Sue_me
Well-known member
Jo vain.Aavikon korkkarit on semmoset piikkarit, joissa kantalappu on pitsalapion kokoinen. Estää uppoamisen hiekkaan, kun beduiini painaa pileissä.
Jo vain.Aavikon korkkarit on semmoset piikkarit, joissa kantalappu on pitsalapion kokoinen. Estää uppoamisen hiekkaan, kun beduiini painaa pileissä.
Tämä on asia jota ei voida sivuuttaa.Sodan nimenhän päättää sodan voittaja kunhan se ensin saadaan loppumaan
Esim. Veripellot (tekijä Mirja Turunen) -kirjassa sanotaan, että "välittömästi sodan puhjettua tavallinen kansa, väriin katsomatta, puhui kapinasta tai punakapinasta".Poll on puutteellinen. Siitä puuttuu 'Kapina'-vaihtoehto ilman etuliitettä. Tuollaisen vaihtoehdon kuulin lapsena. Vanhoilta ihmisiltä.
:thumbup:Kuinka Karl Marx Tavataan -blogissa toikin aiheeseen täydellisesti sopiva kirjoitus. Erityisesti sotahistoriasta kiinnostuneille (muutakin historiaa on!). Pahoin kuitenkin pelkään, että harva jaksaa Oikkosen teksteihin perehtyä, mikä on sääli. Työteliäitä ovat joskus lukea ja ymmärtää, mutta paikoin aivan loistavia. Merkittävää ajattelua.
Olen joskus miettinyt, oliko esim. kielimuuri venäläisten kanssa eräs tekijä, miksi Suomen vasemmistolaisetkin asettuivat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta puolustamaan valkoisten rinnalla Suomea bolshevikkien puolelle loikkaamisen sijaan?Ikävä sinänsä tuollainen sisällissota, aivan turhaa verenvuodatusta. Onneksi seuraavassa sodassa koko kansakunta seisoi yhtenäisenä Itänaapuria vastaan.
No aika turhaa varmaan, toisaalta olisko noita kaikkia työväestön asemaa ja tasa-arvoa edistäviä lakeja ilman sotaa säädetty vielä pitkiin aikoihin? Näin minulle on historian tunnilla opetettu, että lopulta siitä sodasta oli työväestölle hyötyä.Ikävä sinänsä tuollainen sisällissota, aivan turhaa verenvuodatusta.
Arvokas postaus linkkeineen. Hyvin arvokas ja viisas.No aika turhaa varmaan, toisaalta olisko noita kaikkia työväestön asemaa ja tasa-arvoa edistäviä lakeja ilman sotaa säädetty vielä pitkiin aikoihin? Näin minulle on historian tunnilla opetettu, että lopulta siitä sodasta oli työväestölle hyötyä.
Kokoomukselle ja RKP:lle ei riittänyt sotakaan opettamaan yhteiskunnallista sovintoa. Ei ole yhtään liikaa sanottu, että Edistys, SDP ja Maalaisliitto pelastivat Suomen heti sisällisodan jälkeisinä vuosina.No aika turhaa varmaan, toisaalta olisko noita kaikkia työväestön asemaa ja tasa-arvoa edistäviä lakeja ilman sotaa säädetty vielä pitkiin aikoihin? Näin minulle on historian tunnilla opetettu, että lopulta siitä sodasta oli työväestölle hyötyä.
Jos nyt sovitaan, että jätetään toi koko pois lauseesta.Kyllähän tuo kapinana tunnetaan, ja erityisesti punikithan siellä oli kuosiin saatava: Jääkärien avustamana Mannerheimin johtamana Suomesta sitten NL:ään Suomea liittävät voimat saatiin lopulta asein aisoihin ja piskuinen Suomi saattoi itsenäistyä vapaaksi itsenäiseksi valtioksi.
Ikävä sinänsä tuollainen sisällissota, aivan turhaa verenvuodatusta. Onneksi seuraavassa sodassa koko kansakunta seisoi yhtenäisenä Itänaapuria vastaan.