Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko? Eikö 1987 ollut ihan märkä keli?
Veikkaan 1987 "shakedownia". Harvemmin tuohon aikaan kisoissa käytettiin onboard-kameraa. Ekasta kurvista puuttuu myös LADA-mainokset: https://youtu.be/qLOpAInyMHA?t=1222

Reitin puolesta täsmää täysin 1987:een. 1988 ajettiin muista vuosista poikkeava pyöritys startissa ja maali oli heti Killerille hypättäessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Laajavuoren eri versioista vielä:
- 1980-1983, 1988 ja 1996 startissa oli syheröä. Vuonna 1988 syherö lähti vähän eri suunnasta.
- 1984-1987, 1989 ja shakedown-vuosina 2002-2009 startattiin suoraan ylös mäkeen
- 1980-1982 ja 2002 eteenpäin on palattu takaisin Laajavuorelle nykyistä Rallitietä.
- 1983-1987 ajettiin Killerille, jossa oli pieni pyöritys raviradan ympärillä.
- 1988-1989 ja 1996 maali oli heti Killerille tulossa
- 1990-1992 ajettiin pätkä toiseen suuntaan raviradalta lähtien, maali oli sitten viimeisessä alamäessä.

Shakedowneista vielä:
- Suurajo-opas 1989 mainitsee myös, että Laajavuori ajettiin testipätkänä keskiviikkona klo 18.
- Rally-mapsissa on dokumentoitu kaikki vuodesta 2000 lähtien. Laajavuori, Ruuhimäki, Muurame tai Vesala.
- Muistan lukeneeni, että 1999 olisi ollut Kuohu
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tuohon Laajavuoren loppuosaan liittyen vielä:

Kävin Killerillä pariinkin kertaan tuossa vajaa kuukausi takaperin, ja tosiaankin, entisten maalimutkien päälle on rakenneltu liikuntahallia jne. Mutta, periaatteessa Laajavuoren entinenkin loppu voisi olla mahdollinen, pienillä muutoksilla.

Näytä liitetiedosto 26397


Tuossapa tuo, miten se voisi olla mahdollinen. Maali olisi järkevää sijoittaa melkein heti tuonne takaosalle saapumisen jälkeen, siellä takana olevien rakennusten ja raviradan suojakaiteiden väli on sen verran pieni, että sinne ei ehkä olisi järkevää ajaa. Tuohan sopisi aika hyvin itseasiassa yleisötapahtumaksi, tuon jälkeen kuskit ajaisivat autot parkkiin, heittäisivät muutamat nimmarit ja sit painuisivat Paviljonkiin huoltoon. Toisaalta, tuolla blokattaisiin aika hyvin Laajavuoren katsojat, kun luultavammin suurimmalla osalla on ollut auto parkissa Killerillä, niin Laajavuoren varresta ei pääsisikään pois enää yhtä hyvin tuon välitien kautta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.mapfab.com/map/6L4/Laajari

Tässä olisi kanssa yksi versio, jossa ajettaisiin 2011 reitti, mutta vikasta risteyksestä takaisin Killerille päin. Tähän suuntaanhan pätkä lähti 1982, mutta päättyi heti risteyksen jälkeen. Tenniskenttien kohdalla olisi hyvää nyppyä ja mutkaa ja viimeinen viikkaus puiden väliin ennen parkkiksen reunaa olisi näyttävä. Yleisökin pääsisi monesta paikkaa pätkän varteen, ja parkkipaikka Killerillä säästyisi yleisön käyttöön. Toki tätä reittiä voisi jalostaa myös jatkolla kohti ravirataa. Samoin olisi täysin mahdollista "oikaista" Killerille suorempaakin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rallin aattona 1982 kohistiin seuraavaksi vuodeksi suunnitelluista muutoksista. Noh, näkemättä jäi.

Näytä liitetiedosto 26398

HS 27.8.1982

Sivuhuomiona: jos ikinä pääsen valitsemaan itselleni titteliä, se on takuulla ralliagentti.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Viimeksi muokattu:

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Kyllös-Matti oli intoa piukassa ja sitten päästeli suustaan jos jokinlaisia sammakoita. Olisko ollu 86 Jyskälässä kun oli sateinen kesä ja yksi EK oli sellainen lippusiimojen kierto jossain sorakentällä. Stigu Blomqvist latas pitkällä Quattrolla jostain vesilammikosta ja vettä roiskui koneenkin päälle sillä seurauksella että ilma oli hetken sakeena vesihöyrystä. Matti sitten höyryää että voi voi kun nyt on päässyt menemään vettä Audin jäähdyttäjään. :wall:
https://www.youtube.com/watch?v=ERPEyfV0RC8 0.20-..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/Rally-of-the-1000-Lakes-1979

Pitkästä aikaa vanhempia Suurajokarttoja taas digitaaliseksi, kiitos jäsenelle DC skannailusta. Katsojaoppaassa oli jännästi jätetty pois Jyväskylän lähimmät pätkät mutta oletetaan nyt sitten että ovat olleet samanlaisia kuin vuotta myöhemmin, paitsi jos Makkan kirjan yleiskartasta näki että suunta oli käännetty.

Perjantai-lauantai-yönä ajettiin Lammin kautta Päijänteen ympäri, sitten taas lauantaina ajettiin itälenkki Varkauden suuntaan. Kuukanpää ajettiin lenkin molemmissa päissä eri suuntiin. Viimeinen yö ajettiin Jämsän suunnalla, ja täällä oli se legendaarinen Mutasen ja Hassin samaan aikaan ajaminen, niin että Arvajan risteyksessä meni samaan aikaan kaksi pätkää betoniporsain erotettuna.

Oli myös hauska bongata, että Suontniemen pätkä on oikeastaan Jäppilän loppuosa vastaseen, ja Sydänmaan pätkä on sama kuin 1991 ajettu Vehkalahti eri suuntaan. Kurjalan pätkän alun tielinja taas oli todella rajusti suoristettu eikä satelliittikuvassakaan enää näkynyt rippeitä vanhasta tiestä, peltoja oli metsittynyt ja taloja hävinnyt. Sain kuitenkin piirrettyä sen jotenkin ja lopulta etäisyys risteykseen täsmäsi 9,5 kilsaan kuten katsojaopas ilmoitti.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Loistavaa työtä, arvon forumistit!

Jos joku ei sitä tiennyt, niin EK31 on nykyinen Leppävirran SM-Rallisprintin pätkä :ahem: Hieno pätkä nykyäänkin.
 
Ylös