Suunnittele oma F1-auto!

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Päätin tunkea taas tähän toikkiin, jottei tarvi alkaa synnyttään lisää spämmiä.

Projektina ollu taas pitkän aikaa suunnitella formula pelkän paperin, lyijykynän ja photoshopin avulla. Viime kertaan erona tosin että nyt kuvakulma on haastavampi, ja nyt oli tarkoitus saada kokonaisvaltaisempi kuva. Pyrin tekemään kaiken brushaamalla, tosin renkaat ja tarrat otin oikeasta formulasta notta näyttäis edes vähän oikealta. :D Nyt kuitenkin ne kuvat eikä turhaa jaskanpauhantaa:

Tässäpä lähtökohta (tiedetään, en oo todellakaan mikään haka piirtämään :eek:):



ja tässä lopputulos:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Ihan hieno startti, itse "render" kaipaisi renkaiden sommitteluun ja kiiltojen osalta lisää työtä, mutten oikeinkin hieno.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hienoa nähdä, että muutkin ovat antaneet mielikuvituksen ja kynän / hiiren laulaa :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jotkut ehkä muistavat tämän aprillipilan. :D
No joku on tainnut paneutua aiheeseen hieman vakavemmin:

Tämä ei kylläkään ole minun suunnitelma, mutta lisää kuvia täällä.
Joskus ehkä julkaisen oman suunnitelmanikin. ;)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ground Effectin auto vastaa monelta osaltaa omaakin näkemystä aerodynamiikaan maximoimisesta. Lähinnä toi pohjan muotoilu vähän pisti silmään. Saisi olla melkoinen moottori, jotta sen köliisi saisi tungettua. Vai ajattelitko nostaa koneen paljon ylemmäksi uhraten alhaisen painopisteen? Suhteellisen varman voisi pitää auton aerobalansin olevan erittäin takapainotteinen. Noin valtavan muotoilun omaava pohja+diffu+takasiipi saisi auton melko takapainoiseksi. Hieno viritelmä jokatapauksessa. Haluaisi itsekkin väkertää vastaavan, mutta aika eikä taidot anna myöten.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ground Effectin auto vastaa monelta osaltaa omaakin näkemystä aerodynamiikaan maximoimisesta. Lähinnä toi pohjan muotoilu vähän pisti silmään. Saisi olla melkoinen moottori, jotta sen köliisi saisi tungettua. Vai ajattelitko nostaa koneen paljon ylemmäksi uhraten alhaisen painopisteen? Suhteellisen varman voisi pitää auton aerobalansin olevan erittäin takapainotteinen. Noin valtavan muotoilun omaava pohja+diffu+takasiipi saisi auton melko takapainoiseksi. Hieno viritelmä jokatapauksessa. Haluaisi itsekkin väkertää vastaavan, mutta aika eikä taidot anna myöten.
En kauhean tarkasti ajatellut sisuksien mahtumista, kun muotoilin diffuusoreita, olis toki "pitänyt".

Iso diffuusori ei suinkaan merkitse, että pohjan kaikki downforce syntyy takana. Suuri osa downforcesta syntyy myös pohjalevyn etuosassa. Iso diffuusori lähinnä tehostaa pohjan toimintaa, ei niinkään siirrä sen luoman alipaineen sijaintia. Vaikea toki arvioida paljaalla silmällä aero balanssia. Helppohan noita takasiiven elementtejä olisi vähentää / muokata :)
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tuli mieleen yksi juttu mihin en ole vielä törmännyt, ainakaan kilpa-autojen aeroratkaisuissa. Tiedätte varmaan golfpallon pintakuvionnin. Miksi vastavaa menetelmää ei sovelleta muuhunkin? Esimerkiksi otsapinta-alaltaa isoissa tasoissa jotka kohtaavat ilmavirran jyrkässä kulmassa. F1 autoissa ponttoonien etureunat tai vastaavat.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli mieleen yksi juttu mihin en ole vielä törmännyt, ainakaan kilpa-autojen aeroratkaisuissa. Tiedätte varmaan golfpallon pintakuvionnin. Miksi vastavaa menetelmää ei sovelleta muuhunkin? Esimerkiksi otsapinta-alaltaa isoissa tasoissa jotka kohtaavat ilmavirran jyrkässä kulmassa. F1 autoissa ponttoonien etureunat tai vastaavat.
Liidokkien siipien etureunaan liimattiin ainakin joskus lanka (kuvassa nuolen kärjen kohdalla) silleen pitkittäin koko siiven mitalle.
Näytä liitetiedosto 14885
En nyt muista vähensikö langan aiheuttama pyörre vastusta vai lisäsikö siiven kantavuutta (vai tekikö molempia), mutta jotain sellaista.

Kun koitin googlailla asiaa, löytyi juttua aiheesta Tieteen kuvalehden sivuilta: Sileä siipi saattaa saada epätasaisia seuraajia
Miksi rosoinen pinta parantaa golfpallon lento-ominaisuuksia? Voisiko koloilla helpottaa myös lentokoneen kulkua?

TK nr. 4/2009 s. 11

Golfpallon etenemiseen ilmassa vaikuttaa kaksi turbulenssitekijää: pienet pyörteet pallon pinnan tuntumassa ja suuret pyörteet pallon ympäristössä. Näistä tekijöistä jälkimmäisellä on enemmän vaikutusta.
Isot pyörteet syntyvät, kun pallo halkaisee ilmamassaa lentäessään. Pallon erottamat ilmavirrat yhdistyvät vasta ohitettuaan pallon. Siksi pyörteily on voimakkainta juuri pallon takana. Suurten pyörteiden vaikutusta puolestaan tasoittavat pallon pintaan tehtyjen kolojen aiheuttamat pyörteet. Siksi kuoppapintainen golfpallo saa lennossa paremman nosteen ja lentää kauemmaksi ja tasaisemmin kuin sileäpintainen pallo.
Myös muunlaisen kuin pyöreän pinnan rakenteella on merkitystä sille, millaiseksi pyörteily ilmavirrassa muodostuu. Vaikka siiven malli vaikuttaa keskeisesti ilmanvastukseen ja pyörteiden syntymiseen, kokeiden mukaan varsinkin siiven etureunan koloaminen vähentää vastusta ja pyörteitä. Myös hain ihoa jäljittelevä hiekkapaperimaisen rosoinen pinnoite toimii samoin.
Luulisi tuon toimivan F-ykkösen siivissäkin.
 
Ylös