formulastara
Well-known member
No niin, nyt sitten tarkastelemaan f1:n ja saksan formula 3:n eroja ajallisesti suurinpiirtein saman mittaisella radalla kuin tuo Assen. Löytyiskö?
En usko, että tuo on järin fiksu tapa vertailla, radan profiilin kun luulisi vaikuttavan aika paljon. ChampCar-Panozin tarkempi vertaaminen (joku tuolla jo jostain sekunnin erosta heitti) vanhaan Lolaan sitä vastoin voisi jotain osviittaa tuoda.formulastara sanoi:No niin, nyt sitten tarkastelemaan f1:n ja saksan formula 3:n eroja ajallisesti suurinpiirtein saman mittaisella radalla kuin tuo Assen. Löytyiskö?
Bobakki sanoi:En usko, että tuo on järin fiksu tapa vertailla, radan profiilin kun luulisi vaikuttavan aika paljon. ChampCar-Panozin tarkempi vertaaminen (joku tuolla jo jostain sekunnin erosta heitti) vanhaan Lolaan sitä vastoin voisi jotain osviittaa tuoda.
Jerez ei ole sen parempi vertailukohta kuin Laguna Secakaan. Mikäli F1-auto oli Laguna Secan radalle maavaransa takia sopimaton, niin ei vertailua kyllä voida silloin suorittaa F1:n takapihallakaan. F1-talleilla on vuosien kokemus - tilastot ja säädöt - Jerezin radalta ja kyseessä on ensimmäinen kerta kun Champ Car lasketaan Espanjassa irti moottoriradalla. Vertailu on yhtä vaikeaa ja tyhmää tehdä kuin se oli Laguna Secalla. Erona on sarjojen toimintatapa. Champ Car ei ole julistanut paikallisissa lehdissä, että he aikovat tulla ja rikkoa ennätyksiä. Champ Car ajaa Jerezissä, koska he haluavat tarjota erilaista formulaviihdettä. Ilmeisesti tämä pelottaa sen verran, että puolustautumisrefleksi aktivoitui joillakin F1-faneilla. En voi siis olla muuta kuin olla samoilla linjoilla Silk Cut Jaguarin mietteiden kanssa.formulastara sanoi:Aijai kun odottelen sitä Jereziä, että innokkaimmat hihhulit poistuvat tästä toikista.
Muistan jotain tuon suuntaisia suhdelukuja 90-luvun puolivälin paikkeilta. CARTin 20 prosentin osuuskin siis todisti sen todella olleen haastaja ja todellinen vaihtoehto, eikä mikään "köyhien tallien polkuautosarja." Varsinkin latinalaisen Amerikan markkinoiden kääntyminen hetkeksi CARTille oli todella kova juttu.Felix sanoi:Tästä kaikesta huolimatta CART sarjan johto kertoili tuohon aikaan että suhde F1:n ja CARTin välillä oli 80-20, suhde tarkoitti siis koko pakettia eikä vain pelkästään katsojalukuja.
PT käy helposta esimerkkistä, koska hän on ainoa, joka on asiasta avoimesti puhunut. Seuraavia kuljettajia myös houkuteltiin ykkösiin, mutta he jäivät Amerikkaan: Al Unser Junior, Gil de Ferran, Robby Gordon, Jimmy Vasser, Adrian Fernandez ja Bryan Herta. Hyvällä autolla ehkä maailman parhaita? Sitähän me emme voi tietää. Aikanaan hyviä kuljettajia? Ehdottomasti.Bobakki sanoi:Joskus ehkä hiertää se, että tämän lista on loputon -väitteen jälkeen mainitaan nimeltä vain Paul Tracy.
F1:n parempi tuntemus on toki totta, mutta kyllähän vertailuun on ihan eri lähtökohdat, kun ChampCar kuitenkin kilpailee radalla, eli touhussa on enemmän panosta kuin tuollaisessa ennätyskokeilussa. Hämmästelen kyllä vähän sinunkin asennettasi tähän keskusteluun - jos kiinnostus on puhtaasti sarjojen kaluston nopeuserossa, niin ei Toyotan motiiveilla visiittiinsä Laguna Secassa ole minkään valtakunnan merkitystä. Minen tiedä, mihin minut on näissä heitoissa taas lokeroitu, mutta itsehän näkisin mielelläni useamman tasokkaan formulaluokan. Valitettavasti F1:llä tai sen faneilla ei ole asioiden nykytolalla syytä pelkoon vielä aikoihin.CARTer sanoi:Jerez ei ole sen parempi vertailukohta kuin Laguna Secakaan. Mikäli F1-auto oli Laguna Secan radalle maavaransa takia sopimaton, niin ei vertailua kyllä voida silloin suorittaa F1:n takapihallakaan. F1-talleilla on vuosien kokemus - tilastot ja säädöt - Jerezin radalta ja kyseessä on ensimmäinen kerta kun Champ Car lasketaan Espanjassa irti moottoriradalla. Vertailu on yhtä vaikeaa ja tyhmää tehdä kuin se oli Laguna Secalla. Erona on sarjojen toimintatapa. Champ Car ei ole julistanut paikallisissa lehdissä, että he aikovat tulla ja rikkoa ennätyksiä. Champ Car ajaa Jerezissä, koska he haluavat tarjota erilaista formulaviihdettä. Ilmeisesti tämä pelottaa sen verran, että puolustautumisrefleksi aktivoitui joillakin F1-faneilla. En voi siis olla muuta kuin olla samoilla linjoilla Silk Cut Jaguarin mietteiden kanssa.
Kun niitä haastajia nyt alkaisikin oikeasti löytyä!Sanottuani näin niin ainakaan tarkoitukseni ei ollut loukata ketään henkilökohtaisesti esittäessäni kritiikkiä Toyotan neronleimausta kohtaan. Ennemmin kiinnittäisin huomiota suuntaan, johon F1 on omien päätöstensä seurauksesta purjehtimassa samalla kun radalla alkaa haastajia löytymään eri sarjoista.
Hyvää jenkkikuskia on varmasti etsitty, joten sinällään kyllä uskon suurimman osan listan nimistä. Vaan mitenhän lienee, onko valinnassa kuitenkaan ollut kyse siitä, että F1 ei kiinnosta, vai siitä, että tarjottu mahdollisuus ei sitten kuitenkaan ole ollut järin houkutteleva tai kiinnostus kuitenkin hieman vajavaista? Listan kaksi muuta nimeä taas ovat molemmat tehneet uraansa alun perin Euroopassa ja sinällään uskoisin F1:n kyllä kiinnostaneen. De Ferran on noista nimistä ainut, jonka jääminen Ykkösten ulkopuolelle itseäni todella harmittaa. Sitä en toki kiistä, etteikö CART olisi tuolloin ollut monella tapaa miellyttävämpi ympäristö, esimerkiksi Jan Magnussen kutsui luokkaa "Formula Funiksi" oman visiittinsä jälkeen. Silti on paha kiistää sitäkään, etteikö sarja olisi aina tarjonnut kilpailullisuudellaan sen kovimman haasteen, minkä ainakin luulisi myös kilpaurheilijaa kiehtovan.PT käy helposta esimerkkistä, koska hän on ainoa, joka on asiasta avoimesti puhunut. Seuraavia kuljettajia myös houkuteltiin ykkösiin, mutta he jäivät Amerikkaan: Al Unser Junior, Gil de Ferran, Robby Gordon, Jimmy Vasser, Adrian Fernandez ja Bryan Herta. Hyvällä autolla ehkä maailman parhaita? Sitähän me emme voi tietää. Aikanaan hyviä kuljettajia? Ehdottomasti.
Kalibroi kristallipallosi uudelleen. Oma kristallipalloni sen sijaan kertoo, että yrität tuolla olla viisaampi kuin oikeasti oletkaan. Ensimmäisen kohdan sait oikein, ymmärsit siis sentään mitä välihuutoviestissäni hain takaa.formulastara sanoi:Minusta tämä avautuminen kertoo äärimmäisestä stereotypisoinnista, piilotetusta aggressiosta, hyväksymättömyydestä erilaisuutta kohtaan sekä onnettomasta ja toivonsa kaivoon heittäneestä ihmisestä.
Kuka on ensinnäkin kyseenalaistanut tuon kokonaan?Ei tämä niin vakavaa ole, enkä usko, että useimmat F1-fanit olisivat muuta mieltä kuin, että F1 on nopein luokka moottoriradalla, niin kuin onkin.
Onneksi oma antisi tähän keskusteluun on aina yhtä rakentavaa.Tosin, kyllähän se Champ Car ylävinkkelistä tähän silmään vähän muistuttaa -92 Jordania :wink:
Ka, huomasin tämän avautumisen. Oleellinen asia tuossa pääsi sinulta unohtumaan. Se, miksi leimaat ihmiset suorastaan hirviöiksi vain sen tähden, että nämä eivät fanita sitä mitä sinä. Minusta tuo taasen osuu siihen omaan akillesjänteeseen, mutta miten vaan.Silk Cut Jaguar sanoi:Kalibroi kristallipallosi uudelleen. Oma kristallipalloni sen sijaan kertoo, että yrität tuolla olla viisaampi kuin oikeasti oletkaan. Ensimmäisen kohdan sait oikein, ymmärsit siis sentään mitä välihuutoviestissäni hain takaa.
Kuka on ensinnäkin kyseenalaistanut tuon kokonaan?
Onneksi oma antisi tähän keskusteluun on aina yhtä rakentavaa.
Taisit muuten juuri sinä aloittaa tämän koko keskustelun autojen nopeuserosta, aiemmin ketjussa siitä ei ollut puhetta:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941810&postcount=43
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941812&postcount=44
Mistähän syystä olet näin hyökkäävällä kannalla, vaikka kenenkään ei tarvitse puolustella F1:n nopeutta kun tosiseikat on kaikille selvät? Taisi aiempi stereotypiointini osua ja (sun) laiva upota.
.
Jeps, speksit on asialliset. Onhan se vähän ison näköinen...CARTer sanoi:Etsin tätä topiccia muiden formulaluokkien puolelta, mutta sitten muistin sen olleenkin täällä...
Ensitestit uudella SF Prototypellä eli DP09B:llä on ajettu Doningtonissa. Kaluston testaamisesta vastaa Hitechin Bruce Jouanny.
Auto on lähes yhtä kaunis kuin sen kohta edesmennyt nuorempi veli:
Harmi, ettei konsepti ole kovinkaan innostava, sillä DP09B todellakin on. Värimaailmaa myöten...
On siinä barge boardit ja pikkusiivet takarenkaiden etupuolella.007 sanoi:Kyllä on hieno auto ilman härpäkkeen härpäkettä!
Eipä jäädä kovin kauas http://www.youtube.com/watch?v=7xRFYB5vJHYJumankauta että on h-i-e-n-o-j-a autoja. Toivottavasti näytetään Suomessakin.
V12-moottoreita en malta odottaa. Toivottavasti on vähintään yhtä hienot saundit kuten aikoinaan 90-luvun alun Ferrareissa. :alppu: