Siinä se on selvä pisneksen paikka kun kerran kauppiaat ovat noin höveleitä kuin Moe tuolla jo minua ojensi. :ahem:
Kiitos oikeen kovasti tittelin korottamisesta.... mutta on siinä mulla kauppias! Hupsu.
Jos toimitusmyynnissä hajoaa tai katoaa tuote
rahdin aikana, sitä
ei ole vielä luovutettu asiakkaalle, joten
tavara ei ole vielä luonnollisestikaan
asiakkaan vastuulla. Kyllähän sä nyt tämän tiedät!
Jos se asiakas rikkoo rojunsa sen jälkeen kun on laittanut nimensä rahtikirjaan ja vastaanottanut tuotteen - tai se pöllitään sen
jälkeen asiakkaalta, niin onko korvausvastuu edelleen myyjällä?
Tuskin!
Jos mä ostan säkillisen kamaa kaupasta ja kassa on luovuttanut ne jo mulle maksua vastaan - takavasemmalta tulee paha rosmo ja pöllii - niin onko se oikeasti sun mielestä kauppiaan vika? Kauppa on turvaton ympäristö ja siitä seuraa rikoksen korvausvastuu kauppiaalle? Höpönlöpö.
No sillä perusteella mun pitääkin vaatia Nesteen huoltsikalta mun lompakkoa takaisin koska se oli niin turvaton ympäristö, että voro pääsi viemään. Huoltoaseman pitäjän vika - ihan selvästi.
Jukurttipurkin rikkoutuminen vahingossa hihnalle on eri juttu kuin se, että multa pöllitään vaikkapa kassillinen tavaraa sen jälkeen kun olen sen ostanut ja ne on minulle jo luovutettu.
Nämä on vain maatiaisjärkeen perustuvia mielipiteitä. Faktaa ei ole kukaan vielä esittänyt.
Luulen että tuo korvaaminen perustuu ennemminkin "reiluuteen" kuin esim laikiperusteiseen pakkoon.
Täytyykin sanoa kaverille että tulee juoksemaan mun eväskassin seuraavalla kauppareissulla siitä kassalinjan päästä. Testataan kuka on oikeassa
Että sanooko täti että joo - ei tässä mitään - käy keräilemässä ne kaviaarit, hanhenmaksapallerot ja sisäfileet uudelleen tuolta hyllyistä. Kyllähän me ne sinulle lahjoitetaan. Ilman muuta!
Raja menee mun käsittääkseni siinä, että omistajan vaihdoksen transaktiot on kokonaan suoritettu. Eli myyjä on luovuttanut tuotteen asiakkaan hallintaan ja asiakas on maksanut ne.
Sen jälkeen tuote juridisesti on asiakkaan vastuulla. Siinä välissä tapahtuva rikos / hajoaminen on vähän harmaata aluetta.
Jos asiakas rikkoo tuotteen myymälässä - meneekö omistajan - eli kauppiaan piikkiin? En tiedä. Ilmeisesti vakuutus korvaa (?)