Super GT 2018

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Kausi alkaa kuukauden päästä Okayamassa ja kestää marraskuun alkupuolelle. Kaikki kisat ajetaan tuttuun tyyliin Japanissa lukuunottamatta kauden neljättä kilpailua, joka kisataan Thaimaassa Chang International Circuitillla. Viime vuoden mestariparivaljakko Ryo Hirakawa ja Nick Cassidy jatkavat Lexuksen ratissa, kun taas suomalaisittain suurin mielenkiinto kohdistuu tietysti Heikki Kovalaiseen. Kamui Kobayashi on korvannut Kohei Hiraten Kovalaisen parina ja ainakin itse odotan jo innolla näiden kahden suorituksia :cool: Kovalaisen autona on aiempien vuosien tapaan Lexus.

Kovalaisen Super GT tilastot (päivitetty kauden lopputuloksien varmistuttua):

Kilpailuja: 32
Voittoja: 3
Paalupaikkoja: 2
Palkintosijoja: 8
Nopeimpia kierroksia: 0
Pisteitä: 191
Tallit: Lexus Team SARD 2015 ->
Mestaruus 2016 (2015 13., 2017 8. ja 2018 9.)
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vähän sääli että Heikki hautautuu tuonne, suuremman yleisön tietämättömiin. Enemmän saisi olla draivia pyrkiä näkyvämpiin rooleihin tunnetumpiin luokkiin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vähän sääli että Heikki hautautuu tuonne, suuremman yleisön tietämättömiin. Enemmän saisi olla draivia pyrkiä näkyvämpiin rooleihin tunnetumpiin luokkiin.
Niin, Jenson Button ajaa tulevalla kaudella Super GT:ssä, että eipä tuota sarjaa tarvitse vähätellä.

Tietynlainen Japanin DTM tuo sarja on, ehkä jopa isompi Japanissa kuin DTM Saksassa, vaikkakaan ei taida saada yhtä paljon huomiota maailmanlaajuisesti.

Toki, olisihan se hienoa nähdä suomalaisedustusta IndyCarissa ja LMP1:ssä, ja mikä ettei myöskin Formula E:ssä ja NASCARissa. Mutta kun Toyotalla on tilaa vain kuudelle LMP1-kuskille, niin varmaankin parempi pesti on ajaa tehdastallissa Super GT:ssä kuin LMP1-privaattitallissa. Eikä Heikki ole tainnut koskaan ilmaista kiinnostusta IndyCaria kohtaan. Eikä Formula E:hen, eikä muihinkaan luokkiin, mennä tuosta vain. Mitään Indyn tai Le Mansin voiton kaltaista kunniaa ei toki Super GT:ssä saa, mutta muuten varmastikin parhaita pestejä F1:n ulkopuolella.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Niin, Jenson Button ajaa tulevalla kaudella Super GT:ssä, että eipä tuota sarjaa tarvitse vähätellä.

Tietynlainen Japanin DTM tuo sarja on, ehkä jopa isompi Japanissa kuin DTM Saksassa, vaikkakaan ei taida saada yhtä paljon huomiota maailmanlaajuisesti.

Toki, olisihan se hienoa nähdä suomalaisedustusta IndyCarissa ja LMP1:ssä, ja mikä ettei myöskin Formula E:ssä ja NASCARissa. Mutta kun Toyotalla on tilaa vain kuudelle LMP1-kuskille, niin varmaankin parempi pesti on ajaa tehdastallissa Super GT:ssä kuin LMP1-privaattitallissa. Eikä Heikki ole tainnut koskaan ilmaista kiinnostusta IndyCaria kohtaan. Eikä Formula E:hen, eikä muihinkaan luokkiin, mennä tuosta vain. Mitään Indyn tai Le Mansin voiton kaltaista kunniaa ei toki Super GT:ssä saa, mutta muuten varmastikin parhaita pestejä F1:n ulkopuolella.
Ja toisaalta, motiivit Japanissa ajamiseen tietää vain Kovalainen itse. IndyCarista en muista Kovalaisen koskaan maininneen mitään. Ja vaikka olisikin, Chip Ganassi ei tule himasta hakemaan.

E: Ja jos Raikku olisi katsellut kierrosaikavertailuja esim. Fujista niin siitä selviää äkkiä ettei Super GT:ssä tarvitse sentään millään V1600-koppimopolla ajella.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kyllä minä tiedän minkälaisia autoja ovat. Ajosimuissakin ollut modeina GT300/GT500/SGT-autoja varmaan 10-15v.
Mutta tosiaan ennemmin näkisin heikin vaikka Supercareissa, tosin sehän sarja tulee dippaamaan kun luopuvat v8:seista.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kyllä minä tiedän minkälaisia autoja ovat. Ajosimuissakin ollut modeina GT300/GT500/SGT-autoja varmaan 10-15v.
Mutta tosiaan ennemmin näkisin heikin vaikka Supercareissa, tosin sehän sarja tulee dippaamaan kun luopuvat v8:seista.
Supercarsissakin mielellään suomalaiskuskin näkisi, mutta se on perinteisesti ollut vaikea sarja ulkopuolelta tulleille kuskeille. Maro Engel and Alexandre Prémat pari esimerkkiä eurooppalaiskuskeista, jotka joutuivat siellä pettymään (vaikkakin Prémat on saavuttanut voittoja kahden kuskin kisoissa). Eikä Simona de Silvestronkaan tulokaskausi järin vakuuttava ollut, edes tallikavereihinsa Nissanilla verrattuna.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Itte oon pelkästään iloinen Heikin puolesta, että ajomiehellä on töitä taatusti säädyllisellä palkalla. Nyt kun parina Kamui-san, niin kertoo lisää kovasta arvostuksesta.
 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Lisäsin ensimmäiseen viestiin Hessun tilastot sarjasta. Tiedot on kurkittu Wikipediasta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8840
Sijainti
Helsinki
Kauden ensimmäinen kilpailu ajettiin Okayamassa.

1. #17 Honda Koudai Tsukakoshi
Takashi Kogure
2. #100 Honda Naoki Yamamoto
Jenson Button
3. #1 Lexus Ryo Hirakawa
Nick Cassidy

Heikki Kovalainen ja Kamui Kobayashin autokunta, Lexus #39 sijoittui 12:sta.

Uusinta Nismo Tv:stä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4743
Sijainti
Event horizon
Kauden ensimmäinen kilpailu ajettiin Okayamassa.

Heikki Kovalainen ja Kamui Kobayashin autokunta, Lexus #39 sijoittui 12:sta.
Vaikka ajopari vaihtui Kobayashiin, niin silti tulokset pyörii ynnä muiden joukossa. Alan vähitellen kallistumaan sille kannalle että "maailman nopein Heikki" ei vaan riitä tuossa sarjassa... Olkoonkin kuinka F1-stara...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vaikka ajopari vaihtui Kobayashiin, niin silti tulokset pyörii ynnä muiden joukossa.
No joo. Onko Kobayashi toisaalta mikään ihmeellinen mittatikku. Yksi kausi meni Relluissa yli kaikkien odotusten, mutta muuten tulokset odottelee lunastajaansa vielä yli 10 vuotta myöhemmin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikka ajopari vaihtui Kobayashiin, niin silti tulokset pyörii ynnä muiden joukossa. Alan vähitellen kallistumaan sille kannalle että "maailman nopein Heikki" ei vaan riitä tuossa sarjassa... Olkoonkin kuinka F1-stara...
Niin, onhan Heikki tuon sarjan mestari toissa kaudelta. Toki viime kauden 8. sija oli siihen nähden pettymys, mutta pystyi silti voittamaan yhden kisan viime kaudella.

Yhden kisan perusteella ei pidä vielä tehdä johtopäätöksiä, mutta täytyy myös muistaa, että Kobayashi on ennen tätä kautta ajanut vain yhden Super GT -kisan. Heikilläkin tulosta alkoi tulla vasta toisella kaudella.

Toki Button yhden kisan kokemuksella avasi tämän kauden podiumilla, mutta ehkä tuossa näkyy maailmanmestarin ja Heikin/Kamuin ero. Mutta ei sarjan mestaruuden voittaneen Heikin saavutuksia tuossa sarjassa tarvitse vähätellä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
Toki Button yhden kisan kokemuksella avasi tämän kauden podiumilla, mutta ehkä tuossa näkyy maailmanmestarin ja Heikin/Kamuin ero. Mutta ei sarjan mestaruuden voittaneen Heikin saavutuksia tuossa sarjassa tarvitse vähätellä.
Komppaan tätä. Ja mitä sitä nyt hätäilemään, JJ:lläkin meni 1988 saavutetun brittien F3-mestaruuden ja kauden 2004 ALMS-mestaruuden välissä 16 vuotta.

Heikin Super-GT mestaruuus 2016 tuli huomattavasti nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4743
Sijainti
Event horizon
No joo. Onko Kobayashi toisaalta mikään ihmeellinen mittatikku. Yksi kausi meni Relluissa yli kaikkien odotusten, mutta muuten tulokset odottelee lunastajaansa vielä yli 10 vuotta myöhemmin.
2005 Rellujen Eurocupin 1.
2009 GP2 Aasian sarjan 1.
2013 ALMS/GTE 2.
2016 WEC/LMP1 3.

Eihän tuo nyt maailman paras CV ole, mutta IMO ei nyt ihan tusinakuskikaan ole. Viimevuotinen ajopari Hirate oli muutoin meriiteiltään heikompi, mutta kolminkertainen JGT-mestari. Mutta vaikea noita nipponin poikia on arvottaa etenkään jos eivät ole ajaneet Euroopassa ns. isoissa kisoissa. JGT:n seurantamahdollisuudet ovat hieman rajoittuneet näillä leveysasteilla etenkään jos ei ymmärrä jotain japaninkielistä netti-streamia.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kovalainen/Kobayashi voittoon Buriramin radalla. Samalla Heikki nousi sarjan kärkeen. (Kobayashi missasi Fujin.)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4466
Sijainti
Salo
:thumbup:

Hienosti meni! Seuraavan kerran sitten elokuun alussa Fuji Speedwaylla. Fujin kesäkilpailu on sarjan pisin 500 mailin mitassaan, Suzukan 1000 km kisan muuttuessa 10 tunnin mittaiseksi ja Blancpain-konseptin alle

 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Nyt on tosiaan kausi puolivälissä ja Kovalainen johtaa sarjaa! Kaksi ensimmäistä kisaa Kobayashin kanssa eivät tuottaneet ollenkaan pisteitä, mutta kolmas kerta toden sanoi ja voitto pamahti.

Parivaljakon kommentit kisasta:

Heikki Kovalainen

By winning here at this circuit and by winning teamed with Kamui [Kobayashi]-san has made this a very good weekend. Coming into this season was like being on a roller coaster ride, and we had the worst possible race at the season opener at Okayama. After having an OK race at Fuji, I made a mistake in the last round at Suzuka that spoiled the race for us. So, I am very happy that we were able to win today.



Kamui Kobayashi

This was my first time racing on this track, and because I wasn’t able to run in the race at Suzuka and was not entered at Fuji, this is my first time racing in this car since the opening round at Okayama. This having been the case, before we got here I honestly didn’t think we were going to win. So, I’m happy that we have won and very grateful to the team that worked so hard and to Heikki [Kovalainen]-san.
 
Ylös