Välivuottaan viettävän kaksikymppisen elämä on yllättävän kiinnostavaa. Annika Ollila on samalla Suomen googlatuimpien listalla kuin Cheek ja Teemu Selänne. Ollila elättää itsensä elämästään kertovalla blogillaan, mutta on myös huolissaan siitä, miten epäeettiset mainontayritykset vaikuttavat blogikenttään.
Sitä mukaa, kun blogien ja sosiaalisen median suosio on kasvanut, myös yritykset ovat haistaneet markkinaraon.
Kun seuraajia on kymmeniä- tai satojatuhansia, tuotteelle voi saada laajaa näkyvyyttä – pienelläkin korvauksella. Tai niin monessa yrityksessä ajatellaan.
Ollila pitää huolestuttavana sitä, että näkyvyyttä yritetään ostaa myös tavoilla, jotka eivät kestäisi päivänvaloa.
– Monissa yhteistyöehdotuksissa pyydetään, ettei postauksessa mainitsisi sen olevan yhteistyö. Käytännössä kyse olisi siis piilomainonnasta, joka on laitonta. Ei sellaisiin voi lähteä mukaan. Firmoissa myös usein hämmennytään, kun tarjouksesta kieltäytyy.
Näkyvyyttä yritetään hankkia myös pilkkahintaan. Viiden euron kännykänkuoria vastaan pyydetään pariakin yritykselle myönteistä postausta. Tai päivien työn vaativasta yhteistyöpostauksesta ehdotetaan korvaukseksi pariakymmentä euroa.