Suomen radat

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Aiemmin oli juttua millä Suomen radoilla saavutetaan kovimmat vauhdit. Mutta jos haetaan keskinopeudeltaan nopeinta rataa, niin Nokian Renkaiden testikeskuksen 1,8 km pitkä ovaali Nokialla lienee hyvä kandidaatti. Radan pisin suora on noin 500 m ja toisella laidalla on n. 580 m pitkä kaasu pohjassa ajettava osuus, joka muodostuu kahdesta suorasta ja näiden välissä olevasta loivasta kaarteesta. Suorien päissä on nopeat vajaan 180 asteen mutkat, joista hitaampi on säteeltään n. 90 m ja nopeampi n. 150 m.

Näköjään tuonne pääsee myös harjoittelemaan: http://nokianua.fi/rata-2/
Tiedä sitten onko itse ovaalille asiaa.


Ja jos laajennetaan vielä skooppia, niin ylivoimaisesti nopein "Suomalainen" rata tulee olemaan Nokian Renkaiden tänä vuonna Espanjaan valmistuva testirata. Se on ennakkotietojen mukaan yli 7 km pitkä ovaali.

Rata koostuu kahdesta 180 asteen kallistetusta mutkasta, joiden kummankin säde on 350 m ja kallistetun osuuden pituus 1422 m (1). Tuosta voidaan mutkien pituudeksi laskea 1100 m, jolloin mutkien väliin jäävät suorat olisivat mitoiltaan ainakin 2,4 km pitkiä.

(1) Lähde: https://www.strabag-international.com/databases/internet/_public/content30.nsf/web30?Openagent&id=2949F1234A24662EC12583AF004E699C


Tässä vielä video Espanjan testiradasta:
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kymiringin varikkorakennus alkaa olla jo melko pitkällä.
https://www.instagram.com/werladrone/
Lienee siis 36 tiimitallia ja 4 teknisen tarkastuksen tallia. Olikohan viimeksimainitut nuo 12 tallin välein olevat, joissa näyttäisi olevan toinen aukoista ummessa?

Tallien määrä tippui siis 8:lla alkuperäisestä 44:stä tiimitallista. https://www.kymiring.fi/moottoriurheilu/varikkorakennus/

Mutkien määrä sen sijaan nousi 4:llä 22:een uuden turvasuunnitelman myötä, jonka FIM on nyt hyväksynyt.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006415254.html

Varmaan hyvä asia tuo numeroitujen mutkien lisäys. Tähän asti radan alkupään mutkien numerointi on ollut sekava.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Aika vähän tulevat kaarrenopeudet nousemaan. Ei siellä ole kuin muutama paikka, josta vielä puuttuu kanttareita. Mutta olen kyllä sitä mieltä että pienetkin parannukset ovat aina tervetulleita. Laitetaan nyt vielä linkki Kymiringin tiedotteeseen asiasta (vaikka samahan se on):
https://www.kymiring.fi/uutiset/uutiset/2020/02/kymiringin-motogp-ratasuunnitelma-hyvaksyttiin
Teoriassa mutkassa neljä ja 13 voidaan vielä lisätä kanttarit ja sitä kautta nostaa nopeuksia.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tässä oma näkemys Kymiringin uudesta 22 mutkaisesta numeroinnista. Keltaisella merkityt ovat mielestäni epävarmempia ja näistä todennäköisesti vain yksi luokitellaan mutkaksi.

 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oletan, että tarkoitat "nykyisellä" vanhenutunutta 18 mutkan ratakarttaa? Uutta 22 mutkan ratakarttaa ei kai vielä ole julkisesti nähtävillä?
Tuon uuden määritelmän 5 ja 17 mutkat.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tuon uuden määritelmän 5 ja 17 mutkat.
Molemmissa on jo kanttarit. Varsinkaan 5 mutkan ulkokehälle kanttareita ei voi lisätä, koska se on potentiaalinen suurinopeuksinen ulosajopaikka. 5 mutkan kohdalla tosin taisi joku toivoa, että kanttari jatkuisi pidemmälle takasuoralle.

Käsittääkseni myös mutkan 21 ulkokehälle toivotiin kanttaria, jotta mutkan 20 kanttarin päättyessä ei joudu nurmikolle. Taisi testeissä yksi kaveri heittää lipat osittain tästä syystä.
Myös mutkan 14 jälkeinen kanttari saisi jatkua pidemmälle samasta syystä.

Sitten on vielä nämä nopeat mutkat ( 4, 11, 12, 15 ), joihin voisi harkita kanttaria mutkan sisäpuolelle. Olisi hyvä että radan reuna olisi paremmin hahmotettavissa, ettei satu lipsahduksia nurmikon puolelle. Pysyisi mutkat myös puhtaampana maa-aineksista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuskin on enää mahdollista laajentaa kanttareita leveyssuunnassa, mutta pituussuunassa olevien kanttarien jatkaminenkin varmasti parantaa kierrosaikoja.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kuva pari viikkoa vanhasta artikkelista:
https://yle.fi/uutiset/3-11194848


Olisikohan tuolla taustalla käynnissä uuden numeroinnin mukaisten T4 ja T5 mutkien välisen turva-alueen laajennus? Jos kyseinen vaatimaton (ja vaarallinen) turva-alue laajenee, niin eiköhän kierrosajatkin parane, kun nopean T4 mutkan voi ajaa riskirajoilla. Tosin jarrutus alkaa heti perään, joten ei ajasta paljoa nipistetä. Jos joku muuten pistäytyy Kymiringillä niin kyseisestä alueesta olisi kiva saada kuvamateriaalia.


 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
On kyllä hassua miten nykyään pitää keksiä joka pieneen kinkamaan mutka ja jakaa varsinaiset mutkat moneen palaan. Minusta tuolla on 12 mutkaa. :alppu:
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Lienee lippumiesten organisointi ja ongelmista varoittaminen huomattavasti selkeämpää, kun on tarkasti määritellyt mutkat.

Tästä syystä voi käydä niinkin, että T10 jaetaan kahteen osaan, vaikka se onkin periaatteessa vain yksi mutka. Mutta saa nähdä, miten ovat nuo numeroineet.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Jo kaksi ensimmäistä MotoGP kisaa on peruttu koronaviruksen takia. Olisi kyllä kohtalon ivaa, jos kaikkien kohdattujen haasteiden jälkeen Kymiring valmistuisi ajallaan ja kisa peruuntuisikin vain viruksen takia. Valitettavasti epidemia vaikuttaa jo nyt lipunmyyntiin ja sitä kautta kisan toteutumiseen.

Täytyy vain toivoa, että epidemia rauhoittuisi kesää kohden. Eikä pelkästään Kymiringin takia. Taloudelliset seuraukset kun voivat nousta ylipääsemättömiksi monessa yrityksessä.

Suomalaisvinkkelistä olisi myös aika turhauttavaa, jos aina jostain suunnasta tulisi altistumisepäily ja koko lyhyt kesä menisi karanteenissa neljän seinän sisällä. Voisi olla virrat melko vähissä seuraavana talvikautena. Tämä tosin olisi vain pieni murhe kaikkien muiden seurannaisvaikutusten keskellä.
 
Ylös