Siitähän se ajatus lähtikinMuistaakseni Tarkiainen sanoi tämän vuoden rallin aikana että ensi vuonna reitti täytyy viedä pienemmille teille. Tässä olisi oppaat valmiina
Paateri-Konivuori 25,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.6452011,25.2046558/Konivuorentie+898,+42100+Kuhmoinen/@61.6936717,24.9564335,11z/data=!4m29!4m28!1m20!3m4!1m2!1d25.2623163!2d61.6757392!3s0x468f99b1d83a735f:0x3b7898f36a15bfe0!3m4!1m2!1d25.2073624!2d61.6923899!3s0x468f993cd4a406ab:0xdced6d3ebc11f038!3m4!1m2!1d25.134269!2d61.6922116!3s0x468f9ed84000ffc7:0xc31cde97166ee620!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!1m5!1m1!1s0x468f9e1473070f9f:0x8b082aaa44457367!2m2!1d25.0540564!2d61.7394179!3e0Erittäin mielenkiintoisia variaatioita noista Ouninpohjan/Hassin/Paaterin seudun pätkistä saa kyllä aikaiseksi.
Hyviä visioita, erityisesti tuo eka Paateri-Konivuori lämmittäisi mieltä, tuo oli se ajatus aluksi itselläkin, tuosta vielä Hassiin pyörimään, mutta alkaisi tulla ehkä vähä liian pitkä pätkä jo.Paateri-Konivuori 25,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.6452011,25.2046558/Konivuorentie+898,+42100+Kuhmoinen/@61.6936717,24.9564335,11z/data=!4m29!4m28!1m20!3m4!1m2!1d25.2623163!2d61.6757392!3s0x468f99b1d83a735f:0x3b7898f36a15bfe0!3m4!1m2!1d25.2073624!2d61.6923899!3s0x468f993cd4a406ab:0xdced6d3ebc11f038!3m4!1m2!1d25.134269!2d61.6922116!3s0x468f9ed84000ffc7:0xc31cde97166ee620!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!1m5!1m1!1s0x468f9e1473070f9f:0x8b082aaa44457367!2m2!1d25.0540564!2d61.7394179!3e0
Kakaristo-Hassi 30 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7493468,25.2246866/61.8039203,25.0197397/@61.7598402,25.0501082,11z/data=!4m19!4m18!1m15!3m4!1m2!1d25.1877578!2d61.7536182!3s0x468f9c13ade10a03:0x372df3957d58c425!3m4!1m2!1d25.1092768!2d61.7886357!3s0x468f9d97ee4b00bb:0x438d4c282beffd5!3m4!1m2!1d25.0342338!2d61.7948991!3s0x468f763922c8a465:0x99bbae449dbf46ed!1m0!3e0
Pelkkä alkuosa Keltaiseen taloon asti 9,8 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7333366,24.8952473/61.7547094,24.9861593/@61.7562924,24.9371358,13z/data=!4m2!4m1!3e0
Konivuori-Rapsula-Kakaristo ja loppu tv-kameroille sopivaksi kuten tänä vuonna 28,9 km https://www.google.fi/maps/dir/61.7027847,25.1191718/61.8176897,25.1294416/@61.7153977,24.9463055,11z/data=!4m24!4m23!1m20!3m4!1m2!1d25.0946338!2d61.7016446!3s0x468f9ee3ad12811d:0xcb1b30601ece752c!3m4!1m2!1d25.0524798!2d61.7911242!3s0x468f763b44fc9c29:0xf3a9accc46919b31!3m4!1m2!1d25.0210118!2d61.8028584!3s0x468f764f5ee69ad9:0x2ea8d6c99b9aafff!3m4!1m2!1d25.0532333!2d61.8052965!3s0x468f7633977547e7:0xa5c8885e537470a5!1m0!3e0
Miten ihmeessä voit muistaa tällaisia yksityiskohtia eli että Mutanen on nykyään Oittila. Mutanen ajettiin 1992 toiseen suuntaan ja alussa vähän eri reittiä sekä lopussa pidennettynä. Katselupaikkojen kuvausten perusteella Mutasen alussa (1,4 - 17 km kohdalla) on mutka talon pihassa eli suunnilleen samassa maisemissa missä maali on nykyään.https://youtu.be/svaqx3n-PMs?t=2h10m36s
Mutasen pätkä vuoden 1992 Suurajoista. Mutanenhan on sama kuin Oittila. Ajetaanko tuossa samaa peltoaukeaa jossa nykyversiossa on maali? Tie oikaisee vaan nykyään tuon selostajien maintseman talonpihan?
Sama paikka ihan selvästi!https://youtu.be/svaqx3n-PMs?t=2h10m36s
Mutasen pätkä vuoden 1992 Suurajoista. Mutanenhan on sama kuin Oittila. Ajetaanko tuossa samaa peltoaukeaa jossa nykyversiossa on maali? Tie oikaisee vaan nykyään tuon selostajien maintseman talonpihan?
Nykyinen Oittilan lähtö on tossa 7-kohdan paikalla, ja siitä ajetaan käänteiseen suuntaan ison tien risteykseen josta käännytään eri suuntaan, ja sitten toi loppulenkki joka on ollut Mutanen-pätkän alussa, ajetaankin samaan suuntaan.Miten ihmeessä voit muistaa tällaisia yksityiskohtia eli että Mutanen on nykyään Oittila. Mutanen ajettiin 1992 toiseen suuntaan ja alussa vähän eri reittiä sekä lopussa pidennettynä. Katselupaikkojen kuvausten perusteella Mutasen alussa (1,4 - 17 km kohdalla) on mutka talon pihassa eli suunnilleen samassa maisemissa missä maali on nykyään.
Oliko muuten vuoden 1992 Ouninpohja täysin samanlainen pätkä kuten tv-lähetyksessä sanottiin? Reitin kannalta vaan tuntuu hassulta että seuraava pätkä Västilä on paljon lännempänä...1993:kin pituus näyttää vielä samalta mutta 1994 on varmasti ajettu jo keltaiselle talolle.Hassi 1991
Niinpä. Nykyään ovat jo melkein maalissa kun ennen vanhaan olivat vasta aloittelemassa vaikka ajoivat samaan suuntaan. En muista olenko itse koskaan ollut Mutasella katselemassa mutta kerran meillä oli kaverin kanssa mökki Padasjoella joten mahdollisesti.Nykyinen Oittilan lähtö on tossa 7-kohdan paikalla, ja siitä ajetaan käänteiseen suuntaan ison tien risteykseen josta käännytään eri suuntaan, ja sitten toi loppulenkki joka on ollut Mutanen-pätkän alussa, ajetaankin samaan suuntaan.
Toi Oittila-Mutanen-yhteys sanottiin jossain Ralliradion esittelyvideossa viime vuonna, mutta kyllä sitä kaikenlaista muistaa vuosikymmenien takaa
En tiedä mitä tossa ohjelmassa sanotaan kun en ole sitä vielä katsonut mutta kun oli reittikartta tallessa, päätin tarkistaa mitä reittiä pitkin ne menivät Västilän ek:lle. No, kartalla ollut Ouninpohja ei vastannut katsojaoppaassa olevaa. Katsojaoppaassa vielä sanotaan ettäOliko muuten vuoden 1992 Ouninpohja täysin samanlainen pätkä kuten tv-lähetyksessä sanottiin? Reitin kannalta vaan tuntuu hassulta että seuraava pätkä Västilä on paljon lännempänä...1993:kin pituus näyttää vielä samalta mutta 1994 on varmasti ajettu jo keltaiselle talolle.
Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.Olen tässä koittanut pohtia vaihtoehtoja Ouninpohjan hidastamiselle shikaaneilla tai jopa hyllyttämiselle. Kolmen shikaanin kanssakin Esapekka Lapin pohja-ajan keskinopeus oli 135 km/h. Keltaisen talon hypyn laskeutumisen jälkeen Sulkujärventien tienhaarassa keskinopeus on vielä alle 125 km/h (matkalla on myös yksi shikaani). Sen jälkeen ajetaankin kaksi kilometriä kaasu pohjassa niin että aikaa kuluu vain n. 41 sekuntia, tämän osuuden keskinopeus siis n. 175 km/h. Jos pätkän laittaisi kahtia niin että ensimmäiset kuusi kilometriä ajettaisiin Keltaisen talon hyppyyn asti, ja loppuosa alkaisi sitten tuon em. kahden kilometrin siirtymän jälkeen, ja lopuksi vielä Liisanmutkan pikkutie, saataisiin varmaan keskinopeudet kuntoon ilman shikaaneja?
Mutasen risteyksen ja Kakariston risteyksen välillä olisi aina mahdollista tehdä koukkaus länsipuolen pienempien teiden kautta ja siten Ouninpohjan keskinopeutta saataisiin hidastettua ilman shikaaneja.Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.
Joo, esim tähän tapaan voitaisiin ajaa Ouni ensin Keltaiseen taloon asti (onnistuisko tuo alun pikkutie?) ja sitten startata uudestaan yli 30 km pätkälle.Mutasen risteyksen ja Kakariston risteyksen välillä olisi aina mahdollista tehdä koukkaus länsipuolen pienempien teiden kautta ja siten Ouninpohjan keskinopeutta saataisiin hidastettua ilman shikaaneja.
Ouni Itä päättyi vähän Mutasen risteyksen jälkeen ja Ouni Länsi alkoi Vehmaantien ristyksen kohdalta, väliin jäi kolmisen kilsaa Okskulmantietä.Se 40s kaasupohjassaosuus on toki nopee, mutta kyllä se isompi ongelma taitaa olla lähes koko osuus Mutasen risteyksestä pohjoseen. Sitähän viimeksi välteltiin, kun ajettiin muutamana vuonna Ouni Itä ja Ouni Länsi erikseen.