Nordschleife
Well-known member
- Liittynyt
- 9.3.2004
- Viestit
- 535
Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
Romuksi. Näyttelyihin kokoelmiin.Nordschleife sanoi:Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
Ykkösten asema kuningasluokkana ei tule autojen tehoista, vauhdista tai edes teknologisesta edistyneisyydestä. Liekö noista muut kuin viimeinen pitää muutenkaan edes paikkansa tällä hetkellä. Johan nykyään on hurjimmilla "katuautoilla" isommat tehot.talakem sanoi:Ei olekkaan. Mutta saattaa kuolla näihin "rajoituksiin" miten voi luokka pysyä kilpailukykyisenä jos se laitetaan samaan muottiin yksrukkosarjojen kanssa?
Sillä että rahaa tuhlataan mutta missään ei näy?
Concorde-sopimuksen uusimatta jääminen saattaisi olla yksi lopunajan merkeistä, mutta siitä varmaan lisää jossain muualla... :doubtful:SOKO sanoi:Jos siis kääntää katseensa spekseistä reaalimaailman tapahtumiin, ei löydä mitään merkkejä F1:ten lähestyvästä tuhosta.
CARTer sanoi:Concorde-sopimuksen uusimatta jääminen saattaisi olla yksi lopunajan merkeistä, mutta siitä varmaan lisää jossain muualla... :doubtful:
Todella osuvasti sanottu! F1:n ei tarvitse perustella itseään kenellekään. Mikään sarja ei voi kovin lyhyellä aikavälillä (mielestäni puhutaan vähintään kymmenistä vuosista) sivuuttaa tai edes tavoitella Ykkösten asemaa.Silk Cut Jaguar sanoi:F1:llä ei ole huolen päivää niin kauan kuin sen nimi on F-ykkönen. Vaikka siellä ajaisi polkuautot, niin onhan se kuningasluokka, koska se on F-vitun-ykkönen.
Juuri tuon takia sanoinkin, että F1 on edelläkävijä ainakin paperilla. Ehkä sinänsä huono ilmaisu. Kuitenkin, suurelle yleisölle tuollaista edelläkävijäasemaa tuputetaan minkä keretään. Ja kuten myös sanoin, F1 pystyy muilla meriiteillä lunastetussa asemassaan tekemään melkoisia temppuja - silti kansa katsoo. Sen ei todellisuudessa edes tarvitse olla aallonharjalla uusia (näkyviä) innovaatioita esittelemässä, miksi riskeerata?CARTer sanoi:Aika huvittavaa sanoa F1 edelläkävijäksi, kun ALMSissa ajetaan dieseliä ja etanolia käyttävillä autoilla. Formuloista IRL:n Honda-koneet joivat etanolia ja World Series by Renault, sekä A1GP ovat menossa myös biopolttoaineita kohti. Champ Car on vuosikymmeniä käyttänyt metanolia. F1:n ainoa rengasvalmistaja Bridgestone lainasi rengassäännön Champ Car – sarjasta ja Mosley haaveili yhdessä vaiheessa ohitusnapista, joka on jo käytössä Champ Carissa ja A1GP:ssä.
En tosin nyt tiedä, miten kymmeneksi vuodeksi jäädytetyt moottorisäännöt edistävät vihreitäarvoja tai ohitusjärjestelmiä, mutta ainakin tällä hetkellä F1 on näissä asioissa muihin sarjoihin verrattaessa takaa-ajoasemassa. Ei toki tietenkään Superleagueeseen verrattuna, jonka ympärillä leijuvat kaikki katastrofin ainekset.
onko tämä sarja siis lopullisesti lakkautettu. Seiresin kotisivuilta löytyy uusinta tietoa tämän vuoden huhtikuulta, mutta missään ei olla virallisesta lakkautuksesta puhuttu.Nordschleife sanoi:Viitsiikö joku verrata näitä autoja Grand Prix Masters autoihin? Se sarjahan on jäissä ja olisi kiva tietää, mihin ne kilpa-autot oikein joutuvat.
Mitään virallista ilmoitusta ei asiasta ole, mutta käytännössä on. Samaan aikaan kun piti ajaa edellinen kisa, sarjan järjestäjät istuivat oikeudessa: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62536 .Ma sanoi:onko tämä sarja siis lopullisesti lakkautettu.
Ei liene hidastavan?Otto Hokkanen sanoi:Mitään virallista ilmoitusta ei asiasta ole, mutta käytännössä on. Samaan aikaan kun piti ajaa edellinen kisa, sarjan järjestäjät istuivat oikeudessa: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62536 .
Ei kait se välitöt kuolinisku ykkösille olisi vaikka jokin muu sarja nopeampi olisikin. Mutta pitemmän päälle ajateltuna ei olisi varmaan vaikea saada muista sarjoista (ei F1) huippu kuljettajia ajamaan maailman nopeinta kilpa-autoa. Jos vielä sarja on muuten toimiva, tasainen ja rahaakin riittäis niin eiköhän siitä silloin muodostuisi se kuljettajien ultimate challenge. Tätäkautta myös "parhaat" kuljettajat tavoittelisivat paikkaa maailman nopeimmassa sarjassa, haluavathan he pääosin ajaa vain niin lujaa kuin mahdollista (Kubica).WebSlave sanoi:Ykkösten asema kuningasluokkana ei tule autojen tehoista, vauhdista tai edes teknologisesta edistyneisyydestä. Liekö noista muut kuin viimeinen pitää muutenkaan edes paikkansa tällä hetkellä. Johan nykyään on hurjimmilla "katuautoilla" isommat tehot.
Ykkösasema tulee MM-statuksesta, sen seurauksena median arvostuksesta ja sitä kautta siitä, että luokkaan hakeutuu parhaimmat kuskit. Minun on vaikea nähdä lähitulevaisuudessa tilannetta, jossa jokin muu sarja veisi huomion ja kuninkuusluokan statuksen ykkösiltä.
Enkä varsinkaan näe tätä uutta (tai lämmitettyä) yritystä perustaa sarja jalkapallojoukkueiden kannattajien ja sponsoreiden varaan vakavana uhkana. A1GP konseptina olisi suurempi uhka, mutta kuljettajamateriaali pitää huolen siitä, ettei sekään ole edes lähellä syrjäyttää ykkösiä mielenkiinnossa.
En oikein jaksa nähdä potkupallo- yms formuloita minään uhkana perinteisemmille luokille kuten F3. Se, että uusia isompia formuloita ilmaantuu tasaiseen tahtiin ei myöskään ole mielestäni mikään kovin uusi ilmiö. Esim FIA:n F3000-sarjan aikaan ajettiin kolmetonnisilla myös eurosarjaa, joka kuitenkin näivettyi. GP2:n lanseeraamisen aikaan Euro 3000:n silloinen sponssi Superfund kertoi omankin sarjansa siirtyvän nykyaikaan... Yksi Formula SF rakennettiin ja sillä ajettiin testejä, mutta maksavia osanottajia vain ei löytynyt ja sarja kuivui kasaan. Sittemmin Coloni on järjestänyt Italiassa vanhoille kolmetonnisille sarjaa, jota on pyritty laajentamaan. Nykyisin nimenä on Euroseries 3000, moottorina GP2:n mylly hieman pienempitehoisena ja autoja on viritelty aerodynamiikaltaan nykyaikaisemmiksi... Silti tuo sarja ei ole tappanut edes Italian F3:sta, vaikka kauteen tarvittava budjettikaan ei taida kovin paljoa erota.WebSlave sanoi:Näiden tehokkaampien - ja agressiivisemmin markkinoivien - vaihtoehtojen takia esim. F3 Euroseries saattaa aikanaan kuolla pois.
Ei tietenkään, ovaaleilla on ajettu iät ajat ykkösiä lujempaa.zUsT sanoi:Ei kait se välitöt kuolinisku ykkösille olisi vaikka jokin muu sarja nopeampi olisikin.
En näe tuota realistisena kehitysmallina, koska sekä median, rahan, tallien ja kuskien kiinnostuksen pitäisi siirtyä tuohon luokkaan. Pelkkä nopeus ei luonnollisestikaan siihen riittäisi, vaan kaikilla noilla tahoilla täytyisi olla muitakin hyviä syitä vaihtaa toimivasta F1-konseptista pois.Mutta pitemmän päälle ajateltuna ei olisi varmaan vaikea saada muista sarjoista (ei F1) huippu kuljettajia ajamaan maailman nopeinta kilpa-autoa. Jos vielä sarja on muuten toimiva, tasainen ja rahaakin riittäis niin eiköhän siitä silloin muodostuisi se kuljettajien ultimate challenge. Tätäkautta myös "parhaat" kuljettajat tavoittelisivat paikkaa maailman nopeimmassa sarjassa, haluavathan he pääosin ajaa vain niin lujaa kuin mahdollista (Kubica).
Ei kai MM-sarjan ykkösasemaa yleisön silmissä tarvitse erityisesti perustella? Siitä miksi fanit nostivat F1:n nykyiseen asemaan saa pitkälti kiittää Bernietä. Vasta hänen käsissään siitä tuli suuria massoja kiinnostava tuote.Ja eiköhän se ole niin että fanit ovat nostaneet ykköset ykköseksi.
Bernie varmaankin omaa osuutensa lajin tv-suosion räjähdysmäisessä kasvussa ja leviämisessä uusiin maihin. Mutta sarja on kyllä aina ollut suosittu paikan päällä seuraavien katsojien keskuudessa perinteisissä autourheilumaissa.WebSlave sanoi:Siitä miksi fanit nostivat F1:n nykyiseen asemaan saa pitkälti kiittää Bernietä. Vasta hänen käsissään siitä tuli suuria massoja kiinnostava tuote.
Unohdetaan ovaalit. F1 ei aja niillä. Sen juuret ovat syvällä maantieajoissa ja myöhemmin moottoriradoilla. Tekniikan kehityksen ansiosta Bernard pystyi 80-luvulla myymään ykkösiä maailman nopeimpana kuninkuusluokkana. EU murskasi pienen suuren miehen imperiumin uuden vuosituhannen alussa, jonka seurauksesta F1 ei pian kykene enää olemaan profeetta omalla maallaan. Eikä tilannetta todellakaan auta ylimielinen japanilainen autotehdas, joka luulee todistavansa F1-autolla jotain, ottaen sitäkin kovemmin pannuun Ö-luokan vekottimeltaWebSlave sanoi:Ei tietenkään, ovaaleilla on ajettu iät ajat ykkösiä lujempaa.
Niin kuin ennen 90-luvun puoliväliä kävikin. F1-menetti hallitsevan mestarinsa, voitokkaan moottorinvalmistajan ja sponsorin sekä useat kansainväliset markkinat - vaikkei se Suomessa näkynytkään - CART-sarjalle. Kun näin on siis jo kerran käynyt, niin miksei se voisi tapahtua toistamiseen?WebSlave sanoi:En näe tuota realistisena kehitysmallina, koska sekä median, rahan, tallien ja kuskien kiinnostuksen pitäisi siirtyä tuohon luokkaan.
Ihailtavaa uskoa ja kunnioitusta auktoriteettiin, joka on kerta toisensa jälkeen osoittanut ylittävänsä arvovaltansa. Mikäli FIA:n alaisen F1-sarjan MM-statusta ei voi kyseenalaistaa, niin silloin Bernard ja Mosley ovat onnistuneet aivopesemään ihmiset, kuten tuolla ylempänä jo siihen suuntaan viitattiin.WebSlave sanoi:Ei kai MM-sarjan ykkösasemaa yleisön silmissä tarvitse erityisesti perustella?
Ehkä siksi, että sen kummemmin moottorinvalmistajan kuin kuljettajankaan tapauksessa syynä siirtoon ei ollut niinkään CARTin vertaansa vailla oleva vetovoima, vaan ihan muut jutut. Ero nykyhetkeen on lähinnä se, että tuolloin CART oli sentään varteenotettava vaihtoehto. Nyt sellaista ei ole, jollei ole niin vinksahtanut, että pitää NASCARia sellaisena.CARTer sanoi:Niin kuin ennen 90-luvun puoliväliä kävikin. F1-menetti hallitsevan mestarinsa, voitokkaan moottorinvalmistajan ja sponsorin sekä useat kansainväliset markkinat - vaikkei se Suomessa näkynytkään - CART-sarjalle. Kun näin on siis jo kerran käynyt, niin miksei se voisi tapahtua toistamiseen?
Joskus ehkä hiertää se, että tämän lista on loputon -väitteen jälkeen mainitaan nimeltä vain Paul Tracy. F1:kään ei toki kerää kaikkia parhaita, mutta sen tuskin tarvitsee olla huolissaan siitä, että leijonanosa nuorista formulakuskeista jatkossakaan näkisi tavoitteenaan jonkun toisen sarjan.On myös täysin loppuunkulutettu toiveuni, että yhteen sarjaan kerääntyisivät kaikki maailman parhaimmat kuljettajat. Lista on loputon, mutta nuori Paul Tracy on ehkä paras osoitus siitä, kuinka F1 ei kaikille hyville kuljettajille merkitse tuon taivaallista. Hänelle - ja myös minulle - F1 on vain sarja muiden joukossa, jonka erityispiirre on autonvalmistajat ja tekniikka - Champ Car – sarjassa faniläheisyys ja haastavat kilpa-autot. PT päätti uransa huipulla pysyä jälkimmäisessä Benettonin tarjouksesta huolimatta.