Vastauksia ja muutakin
Minkäslainen keli Kymiringillä on tänään ollut? Pääsivätkö ajamaan MotoGP pyörillä kuivalla? Onko kierrosajoista/huippunopeuksista mitään tietoa? Itse menossa vasta huomenna. Taitaa tulla silloinkin hiukan vettä niskaan ja mahdollisesti muutama salamakin...
Noihin kysymyksiin ja vähän muuhunkin vastaus seuraavassa ajatelmassa. Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa siihen, ajetaanko 12-tien varressa sijaitsevalla kankaalla ensi vuonna MotoGP:n MM-sarjaa tai muutakaan kansainvälistä auto tai motokilpailua. En oikeastaan ota kantaa siihenkään, onko 66 euroa* oikea hinta sille että kuusi - käytännössä neljä - kaveria ja muutama kotimainen nimi kiertävät rengastestiä maanantaipäivänä.
Tarkoitus on ruotia, mitä lipun ostanut ja sateesta huolimatta paikan päälle itsensä sängystä kammennut näki ja koki muutaman tunnin aikana.
Keli oli maanantaiaamuna harmaahko, aurinkoa ei toiveista huolimatta saatu esiin. Positiivisena asiana voidaan kuitenkin sanoa että keli ei nyt aivan kalsea ollut, auton mittarissa aamulla +17 astetta ja sade oli maltillista. Paikan päälle löytäminen oli suht helppoa, 12-tien uusi ramppi ohjaa KymiRingille ja liikenneympyrät pitävät risteävän liikenteen jouhevana.
Parkkialueissa on vielä parannettavaa, nyt ohjattiin hiekkakentälle (MP:t ja autot eri paikkoihin), jonka koko oli riittävä tämän päivän yleisömäärälle (2500 lähde Kouvolan Sanomien artikkeli), mutta haaveillun +100,000 katsojan määriin pelkkä tuplaaminen ei riitä. Samoin järjestäjän olisi syytä miettiä sekin asia että osa katsojista voi tulla matalilla urheiluautoilla, ts. parkkialueet soisi päällystettävän.
Ennakkotiedoista poiketen parkissa ei ollut rahastajaa, eivätkö saaneet riittävästi maksupäätteitä, sitä en tiedä. Myös parkin ja radan väliä kulkenut bussi kulki joutuisasti, sekin maksutta.
Alueelle saapuessa toki ensimmäisenä kiinnittää huomiota yleiseen keskeneräisyyteen. Kouvolan puolella pitkän suoran itäpuolella ei ollut vielä valmiita katsomorakennuksia, vaan istumapaikan ostaneille * oli tarkolla väliaikaine "pesiskatsomo". Reuna-alueet olivat käytännössä kaikki vielä louhesoraa ja santaa, joten viimeistelytöitä riittää. Varikon puoli näytti jo aika hyvältä screeniltä käsin, lähemmäs ei päässyt, ylemmät kerrokset tosin olivat vielä rakentamatta.
Itse rata näytti kuitenkin hyvältä. Jo siksikin, että reunoja oli päällystetty soralla, ei Tilke-tyyliin asfaltilla. Radan profiili oli itärinteiltä takakaarteita lukuun ottamatta helposti hahmotettava ja korkeuserot näyttivät varsin maukkailta. Varikkosuoran jälkeinen S-mutka tosin näytti muodostavan vaarallisen vesipussin, toivottavasti tuohon on ratkaisu.
Alueelle noin klo 11 saapuessa Peetu Paavilainen ja Niki Tuuli ottivat tuntumaa rataan. MotoGP-pyöriä lupailtiin noin 12 aikaan. Ilmeisesti Michelinillä oli kova hinku päästä ajamaan slickseillä, jotta radasta saataisiin riittävästi dataa. Tähän ei kuitenkaan meidän vierailuaikana päästy, sateettomiakin hetkiä oli, mutta rata ei varsinaisesti päässyt kunnolla kuivamaan. Mika Kallio avasi pelin KTM:llään ja muistaakseni kellotti 2:06 alkuisia aikoja. Kallio tuntui selvästi nauttivan kotiyleisön edessä ajamisesta, koska kierroksia kertyi. Samoin rata miellytti Bradley Smithiä, joka vuorotteli Kallion kanssa testien ykköspaikasta. Smith intoutui myös temppuilemaan ja etupyörä nousi komeasti pääsuoralla.
Pieni pettymys oli Sylvain Guintolin ja Jonas Folgerin piilottelu, heitä en muista nähneeni radalla. Kahden aikoihin myös sade lisääntyi ja tuolloin oli jo aika ostaa matkamuistot ja suunnata alueelta pois päin.
MotoGP-pyörien äänistä en ihan niin päässyt perille, suurimman osan ajasta olimme aika kaukana radasta. Vaikuttaisi, että KTM on hitusen muita äänekkäämpi. Kaikki radalla nähdyt olivat V4-tyyppiä koneiltaan, joten sekin tuo oman mausteensa, ääni on selvästi erilainen kuin esim. Niki Tuulin ajamassa Superbike-pyörässä. Suzukin rivikoneen jos olisi päässyt vielä kuulemaan...
Oheisohjelmaa oli jonkin verran, väliajalla haastateltiin mm. Simo Lampista ja Soili Karmea (ent. Saarinen) ja vanhoja TT-pyöriä oli näytillä, mutta muutoin tapahtuma keskittyi itse asiaan eli ratatapahtumiin. AV-puolella oli selvästi vielä parannettavaa, toisaalta kehitystä tapahtui myös päivän aikana. Kuva ja ääni ei aina ollut synkassa ja screeniltä oli tasan yksi kuvakulma varikkorakennuksen päädyssä. Lisäksi kuljettajaesittelyn aikaan grafiikat olivat vielä keskeneräiset.
Perinteistä makkaramyyntiä ei mielestäni ollut, yksi koju möi pizzaslicea ja toinen thaiwokia. Hinnat ns. festarihinnat, anniskelualueilla A-oluen hinta taisi olla 7,50€/0,44.
Näin kokonaisuutena Kymiring toisi MotoGP-sarjaan oman persoonallisen lisänsä. Maisemat ovat selkeän skandinaavisen näköiset, alue on tehty kuivalle kankaalle ja kaiteiden ulkopuolella kasvaa korkeaa talousmetsää.