En ehkä käyttäis tuota köyhän miehen ilmaisua... vaikka MotoGP:t onkin protopyöriä eivätkä ne saa edes perustua tehtaan tuotantopyöriin ja Superbiket sitten niitä "kaupan hyllyn GSX-R ja YZF-R1"-malleja jne. Tosin vaikka superbiket perustuvat noihin jokapojan tuotantosportteihin niin niissä on loppujen lopuksi hyvin vähän samoja kriittisiä osia, esimerkiksi jousitus taitaa vaihtua hyvin pitkälti kokonaan starttiviivalle päästyään, joka on ehkä yksi kriittisin osa jos halutaan nopea pyörä. Moottorikin saa kunnon piristysruiskeen, joskin siinä pysytään samassa peruskonstruktiossa. Kuskitkin ovat kohtuullisen nopeita, mm. superbike mestari Troy Bayliss kävi tuuraamassa Sete Gibernauta motogp:ssä muistaakseni pari vuotta sitten ja voitti silloisella Ducatilla kisan ylivoimaisesti. Nopeudessakin pyörät jäävät sen 5s keskimäärin, tosin välillä jollain radoilla superbiken paalupaikalla ei olisi edes viimeinen motogp:ssä, ja renkaathan ovat erilaiset kuitenkin.
Tällä hetkellä ainakin itsestäni tuntuu että superbike elää huimaa nousua kun BMW, Aprilia ja KTM ovat tulossa mukaan. Sarjassa ajaa tällä hetkellä erittäin kovatasoinen kärkiporukka (Biaggi, Haga, Bayliss, Corser). Kisatkin ovat mielenkiintoisia kun pyöriä on se >30 verrattuna motogp<20, tosin vielä ainakin motogp:n kuskit jaksavat pitää sarjaa korkealla.