Suurajojen erikoiskokeet

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Vuodet 1990, 1991, 1992 ja 1993

Hassi 1990



Hassi 1991


Hassi 1992


Paateri 1992


Hassi 1993
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Isot kiitokset taas:thumbup: Konivuoren pitkän version sain juuri itsekseni pääteltyä että eihän se Paaterista ole järkeä alkaa vaan Arvajan risteyksestä, mutta kierto Hujalantie-Haikupohjantie puuttui yhtälöstä. Ja 1991 se jätettiinkin pois.

ja näköjään 1988 ajettiin Hassina ensin uudestaan Rapsula, sitten vielä loppuun Hassintie.

Muistaakseni Tarkiainen sanoi tämän vuoden rallin aikana että ensi vuonna reitti täytyy viedä pienemmille teille. Tässä olisi oppaat valmiina :)
Siitähän se ajatus lähtikin :)
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1080
Aivan mahtavaa sisältöä, lisää saa laittaa muistakin pätkistä! :D Erittäin mielenkiintoisia variaatioita noista Ouninpohjan/Hassin/Paaterin seudun pätkistä saa kyllä aikaiseksi. Konivuorentie ylöspäin, lähtö sieltä jostain Paaterista, loppu sitten Hassin isoo tietä ylöspäin, ois aika kiva cocktail. Tai vaihtoehtoisesti jatkaa Hassin kylältä Colinin paikan ohi ja sieltä sitten pikkukarvaa ylöspäin kohti Olkkolaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitenkähän noi Konivuorentie ja pikkutie Hassintien ja 24-tien välissä toimisi nykyautoilla, onko liian pientä? Vai onko nimenomaan niinpäin että nykyiset jousitukset ja renkaat kestää kovempaakin röykkyä? Kahteen kertaan ajo voisi olla rankkaa tien kunnolle, mutta toisaalta tän vuoden rallissa oli n. 60 autoa kun 80-luvun lopussa niitä oli melkein 200.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Erittäin mielenkiintoisia variaatioita noista Ouninpohjan/Hassin/Paaterin seudun pätkistä saa kyllä aikaiseksi.
Paateri-Konivuori 25,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.6452011,25.2046558/Konivuorentie+898,+42100+Kuhmoinen/@61.6936717,24.9564335,11z/data=!4m29!4m28!1m20!3m4!1m2!1d25.2623163!2d61.6757392!3s0x468f99b1d83a735f:0x3b7898f36a15bfe0!3m4!1m2!1d25.2073624!2d61.6923899!3s0x468f993cd4a406ab:0xdced6d3ebc11f038!3m4!1m2!1d25.134269!2d61.6922116!3s0x468f9ed84000ffc7:0xc31cde97166ee620!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!1m5!1m1!1s0x468f9e1473070f9f:0x8b082aaa44457367!2m2!1d25.0540564!2d61.7394179!3e0

Kakaristo-Hassi 30 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7493468,25.2246866/61.8039203,25.0197397/@61.7598402,25.0501082,11z/data=!4m19!4m18!1m15!3m4!1m2!1d25.1877578!2d61.7536182!3s0x468f9c13ade10a03:0x372df3957d58c425!3m4!1m2!1d25.1092768!2d61.7886357!3s0x468f9d97ee4b00bb:0x438d4c282beffd5!3m4!1m2!1d25.0342338!2d61.7948991!3s0x468f763922c8a465:0x99bbae449dbf46ed!1m0!3e0

Pelkkä alkuosa Keltaiseen taloon asti 9,8 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7333366,24.8952473/61.7547094,24.9861593/@61.7562924,24.9371358,13z/data=!4m2!4m1!3e0

Konivuori-Rapsula-Kakaristo ja loppu tv-kameroille sopivaksi kuten tänä vuonna 28,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7027847,25.1191718/61.8176897,25.1294416/@61.7153977,24.9463055,11z/data=!4m24!4m23!1m20!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!3m4!1m2!1d25.0524798!2d61.7911242!3s0x468f763b44fc9c29:0xf3a9accc46919b31!3m4!1m2!1d25.0210118!2d61.8028584!3s0x468f764f5ee69ad9:0x2ea8d6c99b9aafff!3m4!1m2!1d25.0532333!2d61.8052965!3s0x468f7633977547e7:0xa5c8885e537470a5!1m0!3e0
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1080
Paateri-Konivuori 25,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.6452011,25.2046558/Konivuorentie+898,+42100+Kuhmoinen/@61.6936717,24.9564335,11z/data=!4m29!4m28!1m20!3m4!1m2!1d25.2623163!2d61.6757392!3s0x468f99b1d83a735f:0x3b7898f36a15bfe0!3m4!1m2!1d25.2073624!2d61.6923899!3s0x468f993cd4a406ab:0xdced6d3ebc11f038!3m4!1m2!1d25.134269!2d61.6922116!3s0x468f9ed84000ffc7:0xc31cde97166ee620!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!1m5!1m1!1s0x468f9e1473070f9f:0x8b082aaa44457367!2m2!1d25.0540564!2d61.7394179!3e0

Kakaristo-Hassi 30 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7493468,25.2246866/61.8039203,25.0197397/@61.7598402,25.0501082,11z/data=!4m19!4m18!1m15!3m4!1m2!1d25.1877578!2d61.7536182!3s0x468f9c13ade10a03:0x372df3957d58c425!3m4!1m2!1d25.1092768!2d61.7886357!3s0x468f9d97ee4b00bb:0x438d4c282beffd5!3m4!1m2!1d25.0342338!2d61.7948991!3s0x468f763922c8a465:0x99bbae449dbf46ed!1m0!3e0

Pelkkä alkuosa Keltaiseen taloon asti 9,8 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7333366,24.8952473/61.7547094,24.9861593/@61.7562924,24.9371358,13z/data=!4m2!4m1!3e0

Konivuori-Rapsula-Kakaristo ja loppu tv-kameroille sopivaksi kuten tänä vuonna 28,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7027847,25.1191718/61.8176897,25.1294416/@61.7153977,24.9463055,11z/data=!4m24!4m23!1m20!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!3m4!1m2!1d25.0524798!2d61.7911242!3s0x468f763b44fc9c29:0xf3a9accc46919b31!3m4!1m2!1d25.0210118!2d61.8028584!3s0x468f764f5ee69ad9:0x2ea8d6c99b9aafff!3m4!1m2!1d25.0532333!2d61.8052965!3s0x468f7633977547e7:0xa5c8885e537470a5!1m0!3e0
Hyviä visioita, erityisesti tuo eka Paateri-Konivuori lämmittäisi mieltä, tuo oli se ajatus aluksi itselläkin, tuosta vielä Hassiin pyörimään, mutta alkaisi tulla ehkä vähä liian pitkä pätkä jo.

Tuo Konivuori-Rapsula-Kakaristo olisi myös mielenkiintoinen, pientä variaatiota kuitenkin jo hinkattuun ouniin ja sais sitten Kakariston karsinatkin mahtumaan mukaan.

Kyllä melkeen tie kuin tie kestää nykyautoillakin yhden vedon, ehkä kahteen kertaan ajettavia joutuu miettimään. Konivuori ehkä kinthaalla, kun on niin pitkä karva, tosin kestihän Päijälän pikkutielenkkikin nyt ihan ok. Tosin letka oli aika lyhyt.

Tuo Kilpisjärventie, joka Hassintien ja 24-tien välissä, jos sitä tarkoitit, on kyllä ihan hyvää baanaa, selkeästi leveempää ja nopeempaa kuin esim. Konivuori, ei pitäis olla ongelmia kestävyyden kanssa. Viime vuosinä käytetty mm. wrc-tallien testeissä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
https://youtu.be/svaqx3n-PMs?t=2h10m36s

Mutasen pätkä vuoden 1992 Suurajoista. Mutanenhan on sama kuin Oittila. Ajetaanko tuossa samaa peltoaukeaa jossa nykyversiossa on maali? Tie oikaisee vaan nykyään tuon selostajien maintseman talonpihan?
Miten ihmeessä voit muistaa tällaisia yksityiskohtia eli että Mutanen on nykyään Oittila. Mutanen ajettiin 1992 toiseen suuntaan ja alussa vähän eri reittiä sekä lopussa pidennettynä. Katselupaikkojen kuvausten perusteella Mutasen alussa (1,4 - 17 km kohdalla) on mutka talon pihassa eli suunnilleen samassa maisemissa missä maali on nykyään.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten ihmeessä voit muistaa tällaisia yksityiskohtia eli että Mutanen on nykyään Oittila. Mutanen ajettiin 1992 toiseen suuntaan ja alussa vähän eri reittiä sekä lopussa pidennettynä. Katselupaikkojen kuvausten perusteella Mutasen alussa (1,4 - 17 km kohdalla) on mutka talon pihassa eli suunnilleen samassa maisemissa missä maali on nykyään.

Nykyinen Oittilan lähtö on tossa 7-kohdan paikalla, ja siitä ajetaan käänteiseen suuntaan ison tien risteykseen josta käännytään eri suuntaan, ja sitten toi loppulenkki joka on ollut Mutanen-pätkän alussa, ajetaankin samaan suuntaan.

Toi Oittila-Mutanen-yhteys sanottiin jossain Ralliradion esittelyvideossa viime vuonna, mutta kyllä sitä kaikenlaista muistaa vuosikymmenien takaa ;)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliko muuten vuoden 1992 Ouninpohja täysin samanlainen pätkä kuten tv-lähetyksessä sanottiin? Reitin kannalta vaan tuntuu hassulta että seuraava pätkä Västilä on paljon lännempänä...1993:kin pituus näyttää vielä samalta mutta 1994 on varmasti ajettu jo keltaiselle talolle.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Nykyinen Oittilan lähtö on tossa 7-kohdan paikalla, ja siitä ajetaan käänteiseen suuntaan ison tien risteykseen josta käännytään eri suuntaan, ja sitten toi loppulenkki joka on ollut Mutanen-pätkän alussa, ajetaankin samaan suuntaan.

Toi Oittila-Mutanen-yhteys sanottiin jossain Ralliradion esittelyvideossa viime vuonna, mutta kyllä sitä kaikenlaista muistaa vuosikymmenien takaa ;)
Niinpä. Nykyään ovat jo melkein maalissa kun ennen vanhaan olivat vasta aloittelemassa vaikka ajoivat samaan suuntaan.:) En muista olenko itse koskaan ollut Mutasella katselemassa mutta kerran meillä oli kaverin kanssa mökki Padasjoella joten mahdollisesti.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Oliko muuten vuoden 1992 Ouninpohja täysin samanlainen pätkä kuten tv-lähetyksessä sanottiin? Reitin kannalta vaan tuntuu hassulta että seuraava pätkä Västilä on paljon lännempänä...1993:kin pituus näyttää vielä samalta mutta 1994 on varmasti ajettu jo keltaiselle talolle.
En tiedä mitä tossa ohjelmassa sanotaan kun en ole sitä vielä katsonut mutta kun oli reittikartta tallessa, päätin tarkistaa mitä reittiä pitkin ne menivät Västilän ek:lle. No, kartalla ollut Ouninpohja ei vastannut katsojaoppaassa olevaa. Katsojaoppaassa vielä sanotaan että

”Pätkä on jetsulleen sama kuin viime elokuussa (1991), mutta ratamestarit ovat ainoastaan vaihtaneet nimen Hassista Ouninpohjaksi”.

Kartalla Ouninpohja on ek 20 ja Västilä ek 21. Monikohan valitsi katselupaikan katsojaoppaan mukaan ja ihmetteli kun on niin hiljaista.:D

Jyväskylä – Tampere reitti
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
TV-toimittaja on tainnut vaan lukea kisaopasta, kehuu vaan että nyt tuli parempia aikoja kuin viime vuonna :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen tässä koittanut pohtia vaihtoehtoja Ouninpohjan hidastamiselle shikaaneilla tai jopa hyllyttämiselle. Kolmen shikaanin kanssakin Esapekka Lapin pohja-ajan keskinopeus oli 135 km/h. Keltaisen talon hypyn laskeutumisen jälkeen Sulkujärventien tienhaarassa keskinopeus on vielä alle 125 km/h (matkalla on myös yksi shikaani). Sen jälkeen ajetaankin kaksi kilometriä kaasu pohjassa niin että aikaa kuluu vain n. 41 sekuntia, tämän osuuden keskinopeus siis n. 175 km/h. Jos pätkän laittaisi kahtia niin että ensimmäiset kuusi kilometriä ajettaisiin Keltaisen talon hyppyyn asti, ja loppuosa alkaisi sitten tuon em. kahden kilometrin siirtymän jälkeen, ja lopuksi vielä Liisanmutkan pikkutie, saataisiin varmaan keskinopeudet kuntoon ilman shikaaneja?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4975
Sijainti
Parc Fermé
Itse oon sitä mieltä et FIAn kannattaisi kaksi kertaa miettiä siitä mitä oikein rajoittaa - ja miten rajoittaa.

Tänävuonnakin huimat 1x piti Urriassa vähän mainita siitä miten yleisö sijoittunut. Ja sitä ennemmin...?

Pointti on se et Suomessa on nopeita teillä, joilla pitääkin mennä lujaa. Sama kun Montessa pitäisi kieltää mutkaiset ek:t. Ei siitä tuu hevon sanonko mitä...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olen tässä koittanut pohtia vaihtoehtoja Ouninpohjan hidastamiselle shikaaneilla tai jopa hyllyttämiselle. Kolmen shikaanin kanssakin Esapekka Lapin pohja-ajan keskinopeus oli 135 km/h. Keltaisen talon hypyn laskeutumisen jälkeen Sulkujärventien tienhaarassa keskinopeus on vielä alle 125 km/h (matkalla on myös yksi shikaani). Sen jälkeen ajetaankin kaksi kilometriä kaasu pohjassa niin että aikaa kuluu vain n. 41 sekuntia, tämän osuuden keskinopeus siis n. 175 km/h. Jos pätkän laittaisi kahtia niin että ensimmäiset kuusi kilometriä ajettaisiin Keltaisen talon hyppyyn asti, ja loppuosa alkaisi sitten tuon em. kahden kilometrin siirtymän jälkeen, ja lopuksi vielä Liisanmutkan pikkutie, saataisiin varmaan keskinopeudet kuntoon ilman shikaaneja?
Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.
Mutasen risteyksen ja Kakariston risteyksen välillä olisi aina mahdollista tehdä koukkaus länsipuolen pienempien teiden kautta ja siten Ouninpohjan keskinopeutta saataisiin hidastettua ilman shikaaneja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14866
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutasen risteyksen ja Kakariston risteyksen välillä olisi aina mahdollista tehdä koukkaus länsipuolen pienempien teiden kautta ja siten Ouninpohjan keskinopeutta saataisiin hidastettua ilman shikaaneja.
Joo, esim tähän tapaan voitaisiin ajaa Ouni ensin Keltaiseen taloon asti (onnistuisko tuo alun pikkutie?) ja sitten startata uudestaan yli 30 km pätkälle.



EDIT: Muokkasin pikkutien kierron niin että Rapsulantie jäisi välitieksi yleisöä varten, en tiedä meneekö tuo nyt liian kärrypolulle.


Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.
Ouni Itä päättyi vähän Mutasen risteyksen jälkeen ja Ouni Länsi alkoi Vehmaantien ristyksen kohdalta, väliin jäi kolmisen kilsaa Okskulmantietä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös