Superleague Formula

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
Unohdetaan ovaalit. F1 ei aja niillä. Sen juuret ovat syvällä maantieajoissa ja myöhemmin moottoriradoilla. Tekniikan kehityksen ansiosta Bernard pystyi 80-luvulla myymään ykkösiä maailman nopeimpana kuninkuusluokkana. EU murskasi pienen suuren miehen imperiumin uuden vuosituhannen alussa, jonka seurauksesta F1 ei pian kykene enää olemaan profeetta omalla maallaan.
Huh, jo on EU mukana mörkönä. Taitaa Bööni vaan kääräistä rahat toistamiseen... vai monesko kerta se nyt olisi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Unohdetaan ovaalit. F1 ei aja niillä. Sen juuret ovat syvällä maantieajoissa ja myöhemmin moottoriradoilla. Tekniikan kehityksen ansiosta Bernard pystyi 80-luvulla myymään ykkösiä maailman nopeimpana kuninkuusluokkana.
Mitäs ne vähemmän nopeat kuninkuusluokat ovat? :D En itse asiassa muista, että F1:ä olisi erityisesti markkinoitu nopeimpana formulaluokkana, mutta toki sellainen mielikuva ihmisillä (jotka eivät Amerikan sarjoja tunne) oli.

F1 ei aja ovaaleilla, mutta juuri siksihän F1 ei ole nopein formulaluokka. Pointti on juuri siinä, ettei se nopeus ole kuninkuusluokkastatuksen kannalta olennainen.
Niin kuin ennen 90-luvun puoliväliä kävikin. F1-menetti hallitsevan mestarinsa, voitokkaan moottorinvalmistajan ja sponsorin sekä useat kansainväliset markkinat - vaikkei se Suomessa näkynytkään - CART-sarjalle. Kun näin on siis jo kerran käynyt, niin miksei se voisi tapahtua toistamiseen?
Väitätkö vakavissasi, että CART-sarja oli tuolloin maailmanlaajuisesti näkyvämpi ja arvostetumpi sarja kuin F1? En oikein jaksa uskoa moiseen.
Ihailtavaa uskoa ja kunnioitusta auktoriteettiin, joka on kerta toisensa jälkeen osoittanut ylittävänsä arvovaltansa. Mikäli FIA:n alaisen F1-sarjan MM-statusta ei voi kyseenalaistaa, niin silloin Bernard ja Mosley ovat onnistuneet aivopesemään ihmiset, kuten tuolla ylempänä jo siihen suuntaan viitattiin.
En viitannut ykkösiin, vaan MM-arvon statukseen yleensä. Aika harvassa lajissa jokin muu kilpailu kuin MM-kilpailu on arvostetumpi. Niitäkin esimerkkejä toki löytyy, vaikkapa talvilajien maailmancupeista.
On myös täysin loppuunkulutettu toiveuni, että yhteen sarjaan kerääntyisivät kaikki maailman parhaimmat kuljettajat.
Jokainen vähänkään realisti tietää sen. Olisi sitä paitsi jokseenkin mahdotonta määritellä ketkä ne maailman parhaat olisivat ja millä kriteereillä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
CARTer sanoi:
Champ Carin Cosworth turbo-V8:sta lähtee 750 hevosvoimaa ja Power-2-Pass-napilla 50 hevosvoimaa lisää. Ensi vuonna Cotman haluaisi järjestelmään 100 lisähevosvoimaa. Tätä kokeiltiinkin jo Meksiko Cityssä.

Tuo Superleague-autohan perustuu Panoz-Elanin DP01:teen ja prototyyppi aiheutti loppukesästä pienoista hämmennystä, kun kuvia autosta ilmaantui nettiin. Moni luuli jo kyseessä olevan yhdistyneen yhdysvaltalaisen formulaluokan monoposton. Suurin ero Champ Car - kalustoon on moottoria lukuunottamatta Superleague-auton hiilikuitujarrut. Tämä antaisi olettaa, että tämä auto on jopa nopeampi kuin Champ Car.

Ymmärtääkseni sarjan promoottori on sama kuin kuolleena syntyneen Premier1 Grand Prix -sarjan eli johdossa olisi taas Robin Webb. Moottorit puolestaan ilmeisesti rakentaa Indianapolis 500 -ajosta tutun John Menardin moottoripaja Menard Competition Technologies, joka tuli 90-luvulla tutuksi itserakentamistaan älyttömän tehokkaista, mutta järkyttävän epäluotettavista moottoreistaan.

Ja Champ Car etenkin hitailla radoilla ykkösiä nopeampi? Jepjep :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Niin, paitsi, että tuo Panoz jää F1:lle radasta riippuen ainakin 5s/kierros. Näkeehän sen jo naamasta.
Harmi, ettei se ero tule naamasta, vaan renkaista. Jos rata on aikuisten oikeasti hidas, eli tuollainen rytkyinen jenkkilän katurata 90-asteisine mutkineen, niin pitäisin hyvinkin todennäköisenä, että ChampCar on nopsampi. Tämä myös siitä johtuen, että F1 on rakennettu vähän toisennäköisille areenoille.

Ensi vuonnahan näitä voidaan vertailla ihan kunnolla, kun ChampCar ajaa kilpailun Jerezissä. Otaksuisin F1:n olevan kyllä nopeampi, mutta ei viittä sekuntia. Katsotaan sitten.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
mä uskon että tulee olemaan aika tasasta, ehkä aika-ajossa ChampCar hiukan jopa nopeampi:wink:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Nimenomaan johtuen F1 autoihin asetetuista rajoituksista. Eihän nuo gp2 autotkaan nyt kauhean paljoa jää F1 autoista.

Tuossa on oletettavasti tehokkaampi kone ja slicksit. Aerosta en tiedä, mutta ei tuo nyt kauheasti näytä jäävän jälkeen, ei ainakaan ero ole sekunneissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Höpöhöpö, ykkösten koneiden vääntö ja tehot ovat suurinpiirtein samaa luokkaa, kevyempi kone, parempi painojakauma autoissa, aerodynamiikka on valovuosia edellä jotai champcaria, missä perustelut että millään muulla kuin ovaalilla kulkisi ykköstä nopeammin?

Tai yltäisi lähellekkään samoihin aikoihin! Ne slicksit ei niin paljon vaikuta ja GP2:nenkin jää niin, että heilahtaa, lähinnä juuri aerodynamiikan vuoksi mutta myös huomattavasti surkeampien jarrujen takia!

Sitä paitsi tässähän oli männävuosina jonkin tason selvitys näistä? Jollain radalla ajoi joku, olisko ollut Minardi tms pikku talli vastaan Cart kärry ja ero oli selkeä ykkösten eduksi, mutkissa yksinkertaisesti mennään niin paljon kovempaa! Valitettavasti en nyt muista lähdettä tähän mutta täälläkin asiasta käytiin keskustelua, joka loppui kun joku kaivoi nämä todisteet jostain.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Männävuosien tilanteesta ei paljoa voi päätellä kun nykyinen Champ Car -auto on ollut käytössä vasta vuoden. Ovaaleistakaan on ihan turha jauhaa paskaa kun kumpikaan sarja ei sellaisilla aja.

Viitannet kuitenkin kierrosaikoihin Montrealin radalla, jossa 2002 vuoden Lola oli selvästi ykköstä hitaampi. Koska uudella Panozin tekeleellä ei tuolla radalla ole ajettu, ei vertailua voi tehdä... Jos tahtoisi jotain laskeskella, niin voisi toki verrata uuden ja vanhan Champ Carin kierrosaikoja jollain ominaisuuksiltaan mahdollisimman vastaavalla radalla ja sitten laskea kuinka paljon nopeammin uusi auto Montrealin kierroksesta selviytyisi... mulla ei ole mitään käsitystä mikä rata olisi hyvä vertailukohta, eikä myöskään intoa mitään laskea.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tietääkseni ChampCarilla ajetaan juurikin Cartin jälkeen ChampCareihin kehitetyllä Lolan rungolla varustetulla autolla! Hommahan oli vaan siis konkurssi ja sitä kautta nimenvaihto sarjalle!

Toki autot hieman kehittyvät mutta ei kyllä samaa tahtia kuin ykkösissä! Autoista löytyy turbolla varustett noin 800hv V8-mylly, painoa n. 700 kg mutta kun se runko on aero-ominaisuuksiltaan todella huono ykkösiin verrattuna ja edelleenkään usko että jarrut ovat edes samaa luokkaa, niin häviö on yksinkertaisesti täysin selvä asia.

Näyttääkö tämä siltä, että pysyisi edes 5 vuotta vanhan Minardin perässä?


Toki sillä Turbonapilla vois yrittää ohitusta mutta toisaalta tuo kehittää just sellaisen imun taakse, että jopa se Minardi menisi uudestaan heittämällä tuosta ohi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Tietääkseni ChampCarilla ajetaan juurikin Cartin jälkeen ChampCareihin kehitetyllä Lolan rungolla varustetulla autolla! Hommahan oli vaan siis konkurssi ja sitä kautta nimenvaihto sarjalle!
"Tiedät" väärin. Auto vaihtui viime, eikun siis täksi vuodeksi ja on nimenomaan Panozin tekemä.

Mitä tulee teräsjarruihin, niin Williams testasi niitä vuosituhannen vaihteessa ja yllättyi siitä, kuinka pieni ero suorituskyvyssä oli. Zanardi taisi ajaa niillä jopa jossain kisassa, jotta olisi saanut paremman tuntuman jarruihin kun epätoivo heikkojen suoritusten jälkeen kasvoi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
mutta kun se runko on aero-ominaisuuksiltaan todella huono ykkösiin verrattuna [--]
Näyttääkö tämä siltä, että pysyisi edes 5 vuotta vanhan Minardin perässä?
Rungon aerodynaamisesta tehosta on paha sanoa katsoen pelkästään autoa päällisin puolin. Toisin kuin ykkösissä, Panozin pohja ei ole sileä, vaan siinä hyödynnetään käänteistä siipiprofiilia ("maaefekti", "venturi-tunnelit", "siipiauto"). Wikipedian mukaan lähes 50 % downforcesta tulee auton pohjasta.

Itse veikkaan kyllä Panozin jäävän ykkösille. Laguna Secassa ajetuissa epävirallisissa testikierroksissa Bourdais ajoi puolisen sekuntia Toyotan tekemän epävirallisen kierrosennätyksen alle, mutta jos olisi tosi kyseessä ja vastassa McLaren tai Ferrari, niin kyllä taitaisi ChampCar jäädä toiseksi. Ehkei ero silti ihan niin suuri ole kuin vielä viisi vuotta sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Itse veikkaan kyllä Panozin jäävän ykkösille. Laguna Secassa ajetuissa epävirallisissa testikierroksissa Bourdais ajoi puolisen sekuntia Toyotan tekemän epävirallisen kierrosennätyksen alle, mutta jos olisi tosi kyseessä ja vastassa McLaren tai Ferrari, niin kyllä taitaisi ChampCar jäädä toiseksi. Ehkei ero silti ihan niin suuri ole kuin vielä viisi vuotta sitten.
Tuo Laguna Secan testi on kyllä kaikin puolin huono vertailukohta. F1:n säätövarat eivät ainakaan ilman kommervenkkejä riitä tuolle radalle, minkä lisäksi olen kuullut kahta tietoa siitä, mitä renkaita Toyota käytti. Yhtäällä väitetään kyseessä olleen kovemmat, näytösajoihin tarkoitetut kumit, toisaalla taas ihan oikeat 2006 renkaat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
"Tiedät" väärin. Auto vaihtui viime, eikun siis täksi vuodeksi ja on nimenomaan Panozin tekemä.

Mitä tulee teräsjarruihin, niin Williams testasi niitä vuosituhannen vaihteessa ja yllättyi siitä, kuinka pieni ero suorituskyvyssä oli. Zanardi taisi ajaa niillä jopa jossain kisassa, jotta olisi saanut paremman tuntuman jarruihin kun epätoivo heikkojen suoritusten jälkeen kasvoi.
Jep, juu, Lolat vaihtui sama meno jatkuu! Eli yhtäkaikki ei noilla autoilla pysytä ykkösten perässä! Tietenkään ulkonäkö ei kerro kaikkea mutta ei sekään kerro, että joku Zanardi on kokeillut teräsjarruja ja yllättynyt, ettei nämä nyt niin huonot olekkaan. Huonommat kuitenkin ;) Ja jos käytti teräsjarruja, niin eipä ole ihmekkään ettei oikein pärjänny :tongue:

Ja se, että jollain sivulla kerrotaan pohjan tuottavan 50% auton pidosta. Niin entäs sitten, jos tuon ulkonäön perusteella voi mitään päätellä, niin ei kovin hurjasti sitä pitoa kuitenkaan löydy.

Pahoittelen kun tyrmään "kovalla" kädellä, vaaditaan kunnon todisteita ennenkuin uskon noiden "kotteroiden" yltävän samaan vauhtiin ku ykköset. Pikku säädöllä ykköset, eli mahd pienet siivet, Honda on saanut kärryn kulkemaan yli 400 km/h taitaa vastaava olla nopeella googlettamisella ChampCarin puolella 350 km/h luokkaa!

Tuo loppu nyt oli tuollasta nopeen googlettamisen höpinää, eli se kannattaa jättää omaan arvoonsa. Specsit autoista kyllä löytyy, jos oikein haluaa etsiä ja niiden perusteella voi laskea tiettyjen kaavojen avulla Downforcet yms ja sen perusteella tehdä oikeita johtopäätöksiä. Samalla radalle meistä kukaan ei noita saa vaikka kuinka yrittäis. Ja en yritä sanoa, että ihan paska sarja koko ChampCar series vaikka sille ehkä kuulostaa :wink:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Olisko nää Montrealin ajat ainoat luotettavat vertailukohdat?

F1
Fastest Laps

1:13.622 Rubens Barrichello (2004) - Lap record
1:16.367 Fernando Alonso (2007) Kisan nopein kierros...


Champ Car
Fastest Laps

1:20.238 Dario Franchitti (2002)
1:22.325 Sebastien Bourdais (2006)



NASCAR (Busch series)
Fastest Laps

1:43.198 Ron Fellows (2007)

Saattas olla niin että toi Superleaguen auto on selvästi nopeampi kun Champit ja hyvin lähellä ykköstä osalla radoista. Keveys, tehot, vääntö...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Väitätkö vakavissasi, että CART-sarja oli tuolloin maailmanlaajuisesti näkyvämpi ja arvostetumpi sarja kuin F1? En oikein jaksa uskoa moiseen.
Sennan kuoleman jälkeen F1:n katsojaluvut notkahtivat ja samaan aikaan mies nimeltä Emerson Fittipaldi taisteli PPG-maljasta ja mm. Indianapolis 500 -kilpailun voitosta. Fittipaldi toi jopa niin paljon innostusta Brasiliasta, että F1-sarjasta siirtynyt Christian ajoi seuraavana vuonna Walker Racingin autolla, joka oli täynnä brasilialaisia yhteistyökumppaneita. Brassifirmat auttoivat myös Andre Ribeiron Tasman-tallin nousemaan ylemmäs. Toinen suuri tukija tallin takana oli Honda. Brasiliassa suuret TV-katsojaluvut toivat lopulta CART-kisan Rion ovaalille, koska moottoriradalle ei pohjoisamerikkalaisella mestaruussarjalla ollut FIA:n (ja Ecclestonen) mielestä asiaa.

Mansell toi valtamedian mukanaan ykkösistä. 1993 Surfersin ja Long Beachin kisoihin rekrytoitui median edustajia yhtä paljon kuin Indianapolisiin aikaisempina vuosina. Ainoana syynä, miksei CART/IndyCar onnistunut Mansellmanian avulla peittoamaan ykkösiä saarivaltiossa, oli Damon Hill, joka otti Mansellin paikan Williamsilla ja varmasti myös kilpailujen myöhäinen lähetysaika vaikutti suosioon. Australiassa sekään ei ole ongelma, sillä Surfersiin tulee vuosittain enemmän väkeä kuin Australian Grand Prix'iin ja Champ Car - sarjalla ei ollut edes TV-sopimusta siellä tänä vuonna.

Honda ja Toyota veivät CARTin Japaniin, jossa edelleen Champ Car on moottoriurheilupiireissä arvostettu luokka. Tästä kielii se, että vaikka kyseiset autonvalmistajat ovat nyt poissa ja paikallinen Nippon-sarja on kovatasoinen, perustettin Hokkaidossa pari vuotta sitten komitea, jonka tarkoituksena oli tuoda Champ Car takaisin Japaniin, maahan, jossa sarja onnistuneesti vieraili jo 60-luvulla. Silloin F1 ja Champ Car olivat täysin samalla viivalla. Jackie Stewart muuten voitti Fujin radalla ajetun USACin järjestämän mestaruussarjan ulkopuolisen kilpailun. FIA ei silloinkaan katsonut suopeasti amerikkalaista sarjaa, joka lähentyi liiaksi heidän MM-arvon saanutta sarjaansa.
Bobakki sanoi:
Tuo Laguna Secan testi on kyllä kaikin puolin huono vertailukohta.
Sinun olisi todella kannattanut kertoa tuo ylimielisille Toyotan F1-päälliköille, jotka luulivat tekevänsä oikean palveluksen F1:n imagolle Yhdysvalloissa. "Hei kattokaa, meidän auto on nopeempi kuin teidän viisi vuotta vanha auto!" :doubtful:
[--]olen kuullut kahta tietoa siitä, mitä renkaita Toyota käytti. Yhtäällä väitetään kyseessä olleen kovemmat, näytösajoihin tarkoitetut kumit, toisaalla taas ihan oikeat 2006 renkaat.
Johtunee siitä, että aluksi vanhan rataennätyksen rikkominen näytösajorenkailla piti olla näytösajomainen juttu, mutta kun se ei onnistunutkaan, piti alle laittaa pehmeämmät Bridgestonen renkaat, jotta saatiin faksit laulamaan F1:n voittoa. Mikäli kyseessä olisi ollut vain näytösajo, kuten täällä sanotaan, ei Toyotan olisi tarvinnut ilmoittaa koko maailmalle, että he rikkoivat Castronevesin rataennätyksen. Mutta kun on pakko nostattaa keinotekoisesti omaa glooriaa, kun muuten Japanissa sedät lyö rahahanat kiinni :rolleyes:
Misa1 sanoi:
Honda on saanut kärryn kulkemaan yli 400 km/h taitaa vastaava olla nopeella googlettamisella ChampCarin puolella 350 km/h luokkaa!
Googletitko edes? Hondan suoratestit sääntöjen rajamailla menevällä autolla kertoo vain kuinka paljon tallilla on aikaa (ja rahaa) keskittyä kaikkeen muuhun kuin siihen olennaiseen eli kilpailemiseen. Honda halusi rikkoa 400 km/h:n ennätyksen F1-autolla keskellä aavikkoa, mutta CARTpa kilpaili samoissa nopeuksissa Fontanan ja Michiganin ovaaleilla.

Paperilla Superleaguen formula näyttää siis olevan vielä Champ Cariakin nopeampi ja mikäli todellinen ero ykkösiin on vain viisi sekuntia niin se kyllä on nopeasti otettavissa kiinni. Cosworthin ei tällä hetkelläkään tarvisi muuta tehdä kuin ottaa jälleen moottoreista irti 900 hevosta kuten CARTin kulta-aikana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Sinun olisi todella kannattanut kertoa tuo ylimielisille Toyotan F1-päälliköille, jotka luulivat tekevänsä oikean palveluksen F1:n imagolle Yhdysvalloissa. "Hei kattokaa, meidän auto on nopeempi kuin teidän viisi vuotta vanha auto!"
En usko, että sarjojen välistä nopeuseroa vertailtaessa on tarpeen kertoa Toyotalle yhtään mitään. Sen sijaan em. seikkojen huomiointi keskinäistä paremmuusjärjestystä selvitettäessä saattaisi olla jopa ihan fiksua.

talakem sanoi:
Olisko nää Montrealin ajat ainoat luotettavat vertailukohdat?
Vielä kerran: ChampCar-auto on vaihtunut nopeampaan tuon jälkeen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mistä tunnistaa todellisen F1-fanin? Siitä, että sellaisen henkilön mielestä kaikki muut sarjat on paskaa, kaikkien muiden sarjojen kalusto on alkeellista antiikkia (ja sitä ei tietenkään voida hyväksyä, että single make -sarjoissa autoja ei kehitetä tallien toimesta ja kulut halutaan pitää kurissa) ja kaikkien muiden sarjojen kuskit on amatöörejä. Mukaanlukien koppiauto-, gt- ja prototyyppisarjat, "nehän ne vasta kulkeekin niin hitaasti". Siispä kuningaslaji F-vitun-ykkönen on ainoaa oikeaa moottorirurheilua. Tuntuu siltä, että on moottoriurheilufaneja ja sitten on olemassa erikseen F1-faneja.

Tätä tappelua on lähinnä koomista seurata. Eihän tässä edes tarvitse puolustella mitään, varsinkaan F1:n puolesta, silti turvaudutaan lapselliseen "näyttää kuvan perusteella hitaalta tommonen joku Champ Car, tostahan menisi polkuautollakin ohi". Näyttää olevan hirveä arvovaltakysymys.


.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mistä tunnistaa todellisen F1-fanin? Siitä, että sellaisen henkilön mielestä kaikki muut sarjat on paskaa, kaikkien muiden sarjojen kalusto on alkeellista antiikkia (ja sitä ei tietenkään voida hyväksiä, että single make -sarjoissa autoja ei kehitetä tallien toimesta ja kulut halutaan pitää kurissa) ja kaikkien muiden sarjojen kuskit on amatöörejä. Mukaanlukien koppiauto-, gt- ja prototyyppisarjat, "nehän ne vasta kulkeekin niin hitaasti". Siispä kuningaslaji F-vitun-ykkönen on ainoaa oikeaa moottorirurheilua. Tuntuu siltä, että on moottoriurheilufaneja ja sitten on olemassa erikseen F1-faneja.

Tätä tappelua on lähinnä koomista seurata. Eihän tässä edes tarvitse puolustella mitään, varsinkaan F1:n puolesta, silti turvaudutaan lapselliseen "näyttää kuvan perusteella hitaalta tommonen joku Champ Car, tostahan menisi polkuautollakin ohi". Näyttää olevan hirveä arvovaltakysymys.

No näinhän se on....
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jep. Tässä pari suoraa vertausta Wikipediasta(tiedän, ei mikään luotettavin lähde, lähde kuitenkin):

During the inaugural Champ Car visit in 2002. Former Champ Car Champion Juan Pablo Montoya won the pole position in the Formula One race with a lap time of 1'12.836. Several weeks later, Cristiano Da Matta won the pole position in the Champ Car race with a lap time of 1'18.959.
In 2006, the latest and currently last time both series raced on the same track, Formula One was 5 to 7 seconds faster than Champ Car. The pole position in Formula 1 was taken by Fernando Alonso in a time of 1'14.942, while Sébastien Bourdais took the pole in 1'20.005 in Champ Car. The fastest lap in the Formula 1 race was 1'15.841 by Kimi Räikkönen, while Sébastien Bourdais' fastest lap was 1'22.325 in the Champ Car race. Bourdais' qualifying effort was almost 1 second off the pace of even the slowest F1 qualifier, Super Aguri's Frank Montagny, who turned in a time of 1'19.152.
Käy myös kyseisiltä sivuilta ilmi, että ChampCar painaa noin 30% enemmän. En saanut mistään selville minkälaisia G-voimia kohdistuu ChampCar kuljettajiin tietyissä mutkissa mutta ykkösissä mennään aika likelle 5.

Edelleen, en väitä että tuo sarja olisi jokin eläkeläispapparoiden jämä luokka ja hidas sellainen. Väitän vaan että samalla radalla mennään ykkösillä kovempaa!

ps. jos ei saa käyttää vertauksena "laitointa" Hondaa, niin tuskin saa käyttää ChampCaria josta on turbon avulla otettu ne kaikki 1000hv:tä irti! Se kone ei kestäis varmaan edes puolta kierrosta :rolleyes:
 
Ylös