Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuri tuolloin vuosituhannen taitteessa oli muutenkin isoja uudistuksia, kilpailukeskus siirtyi Paviljonkiin ja enemmän tuotiin sitä More than a rally -hommaa eli VIPpejä ynnä muuta oheissälää. Laajavuoreen piti myös tuohon aikaan rakentaa jokin uusi rallirata, mutta se ei toteutunut. Samoin huhuttiin Samoin huhuttiin rallin siirtymisestä Tampereelle
 
Viimeksi muokattu:

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
422
Aina se Tampere on ollut kuin kivi kengässä... Pysykää nyt lestissä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Silloin 10+ vuotta sitten oli sentään kunnon meininki kun Mahonen höyrysi rallin (ainakin jonkinasteista) siirtoa Lahteen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
Yksi pointti Hippokselle vielä se että sehän on aika tasamaalla verrattuna Harjuun eli yleisön sijoittuminen/näkemäalueet on paljon rajatumpia. Ainoa paikka rakentaa minkäänlaisia katsomoitakin olisi juuri se Hippoksen alue. Ja rakentaminen taas maksaa. Eli noin yleisöpätkäksi se on paljon huonommin yleisöä palveleva, kun vertaa muihin Jyväskylän alueella oleviin Harjuun, Laajavuoreen tai Killeriin...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Kankkunen selvästi tykkäsi Hippoksesta kun mehusteli sitä vielä seuraavana aamuna Lampiselle.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2365
Niinpäs joo, oma mieli oli tuon Killerin sulkenut pois muistikuvista - sehän tuon Hippoksen tosiaan aikanaan enemmän tai vähemmän korvasi ja toi enemmän mahdollisuuksia tuolle karnevaalihumulle. Vaikka pätkänä Killeri sitten oli mitä oli.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
EI kyllä itsellä yhtään ikävä Hipposta..tasamaalla pari asvalttiysikymppiä ja sitten kierrettiin hiekkakentällä aitoja. :sick:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja kyllähän toi Killeri on vipeille tarjonnut enemmän nähtävää kun autot on olleet koko pätkän ajan näköpiirissä ja vielä toi kahden auton rata toimii "taviksille" tarjoten kaksintaisteluita ja lopputuloksia joihin ei tarvita kelloa.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
299
Joo ei Hippos betonibunkkereineen tarjonnut mitään esteettistä kuvamateriaalia kansainväliselle ralliyleisölle. Köyhälampi tosin vähän tarjoili järvimaisemaa jos joku sitä halusi 😆

Milläs pätkällä ja missä kohtaa Armin Lüder suoritti pihakierron?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Joku suomalainen muistaakseni piti silloin Killeriä MM-sarjan parhaana super-EK:na VM:n katsojaoppaassa. En vaan muista kenestä kyse, mutta ei muistaakseni ollut ihan kärkipään menijöitä (luokkaa Gardemeister/Pykälistö/Tuohino)
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Joku suomalainen muistaakseni piti silloin Killeriä MM-sarjan parhaana super-EK:na VM:n katsojaoppaassa. En vaan muista kenestä kyse, mutta ei muistaakseni ollut ihan kärkipään menijöitä (luokkaa Gardemeister/Pykälistö/Tuohino)
Jotenkin on itsellä muistikuvat et Paasonen olisi saattanut olla tämä joka näin sanoi, ja vuosi oli jotain 2003-2005 väliltä. Jos joltain löytyy joku noista katsojaoppaista digitoituna, niin sieltä on helpohko tarkistaa.

Muistaako joku paremmin, minkälaisia tynnyrinkiertoja muissa maissa oli nuo superspecialit 2000-luvun alkupuoliskolla, jos vertaa Killeriin? Sen ainakin muistan et Walesissa oli urheilustadionin sisällä yleisöek ainakin pariin otteeseen, ja jotain muistikuvaelmaa olisi siitä et Australiassa / Uudessaseelannissa olisi myös ollut samantyylistä pyörittelyä jonkun paikallisen krossiradan ympäristössä. Myös tuntuu et jonkinlainen muistijälki olisi jäänyt siitä et Saksassa olisi sunnuntaina ajettu lauantaina ajettua pätkää vähän lyhennettynä ja ns. leikkaa-liimaa-askartele - periaatteella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistaako joku paremmin, minkälaisia tynnyrinkiertoja muissa maissa oli nuo superspecialit 2000-luvun alkupuoliskolla, jos vertaa Killeriin? Sen ainakin muistan et Walesissa oli urheilustadionin sisällä yleisöek ainakin pariin otteeseen, ja jotain muistikuvaelmaa olisi siitä et Australiassa / Uudessaseelannissa olisi myös ollut samantyylistä pyörittelyä jonkun paikallisen krossiradan ympäristössä. Myös tuntuu et jonkinlainen muistijälki olisi jäänyt siitä et Saksassa olisi sunnuntaina ajettu lauantaina ajettua pätkää vähän lyhennettynä ja ns. leikkaa-liimaa-askartele - periaatteella.
Juuri tuossa vuosituhannen taitteessa oli kahden auton pätkien kulta-aika, mitään muita yleisöpätkiä ei enää ajettukaan. Portugalissa ajettiin sekä Baltarin että Lousadan kahden auton radat samassa rallissa. Tämä villityshän alkoi nimenomaan Portugalin Lousadasta vuonna 1991 mutta nousi enemmän suosioon Australian Langley Parkin myötä ysärillä. Stadioneille näitä pätkiä siirrettiin sitten jossain 2005 paikkeilla ainakin Kreikassa ja Argentiinassa.

2000-luvun alussa oli oikeastaan vähän muita yleisöpätkiä kuin kahden auton ratoja. Sori off-topic, mutta pakko listata:

Argentiinassa on ajettu vielä 2001 tuo Camping General San Martin joka on ollut vähän rallisprintmäinen pätkä osittain assulla (mikroautoradalla?).


2002 Sakassa St. Wendel, teistä tehty looppipätkä joka on siinä ja siinä meneekö yleisöpyörityksestä


2003 Ruotsissa Hagfors Sprint, jälleen rallisprinttimäinen pyöritys


Tää vuoden 2006 Kyproksen kaupunkipätkä on kyllä ollut aikaansa edellä

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Olisiko kahden auton erikoiskokeiden idea kuitenkin lähtöisin Race of Championsista,
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Olisiko kahden auton erikoiskokeiden idea kuitenkin lähtöisin Race of Championsista,
Bettegan muistoajoissa ainakin on ajettu samantyyppisellä formaatilla jo ennen Race of Championsia.

Ja toki useamman auton erikoiskokeethan on ihan perussettiä kautta rallin historian. Mutta ne taisi entisaikoihin olla enimmäkseen tällaisia veikeitä "Tommi Mäkinen Rally" -tyyppisiä ratkaisuja, joissa autot lähetetään kirjaimellisesti samalle baanalle taistelemaan toisiaan vastaan:

 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
650
Bettegan muistoajoissa ainakin on ajettu samantyyppisellä formaatilla jo ennen Race of Championsia.

Ja toki useamman auton erikoiskokeethan on ihan perussettiä kautta rallin historian. Mutta ne taisi entisaikoihin olla enimmäkseen tällaisia veikeitä "Tommi Mäkinen Rally" -tyyppisiä ratkaisuja, joissa autot lähetetään kirjaimellisesti samalle baanalle taistelemaan toisiaan vastaan:

Tai kuten olemme nähneet vuoden 1968 Suurajoista kertovassa englantilaisessa dokkarissa, jossa autoja lähetetään sateiselle Ahvenistolle peräjälkeen liukastelemaan 4 kierrosta ympäri. 1968 taidettiin myös ajaa Keimolassa 2 kierrosta.
 
Ylös