WebSlave sanoi:
Väitätkö vakavissasi, että CART-sarja oli tuolloin maailmanlaajuisesti näkyvämpi ja arvostetumpi sarja kuin F1? En oikein jaksa uskoa moiseen.
Sennan kuoleman jälkeen F1:n katsojaluvut notkahtivat ja samaan aikaan mies nimeltä Emerson Fittipaldi taisteli PPG-maljasta ja mm. Indianapolis 500 -kilpailun voitosta. Fittipaldi toi jopa niin paljon innostusta Brasiliasta, että F1-sarjasta siirtynyt Christian ajoi seuraavana vuonna Walker Racingin autolla, joka oli täynnä brasilialaisia yhteistyökumppaneita. Brassifirmat auttoivat myös Andre Ribeiron Tasman-tallin nousemaan ylemmäs. Toinen suuri tukija tallin takana oli Honda. Brasiliassa suuret TV-katsojaluvut toivat lopulta CART-kisan Rion ovaalille, koska moottoriradalle ei pohjoisamerikkalaisella mestaruussarjalla ollut FIA:n (ja Ecclestonen) mielestä asiaa.
Mansell toi valtamedian mukanaan ykkösistä. 1993 Surfersin ja Long Beachin kisoihin rekrytoitui median edustajia yhtä paljon kuin Indianapolisiin aikaisempina vuosina. Ainoana syynä, miksei CART/IndyCar onnistunut Mansellmanian avulla peittoamaan ykkösiä saarivaltiossa, oli Damon Hill, joka otti Mansellin paikan Williamsilla ja varmasti myös kilpailujen myöhäinen lähetysaika vaikutti suosioon. Australiassa sekään ei ole ongelma, sillä Surfersiin tulee vuosittain enemmän väkeä kuin Australian Grand Prix'iin ja Champ Car - sarjalla ei ollut edes TV-sopimusta siellä tänä vuonna.
Honda ja Toyota veivät CARTin Japaniin, jossa edelleen Champ Car on moottoriurheilupiireissä arvostettu luokka. Tästä kielii se, että vaikka kyseiset autonvalmistajat ovat nyt poissa ja paikallinen Nippon-sarja on kovatasoinen, perustettin Hokkaidossa pari vuotta sitten komitea, jonka tarkoituksena oli tuoda Champ Car takaisin Japaniin, maahan, jossa sarja onnistuneesti vieraili jo 60-luvulla. Silloin F1 ja Champ Car olivat täysin samalla viivalla. Jackie Stewart muuten voitti Fujin radalla ajetun USACin järjestämän mestaruussarjan ulkopuolisen kilpailun. FIA ei silloinkaan katsonut suopeasti amerikkalaista sarjaa, joka lähentyi liiaksi heidän MM-arvon saanutta sarjaansa.
Bobakki sanoi:
Tuo Laguna Secan testi on kyllä kaikin puolin huono vertailukohta.
Sinun olisi todella kannattanut kertoa tuo ylimielisille Toyotan F1-päälliköille, jotka luulivat tekevänsä oikean palveluksen F1:n imagolle Yhdysvalloissa. "Hei kattokaa, meidän auto on nopeempi kuin teidän viisi vuotta vanha auto!" :doubtful:
[--]olen kuullut kahta tietoa siitä, mitä renkaita Toyota käytti. Yhtäällä väitetään kyseessä olleen kovemmat, näytösajoihin tarkoitetut kumit, toisaalla taas ihan oikeat 2006 renkaat.
Johtunee siitä, että aluksi vanhan rataennätyksen rikkominen näytösajorenkailla piti olla näytösajomainen juttu, mutta kun se ei onnistunutkaan, piti alle laittaa pehmeämmät Bridgestonen renkaat, jotta saatiin faksit laulamaan F1:n voittoa. Mikäli kyseessä olisi ollut vain näytösajo, kuten täällä sanotaan, ei Toyotan olisi tarvinnut ilmoittaa koko maailmalle, että he rikkoivat Castronevesin rataennätyksen. Mutta kun on pakko nostattaa keinotekoisesti omaa glooriaa, kun muuten Japanissa sedät lyö rahahanat kiinni
Misa1 sanoi:
Honda on saanut kärryn kulkemaan yli 400 km/h taitaa vastaava olla nopeella googlettamisella ChampCarin puolella 350 km/h luokkaa!
Googletitko edes? Hondan suoratestit sääntöjen rajamailla menevällä autolla kertoo vain kuinka paljon tallilla on aikaa (ja rahaa) keskittyä kaikkeen muuhun kuin siihen olennaiseen eli kilpailemiseen. Honda halusi rikkoa 400 km/h:n ennätyksen F1-autolla keskellä aavikkoa, mutta CARTpa kilpaili samoissa nopeuksissa Fontanan ja Michiganin ovaaleilla.
Paperilla Superleaguen formula näyttää siis olevan vielä Champ Cariakin nopeampi ja mikäli todellinen ero ykkösiin on vain viisi sekuntia niin se kyllä on nopeasti otettavissa kiinni. Cosworthin ei tällä hetkelläkään tarvisi muuta tehdä kuin ottaa jälleen moottoreista irti 900 hevosta kuten CARTin kulta-aikana.