Suorituskykyinen läppäri 17-tuuman näytöllä?

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Otsikossa mainitun kaltainen laite on siis ostoslistalla ja vinkkejä haetaan. Tarkoitan suorituskykyisellä tässä periaatteessa perusläppäreiden kategoriaan luettavaa konetta, joka ei kuitenkaan ala konttaamaan heti kun parikin muistia vaativaa ohjelmaa on päällä yhtä aikaa - en siis hae mitään viimeisintä huippua edustavaa erikoistuotetta.

Tässä vaatimukseni:
- hintaluokka n. 1000 €
- suorituskykyinen
- näyttö 17" tai suurempi
- integroitu wlan (taitaa kyllä olla nykyään jo kaikissa)
- integroitujen kaiuttimien äänenlaatu saisi olla jogurttipurkkeja parempi (olis kiva kuunnella välillä musiikkia ilman kuulokkeitakin)

Laittakaa ehdotuksia tulemaan!

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000Y22Kpozf?ProductID=7m_D4QFHnLYAAAETqI1PDGMF&CatalogCategoryID=eWjD4QFH5rsAAAEO0lg03xil

Multimediakannettava 17" näytöllä, tuplaydinprosessorilla, 2 GB keskusmuistilla ja tilavalla 160 GB kiintolevyllä.

Packard Bell EasyNote SJ51-B-009D koneessa on 17" LCD-laajakuvanäyttö, AMD Turion 64 X2 TL56 (1.8 GHz) tuplaydinprosessori, 2048 MB keskusmuisti, 160 GB kiintolevy ja sisäänrakennettu web-kamera. Kameran avulla on helppo pitää videoneuvotteluja ja yhteyttä ystäviin. Kiintolevyn kapasiteetti riittää vaativaankin multimedia käyttöön. Erillinen numeronäppäimistö helpottaa numeroiden syöttöä esim. laskua maksettaessa. Windows Vista Home Premium käyttöjärjestelmä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Ok, ihan hyvältä näyttää muuten paitsi että: kävin tänään Pirkkalan verkkokauppa.com-myymälässä tutustumassa tarjontaan ja totesin, että 17"-laajakuvanäyttö on liian pieni mulle! Huomasin siellä myös, että vain HP:n läppäreiden kaiuttimien laatu oli tyydyttävä; hyväähän niissä ei ole missään. HP:ssä oli kuitenkin korvinkuultava ero niihin muihin, joita ehdin kuunnella (pois lukien Sony Vaio).

Tarkennanpa tässä saman tien vaatimuksia:
- hintaluokka 1000-1500 euroa
- näytön koko: yli 17"

- suorituskykyinen
- integroitu wlan (taitaa kyllä olla nykyään jo kaikissa)
- integroitujen kaiuttimien äänenlaatu saisi olla jogurttipurkkeja parempi (olis kiva kuunnella välillä musiikkia ilman kuulokkeitakin)

Tätä katselin (ja kuuntelin pitkään) mutta on vain harmittavasti ehkä vähän liian kallis ja painava. Tarkoitus on kuljettaa läppäriä välillä pyörän selässä repussa.

Tämä taas himottais hinnan puolesta (ei ollut myymälässä esillä, joten kaiuttimien laatu on arvoitus) mutta akun kesto: 30 min. Ei hyvä, vähintään Tre-Hki väli pitäis jaksaa päällä.

EDIT: linkki korjattu

Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Fujitsu Siemens Amilot ovat ainakin kohtalaisen tehokkaita koneita. 30 Gt tavua muistia ja hintakin vaivaiset 500 € :wink: Ollut tammikuusta lähtien ja on toiminut hyvin tähän asti.

Monta mallia on valittavana. En tosin muista enää mikä oli omani. :eek:

Amilon kotisivut

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Yli 17" näyttö läppärissä? Se on sitte järkyttävän iso se itse laitekin sen myötä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Jonkki sanoi:
Yli 17" näyttö läppärissä? Se on sitte järkyttävän iso se itse laitekin sen myötä.
No niinhän se on, mut tuollainen 18"-19" vois olla aika ideaali mun tarpeisiin - tosin eipä noita näytä juurikaan tarjolla olevan. Tuo LG vois olla muuten aika sopiva mulle, mutta käyttöaika ilman verkkovirtaa on liian lyhyt.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Mr Natural sanoi:
Tuo LG vois olla muuten aika sopiva mulle, mutta käyttöaika ilman verkkovirtaa on liian lyhyt.
Vai onko? Nyt kun vähän tarkemmin mietin, niin ehkäpä tuo puoli tuntia riittää sittenkin sähköpostien lukemiseen/vastaavaan.

Katoin vielä noita LG:n 19" malleja tuolta verkkokauppa.comista ja tällä hetkellä paalupaikalla on tämä. Tämä olis kyllä neljäsataa euroa halvempi, joten pitääpä vielä miettiä.

Löytäiskö joku vastaavia laitteita jostain, tai ehkä edullisempaa kauppapaikkaa? Onko tuollaisia tulossa enemmänkin myyntiin ennen joulua?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mr Natural sanoi:
Vai onko? Nyt kun vähän tarkemmin mietin, niin ehkäpä tuo puoli tuntia riittää sittenkin sähköpostien lukemiseen/vastaavaan.
Puoli tuntia on kyllä pirun vähän kun vielä ottaa huomioon senkin, että iän myötä tuokin aika todennäköisesti laskee tuosta vielä roimasti. Mitä noita duuninkin muutaman vuoden ikäisiä IBM:n/Lenovon läppäreitä kattoo, niin ei ole lainkaan harvinaista, että kone ilmoittaa akun latauskapasiteetin olevan enää noin 50% alkuperäisestä. Tarkoittaa siis sitä, että vaikka se akku olis täynnä, ei akun kesto ole enää kuin puolet siitä, mitä se oli silloin, kun akku oli uusi.

En pan... eiku siis ostais.

Ja muutenkin, 19 tuumainen läppäri? Sehän on ihan helvetillinen jööti :eek!:

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
OoPee sanoi:
Ja lisäksi noissa on natiiviresoluutiona vain WXGA+ . Voihan tuo tietenkin olla toivottavaakin, jos ei näkökyky enää ihan tarkin ole, mutta muissa tilanteissa pohjimmiltaan mielestäni hieman hukkaan menee.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Kannattaa harkita pienemmällä ruudulla olevaa kannettavaa ja noiden lisäksi sitten jotain 19" littanäyttöä (+ näppistä ja hiirtä, jos tarttee). Mutta mieluusti kyllä akkukesto saa olla 3-4 tunnin luokkaa juurikin tuosta syystä, mitä OoPee sanoi, se heikkenee yllättävän nopeasti.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Joo, kokemusta on läppäreistä ja akkutehojen hiipumisesta. Mietin vain, että tarvitsen konetta matkakäytössä (ilman verkkovirtaa) loppujen lopuksi hyvin harvoin. Ja tarvittaessa voin ottaa mukaan vanhemman (ja pienemmän) läppärin.

Wilpuri sanoi:
Ja lisäksi noissa on natiiviresoluutiona vain WXGA+ . Voihan tuo tietenkin olla toivottavaakin, jos ei näkökyky enää ihan tarkin ole, mutta muissa tilanteissa pohjimmiltaan mielestäni hieman hukkaan menee.
WXGA+ ei sano mulle yhtään mitään. Selitätkö vähän tarkemmin miksi tuo ei oo hyvä?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mr Natural sanoi:
Joo, kokemusta on läppäreistä ja akkutehojen hiipumisesta. Mietin vain, että tarvitsen konetta matkakäytössä (ilman verkkovirtaa) loppujen lopuksi hyvin harvoin. Ja tarvittaessa voin ottaa mukaan vanhemman (ja pienemmän) läppärin.
Tyhmä kysymys, mutta miksi sitten ylipäätään läppäri?

WXGA+ ei sano mulle yhtään mitään.
Tarkoittaa resoluutiota 1400 × 900

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mr Natural sanoi:
Jahas. Mut miksi se ei oo hyvä?
Wilpuri oletettavasti tarkoitti sitä, että tuo resoluutio ei ole hirveän tarkka.

No se on makuasia, suosittelen testaamaan livenä ennenkuin ostat.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
OoPee sanoi:
Wilpuri oletettavasti tarkoitti sitä, että tuo resoluutio ei ole hirveän tarkka.

No se on makuasia, suosittelen testaamaan livenä ennenkuin ostat.
Ok. Katoin vähän wikipediasta noita resoluutiomääritelmiä ja onhan tuo WXGA+ kieltämättä noiden wide screen-resoluutioiden alkupäässä. Luulen tuon kyllä riittävän mulle, mutta täytyypä yrittää käydä jossain tsekkaamassa. Ei vain tahdo täällä päin olevan juuri missään liikkeessä näytillä, ainakaan vielä.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
19" monitoreissa (pöytätietokoneille) oli pitkään (ei kai enää sentään?) enemmistö malleista resoluutiota 1280x1024. Ja useimmissa 17" monitoreissa oli sama tilanne. Tuolla tuumamäärällä hämätään varmaankin aika suurta osaa ostajista. Ei tuota resoluutioasiaa tule välttämättä ajatelleeksi 19" ruutu kuulostaa paljon komeammalta. Sitten itse koneen työkäytössä käyttöjärjestelmän työpöydällä ei ole yhtään enempää "tilaa" kuin samaa resoluutiota olevalla 17" monitorilla.

Itsehän hankin vuosi sitten Stockmannilta Hulluilta päiviltä LG:n 17" kannettavan ihan vain siksi, että se oli kohtalaisen sopivan hintainen ja natiiviresoluutio oli tuon 1440x900 asemesta 1680x1050.

Jos on tottunut esim. resoluutioon 1024x768, niin onhan tuo 1440x900 ihan hyvä resoluutioarvo sekin. Kannattaa kuitenkin sitten hieman ainakin yrittää huomioida hinnassa sitä, että kyse on monitoriominaisuuksien osalta jossain määrin 19" kannettavien karvalakkimallista.

Edit: Mr. Natural: Vaihdoitko tuon toisen linkin osoitteen kokonaan toiseen? Nythan tuossa toisen linkin takana (HP) olevassa aparaatissahan onkin korkeampi resoluutio.. Vai sekoilinko aikaisemmin..

Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Niinkuin valmistajan sivulla lukee "siirrettävä tietokone" - täytyy melkein olla rinkka että tuo kulkee mukana...

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
No joo, onhan tuo S900 muutaman sentin suuntaansa isompi kuin 17-tuumaiset ja painaakin melkein 6 kg. Tässä näyttäis olevan ehkä vähän paremman komponentit ja huokeampi hinta, mutta pienempi näyttö.

Pitäis päästä vertailemaan "luonnossa".
Wilpuri sanoi:
Edit: Mr. Natural: Vaihdoitko tuon toisen linkin osoitteen kokonaan toiseen? Nythan tuossa toisen linkin takana (HP) olevassa aparaatissahan onkin korkeampi resoluutio.. Vai sekoilinko aikaisemmin..
En vaihtanut. Tuon HP:n läppärin resoluutiosta ei ollut puhetta, vain tuosta LG:stä.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Alan tulla järkiini tuon näytön koon suhteen. Taitaa olla viisainta hankkia hyvä 17"-läppäri ja erillinen suurempi näyttö, jonka voi tarvittaessa myös vaihtaa.

En tiedä miksi olen mieltynyt juuri LG:ihin, mutta näitä kahta olen miettinyt : LG R700-2 ja LG R700-1. Toisessa on 2.2 GHz:n prosessori 2.0 GHz:n sijasta ja 50 Gt suurempi kiintolevy, mutta onko noista ominaisuuksista mitään järkeä maksaa 100 euroa enemmän? Ainakaan kiintolevyn koolla ei mulle ole merkitystä.