Superleague Formula

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Taas pukkaa uutta formula luokkaa.

Speksit kunnioitettavat, jäävätkö ykköset jalkoihin? :)
Varmasti FIA joutuu kuitenkin tarkkaan miettimään kuninkuusluokan
tulevaisuutta etteivät viisauksissaan tee siitä mopo luokkaa. Mosleylle :alppu:

Moottori
12 sylinteriä
4.2 Litraa
750 Hv, 510 N/M
12,000 kierrosta
140KG

Auto
Panoz (täyttää 2005 FIA F1 törmäys testit)
675 kg
Sliksit
Hiilari jarrut

Homma on kansainvälinen Superleague Formula. Kaksikymmentä formulaa maalattu isojen ympäri maailmaa olevien jalkapalloseurojen väreihin.

Kaikkea keksitään ja yritetään. Kai sitten raha saadaan kiertämään? No homma starttaa pian ja aika valmista on.

Kuvassa Borussia Dortmundin kaara



Speksit:

Panoz (USA) Superleague DP09B car specs
Overall car width to wheel rim: 2000mm
Wheelbase: 3156mm

Total Length: 4600mm (tbc)
Max Height: 995mm
Front Wing Width: 1400mm
Rear Wing Width: 1000mm
Bodywork Width: 1400mm
Weight Target: 675kg

Chassis, Nose and Impact Structures to pass 2005 FIA F1 Crash Test Regulations:

* Carbon fibre/aluminium honeycomb composite chassis
* Carbon fibre internal bulkheads
* Quick release carbon fibre front impact structure (nose)
* Carbon firbre rear impact structure and wing mount (RIS)
* Carbon fibre side impact structures (SIPS)
* Carbon fibre rear roll hoop
* Integral rear chassis bulkhead with fuel cell access panel
* Schroth (USA) 6-point seat belt harness
* Crushable steering column installation
* Onboard fire extinguisher system (SPA UK) 3.375L AFFF

Cooling Configuration: Aluminium welded radiators, Oil RHS / Water LHS
Oil Tank: Aluminium swirl pot onto cast tank in gearbox bellhousing
Bell Housing: Aluminium casting integral with Hewland gearbox
Clutch: AP (UK) triple plate carbon clutch to suit standing starts (diameter 115 mm)
Starter: Rear external
Fuel System: ATL (UK) FIA FT5 kevlar fuel cell. Capacity approx 150 Litres
Pumps: Twin electric lift pumps, and two Bosch (Germany) high pressure electric pump
Exhausts: SSTube Tech (UK). Inconel six-into-one per side, top exit
Gearbox: Hewland (UK) LSFA semi-auto Longitudinal 6-speed with reverse. Cast Aluminium casing. Powerflow Diff.
Gear Change: Hewland paddle shift system (pneumatic)
Calipers: Brembo (ITALY) 6-piston monobloc aluminium caliper
Discs and pads: Brembo CCR300 carbon-carbon disc
Front Suspension:
Steel/Carbon wishbones and steel pushrod to twin shocks.
Driver adjustable front ARB
Steering:
Titan (UK) made rack and pinion (cast magnesium housing)
Quick release Momo steering wheel with quick-shift paddles and integral wheel mounted dash display
Rear Suspension:
Steel aero tube wishbones and pushrod to twin shocks
Adjustable rear ARB
Pankl (Austria) drive shafts and tripods
Uprights: Panoz designed steel fabricated uprights
Hubs: Panoz designed, Pankl (Austria) manufactured
Springs and Dampers Options:
Ohlins (SWEDEN) ST44 2-way adjustable
Wheels: Avus(GERMANY) or OZ(ITALY) 15.0” Magnesium cast rims. 10” wide front/15” rear
Tyres: Avon (UK) 255/635 R15 Front/ Avon 350/720 R15 rear
Data: tba
Bodywork: Composite carbon fibre, made by Panoz



Engine specification
No of Cylinders: 12
Capacity: 4.2 Litres
Configuration: 60 degrees V formation
Weight: 140KG (Dry)
Peak Power: 750bhp @ 11,750 rpm
Maximum RPM: 12,000
Peak Torque: 510 N/M 9,500 10,500


http://www.totalf1.com/view-article.php?newsid=237000
http://www.superleagueformula.com
 
Viimeksi muokattu:

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Onko Jordan tekemässä paluuta nyt tähän kilpaluokkaan? Eikös tuo ollut kuitenkin Eddien tallin keltamustissa Deutsche Postin väreissä?

Ja kuskeiksi saksalaiset Frentszen ja Wendlinger:cool:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Näyttääpä tuo auto todella tutulta. Ihan kuin olisin nähnyt jossain aiemmin...

A1GP:n - Moottoriurheilun maailmancup - idean vielä jollakin tavalla ymmärrän, mutta näiden jalkapallo-formula-sarjojen tarkoitusta tai ylivertaista konseptia en ymmärrä. Johtunee siitä, etten ole kuningas jalkapallon ystävä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
Näyttääpä tuo auto todella tutulta. Ihan kuin olisin nähnyt jossain aiemmin...

A1GP:n - Moottoriurheilun maailmancup - idean vielä jollakin tavalla ymmärrän, mutta näiden jalkapallo-formula-sarjojen tarkoitusta tai ylivertaista konseptia en ymmärrä. Johtunee siitä, etten ole kuningas jalkapallon ystävä.
Kysymyksessä lienee sponsoreiden lypsäminen ja veronkierto.
Mutta mielenkiintoisesti valitut speksit...
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Otto Hokkanen sanoi:
Odotan tästä yhtä suurta menestystä kuin Premier 1 Grand Prix -sarja.

edit:
Linkkivinkki huonomuistisille.
Äläpä muuta vislaa. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, ei tästä sarjasta puolen vuoden päästä kukaan muista mitään.

Paitsi Otto Hokkanen kun seuraavaa samanlaista hanketta taas muutaman vuoden päästä joku hehkuttaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
PekPoy sanoi:
Äläpä muuta vislaa. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, ei tästä sarjasta puolen vuoden päästä kukaan muista mitään.

Paitsi Otto Hokkanen kun seuraavaa samanlaista hanketta taas muutaman vuoden päästä joku hehkuttaa.
Hehkuttamisen arvoista on vain se että noihin autoihin ei enään kovin paljon muutoksia tarvitse tehdä niin ne saattavat olla joillakin radoilla nopeampia kun säädellyt ykköset. No FIA ei anna sen tapahtua tietenkään.

Eihän nuo autot edes ole valmiina joten homma voi kaatua jo joulukuussa...

Ideahan on pähkähullu mutta jotain bisnestä takana on se on selvä. Useat tahot rahastavat....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Hehkuttamisen arvoista on vain se että noihin autoihin ei enään kovin paljon muutoksia tarvitse tehdä niin ne saattavat olla joillakin radoilla nopeampia kun säädellyt ykköset. No FIA ei anna sen tapahtua tietenkään.
Johan jokseenkin vastaavilla spekseillä ajetaan sarjaa, jonka autot todennäköisesti ovat hitailla radoilla Ykkösiä nopeampia. Mikä kriisi tämä nyt olisi?
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Tässä sarjassa syy entisten mestareiden viimeaikaisiin käänteisiin.

Alonsolla ei ole hätää rynnätä Renaultille pitkällä sopimuksella, etenkin kun vakoilusyytöksiä on ilmassa. Espanjalaiset on jalkapallohullua kansaa, joten sponsoreitakin kiinnostaisi nähdä Alonso suuren joukkueen väreissä.

Schumacherilla ajohaluja, testannut nyt nähdäkseen kuinka kulkee. Sponsoreita kiinnostaa 7-kertainen mestari, vaikka ajaisi polkuautokisoja. Harrastaa myös jalkapalloa.

Häkkinen ei tainnut koskaan sopeutua koppiautoihin, joten aivan sama lopettaa DTM, mutta miksipä ei palata oikean formulan rattiin vielä kerran.

Uuden sarjan lähtöruudukossa kolme F1-mestaria, hyvä pohja aloittaa.

:D
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
FFff sanoi:
Alonsolla ei ole hätää rynnätä Renaultille pitkällä sopimuksella, etenkin kun vakoilusyytöksiä on ilmassa. Espanjalaiset on jalkapallohullua kansaa, joten sponsoreitakin kiinnostaisi nähdä Alonso suuren joukkueen väreissä.
Real Madrid Racing? Vai Real Madrid Renault? :eek: :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Johan jokseenkin vastaavilla spekseillä ajetaan sarjaa, jonka autot todennäköisesti ovat hitailla radoilla Ykkösiä nopeampia. Mikä kriisi tämä nyt olisi?
Eks niissä ole alle 600 hv?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Moottori
12 sylinteriä
4.2 Litraa
750 Hv, 510 N/M
12,000 kierrosta
140KG

Auto
Panoz (täyttää 2005 FIA F1 törmäys testit)
675 kg
Sliksit
Hiilari jarrut
No ei ainakaan näissä ole valittamista.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jason Voorhees sanoi:
No ei ainakaan näissä ole valittamista.
No ei, kysymys kuuluukin miten FIA määrittelee F1 luokan. Tietenkin hienoa olisi nähdä tehokkaita hybridejä ym. muuta mutta tämä on kilpa autoilua.

Jää nähtäväksi mitä tapahtuu. Luokkia on liikaa ja suurin osa on vitsejä. Näin käy pian ykkösillekin.... jos tahti jatkuu...

Kustannukset kuriin ja rajoitetaan kaikki. Mitä sitten? Sen jälkeen on helpompi luoda uusi luokka omien speksien mukaan...
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
talakem sanoi:
Jää nähtäväksi mitä tapahtuu. Luokkia on liikaa ja suurin osa on vitsejä. Näin käy pian ykkösillekin.... jos tahti jatkuu...
Ykkösten vitsikkyyden määräävät sarjan päällystön silmissä katsojaluvut ja tuotettu fyffe. Niin kauan kuin luvut miellyttävät, ei laji ole vitsi. Ja ennen kaikkea, F1:n mahdollinen "romahtaminen" ei tapahtuisi hetkessä, vaan olisi pitkä prosessi joka oireilisi nimenomaan sarjan päällystölle näkyvillä tavoin. Noihin oireisiin aivan varmasti reagoitaisiin ja homma jatkuisi. Näinhän se koko ajan menee.

Ei F1 ole menossa minnekään, eikä yksikään formulaluokka tule sitä aivan hetkessä syrjäyttämään tai edes pääsemään lähelle.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Miksi ihmeessä niihin paskoihin 2,4l moottoreihin piti sitoutua niin pitkäksi aikaa? Ne perhanan bio-turbot olisivat taanneet F1:n olevan kehityksen kärjessä nyt ja tulevaisuudessa. Nuo nykyiset ompelukoneet eivät edistä tekniikan kehitystä pätkän vertaa kuten F1 kuuluisi tehdä. Insinöörien ja autonkehittäjien innovaatioita ihmiskunnan hyväksi. Uusinta tekniikkaa hiilikuituun pakattuna.

Perhanan maamoottoriautot tulee ja vie kaiken gloorian vaikka samaa vanhaa tekniikkaa edustavatkin. Tosin hienossa V12 paketissa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
talakem sanoi:
Eks niissä ole alle 600 hv?
Champ Carin Cosworth turbo-V8:sta lähtee 750 hevosvoimaa ja Power-2-Pass-napilla 50 hevosvoimaa lisää. Ensi vuonna Cotman haluaisi järjestelmään 100 lisähevosvoimaa. Tätä kokeiltiinkin jo Meksiko Cityssä.

Tuo Superleague-autohan perustuu Panoz-Elanin DP01:teen ja prototyyppi aiheutti loppukesästä pienoista hämmennystä, kun kuvia autosta ilmaantui nettiin. Moni luuli jo kyseessä olevan yhdistyneen yhdysvaltalaisen formulaluokan monoposton. Suurin ero Champ Car - kalustoon on moottoria lukuunottamatta Superleague-auton hiilikuitujarrut. Tämä antaisi olettaa, että tämä auto on jopa nopeampi kuin Champ Car.

Ymmärtääkseni sarjan promoottori on sama kuin kuolleena syntyneen Premier1 Grand Prix -sarjan eli johdossa olisi taas Robin Webb. Moottorit puolestaan ilmeisesti rakentaa Indianapolis 500 -ajosta tutun John Menardin moottoripaja Menard Competition Technologies, joka tuli 90-luvulla tutuksi itserakentamistaan älyttömän tehokkaista, mutta järkyttävän epäluotettavista moottoreistaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
Champ Carin Cosworth turbo-V8:sta lähtee 750 hevosvoimaa ja Power-2-Pass-napilla 50 hevosvoimaa lisää. Ensi vuonna Cotman haluaisi järjestelmään 100 lisähevosvoimaa. Tätä kokeiltiinkin jo Meksiko Cityssä.

Tuo Superleague-autohan perustuu Panoz-Elanin DP01:teen ja prototyyppi aiheutti loppukesästä pienoista hämmennystä, kun kuvia autosta ilmaantui nettiin. Moni luuli jo kyseessä olevan yhdistyneen yhdysvaltalaisen formulaluokan monoposton. Suurin ero Champ Car - kalustoon on moottoria lukuunottamatta Superleague-auton hiilikuitujarrut. Tämä antaisi olettaa, että tämä auto on jopa nopeampi kuin Champ Car.

Ymmärtääkseni sarjan promoottori on sama kuin kuolleena syntyneen Premier1 Grand Prix -sarjan eli johdossa olisi taas Robin Webb. Moottorit puolestaan ilmeisesti rakentaa Indianapolis 500 -ajosta tutun John Menardin moottoripaja Menard Competition Technologies, joka tuli 90-luvulla tutuksi itserakentamistaan älyttömän tehokkaista, mutta järkyttävän epäluotettavista moottoreistaan.
Seuraan myös mielenkiinnolla. Hyvä että on kilpailevia sarjoja. Ykkösen itse aiheutetusta lopusta ei siis tule maailman loppua. Todellinen kilpa-ajo jatkuu pipertäjistä huolimatta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
PekPoy sanoi:
Ykkösten vitsikkyyden määräävät sarjan päällystön silmissä katsojaluvut ja tuotettu fyffe. Niin kauan kuin luvut miellyttävät, ei laji ole vitsi. Ja ennen kaikkea, F1:n mahdollinen "romahtaminen" ei tapahtuisi hetkessä, vaan olisi pitkä prosessi joka oireilisi nimenomaan sarjan päällystölle näkyvillä tavoin. Noihin oireisiin aivan varmasti reagoitaisiin ja homma jatkuisi. Näinhän se koko ajan menee.

Ei F1 ole menossa minnekään, eikä yksikään formulaluokka tule sitä aivan hetkessä syrjäyttämään tai edes pääsemään lähelle.
Ei olekkaan. Mutta saattaa kuolla näihin "rajoituksiin" miten voi luokka pysyä kilpailukykyisenä jos se laitetaan samaan muottiin yksrukkosarjojen kanssa?

Sillä että rahaa tuhlataan mutta missään ei näy?
 
Ylös