Syön parhaillaan kolmosta, ruokaympyrä on ns. kunnossa

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Huh pelkkään ruisleipään jäi eilen syöminen. Noh jospa tänään enemmän.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kalliita on. Kipuraja 3€. Muuten kelpaa ulkolaisetkin marjat. Kun ei niille kuitenkaan juttele.
Niin. Itse en katso suomalaisten mansikoiden hintaa, jos ja kun niitä haluan. Aivan sama, että onko hinta 3€ tai 6€ litralta sen vajaan kymmenen litran osalta, mitä kesämansikoita ostan ja syön. En ole ainakaan kymmeneen vuoteen enää pakastanut mansikoita, joka näyttäisi oleva pakonomainen tapa valtaosalle suomalaisista.

Tuoreina ne ovat parhaimmillaan.

Mielenkiintoinen juttu mansikoista ja säästä. Tulin siihen käsitykseen ko. jutusta, että mansikkasato on laadullisesti ja määrällisesti hyväällä tasolla, mutta viikon verran normaalia myöhässä. Tämän ( sateisen sään) varjolla sitten viljelijät kuitenkin pitävät hintaa keinotekoisen korkealla, vaikka sato lie aivan normaali? Niin ainakin linkkaamastani jutusta päättelin?

Kuten sanottu, niin mun budjettiini mansikan hinta ei vaikuta, mutta monen mansikan himopakastajan rahoihin saattaa vaikuttaa?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulle taas on ihan sama mistä maasta mansikat 🍓 ja bensa ⛽ tulee. Parhaat mansikat olen syönyt Espanjassa ja Italiassa.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
viikon verran normaalia myöhässä. Tämän ( sateisen sään) varjolla sitten viljelijät kuitenkin pitävät hintaa keinotekoisen korkealla, vaikka sato lie aivan normaali? Niin ainakin linkkaamastani jutusta päättelin?
Kehno sää niin vähempi myytävää, vähempi myytävää niin korkeampi hinta.
Hintaa nostanee sekin että myös kaupoissa, siis ei pelkästään torilla, on näitä nättejä mansikkatyttöjä jotka sitä myy. Tai ojentaa rasioita, maksu kassalla.
Hinnakkaita ovat, kolmasti olen ostanut rasian verran. Ei taida enää raaskia ostaa.
Herne se vasta hirmuhintasta onkin.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Totta. En edes uskalla perata litraa ja punnita pelkkiä herneitä, joita vertaisin sitten myyntihintaan.
Googlella katselin.
Lahdessa ovat laskeneet vuosi sitten. Tänä vuonna niin pikkuruisia herneitä ollut että menisi laskut uusiksi. Kerran ostin, toista kertaa en.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/07/09/kalliimpaa-kuin-sisafile-kesaherkun-kilohinta-yllattaa
Testin kalleimmat herneet maksoivat 40,8 euroa kilo, edullisimmat vain 17,45.
Niitten mansikoitten hintahan pitäisi tulla alas kun sadot valmistuvat, eli sen uutisen mukaan eteläisessä osassa maata piakkoin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Mulle taas on ihan sama mistä maasta mansikat ja bensa ⛽ tulee. Parhaat mansikat olen syönyt Espanjassa ja Italiassa.
Ei kyllä voi pitää paikkaansa. Senhän nyt tietää lapsikin, että isäm maan multa tuottaa parhaimman makuiset kaikki. Etelä-euroopassakin salettiin haikailevat suomalaisten mansikoiden perään.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei kyllä voi pitää paikkaansa. Senhän nyt tietää lapsikin, että isäm maan multa tuottaa parhaimman makuiset kaikki. Etelä-euroopassakin salettiin haikailevat suomalaisten mansikoiden perään.
Juu varmaan. Keinovalo kasvihuoneessa on paljon parempi kuin auringonpaisteessa kypsyminen.
 
Ylös