattoriin?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mutkan 12 oikominen ja 15/16-yhdistelmän oikomisella saisi jo melkoisesti nopeutettua rataa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mutkan 12 oikominen ja 15/16-yhdistelmän oikomisella saisi jo melkoisesti nopeutettua rataa.
Mutkayhdistelmää 15/16 ei voi mielestäni oikoa kuin ottamalla mutkaa 16 hiukan sisään. Muuten joutuu tekemään kaiken uusiksi. Sekin kyllä jo nopeuttaisi rataa. Eikä kuskit varmaan muutenkaan halua että mutkien 14 ja 15 välistä suoraa alettaisiin lyhentämään, kun juuri näitä välisuoria kaivattiin.

Olisi kyllä kiva kuulla Kalliolta vähän tarkemmin, mitkä ne pahimmat ongelma-alueet ovat. Kritisoi lähinnä sitä, että tekniseltä näyttävä osio ei ole niin tekninen, koska ajetaan lähes koko ajan samalla vaihteella. En tiedä oliko mutka 12 ongelmalistassa, vaikka sen oikominen toki myös nopeuttaisi rataa. Ja 7 mutkan suoristamisesta ei välttämättä ole kovin suurta iloa, kun 8 mutka on joka tapauksessa hidas. Tuo osio vaatisi isompaa remppaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Motoparkin takasuora voisi olla nopeampi jos siellä kykenisi vetämään ns u a. Nykyisellään se on niin röykkyinen että tekarit irtoaa suusta. Aika moni kuski on sanonut jatkossa boikotoivansa Motoparkin rataa kun siellä auto hajoaa.
Aika harvakseltaanhan tuolla on ainakin SM-tason autokisoja ajettukin. RR:n SM sen sijaan kisataan vuosittain ja tälläkin kaudella peräti kahdesti. Eikö nuo röykyt sitten haittaa prätkällä niin paljon kuin autolla?
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Muutosehdotuksia rataprofiiliin

Muistan kun Pohjola puhui aikoinaan kuljettajan radasta, jossa mutkissa ei oteta vauhtia pois. Nykyinen profiili ei selkeästi sellainen ole. Rata olisi nykyisellä profiililla ylivoimaisesti koko mm-sarjan hitain rata erittäin nopeasta ensimmäisestä sektorista huolimatta. Vähintään pienet muutokset ovat siis tarpeen.

Kuljettajat ehdottivat takasuoran jälkeisen mutkayhdistelmän oikaisemista. Kohdan maaperä taitaa olla kalliota ja melko pienellä vaivalla voisi oikaista kasia aiempaa nopeampaan ysi-mutkaan. T8 jäisi edelleen kummulle osin sokoksi ja mutka ajettaisiin isommalla vauhdilla. Yhdistelmä olisi vähän kuin Raidillon väärään suuntaan. Muutoksella kierrosajasta lähtisi 2-3 sekuntia pois.

Toinen paikka muutokselle olisi T12 nopeuttaminen. Nyt mutka on melko hidas ja mahdollistaa vain yhden ajolinjan. Pienellä oikaisulla mutkasta saadaan nopeampi ja haastavampi. Vähän kuin Sachsenringin "Waterfall". 1-2 sekuntia pois.

Erittäin hitaat T13&T15 ovat myös iso ongelma. Kyseessä on käytännössä kaksi erittäin lähellä toisiaan olevaa neulansilmää. Molempia mutkia voisi loiventaa. T13 voisi alkaa kääntyä jo aiemmin alamäessä ja oikaista hieman nykyistä ratalinjausta. T15 muokkautuisi samalla nopeammaksi ja T16 olisi hieman vaikeampi kovemmassa vauhdissa. Sektori muistuttaisi olemukseltaan hieman Red Bull Ringin keskiosaa. 2 sekuntia pois.

Kymiring v.2.0: Kierrosaika n. 1:40, keskinopeus 162 km/h
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Moderneissa radoissa on monesti se vika, että niitä on tehty väkisten liian monimutkaisiksi. Kuitenkin monet maailman parhaista radoista ovat profiililtaan aika yksinkertaisia, esim. Monza, Road Atlanta, Bathurst..
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos joskus muutoksia tarvitsee tehdä Kymiringille, niin eiköhän ne tehdä. Mutta en usko, että ennen ensimmäistä MotoGP-kisaa tehdään mitään profiilinmuutoksia. Ja rataprofiilin muutoksiakaan ei tehdä noin vain.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ei puutu enää kuin 10 miljoonaa euroa, että saadaan paikat riittävään kuntoon. Suomeksi se tarkoittaa ettei MotoGP-kisaa ole tulossa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Aika harvakseltaanhan tuolla on ainakin SM-tason autokisoja ajettukin. RR:n SM sen sijaan kisataan vuosittain ja tälläkin kaudella peräti kahdesti. Eikö nuo röykyt sitten haittaa prätkällä niin paljon kuin autolla?
Olisiko sillä jotain merkitystä, että rataa vetää nykyisin Moottoriliiton hallituksenpuheenjohtaja, Tapio Nevala? Motoparkissa ajetaan kaksi kertaa, kun taas Botniaring ei ole RR-kalenterissa ollenkaan, tai ei ainakaan tänä vuonna ollu... Tosin Jurvassa ei taida olla enää kisan järjestämisestä kiinnostunutta seuraakaan.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Olen Pohjolan kanssa samoilla linjoilla, ettei tässä vaiheessa kannata alkaa tekemään muutoksia rataan. Mutta tässä siitä huolimatta oma näkemys siitä, miten radan jouhevuutta saataisiin parannettua pienin muutoksin.

Muutoksista ainoastaan T8:n oikominen on suurempitöinen homma ja vaatii kallion louhintaa. En halua suoraa T6:n ja T9:n väliin, koska T7 on itseasiassa hieno mutka korkeuseroineen. Kaikki muutokset pitäisi olla turva-alueiden puolesta mahdollista toteuttaa. Näillä muutoksilla ei vielä päästä eroon lopun pahamaineisesta kolmikosta, eli mutkista T13, T15 ja T18. Niitä on paha mennä muokkaamaan kajoamatta turva-alueisiin ja festivaalialueeseen. Näistä tarkoituksenmukaisin on avautuva T13, josta tavallaan pidän. T15 on inhokkimutkani. Se on tavallaan täytemutka, joka on ollut pakko lisätä rataan että kierros saadaan täyteen. Tosin on siitäkin iloa varikkorakennuksessa oleville katsojille. T18 on tavallaan perusteltu tilanpuutteen takia. Katsojien kannalta on myös hienoa kun suoralle kiihdytetään hitaasta mutkasta koko vaihdepakka läpi käyden.

 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Tehdessä muutosehdotuksia Kymiringin rataan kannattaisi muistaa se mistä radan johdon taholta muistutettiin, kun Kallio kritisoi tiettyjä osia radasta, eli rataa ei ole tehty pelkästään moottoripyörille vaan myös autoille ja siksi myös FIA:n toiveet on pitänyt ottaa huomioon rataa suunnitellessa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tehdessä muutosehdotuksia Kymiringin rataan kannattaisi muistaa se mistä radan johdon taholta muistutettiin, kun Kallio kritisoi tiettyjä osia radasta, eli rataa ei ole tehty pelkästään moottoripyörille vaan myös autoille ja siksi myös FIA:n toiveet on pitänyt ottaa huomioon rataa suunnitellessa.
Kyllä, rata sopii tuollaisenaan hyvin varsinkin alemmille luokille, joten mahdollisimman moni pystyy harjoittelemaan radalla ajoa.

Mutta mielestäni aiemmin oli myös jotain sen suntaista juttua, että radalla on pitkiä lähes 180 asteisia mutkia paljon juuri moottoripyöriä ajatellen ja että autoille sopisi paremmin lyhyemmät mutkat. Tämä taisi tosin olla forumilaisen kommentti, mutta siinä on kyllä perää.

En tiedä kritisoiko Kallio myös tuon hitaan osion suoria, joista yksikään ei ole täysin suora. Sanoisin että kyseiset kääntyvät suorat on hieno ajaa yksin, mutta ne vaikeuttavat ohituksia. Ensimmäisessä hitaan osion suorassa on käytännössä vain hyvin ahdas ajolinja jarrutukseen. Toisessa suorassa joutuu ohitusta yrittämään pitempää ulkokaarta pitkin ja seuraava mutka ei ole myöskään parhaita mahdollisia sisäkautta ohittamiseen. Kolmas suora soveltuisi taitteesta huolimatta hyvin ohitukseen, mutta sitä seuraa tiukentuva mutka, joka ei myöskään ole optimaalinen ohitusyrityksille. Kaikesta huolimatta pidän siitä, että nuo pikkusuorat ovat luonteikkaita.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Sillä välin Venäjällä...

Näyttää siltä että täällä forumillakin hehkutetun Igora Drive radan suunnitelmiin on tullut hieman muutoksia. Radasta piti tulla noin 4.8 km pitkä, mutta nyt se toteutuukin (ainakin alkuvaiheessa) vain noin 4.1 km pitkänä. Mittasin sekä Igoran että Kymiringin pituudet Google Earthilla ratojen keskiviivaa pitkin (niin hyvin kuin noista työmaa-aikaisista karttapohjista oli mahdollista) ja sain Kymiringille 10 metrin tarkkuudella juuri sen lukeman kuin korkeusprofiilikartassakin. Näin ollen uskon, että Igoran lukemakin on varsin tarkka.

Mittaustulokset (ja luokitus):

Igora Drive
Radan pituus: 4.07 km
Pisin suora: 780 m
FIA Grade 2

Kymiring
Radan pituus: 4.52 km
Pisin suora: 1100 m
FIA Grade 1

Igora näyttää aavistuksen nopeammalta radalta kuin Kymiring, mutta joka tapauksessa tämän downgradauksen johdosta Kymiringin osakkeet varmasti nousevat. Igoran pääsuoralle piti johtaa ainakin lähes kaasu pohjassa ajettava mutka oikeaan, jolloin kiihdytysmatka olisi ollut pari sataa metriä pidempi. Nyt pääsuoralle tullaan vasemmalta huomattavasti hitaamman neulansilmä ja s-mutka yhdistelmän kautta.

Tässä vielä todistusaineistoa mittauksista:



 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kuinkas hidas se Kymiring nyt sitten oikeastaan on?

Selvittelin asiaa vertailemalla MotoGP pyörien ja F1 autojen aika-ajojen paaluaikojen keskinopeuksia samoilla radoilla.

Itävalta, Red Bull Ring:
MotoGP: 187 km/h
F1: 246 km/h (+32%)

Texas, Austin, COTA:
MotoGP: 160 km/h
F1: 215 km/h (+34%)

Austinissa prosentuaalinen ero lienee suurempi, koska mutkia on enemmän. Huomatkaa muuten, että Austin ei ole keskinopeudeltaan mitenkään ihmeellinen, vaikka suuren maailman ratoja onkin. Jos Kymiringillä on jo nyt saavutettu MotoGP pyörällä keskinopeus 151.4 km/h, niin eihän tässä nyt niin kaukana olla.

Vertailun vuoksi laitetaan vielä Hungaroringin F1 paaluajan keskinopeus tältä vuodelta: 211 km/h. Jos käytetään Austinin muuntokerrointa (joka on varmasti noista kahdesta vertailukelpoisempi Kymiringin kanssa), niin Kymiringillä F1 auto saavuttaisi keskinopeuden 203 km/h. Toki rata on vielä vihreä eikä varsinaisia aika-ajo vetoja Kymiringillä ole vielä ajettu, joten olettaa saattaa että keskinopeudet olisivat tätä suurempia. Kymiring lienee kuitenkin Hungaroringiä hiukan hitaampi, mutta ei niin merkittävästi kuin testiajojen perusteella voisi päätellä. Ainakin rata on merkittävästi Monacoa nopeampi, jossa paaluennätys F1 autolla on 171 km/h.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kymiringillä ajettavaksi suunniteltu historicin päätösosakilpailu on ainakin AKK:n KITI-palvelun perusteella siirtynyt ajettavaksi varalla olleeseen Motoparkiin. MIkähän tässä on taustalla? Onko Kymiring turva-alueiltaan niin keskeneräinen, ettei se läpäissyt AKK:n radantarkastusta?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Kymiringillä ajettavaksi suunniteltu historicin päätösosakilpailu on ainakin AKK:n KITI-palvelun perusteella siirtynyt ajettavaksi varalla olleeseen Motoparkiin. MIkähän tässä on taustalla? Onko Kymiring turva-alueiltaan niin keskeneräinen, ettei se läpäissyt AKK:n radantarkastusta?
Pysäköintivarikko vielä soraa...Se syynä.
 
Ylös