Suurajojen erikoiskokeet

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5309
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin, minäs vuonna, 1986 vai 1987, Volvosta tuli koneesta savut ja lieskat ulos sillä seurauksella, ettei autolla enää kyseisenä vuonna ajettu toimitsijatehtäviä? Muistaakseni Sorateiden Grand Prix 50v-kirjassa oli tästä maininta.
1986 on ainakin ollut liikenteessä varmuudella vielä su-aamuna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
1987 myös oli ainakin torstaina vielä matkassa. Lisäksi YLEn lähetyksissä oli incaria Mäkisen Volvosta livepätkillä, eri juttu sitten oliko ne kuvattu reilusti etukäteen vai ei. 1989 ajoi ainakin Toyotaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.youtube.com/watch?v=rDMtbB47WDg

Tällä vuoden 1993 videolla ensimmäinen kuvauspaikka on tunnistettavasti Lankamaan hiekkapohjainen tie, jossa ei ole ojia, vaan tien reunassa on penkat ja mäntymetsää. Tuo risteys, jossa Vatanen ajaa, on nähty monena vuonna, eli käännös Lankamaantieltä Lankajärventielle. Toista kuvauspaikkaa sain hetken miettiä, mutta tajusin sen olevan pätkän ihan alkuosalla, kun lähtö oli tuolloin Pääkkösentiellä asti. Aikamoiset spoorit tulee jo muutaman auton jälkeen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5309
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisikohan tässä ratkaisu vuoden 1986 Mäkis-mysteeriin... eli nähtävästi Mäkinen ja Leif Wiik ovat vuorotelleet 00-auton puikoissa. Näin ollen Timo Volvon ratissa perjantaina ja sunnuntaina + penkalla lauantaina Ohtisessa olisi ihan mahdollinen yhtälö.

Näytä liitetiedosto 26377

HS 4.9.1986
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä videossa ajassa 1.16.47 Mikael Ericsson ontuu Lanciallaan eturipustus hajalla Raitoon 6,1km risteykseen.
https://www.youtube.com/watch?v=TPuSYxFQGC0

Tähän liittyen, hajoaako tuo eturipustus juuri tässä kohdalla 41.10 ns. "Blomqwistin hypyssä", joka on siis Raitoon pätkän alkuosalta? Omaan silmään näyttää kuin hypyn alastulossa oikea etupyörä antaa periksi. Tietysti Ericsson on voinut jo ennen hyppyä teloa pyörän johonkin ja tämä hyppy on se viimeinen niitti.
https://www.youtube.com/watch?v=OzqiuhI1y3w
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1420
Sijainti
Porvoo
Tässä videossa ajassa 1.16.47 Mikael Ericsson ontuu Lanciallaan eturipustus hajalla Raitoon 6,1km risteykseen.
https://www.youtube.com/watch?v=TPuSYxFQGC0

Tähän liittyen, hajoaako tuo eturipustus juuri tässä kohdalla 41.10 ns. "Blomqwistin hypyssä", joka on siis Raitoon pätkän alkuosalta? Omaan silmään näyttää kuin hypyn alastulossa oikea etupyörä antaa periksi. Tietysti Ericsson on voinut jo ennen hyppyä teloa pyörän johonkin ja tämä hyppy on se viimeinen niitti.
https://www.youtube.com/watch?v=OzqiuhI1y3w
Hajoaa, aivan selvästi. Harmi että nuo hypyt on oiottu pois. Makee mesta. :rolleyes:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ajoi. Mattihan ei selostajaurallaan profiloitunut kovinkaan kaksisena tilanteiden tai ihmisten tunnistajana. Mm. Suzukassa 1994 Kyllönen sekotti JJ:n japanilaiseen ratavirkailijaan, joten ei ihme, että Suurajo-yleisöstäkin löytyy "Mäkisiä".
Kyllös-Matti oli intoa piukassa ja sitten päästeli suustaan jos jokinlaisia sammakoita. Olisko ollu 86 Jyskälässä kun oli sateinen kesä ja yksi EK oli sellainen lippusiimojen kierto jossain sorakentällä. Stigu Blomqvist latas pitkällä Quattrolla jostain vesilammikosta ja vettä roiskui koneenkin päälle sillä seurauksella että ilma oli hetken sakeena vesihöyrystä. Matti sitten höyryää että voi voi kun nyt on päässyt menemään vettä Audin jäähdyttäjään. :wall:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllös-Matti oli intoa piukassa ja sitten päästeli suustaan jos jokinlaisia sammakoita. Olisko ollu 86 Jyskälässä kun oli sateinen kesä ja yksi EK oli sellainen lippusiimojen kierto jossain sorakentällä. Stigu Blomqvist latas pitkällä Quattrolla jostain vesilammikosta ja vettä roiskui koneenkin päälle sillä seurauksella että ilma oli hetken sakeena vesihöyrystä. Matti sitten höyryää että voi voi kun nyt on päässyt menemään vettä Audin jäähdyttäjään. :wall:
Eiköhän tuo ole Laajavuori 1985
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
840
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Kyllä, kyseessä todellakin oli Laajavuori ´85, ja tässä kyseinen klippi: https://youtu.be/ZfePwhPe9j8?t=306.


Tuli muuten mieleen että mahtaisikohan tuossa videossa käytetty Laajavuoren reitti enää olla edes mahdollinen? Google Earthin kautta selvittelin, ja pururata kulkee siinä paikalla, eli kai periaatteessa, mutta ei taida kuitenkaan olla mahdollista eikä järkevää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuota mutkaa jossa Henkka ajoi ulos, ei enää ole olemassa. Siinä kohdassa on jokin liikuntahalli tms. Toki sieltä Laajavuoren reitiltä pääsee jotain polkuja pitkin Killerille, mutten tiedä millasia ne on. Toisaalta sitten tuossa "vaihtoehtoisessa" lopussa on kyllä muutama hyvä mutka.

Näytä liitetiedosto 26392

Tässä street view hallin pihasta. Tuosta voisi ajaa ohi, tai sitten länsipuolen pururataa.

https://www.google.fi/maps/@62.2471211,25.6792535,3a,75y,359.93h,74.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3ETvjDx8noKVJS8NJO5p7Q!2e0!7i13312!8i6656
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
152
Sijainti
Joensuu
Se Laajavuoren pätkä tuli pitemmälle ennen pikkutielle kääntymistä kuin AnttiL:n karttakuvassa on.

Tultiin alamäkeä ja sitten ulkokurvissa olevan A-tolpan jälkeen kaksi tolppaa (näin se muistaakseni nuotissa oli) ja sitten melkein ysikymppi oikea pienelle tielle. Ysikymppi oli vielä väärin päin kallellaan, "kaltto" Jyväskylän murteella, ja hankalasti havaittavissa. Paikkaan jarrutti mielellään liian aikaisin, siksi tolpat nuotissa. Pätkän lopussa oli hyppy ennen tuloa parkkialuelle.

Sama pätkä ajettiin "täristelynä" noin -87 tai -88. Eräs engelsmanni kaatoi Vauxhall Cheveten (tai 2000RS:n) siinä ysikymppiristeyksessä. Joku Jyväskylän seppä sen auton vielä takoi ajokuntoon seuraavaksi illaksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
Se Laajavuoren pätkä tuli pitemmälle ennen pikkutielle kääntymistä kuin AnttiL:n karttakuvassa on.

Tultiin alamäkeä ja sitten ulkokurvissa olevan A-tolpan jälkeen kaksi tolppaa (näin se muistaakseni nuotissa oli) ja sitten melkein ysikymppi oikea pienelle tielle. Ysikymppi oli vielä väärin päin kallellaan, "kaltto" Jyväskylän murteella, ja hankalasti havaittavissa. Paikkaan jarrutti mielellään liian aikaisin, siksi tolpat nuotissa. Pätkän lopussa oli hyppy ennen tuloa parkkialuelle.

Sama pätkä ajettiin "täristelynä" noin -87 tai -88. Eräs engelsmanni kaatoi Vauxhall Cheveten (tai 2000RS:n) siinä ysikymppiristeyksessä. Joku Jyväskylän seppä sen auton vielä takoi ajokuntoon seuraavaksi illaksi.
Nyt puhutaan eri asioista. Kuvassa oli vuoden 1996 pätkä laitettuna nykykartan päälle, jolloin tuota kuvassa näkynyttä risteystä (sininen nuoli) tai rakennuksia ei ollut edes olemassa kun pätkää ajettiin. Laajemmassa kuvassa taas näkyy että tarkoittamasi risteys on edelleen olemassa (oranssi nuoli)

Näytä liitetiedosto 26396

Ainakin 1988 Videostylen videossa näkyy että Laajaria ajettiin shakedownina, tehdastalli harjoitusautoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.google.com/maps/@62.2467301,25.6791422,3a,75y,165.06h,85.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBpU7Ml82zBm-2upnKeU40g!2e0!7i13312!8i6656

Jossain näillä main se Henkka ajoi Lancian nokalleen ja tuo vasemman puoleinen polku Killerille taitaa olla vielä muistuttamassa vanhoilta hyviltä ajoilta.
https://www.google.com/maps/@62.2462204,25.6803003,3a,75y,39.93h,95.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sItMVXlN3w6aVwZGyWEelFA!2e0!7i13312!8i6656

Tämä voisi olla vanha Laajavuorelta Killerille tuleva tie
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5309
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ainakin 1988 Videostylen videossa näkyy että Laajaria ajettiin shakedownina, tehdastalli harjoitusautoilla.
1986-1989 ajettiin käsittääkseni Laajavuorta ns. harjoituserikoiskokeena. Shakedown keksittiin terminä myöhemmin. Jos tässä nyt ihan saivartelemaan alkaa siis. Samainen harjoitus-ek toteutettiin Humalamäessa ainakin 1983-1985, muista vuosista ei ole tähän hätään tietoa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5309
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tultiin alamäkeä ja sitten ulkokurvissa olevan A-tolpan jälkeen kaksi tolppaa (näin se muistaakseni nuotissa oli) ja sitten melkein ysikymppi oikea pienelle tielle. Ysikymppi oli vielä väärin päin kallellaan, "kaltto" Jyväskylän murteella, ja hankalasti havaittavissa.
Onko tämä se sama paikka missä Tomi Palmqvist kaatoi BDA:n 1984?
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
152
Sijainti
Joensuu
8:16 jälkeen ollaan siellä Laajavuoren takana heti alamäen alussa. Mäen päällä olevalta parkkipaikalta tultiin portin kautta alamäkeen, ensin oikealle kääntävään osaan (videon kohta) ja sitten alettiinkin kohta kääntämään tosi pitkään alamäkivasuriin, joka päättyi sen a-tolpan jälkeen pikkutien risteykseen. Siihen joka AnttiL:n kartassa on ihan oikein merkitty oranssilla nuolella.

Siinä videon paikassa oli tosi pehmeää hiekkaa ja parinkymmenen auton jälkeen siinä oli valtavat spoorit.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14904
Sijainti
Tampereen lenkki
1986-1989 ajettiin käsittääkseni Laajavuorta ns. harjoituserikoiskokeena. Shakedown keksittiin terminä myöhemmin. Jos tässä nyt ihan saivartelemaan alkaa siis. Samainen harjoitus-ek toteutettiin Humalamäessa ainakin 1983-1985, muista vuosista ei ole tähän hätään tietoa.
1979 ajettiin Kokkilan EK eli todennäköisesti Hankapohjantie, tuttu Korpiahon ja Vellipohjan pätkistä.

1985 on videokuvaa autoista Ruuhimäessä ilman kilpailunumeroita.

1991 Pöntinen kehaisee istuneensa Humalamäen testierikoiskokeella Kenneth Erikssonin kyydissä.
 
Ylös