Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset 1/2017

markoj

Custom User
Tais tulla autonkorjauspäivä. Kaverilla kesäloma ja ehtis nyt rapata mun koslaa. Jarrut ja jotain muuta pientä katsastusta odotellessa... Jarrut kai vaaditaan katsatuksessa?

Örfil

Guest
Tais tulla autonkorjauspäivä. Kaverilla kesäloma ja ehtis nyt rapata mun koslaa. Jarrut ja jotain muuta pientä katsastusta odotellessa... Jarrut kai vaaditaan katsatuksessa?
Katsastusmiehille mene myös läpi selitys, että mutkissa on tärkeämpää kaasun oikea-aikainen käyttö ja sehän toimii autossasi?

Captain Howdy

Well-known member
Palkkaerittely oli ilmestynyt verkkopankkiin. Kikyn vaikutus näkyi nyt ensimmäistä kertaa lomarahojen pienentymisenä. Toivottavasti Suomi nyt nousee kohti ääretöntä ja sen yli!

markoj

Custom User
Perustin juuri veroparatiisiyhtiön kapun lomarahoilla.

Örfil

Guest
Mä taasen kuittaan valtion päivärahana ens viikolla tuon kapun menetyksen. Sijoitan tietenkin varat munkkiin ja kahviin.
Taidan lähettää selfien sokerinaamaisesta sotilaasta kurillani kapun luuriin!

Captain Howdy

Well-known member
Ei sillä, olen sitä mieltä, että koko lomarahasysteemi on jotenkin vanhanaikainen. Eikö ne fyrkat voisi leipoa normikuukausipalkkaan sisään ja poistaa kokonaan lomarahan. Ja tottakai tuo kirpaisee, 30% 'pitkänlomalaiselta' on aika paljon. Mutta kai tässä pitää kaikkien osallistua. Ja eikös meidän valtion KOVApalkkaisten pitänytkin saada osansa? Se julkisen sektorin korkea keskiarvopalkka oikeasti johtuu siitä, että matalapalkkaiset on pääosin ulkoistettu, joten jäljelle on jäänyt suunnittelu-, johto- ja asiantuntijatehtävät ja sehän nostaa tietenkin sitä keskiarvoa.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Jos tuota lomaraha-asiaa ajattelee työnantajan kannalta, niin onhan se aika outoa, että loma-ajalla työntekijä tulee 'kalliimmaksi' kuin työaikana. Puolitoistakertainen palkka sille, joka on lomalla ja samalta ajalta mahdolliselle sijaiselle palkka. Lisäksi molemmille kertyy uutta lomaa. En noista etuuksista ole itsekään kieltäytynyt, mutta joskus tulee ajatelleeksi myös maksajaa. Anteeksi.

Captain Howdy

Well-known member
Jos tuota lomaraha-asiaa ajattelee työnantajan kannalta, niin onhan se aika outoa, että loma-ajalla työntekijä tulee 'kalliimmaksi' kuin työaikana. Puolitoistakertainen palkka sille, joka on lomalla ja samalta ajalta mahdolliselle sijaiselle palkka. Lisäksi molemmille kertyy uutta lomaa. En noista etuuksista ole itsekään kieltäytynyt, mutta joskus tulee ajatelleeksi myös maksajaa. Anteeksi.
Samaa mieltä. Täysin joku 70-luvun jäänne, josta pitäisi päästä eroon.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Se varsinainen porkkana oli lomaltapaluuraha, jonka siis sai vain, jos jatkoi hommia lomien jälkeen.
Haluttiin estää työntekijöitä karkaamasta esim. Ruotsiin parempipalkkaisten hommien perään lomien koittaessa.

Itse olen ainakin sitä mieltä, että ihan hyvä säilyttää. Lomalla sitä rahaa kumminkin menee enämpi.

Mutta jos jotakuta harmittaa lomarahat, niin ne voi lahjoittaa Alpulle mieluiten ruttuisessa 20 vuotta vanhassa Valintatalon kassissa (huom. vitosen seteleinä).

Captain Howdy

Well-known member
Itse olen ainakin sitä mieltä, että ihan hyvä säilyttää. Lomalla sitä rahaa kumminkin menee enämpi.
Lomalla varmaankin menee rahaa enempi, mutta miksi siitä on pitänyt tehdä tälläinen järjestely? Kukin säästäkööt lomalleen rahansa tai rahoittakoon miten tahtoo. En itsekään halua vuosipalkastani pois sitä 1,5 kuun palkkaa, vaan haluaisin sen normikuukausipalkkaan sisään. Eikö tämä nimenomaan olisi sitä turhan byrokratian poistamista? Kaikki turhat ja aikansaeläneet systeemit pois. Yksi suurta remonttia vaativa olisi työaika. Esim. virkaehtosopimuksessa työaikakuviot on ihan uskomatonta paskaa. En millään pysty tekemään referaattia esim. omasta työajastani kaikkine vivahteineen, on se nimittäin niin hepreaa. Ja minä teen ihan normaalia toimistotyötä, johon ei kuulu ylityöt tai mitään erikoisia lisiä.

Örfil

Guest
Mutta jos jotakuta harmittaa lomarahat, niin ne voi lahjoittaa Alpulle mieluiten ruttuisessa 20 vuotta vanhassa Valintatalon kassissa (huom. vitosen seteleinä).
Alppu ei hoida meidän firman raha-asioita, vaan minä. Älkää siis lähettäkö rahoja Alpulle.

Örfil

Guest
Meneppä ehdottamaan tuota, niin vasemmalta tulee hyökyaalto lailla tsunamin. Saavutetuista eduista ei koskaan tingitä, olkoon ne vaikka hevoisen kengityskorvauksia tai mitä muuta tahansa antiikkista.

markoj

Custom User
Käsittäkseni likipitäen kaikissa länsieuroopan maissa on käytössä jonkunlainen vuosibonussysteemi. Joissain maissa kk-palkkaa vastaavan kokoinen bonus. Tokihan näistä kannattaa luopua kansallisella tasolla niin saadaan Suomi nousuun. Tosin ne muut maat taitaa olla jo tuolanousussa.

Captain Howdy

Well-known member
Minä en ajattele lomarahoja 'vuosibonuksena', vaan vuosipalkkaan kuuluvana eränä, joka maksetaan jotenkin hassusti.

Örfil

Guest
Bonuksien tarkoitus on jakaa ylimääräistä tuottoa työntekijöille, silloin kun jaettavaa on. Jos tulosta ei tule, ei pitäisi olla jaettavaakaan.

Kiinteä kuukausipalkka taasen takaa sen, että työntekijä tulee toimeen ja persnetto menee työnantajan kukkarosta, ei työntekijän. Jos suunnittelee bonuksien varaan taloutensa, se on hyvin huonoa taloudenpitoa.