Suurajojen erikoiskokeet

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Joo, esim tähän tapaan voitaisiin ajaa Ouni ensin Keltaiseen taloon asti (onnistuisko tuo alun pikkutie?) ja sitten startata uudestaan yli 30 km pätkälle.
Vaikka keltaisentalon jälkeen ajetaankin hetki kaasupohjassa niin silti jatkaisin maalin Mutaseen asti. Se osuus ennen Mutasta on sen verran hienoa tietä että sen jättäminen pois Ounista olisi menetys. Tosiaan Mutasen jälkeen on sellaista lentokenttää oikeastaan Sokolovin paikkaan asti että jos sen saa kierrettyä pikkuteiden kautta niin se olisi pelkästään positiivista. Tiet tuossa välissä ovat vaan aika pieniä mutta eiköhän niitä ajaa pysty...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaikka keltaisentalon jälkeen ajetaankin hetki kaasupohjassa niin silti jatkaisin maalin Mutaseen asti. Se osuus ennen Mutasta on sen verran hienoa tietä että sen jättäminen pois Ounista olisi menetys.
Mun ajatus oliskin että Ounin toinen osuus starttaisi tästä osuudesta. Eli vain toi 2 km kaasu pohjassa-suora ajettaisiin siirtymänä. Tosin en tiedä miten tämä on teknisesti mahdollista kun tuolta väliltä ei mene yhtään tietä mihinkään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Mun ajatus oliskin että Ounin toinen osuus starttaisi tästä osuudesta. Eli vain toi 2 km kaasu pohjassa-suora ajettaisiin siirtymänä. Tosin en tiedä miten tämä on teknisesti mahdollista kun tuolta väliltä ei mene yhtään tietä mihinkään.
Vaikka tuossa ajetaankin kaasupohjassa niin suurimmaksi osaksi vauhti liikkuu alueella 170-185km/h... Kovaa toki sekin mutta ihan rajotinta vasten eli yli 190km/h nykyautoilla ajetaan vain hetki... Muutamia sekuntteja...

Eli mun mielestä tuo entinen Ouni1/Ouni2 jako oli hyvä mutta tuon kakkosen alkuun kävisi hyvin tuo sun ehdottama pikkutien osuus jossain muodossa.. Se laskisi varmasti keskinopeuksia tuon loppu-osuuden osalta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaikka tuossa ajetaankin kaasupohjassa niin suurimmaksi osaksi vauhti liikkuu alueella 170-185km/h... Kovaa toki sekin mutta ihan rajotinta vasten eli yli 190km/h nykyautoilla ajetaan vain hetki... Muutamia sekuntteja...
WRC+ onboardin avulla sain seurattua että tuolla osuudella meni n. 40-42 sekuntia aikaa ja google mapsin perusteella matkaa on n. 2 km, eli keskinopeudet jotain 170-180 km/h.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
WRC+ onboardin avulla sain seurattua että tuolla osuudella meni n. 40-42 sekuntia aikaa ja google mapsin perusteella matkaa on n. 2 km, eli keskinopeudet jotain 170-180 km/h.
Jotakuinkin niin... Mutta nää nyky kuskit on ihan lälläreitä jos vertaa vaikka legendaariseen Laakson Joreen... Samana vuonna kun Bosse ajoi sen 40sek kaasu pohjassa niin Jore ajoi tuolla osuudella kaasupohjassa 1min ja 15sek incarista tarkistettuna. Eli yli puoliminuuttia pidempään kun Lappi tai Bosse!!!



Auto toki N-ryhmän VW Polo 1,4l jonka huiput oli jotain 150km/h:D:D:ahem::ahem:;);)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Jotakuinkin niin... Mutta nää nyky kuskit on ihan lälläreitä jos vertaa vaikka legendaariseen Laakson Joreen... Samana vuonna kun Bosse ajoi sen 40sek kaasu pohjassa niin Jore ajoi tuolla osuudella kaasupohjassa 1min ja 15sek incarista tarkistettuna. Eli yli puoliminuuttia pidempään kun Lappi tai Bosse!!!



Auto toki N-ryhmän VW Polo 1,4l jonka huiput oli jotain 150km/h:D:D:ahem::ahem:;);)
:D

Voisihan tuota Ouninpohjaa jakaa muullakin tavoin osiin, esimerkiksi ensin Hämepohjasta Konivuoreen, ja sitten toinen osa Arvajan risteys - Liisanmutka - Kakaristo - Rapsula (kuten vuonna 1996, mutta toiseen suuntaan). Liisanmutkaan tulisi makea neulansilmä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Yksi vaihtoehto voisi olla lenkki Köntintien ja Vehmaantien kautta. Suunnilleen 7 km tulisi lisää pituuteen. Olisi se ihan jees saada säilytettyä Ouninpohjaa kokonaisena kunhan vaan keskinopeus säilyisi ”sallitun” rajoissa. Pitäisi vain olla joku simulointityökalu tai muu vastaava jolla voisi arvioida vaihtoehtojen vaikutusta keskinopeuteen.

En osaa arvioida kuinka paljon se laskisi keskinopeutta mutta yhdessä loppuosan pikkutien kanssa ehkä riittäisi. FIA ei (kai) välitä kuinka lujaa välillä mennään kunhan keskinopeus pysyy suunnilleen alle 130 km/t.




Paljon mukavampi olisi tehdä (ja katsella) nämä reittisuunnitelmat suoraan https://www.fonecta.fi/kartat/ kartoilla mutta kun se vaatii aina kunnollisia osoitteita eikä pääse kulkemaan jotain polkuja pitkin vaikka valitsisi ”kävellen”.

Suora linkki harjoitukseen
https://www.fonecta.fi/kartat?from=Köntintie+1,+42100,+Jämsä&to=Vehmaantie+1,+42100,+Jämsä&wp=Köntintie+180,+42100,+Jämsä&wp=Vehmaantie+152,+42100,+Jämsä&rt=fastest

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Päijälässä taisi ainakin toimia hyvin että kierrettiin pikkutien lenkki shikaanien sijasta, tie ei tainnut mennä kovin muusiksi eikä ainakaan kärkikuskeille tullut pikkutiellä rengasrikkoja. Kovimmat keskinopeudet 127 km/h, kun taas 2015 mentiin silloisilla autoillakin yli 130 km/h (toki silloin pätkä oli myös lopusta vähän pidempi). Vertailuna vielä että 2015 Päijälä ja Pihlajakoski oli about yhtä nopeita pätkiä, nyt taas Pihlajakoski oli yhdellä kolmioristeysshikaanilla selvästi nopeampi. Joten eiköhän tuollainen lenkki Ouninpohjaankin olisi ihan paikallaan. Ouninpohjastahan taidettiin tänä vuonna leikata lopun pikkutie, jotta saatiin tv-kameroille maaliintulo Kakaristoon, saa nähdä mikä on meininki ensi vuonna.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Kartalla Ouninpohja on ek 20 ja Västilä ek 21. Monikohan valitsi katselupaikan katsojaoppaan mukaan ja ihmetteli kun on niin hiljaista.:D

Jyväskylä – Tampere reitti
-92 ensin oli aikomus katsoa Ouninpohjan maaliin tulo. Jossain ennen keltaista taloa se oli. Paikka olikin katsojalle "ahdas", joten äkkiä vaan Västilän huoltoon, jossa Alen: "have we some problem...?" McRaen Subaru muistaakseni jo ruttuinen. Sieltä sitten Kangasalle ja Savon pätkälle. Onnistui!
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
-92 ensin oli aikomus katsoa Ouninpohjan maaliin tulo. Jossain ennen keltaista taloa se oli. Paikka olikin katsojalle "ahdas", joten äkkiä vaan Västilän huoltoon, jossa Alen: "have we some problem...?" McRaen Subaru muistaakseni jo ruttuinen. Sieltä sitten Kangasalle ja Savon pätkälle. Onnistui!
Sä löysit sitten kuitenkin oikean maalintulokohdan oppaan vääristä tiedoista huolimatta. Olisi hauska kuulla minkälaista sekaannusta toi väärä tieto aiheutti ja miten se korjattiin (ralliradion kauttako?). En löytänyt mitään mainintaa siitä ainakaan VM:n ralliraportista.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Laskeskelin tossa Ouninpohjan eri osuuksien keskinopeuksia Rally-Mapsin videolla joka on Ouninpohja 1 vuodelta 2013.
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2015/Ouninpohja

Kokonaispituutta en saanut oikein täsmäämään. Ouninpohjan pituus vuonna 2013 oli 34,39 km ja 33,01 km vuonna 2015 joka näkyy tossa kartalla siten että lähtö on suunnilleen Leppäjärventien risteyksessä. Siitä laskettuna Fonectan kartalla pituudeksi tuli 33,17 km eli 169 m liian pitkä. En tiedä onko lähtö sittenkin vähän eri kohdassa tai sitten Fonectan kilometrit eivät oikein täsmää. Maali on mielestäni kohdallaan koska siinä on se pieni tienpätkää hyvänä maamerkkinä. No hällä väliä ei sillä suurta merkitystä ole koska tässä vertaillaan vain eri osuuksia keskenään.

Jätin pois ensimmäiset 340 m alusta lähtökiihdytyksen takia.
https://www.fonecta.fi/kartat?from=Ouninpohjantie+466,+35400,+Längelmäki&to=Ouninpohjantie+499,+35400,+Längelmäki&rt=fastest

Ensimmäinen varsinainen osuus oli sitten 340 m lähdöstä keltaisen talon hyppyrin jälkeiseen Sulkujärven tien risteykseen asti.
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=24.983459266864315&lat=61.759272594972586&z=14&from=Ouninpohjantie+499,+35400,+Längelmäki&to=Ouninpohjantie+646+kuhmoinen&rt=fastest

Toinen osuus oli Sulkujärventien risteyksestä Mutasen risteykseen.
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=25.00834063779026&lat=61.75131287217174&z=13&from=Ouninpohjantie+646+kuhmoinen&to=Ouninpohjantie+1,+42100,+Jämsä&rt=fastest

Kolmas osuus oli Mutasesta Kakariston risteykseen.
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=25.04151602428327&lat=61.783552884027145&z=12&from=Ouninpohjantie+1,+42100,+Jämsä&to=Okskulmantie+82+Kakaristo&rt=fastest

Ja viimeinen Kakariston risteyksestä maaliin.
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=25.1345145&lat=61.80092765522579&z=13&from=Okskulmantie+82+Kakaristo&to=Hassintie+660,+42100,+Jämsä&wp=Pitkäjärventie+314,+42100,+Jämsä&wp=Liisanmutka+127,+42100,+Jämsä&rt=fastest

Keskinopeudet olivat:
340 m – hyppyri = 124,2 km/t
Hyppyri – Mutanen = 133,7 km/t
Mutanen – Kakaristo = 142,4 km/t
Kakaristo - maali = 118,5 km/t

Ei liene mikään yllätys että Mutanen – Kakaristo osuus on nopein. Koko pätkän keskinopeudeksi tuli näillä pituusluvuilla (33,17 km) 129 km/t. Ogierin keskinopeus vuonna 2013 Ouninpohja 1:llä oli 128,2 km/t. Jos laskee oikealla pituudella (33,01 km) ja videon ajalla tulokseksi tulee 128,3 km/t eli aika lähellä oikeata.

Tein pienen harjoituksen lisäämällä yhden pienen tien 6,52 km pituisen lenkin vähän Mutasen jälkeen ja lyhensin Mutanen – Kakaristo-osuutta 1,9 km mikä jää pois tuon ylimääräisen lenkin takia.
https://www.fonecta.fi/kartat?from=Köntintie+1,+42100,+Jämsä&to=Vehmaantie+1,+42100,+Jämsä&wp=Köntintie+180,+42100,+Jämsä&wp=Vehmaantie+152,+42100,+Jämsä&rt=fastest

Kun en osaa arvioida tuon lenkin keskinopeutta käytin Kakaristo – maali keskinopeuden joka oli 118,5 km/t. ”Uuden” Ouninpohjan pituudeksi tulee 39,69 km ja keskinopeudeksi 127,1 km/t. Ei nyt mikään hirveän iso ero alkuperäiseen 129 km/t.

En löytänyt mitään onboardia vuodelata 2014 kun Kakaristo oli erikoiskokeena.
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2014/Kakaristo
Aika kovapintaiselta toi Salavamäentie näyttää ton recce videon perusteella ja tuo ehdottamani lenkki on suurimmaksi osaksi saman kokoista tietä (kunnosta en sitten tiedä).

En myöskään löytänyt mitään onboardia 2017 Ouninpohjasta että olisi voinut vertailla samoja osuuksia shikaaneista huolimatta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Yksi vaihtoehto voisi olla lenkki Köntintien ja Vehmaantien kautta. Suunnilleen 7 km tulisi lisää pituuteen. Olisi se ihan jees saada säilytettyä Ouninpohjaa kokonaisena kunhan vaan keskinopeus säilyisi ”sallitun” rajoissa. Pitäisi vain olla joku simulointityökalu tai muu vastaava jolla voisi arvioida vaihtoehtojen vaikutusta keskinopeuteen.

En osaa arvioida kuinka paljon se laskisi keskinopeutta mutta yhdessä loppuosan pikkutien kanssa ehkä riittäisi. FIA ei (kai) välitä kuinka lujaa välillä mennään kunhan keskinopeus pysyy suunnilleen alle 130 km/t.
Viimeksi pari vuotta sitten tuli ajettua Köntintien ja Vehmaantien lenkki ja ovat aika huonokuntoista, kivistä, uraista polkua ja mukaan mahtuu pari jyrkkää mäkeäkin. Tavallisella siviiliautolla sai tarkkaan ajaa.

FIA kerää tietoa keskinopeuksista spliteittäin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
En löytänyt mitään onboardia vuodelata 2014 kun Kakaristo oli erikoiskokeena.
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-2014/Kakaristo
Aika kovapintaiselta toi Salavamäentie näyttää ton recce videon perusteella ja tuo ehdottamani lenkki on suurimmaksi osaksi saman kokoista tietä (kunnosta en sitten tiedä).
Tosiaan en muistanut että Kakaristoa ajettiin vielä 2014, WRC+:n onboardin perustella Salavamäentie näyttää mielenkiintoiselta mutta vauhdikkaalta tekniseltä tieltä, joka toki vähän kärsii toiselle kierrokselle muttei kohtuuttomasti.

Viimeksi pari vuotta sitten tuli ajettua Köntintien ja Vehmaantien lenkki ja ovat aika huonokuntoista, kivistä, uraista polkua ja mukaan mahtuu pari jyrkkää mäkeäkin. Tavallisella siviiliautolla sai tarkkaan ajaa.
Ehkä Salavamäentie-Salavajärventie-Rapsulantie olisi kuitenkin järkevämpi kierto. Ja tien kuntoahan voisi säästää kuten tänä vuonna Päijälässä siten, että Vetomiehet jättävät pikkutielenkin tekemättä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämän vuoden Ouni 2:n osuuskohtaiset keskinopeudet Esapekka Lapin ajamana, WRC+:n onboardilta ja rally-mapsin kartalta silmämääräisesti bongattuna.

Lähtö - Sulkujärventien risteys: 2:56.6 / 6.11 km => 124.6 km/h (1 shikaani)
Sulkujärventie - Mutasen risteys: 5:47.6 - 2:56.6 = 2:51.0 / 12.76 km - 6.11 km = 6.65 km => 140.0 km/h
Koko pätkä Mutasen risteykseen asti: 132.15 km/h
Mutasen risteys - Kakariston risteys: 10:12.6 - 5:47.6 = 4.25.0 / 23.23 km - 12.76 km = 10.47 km => 142.2 km/h (2 shikaania)
Koko pätkä Kakariston risteykseen asti: 136.51 km/h

Loppuosuus ei varmaan ole oleellinen vertailun kannalta...

Eli käytännössä shikaanit hidastaa sen verran kuin autot on nyt nopeampia.

EDIT: oli laskuvirhe tossa keskimmäisessä :D
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Viimeksi pari vuotta sitten tuli ajettua Köntintien ja Vehmaantien lenkki ja ovat aika huonokuntoista, kivistä, uraista polkua ja mukaan mahtuu pari jyrkkää mäkeäkin. Tavallisella siviiliautolla sai tarkkaan ajaa.

FIA kerää tietoa keskinopeuksista spliteittäin.
Sen osuuden voi sitten unohtaa. Kävi mielessä laskea keskinopeudet splitetittäin mutta kun en ainakaan minä tiedä missä kohdin niitä on.

Tosiaan en muistanut että Kakaristoa ajettiin vielä 2014, WRC+:n onboardin perustella Salavamäentie näyttää mielenkiintoiselta mutta vauhdikkaalta tekniseltä tieltä, joka toki vähän kärsii toiselle kierrokselle muttei kohtuuttomasti..
Minulla kun ei ole WRC+ niin mitäköhän siinä meni aikaa Okskulmantielle? Jäi vaivaamaan että minkälaiseen keskinopeuteen pääsee tuollaisella tiellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Minulla kun ei ole WRC+ niin mitäköhän siinä meni aikaa Okskulmantielle? Jäi vaivaamaan että minkälaiseen keskinopeuteen pääsee tuollaisella tiellä.
Viimeiseen pikkutien mutkaan (niin että risteykseen jarrutus ei vaikuta) 3:05 / 5,3 km ≈ 103 km/h
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15951
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliskohan tämmönen versio järkevä, vai onko toi Hassintie vielä pahempaa lentokenttää kuin Okskulmantie? https://goo.gl/vFAPXZ (Ouninpohjantie-Juuvantie-(Arvajan risteyksen oikaisu metsäautotieltä)-Hassintie-Liisanmutka-Kakaristo-Rapsula 37,5 km)

EDIT: Hirvonen ajoi 2011 Liisanmutka-Mutanen-välin n. 126 km/h keskinopeudella. Toki suunta oli eri ja autot mopoja, mutta ei tosiaan mistään ihan lentokentästä ole kyse. Lähteenä siis tämä onboard https://www.youtube.com/watch?v=u2LIE0onlKk
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7574
Joo ei ole Hassintie samanlaista lentokenttää, kuin Okskulmantie. Vuoristorata kuvaa tietä hyvin.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Olen vähän katsellut vanhoja erikoiskokeita ja vastaan tuli vuoden -87 rallissa sellainen pätkä kuin Unionin sähäkkä (EK 28).



Ihmettelen osuutta joka on ennen liittymistä Ouninpohjantiehen. Kuvan mukaan osuus on suora ja tarkemmin katsottuna on pieni pätkä joka näyttää polulta.
https://www.fonecta.fi/kartat/jämsä?lon=24.983828441103498&lat=61.76848856124873&z=16

Googlemapsissa se näyttää yhtenäiseltä tieltä.
https://www.google.fi/maps/@61.7673187,24.9783377,15.42z

Jos Fonectalla yrittää ”piirtää” erikoiskokeen ohjelma ei suostu menemään tuota polkuosuutta pitkin edes kävellen. Googlemapsissa ei ole ongelmaa koska se menee ihan pieniäkin kinttupolkuja pitkin.

Nyt varsinainen kysymyskin on että miksi pätkä olisi vedetty tuota polkua pitkin kun vieressä menee ihan oikeaakin tietä? Löytyisiköhän keneltäkään koikemusta ja/tai tietoa kyseisetä erikoiskokeesta? Vuonna -87 oli muutenkin paljon erikoiskokeita joita ei ole ajettu muina vuosina. Osa on sovelluksia tutuista erikoikokeista ja osa ainutlaatuisia.
 
Ylös