Totuus lie kaikkein tehokkainta tai järkevintä. Eli että on ymmärretty väärin ja siihen päälle että anteeksi jos oot väärin ymmärtänyt. Sitten voitte miettiä yhdessä, että kuinka järkevää on pyrkiä yrityksen kielenkäytössä sellaiseen ilmaisuun, jota kukaan ei voi ymmärtää väärin.Jaahas. Kun nyt tuossa mainittiin sana "nainen", niin pistetään lusikka soppaan. Ja arveluttavalla tavalla. Viime viikolla töissä sattui pieni tapahtumaketju, jonka seurauksia tälle viikolle on tulossa. Tahtomattaan voi kait sanoa sellaista, mikä ei ole suotavaa, mutta ei itse edes tajua sitä.
Minä ja kollega tulimme ruokikselta takaisin konttorille ja joitakin sanoja jäimme vaihtamaan ulko-oven edustalle. Samaan aikaan kolmas kollega, naispuolinen, oli myös palaamassa paikallisesta amicasta. Koska hän ehti ovelle ensimmäisenä, niin jäi pitämään sitä auki. Ja kävelimme sisään. Ei taidettu muistaa kiittää kun niin mitätöntä.
Hissille käveltyämme kolmestaan, oli hän ensimmäisenä siinä ja taas avasi oven ja kävelimme sisään hissikoppiin. Hississä sitten tuhahti, että on tämäkin, että minä auon ovia miehille.
Ja tässä kohtaa tapahtui möläytys, mitä ehkä saan katua lopun elämää. Tokaisin en lainkaan kaksimielisesti ajatellen, että "onhan se kiva kun sulla on ovet miehille avoinna". Vasta myöhemmin sain infoa että väärin oli tokaisu tulkittu. Jotenkin seksuaalisesti halveeraavaksi asia kääntyi, vaikka mitään seksuaalista ei ole.
En osaa itse muuta tulkita kuin sen, että osa ihmisistä on jotenkin niin äärimmäisen pinnalle viritettyjä ja on hyvin vaikea toimia luonnollisesti sekä omalla persoonalla tässä porukassa. Jos lähdetään sellaiseen pakotettuun roolipeliin, jossa jokainen joutuu varomaan jokaista sanaansa, niin hukataan henkilötyövuosia huimasti ja aivan varmasti tulevaisuuden potentiaalia ja siihen kyvykkyyttä haaskaantuu saman verran.
Mitä tästä mulle seuraa. En tiedä. Huomenna aletaan selvimään asiaa esimiesten ja työsuojelun taholta.
Kokonaisuutta emme tiedä. Ihmisten reaktiot rakentuvat monista tekijöistä ja joskus on itse kullakin sellainen tilanne elämässä, että pienikin vastoinkäyminen murentaa. Normaalisti normaalit ihmiset ottavat reilunkin läpän oikein, mutta jos ei niin käy, ei välttämättä ole kysymys huumorintajuttomuudesta tai tiukkapipoisuudesta. Siellä voi olla taustalla vaikka mitä.En kyllä jaksa ymmärtää tuollaista mielensäpahoittamista, aika tiukkapipoinen ihminen täytyy olla kyseessä. Itsekin sanon välillä jotain sellaista, minkä joku toinen tulkitsee kaksimielisesti. Enkä itse edes hiffaisi toinen osapuoli alkaisi nauramaan. Tsemppiä!
Totta, itselläkin on aikoinaan ollut sama tilanne, että pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat liian suurilta (erilaisia murheita taustalla). Mutta jos tuolla Troyn työkaverilla ei ole ollut mitään ihmeempää taustalla, niin haiskahtaa pahasti ylireagoinnilta.Kokonaisuutta emme tiedä. Ihmisten reaktiot rakentuvat monista tekijöistä ja joskus on itse kullakin sellainen tilanne elämässä, että pienikin vastoinkäyminen murentaa. Normaalisti normaalit ihmiset ottavat reilunkin läpän oikein, mutta jos ei niin käy, ei välttämättä ole kysymys huumorintajuttomuudesta tai tiukkapipoisuudesta. Siellä voi olla taustalla vaikka mitä.
Huonoksi onneksi suomalaisilla työpaikoilla tuntuu olevan hitti jättää aivot himaan.
Onhan joka-ainoalla aikuiseen ikään ehtineellä omat vaikeutensa takana. Mutta se ei oikeuta niiden ulkoistamista, vaikka moni näin mielellään ajatteleekin.Totta, itselläkin on aikoinaan ollut sama tilanne, että pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat liian suurilta (erilaisia murheita taustalla). Mutta jos tuolla Troyn työkaverilla ei ole ollut mitään ihmeempää taustalla, niin haiskahtaa pahasti ylireagoinnilta.
Nimenomaan. Meilläkin herkästi suuttuvia tyyppejä on, mutta riitatilanteet on aina tapana huutaa saman tien pois päiväjärjestyksestä, muita siihen sotkematta. Ennen tuonne tuloani meilläkin oli joku pomonsa t-paidan kuvasta vetänyt herneen nokkaansa ja valittanut konsernin henkilöstöosastolle. Samaan valitukseen koplasi vielä häntä häiritsevät kalenterikuvat toisten työpisteissä. Työilmapiiri pilalla pitkän aikaa.Näin tilanteen yksityiskohtia tietämättä, ihmettelen kauheasti miksei sitä mielensäpahoittamista voinut ilmaista itse tilanteessa ja suoraan Troylle. Veikkaan että asia olisi selvinnyt noin seitsemässä sekunnissa ilman johtoportaan ja työsuojelun asiaan sekaantumista.
Totta tämäkin.Onhan joka-ainoalla aikuiseen ikään ehtineellä omat vaikeutensa takana. Mutta se ei oikeuta niiden ulkoistamista, vaikka moni näin mielellään ajatteleekin.
Ei se ole huumoria jollei se takapenkin hitaanpuoleinen Tanelikin sitä huumoriksi ymmärrä.Joku voi ottaa nokkinsa jopa humoristisesta otsikosta tai ilmaisusta!
Onneks internetin keskustelupalstalla voidaan keskittyä pelkästään riitelyyn eikä ole tarvetta ylläpitää hyvää ilmapiiriä ja olla kaikkien kanssa väleissä jonkun tappelua haittaavan asian (kuten työtehtävät) takia.Joku voi ottaa nokkinsa jopa humoristisesta otsikosta tai ilmaisusta!
Väärin lohkaistu ja kaiketi hattu kourassa virheen tunnustamalla pääsee helpoimmalla, kuten on viisaasti neuvottu. Tosin eipä tuosta varmaan varoitusta kummempaa voi antaa, joten turhaan ei pidä pelätä.Jaahas. Kun nyt tuossa mainittiin sana "nainen", niin pistetään lusikka soppaan. Ja arveluttavalla tavalla. Viime viikolla töissä sattui pieni tapahtumaketju, jonka seurauksia tälle viikolle on tulossa. Tahtomattaan voi kait sanoa sellaista, mikä ei ole suotavaa, mutta ei itse edes tajua sitä.
Minä ja kollega tulimme ruokikselta takaisin konttorille ja joitakin sanoja jäimme vaihtamaan ulko-oven edustalle. Samaan aikaan kolmas kollega, naispuolinen, oli myös palaamassa paikallisesta amicasta. Koska hän ehti ovelle ensimmäisenä, niin jäi pitämään sitä auki. Ja kävelimme sisään. Ei taidettu muistaa kiittää kun niin mitätöntä.
Hissille käveltyämme kolmestaan, oli hän ensimmäisenä siinä ja taas avasi oven ja kävelimme sisään hissikoppiin. Hississä sitten tuhahti, että on tämäkin, että minä auon ovia miehille.
Ja tässä kohtaa tapahtui möläytys, mitä ehkä saan katua lopun elämää. Tokaisin en lainkaan kaksimielisesti ajatellen, että "onhan se kiva kun sulla on ovet miehille avoinna". Vasta myöhemmin sain infoa että väärin oli tokaisu tulkittu. Jotenkin seksuaalisesti halveeraavaksi asia kääntyi, vaikka mitään seksuaalista ei ole.
En osaa itse muuta tulkita kuin sen, että osa ihmisistä on jotenkin niin äärimmäisen pinnalle viritettyjä ja on hyvin vaikea toimia luonnollisesti sekä omalla persoonalla tässä porukassa. Jos lähdetään sellaiseen pakotettuun roolipeliin, jossa jokainen joutuu varomaan jokaista sanaansa, niin hukataan henkilötyövuosia huimasti ja aivan varmasti tulevaisuuden potentiaalia ja siihen kyvykkyyttä haaskaantuu saman verran.
Mitä tästä mulle seuraa. En tiedä. Huomenna aletaan selvimään asiaa esimiesten ja työsuojelun taholta.
Mielensäpahoittaja kun tulee esim. ruokapöytään, josta on kuulunut kovaa naurunremakkaa vitsien lennellessä, niin ilmapiiri muuttuu viralliseksi ja keskustellaan neutraaleilla ilmaisuilla arvovapaista asioista kuten viimeaikojen säistä, joita on pidellyt kyllä, paitsi että ei voi sanoa pidellyt (voidaan tulkita seksuaaliseksi pitelyksi) vaan pitää sanoa vaikkapa, että sää on ollut varsin meteorologinen kuluneena viikkona, paitsi että ei voi sanoa kuluneena, kun voidaan tulkita sen viittaavan jonkun läsnäolijan sukupuolielimen kovaan käyttöön ts. kuluneisuuteen. Pitää siis sanoa sään olleen edeltävinä päivinä varsin ... (tästä tulee miehen vehkeen varsi mieleen, ei käy)... kovin... (viittaa miehen vehkeen kovuuteen, ei käy) ... no ... "Säätila on ollut edeltävinä päivinä meteorologinen." Ja siihen muut sitten vastaavat jotain yhtä pitkälleharkitun mieltäpahoittamatonta.Troy varmasti hoitaa homman tältä erää, mutta kyllä jatkossa on vittumaista tuollaisen kanssa työskennellä. Ja saa pelätä löytyykö joku muukin yhtä herkkänahkainen. Työpaikkahuumori on vähissä, jos taukojutustelussakin joutuu katsomaan keitä on kuulemassa ja punnitsemaan joka lausettaan.