Superleague Formula

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Nordschleife sanoi:
Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
Romuksi. Näyttelyihin kokoelmiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Ei olekkaan. Mutta saattaa kuolla näihin "rajoituksiin" miten voi luokka pysyä kilpailukykyisenä jos se laitetaan samaan muottiin yksrukkosarjojen kanssa?

Sillä että rahaa tuhlataan mutta missään ei näy?
Ykkösten asema kuningasluokkana ei tule autojen tehoista, vauhdista tai edes teknologisesta edistyneisyydestä. Liekö noista muut kuin viimeinen pitää muutenkaan edes paikkansa tällä hetkellä. Johan nykyään on hurjimmilla "katuautoilla" isommat tehot.

Ykkösasema tulee MM-statuksesta, sen seurauksena median arvostuksesta ja sitä kautta siitä, että luokkaan hakeutuu parhaimmat kuskit. Minun on vaikea nähdä lähitulevaisuudessa tilannetta, jossa jokin muu sarja veisi huomion ja kuninkuusluokan statuksen ykkösiltä.

Enkä varsinkaan näe tätä uutta (tai lämmitettyä) yritystä perustaa sarja jalkapallojoukkueiden kannattajien ja sponsoreiden varaan vakavana uhkana. A1GP konseptina olisi suurempi uhka, mutta kuljettajamateriaali pitää huolen siitä, ettei sekään ole edes lähellä syrjäyttää ykkösiä mielenkiinnossa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
F1:llä ei ole huolen päivää niin kauan kuin sen nimi on F-ykkönen. Vaikka siellä ajaisi polkuautot, niin onhan se kuningasluokka, koska se on F-vitun-ykkönen.

Aika utopistinen idea yhdistää moottoriurheilu ja jalkapallo...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
F1 on tällä hetkellä seuratumpi kuin koskaan aikaisemmin. Se myös tuottaa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Pahimman kilpailevan formula-sarjan katsojaluvutkin taitavat olla tällä hetkellä suhteessa F1:iin alhaisemmat kuin aikaisemmin, kun entiset kilpailijat ovat vasta nousemassa aallonpohjasta. Jos siis kääntää katseensa spekseistä reaalimaailman tapahtumiin, ei löydä mitään merkkejä F1:ten lähestyvästä tuhosta.

Siinä ei tietysti ole mitään pahaa, että uusia sarjoja yritetään muodostaa. Jos ei muuta niin irtoaa tästä jalkapallo-formula yhdistelmästä ainakin hyvät naurut.:alppu:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SOKO sanoi:
Jos siis kääntää katseensa spekseistä reaalimaailman tapahtumiin, ei löydä mitään merkkejä F1:ten lähestyvästä tuhosta.
Concorde-sopimuksen uusimatta jääminen saattaisi olla yksi lopunajan merkeistä, mutta siitä varmaan lisää jossain muualla... :doubtful:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
CARTer sanoi:
Concorde-sopimuksen uusimatta jääminen saattaisi olla yksi lopunajan merkeistä, mutta siitä varmaan lisää jossain muualla... :doubtful:

Ainoa ensi vuonna näkyvä seuraus näistä Concorde ongelmista on se, että Prodrive puuttuu lähtöruudukosta. Toki se on valitettavaa, mutta ei sentään mikään lopunajan merkki, kun sarjan pyörittäminen on pitkään onnistunut vain 10 tallin voimin. Pari vuotta sitten tilanne toki näytti siltä, että F1 voisi kaatua. Enää ei kuitenkaaan ole sellaista kilpailevaa sarjaprojektia, johon siirtyminen olisi vaihtoehto Concorde-sopimuksen jatkamiselle.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Silk Cut Jaguar sanoi:
F1:llä ei ole huolen päivää niin kauan kuin sen nimi on F-ykkönen. Vaikka siellä ajaisi polkuautot, niin onhan se kuningasluokka, koska se on F-vitun-ykkönen.
Todella osuvasti sanottu! F1:n ei tarvitse perustella itseään kenellekään. Mikään sarja ei voi kovin lyhyellä aikavälillä (mielestäni puhutaan vähintään kymmenistä vuosista) sivuuttaa tai edes tavoitella Ykkösten asemaa.

F1:n asema maailman ykkösenä näissä hommissa juontaa juurensa sen pitkästä ja vaiheikkaasta historiasta, minkä vuoksi sarjan vapaus tehdä omapäisiä ratkaisuja on melko laaja. F1 on kuitenkin nykyään ennen kaikkea edelläkävijä. On aikakaudesta riippuvaa, mikä mielletään edelläkävijän roolille sopivaksi. Tällä hetkellä vihreät arvot lyövät itseään läpi maailmanlaajuisesti (ainakin paperilla) ja F1 yrittää olla edelläkävijä tällä alalla (ainakin paperilla).

Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, mikäli sarjan ratkaisut osoittautuvat siinä määrin vääriksi, että niillä alkaa olla selkeitä johdolle näkyviä negatiivisia seurauksia, on varmaa että johto niihin reagoi. Ja mikään jalkapalloiluun, ringetteen tai painiin naitettu muskelisarja ei varmasti ehdi tuollaisen potentiaalisen lyhyen kriisin aikana luomaan itselleen edellytyksiä nakertaa edes murto-osaa Ykkösten reviiristä. Ei kukaan nuori kuljettaja tule moneen vuosikymmeneen mainitsemaan päätavoitteekseen ajaa Real Madridin autolla Superleague Formula -sarjassa - jos koskaan.

Eri asiana voi sitten käsitellä sitä, miten menestyisi nykysarjasta irtautuvien valmistajien kilpaileva sarja. Se kantaisi osan F1:n perinteistä ja arvovallasta mukanaan, ja voisi toki olla kuolonisku Ykkösille. Mutta itse en tällaista pitäisi edes erillisenä sarjana, vaan lähinnä Ykkösten uutena tulemisena eri nimellä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Aika huvittavaa sanoa F1 edelläkävijäksi, kun ALMSissa ajetaan dieseliä ja etanolia käyttävillä autoilla. Formuloista IRL:n Honda-koneet joivat etanolia ja World Series by Renault, sekä A1GP ovat menossa myös biopolttoaineita kohti. Champ Car on vuosikymmeniä käyttänyt metanolia. F1:n ainoa rengasvalmistaja Bridgestone lainasi rengassäännön Champ Car – sarjasta ja Mosley haaveili yhdessä vaiheessa ohitusnapista, joka on jo käytössä Champ Carissa ja A1GP:ssä.

En tosin nyt tiedä, miten kymmeneksi vuodeksi jäädytetyt moottorisäännöt edistävät vihreitäarvoja tai ohitusjärjestelmiä, mutta ainakin tällä hetkellä F1 on näissä asioissa muihin sarjoihin verrattaessa takaa-ajoasemassa. Ei toki tietenkään Superleagueeseen verrattuna, jonka ympärillä leijuvat kaikki katastrofin ainekset.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
CARTer sanoi:
Aika huvittavaa sanoa F1 edelläkävijäksi, kun ALMSissa ajetaan dieseliä ja etanolia käyttävillä autoilla. Formuloista IRL:n Honda-koneet joivat etanolia ja World Series by Renault, sekä A1GP ovat menossa myös biopolttoaineita kohti. Champ Car on vuosikymmeniä käyttänyt metanolia. F1:n ainoa rengasvalmistaja Bridgestone lainasi rengassäännön Champ Car – sarjasta ja Mosley haaveili yhdessä vaiheessa ohitusnapista, joka on jo käytössä Champ Carissa ja A1GP:ssä.

En tosin nyt tiedä, miten kymmeneksi vuodeksi jäädytetyt moottorisäännöt edistävät vihreitäarvoja tai ohitusjärjestelmiä, mutta ainakin tällä hetkellä F1 on näissä asioissa muihin sarjoihin verrattaessa takaa-ajoasemassa. Ei toki tietenkään Superleagueeseen verrattuna, jonka ympärillä leijuvat kaikki katastrofin ainekset.
Juuri tuon takia sanoinkin, että F1 on edelläkävijä ainakin paperilla. Ehkä sinänsä huono ilmaisu. Kuitenkin, suurelle yleisölle tuollaista edelläkävijäasemaa tuputetaan minkä keretään. Ja kuten myös sanoin, F1 pystyy muilla meriiteillä lunastetussa asemassaan tekemään melkoisia temppuja - silti kansa katsoo. Sen ei todellisuudessa edes tarvitse olla aallonharjalla uusia (näkyviä) innovaatioita esittelemässä, miksi riskeerata?

Muut sarjat sisäänajavat riskialttiit uudistukset, joista toimivimmat voidaan napsia mukaan F1:een. Jos tarpeelliseksi nähdään. Sen jälkeen Max voi meiskata julkisuudessa Ykkösten olevan edelläkävijä näiden innovaatioiden alalla, eikä sitä useinkaan suurissa medioissa kyseenalaisteta - kuka noista pikkusarjoista nyt tietäisi? ;)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Nordschleife sanoi:
Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
onko tämä sarja siis lopullisesti lakkautettu. Seiresin kotisivuilta löytyy uusinta tietoa tämän vuoden huhtikuulta, mutta missään ei olla virallisesta lakkautuksesta puhuttu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yleistä höpinää

Näin formulafanin näkökulmasta uusi formulasarja on tietenkin positiivinen asia.

Suuntaus näyttää nyt olevan sellainen, että halutaan isompaa ja tehokkaampaa formulaa. Sen varjopuoli on se, että aikaisempi "normaali" kehittyminen pienempien sarjojen kautta kohti isompia jää pois. Heti jonkin Formula Renaultin jälkeen noustaankin jo 600-heppaiseen peliin. Onko se varjopuoli lienee mielipidekysymys, sitä on vain tottunut F3:n tasoisiin väliluokkiin. Näiden tehokkaampien - ja agressiivisemmin markkinoivien - vaihtoehtojen takia esim. F3 Euroseries saattaa aikanaan kuolla pois. Se olisi sääli.

Minään ykkösten uhkana tai kilpailijana näitä ei varsinaisesti pitäisi nähdä. Sikäli topicin otsikko on ehkä hieman raflaava. Tavoite on jo lähtökohtaisesti toisenlainen sekä tässä futisformulaprojektissa että A1GP:ssä. Näissä haetaan hieman toisenlaista fanipohjaa ja lähestymistapaa autourheiluun. Ja hieman eri rahaa. Oikeastaan A1GP:kin vetoaa sloganillaan jalkapallon suuntaan verratessaan itseään jalkapallon MM-kisoihin ("The World Cup of Motorsport").

Positiivinen puoli näissä uusissa sarjoissa on se, että ne tarjoavat medianäkyvyydeltään parempia mahdollisuuksia nouseville kuljettajille. Kääntöpuolena taas kuskivalinnat eivät välttämättä perustu taitoon vaan muihin tekijöihin. A1GP:ssä luonnollisesti kansallisuuksiin, ja sama voi pitkälti, vaikkei välttämättä, päteä Superleague Formulaan.

Miten SF:n tiimien rahoitus tullaan järjestämään? Sen perusteella, mitä nopeasti vilkaisin jalkapallojoukkueiden rahoitusta ei pyydetä (toisin kuin Premier1:ssä yritettiin, ymmärtääkseni). Ilmeisesti haluttaisiin päästä samoille apajille futisjoukkueiden kanssa ja lypsää niiden sponsoreilta? Käytännössä varmaan myös tallipaikat olisi ostettavissa.

Yleensä varsin vähäisillä taloudellisilla tukijoilla varustetut suomalaiskuskit ovat tässä kuviossa ikävän heikossa asemassa. Ei, että suomalaiskuskit mitenkään erityisesti yhdistettäisiinkään mukana oleviin joukkueisiin (jossain toki saattaa olla suomalaispelaaja, en jaksa tarkistaa). A1GP:n puolella sentään suunnitellaan omaa "joukkuetta". Sekin lienee pitkälti rahoituskysymys. Sikäli hassua, että jostain Libanonista kyllä löytyy rahoitusta tuollaisellekin hankkeelle, mutta Suomessa tuki on kiven alla.

Lopputulemana on helppo ennustaa, ettei kaikille millään tule riittämään rahaa. Ainahan yrittää saa, mutta markkinatalouden realiteetit kyllä karsivat heikommat konseptit ajan myötä. Yleensä aika nopeasti, kuten Premier1:n tapauksessa huomattiin.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
WebSlave sanoi:
Ykkösten asema kuningasluokkana ei tule autojen tehoista, vauhdista tai edes teknologisesta edistyneisyydestä. Liekö noista muut kuin viimeinen pitää muutenkaan edes paikkansa tällä hetkellä. Johan nykyään on hurjimmilla "katuautoilla" isommat tehot.

Ykkösasema tulee MM-statuksesta, sen seurauksena median arvostuksesta ja sitä kautta siitä, että luokkaan hakeutuu parhaimmat kuskit. Minun on vaikea nähdä lähitulevaisuudessa tilannetta, jossa jokin muu sarja veisi huomion ja kuninkuusluokan statuksen ykkösiltä.

Enkä varsinkaan näe tätä uutta (tai lämmitettyä) yritystä perustaa sarja jalkapallojoukkueiden kannattajien ja sponsoreiden varaan vakavana uhkana. A1GP konseptina olisi suurempi uhka, mutta kuljettajamateriaali pitää huolen siitä, ettei sekään ole edes lähellä syrjäyttää ykkösiä mielenkiinnossa.
Ei kait se välitöt kuolinisku ykkösille olisi vaikka jokin muu sarja nopeampi olisikin. Mutta pitemmän päälle ajateltuna ei olisi varmaan vaikea saada muista sarjoista (ei F1) huippu kuljettajia ajamaan maailman nopeinta kilpa-autoa. Jos vielä sarja on muuten toimiva, tasainen ja rahaakin riittäis niin eiköhän siitä silloin muodostuisi se kuljettajien ultimate challenge. Tätäkautta myös "parhaat" kuljettajat tavoittelisivat paikkaa maailman nopeimmassa sarjassa, haluavathan he pääosin ajaa vain niin lujaa kuin mahdollista (Kubica).

Ja eiköhän se ole niin että fanit ovat nostaneet ykköset ykköseksi. Miksi siis katsella täysin epätasaväkistä sarjaa kun vieressä on tasaisempi ja vieläpä nopeampi sarja? Voipi olla että yksin huutelen mutta minä fanitan tästä näkökulmasta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Näiden tehokkaampien - ja agressiivisemmin markkinoivien - vaihtoehtojen takia esim. F3 Euroseries saattaa aikanaan kuolla pois.
En oikein jaksa nähdä potkupallo- yms formuloita minään uhkana perinteisemmille luokille kuten F3. Se, että uusia isompia formuloita ilmaantuu tasaiseen tahtiin ei myöskään ole mielestäni mikään kovin uusi ilmiö. Esim FIA:n F3000-sarjan aikaan ajettiin kolmetonnisilla myös eurosarjaa, joka kuitenkin näivettyi. GP2:n lanseeraamisen aikaan Euro 3000:n silloinen sponssi Superfund kertoi omankin sarjansa siirtyvän nykyaikaan... Yksi Formula SF rakennettiin ja sillä ajettiin testejä, mutta maksavia osanottajia vain ei löytynyt ja sarja kuivui kasaan. Sittemmin Coloni on järjestänyt Italiassa vanhoille kolmetonnisille sarjaa, jota on pyritty laajentamaan. Nykyisin nimenä on Euroseries 3000, moottorina GP2:n mylly hieman pienempitehoisena ja autoja on viritelty aerodynamiikaltaan nykyaikaisemmiksi... Silti tuo sarja ei ole tappanut edes Italian F3:sta, vaikka kauteen tarvittava budjettikaan ei taida kovin paljoa erota.

Potkupalloformuloita on muuten tiettävästi olemassa vain yksi, eikä siinäkään ole moottoria... Eli sarja on jokseenkin samassa vaiheessa johon edellinen yritys jäi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
zUsT sanoi:
Ei kait se välitöt kuolinisku ykkösille olisi vaikka jokin muu sarja nopeampi olisikin.
Ei tietenkään, ovaaleilla on ajettu iät ajat ykkösiä lujempaa.
Mutta pitemmän päälle ajateltuna ei olisi varmaan vaikea saada muista sarjoista (ei F1) huippu kuljettajia ajamaan maailman nopeinta kilpa-autoa. Jos vielä sarja on muuten toimiva, tasainen ja rahaakin riittäis niin eiköhän siitä silloin muodostuisi se kuljettajien ultimate challenge. Tätäkautta myös "parhaat" kuljettajat tavoittelisivat paikkaa maailman nopeimmassa sarjassa, haluavathan he pääosin ajaa vain niin lujaa kuin mahdollista (Kubica).
En näe tuota realistisena kehitysmallina, koska sekä median, rahan, tallien ja kuskien kiinnostuksen pitäisi siirtyä tuohon luokkaan. Pelkkä nopeus ei luonnollisestikaan siihen riittäisi, vaan kaikilla noilla tahoilla täytyisi olla muitakin hyviä syitä vaihtaa toimivasta F1-konseptista pois.
Ja eiköhän se ole niin että fanit ovat nostaneet ykköset ykköseksi.
Ei kai MM-sarjan ykkösasemaa yleisön silmissä tarvitse erityisesti perustella? Siitä miksi fanit nostivat F1:n nykyiseen asemaan saa pitkälti kiittää Bernietä. Vasta hänen käsissään siitä tuli suuria massoja kiinnostava tuote.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Siitä miksi fanit nostivat F1:n nykyiseen asemaan saa pitkälti kiittää Bernietä. Vasta hänen käsissään siitä tuli suuria massoja kiinnostava tuote.
Bernie varmaankin omaa osuutensa lajin tv-suosion räjähdysmäisessä kasvussa ja leviämisessä uusiin maihin. Mutta sarja on kyllä aina ollut suosittu paikan päällä seuraavien katsojien keskuudessa perinteisissä autourheilumaissa.

Ennen katsojamäärät ylittivät reilusti nykyiset määrät, johtuen tietysti mm. siitä että pääsylippuja ei taidettu joka kolkkaan myydä esim. Pescaran GP:ssä (yli 25,58 km pitkä rata) vuonna 1957. Toinen seikka oli runsas maantieratojen käyttö, jolloin katsojia asui runsaasti radan varrella. Kolmas varmasti suurin tekijä oli, ettei paljoa muuta "gladiaattoriviihdettä ollut" tv:n, internetin ja videopelin loistaessa poissaolollaan.

Nykyään TV:stä näkee kisat ja pääsyliput paikan päälle ovat niin kalliit että persaukiset tippuvat auttamatta kelkasta, ja osaa katsojista ei edes kiinnosta venyä kauemmas kotisohvan ääreltä. Joten jo nämä seikat rajaavat nykyään valtaosan porukasta aitojen ulkopuolelle.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Ei tietenkään, ovaaleilla on ajettu iät ajat ykkösiä lujempaa.
Unohdetaan ovaalit. F1 ei aja niillä. Sen juuret ovat syvällä maantieajoissa ja myöhemmin moottoriradoilla. Tekniikan kehityksen ansiosta Bernard pystyi 80-luvulla myymään ykkösiä maailman nopeimpana kuninkuusluokkana. EU murskasi pienen suuren miehen imperiumin uuden vuosituhannen alussa, jonka seurauksesta F1 ei pian kykene enää olemaan profeetta omalla maallaan. Eikä tilannetta todellakaan auta ylimielinen japanilainen autotehdas, joka luulee todistavansa F1-autolla jotain, ottaen sitäkin kovemmin pannuun Ö-luokan vekottimelta :rolleyes:
WebSlave sanoi:
En näe tuota realistisena kehitysmallina, koska sekä median, rahan, tallien ja kuskien kiinnostuksen pitäisi siirtyä tuohon luokkaan.
Niin kuin ennen 90-luvun puoliväliä kävikin. F1-menetti hallitsevan mestarinsa, voitokkaan moottorinvalmistajan ja sponsorin sekä useat kansainväliset markkinat - vaikkei se Suomessa näkynytkään - CART-sarjalle. Kun näin on siis jo kerran käynyt, niin miksei se voisi tapahtua toistamiseen?
WebSlave sanoi:
Ei kai MM-sarjan ykkösasemaa yleisön silmissä tarvitse erityisesti perustella?
Ihailtavaa uskoa ja kunnioitusta auktoriteettiin, joka on kerta toisensa jälkeen osoittanut ylittävänsä arvovaltansa. Mikäli FIA:n alaisen F1-sarjan MM-statusta ei voi kyseenalaistaa, niin silloin Bernard ja Mosley ovat onnistuneet aivopesemään ihmiset, kuten tuolla ylempänä jo siihen suuntaan viitattiin.

On myös täysin loppuunkulutettu toiveuni, että yhteen sarjaan kerääntyisivät kaikki maailman parhaimmat kuljettajat. Lista on loputon, mutta nuori Paul Tracy on ehkä paras osoitus siitä, kuinka F1 ei kaikille hyville kuljettajille merkitse tuon taivaallista. Hänelle - ja myös minulle - F1 on vain sarja muiden joukossa, jonka erityispiirre on autonvalmistajat ja tekniikka - Champ Car – sarjassa faniläheisyys ja haastavat kilpa-autot. PT päätti uransa huipulla pysyä jälkimmäisessä Benettonin tarjouksesta huolimatta. Sisäisten ongelmiensa takia 90-luvun puolivälin jälkeen yksi kokonainen sukupolvi, joka ei ollut niinkään innostunut F1-sarjasta menetettiin Amerikoissa. Nyt on jälleenrakennuksen aika, mutta kuten Dan Gurney sanoi, kello ei tule koskaan juoksemaan takaperin. Se ei silti tarkoita, etteikö jokin näistä uusista sarjoista saisi Bernardin vapisemaan sitä ennen. Superleague sitä ei kuitenkaan tee. Siitä lienemme samaa mieltä?

Miten minusta tuntuu, että tämä otsikko on ihan väärässä paikassa? Ei se mitään, lukijoita tulee tällä puolen varmasti enemmän. Melko ironista ottaen viestini sisällön huomioon. :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Niin kuin ennen 90-luvun puoliväliä kävikin. F1-menetti hallitsevan mestarinsa, voitokkaan moottorinvalmistajan ja sponsorin sekä useat kansainväliset markkinat - vaikkei se Suomessa näkynytkään - CART-sarjalle. Kun näin on siis jo kerran käynyt, niin miksei se voisi tapahtua toistamiseen?
Ehkä siksi, että sen kummemmin moottorinvalmistajan kuin kuljettajankaan tapauksessa syynä siirtoon ei ollut niinkään CARTin vertaansa vailla oleva vetovoima, vaan ihan muut jutut. Ero nykyhetkeen on lähinnä se, että tuolloin CART oli sentään varteenotettava vaihtoehto. Nyt sellaista ei ole, jollei ole niin vinksahtanut, että pitää NASCARia sellaisena.
On myös täysin loppuunkulutettu toiveuni, että yhteen sarjaan kerääntyisivät kaikki maailman parhaimmat kuljettajat. Lista on loputon, mutta nuori Paul Tracy on ehkä paras osoitus siitä, kuinka F1 ei kaikille hyville kuljettajille merkitse tuon taivaallista. Hänelle - ja myös minulle - F1 on vain sarja muiden joukossa, jonka erityispiirre on autonvalmistajat ja tekniikka - Champ Car – sarjassa faniläheisyys ja haastavat kilpa-autot. PT päätti uransa huipulla pysyä jälkimmäisessä Benettonin tarjouksesta huolimatta.
Joskus ehkä hiertää se, että tämän lista on loputon -väitteen jälkeen mainitaan nimeltä vain Paul Tracy. F1:kään ei toki kerää kaikkia parhaita, mutta sen tuskin tarvitsee olla huolissaan siitä, että leijonanosa nuorista formulakuskeista jatkossakaan näkisi tavoitteenaan jonkun toisen sarjan.
 
Ylös