Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vastapäätä olevan uimahallin pihalla 2 ambulanssia valot vilkkuen parkissa.. Ei hyvältä vaikuta:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Mulla on tommoset korvaan tungettavat kuulokkeet (tosin erimerkkiset), mutta luovuin käytöstä. Perkeleen epäterveelliset korvan kannalta, tommosilla tunget sen kaiken vaikun sinne korvakäytävän perälle tiukaksi möykyksi, jolloin vaikku ei poistu enää itsekseen. Vaikkua kuitenkin kertyy korvaan, korvaahan ei sen ihmeemmin sais edes itse yrittää puhdistaa sisältä (siis ei ainakaan vanutupoilla jne.).

Muuten tommoset in-ear -kuulokkeet ovat kieltämättä hyvät.
Joo, tähän sain tänään sekä vahvistusta että omalta osaltani myös myönnytyksiä

Kävin tänään korvalääkärillä, koska olin täysin varma, että mulla on korvatulehdus.
Noh, ei ollu.
Oli vaan sellanen mun itsetekemä modaus EAReista noihin Kossin Plugeihin hiertänyt korvan sisäpinnan rikki ja se hankautunut pinta oli sitten ärtynyt ja aavistuksen punoitti. Kirjoitti siihen antibioottisia tippoja, joissa mukana myös kortisonia.
Ja toi lekuri tosiaan sanoi myös (mulle on tää aiemminkin sanottu) että ei tulis pumpulipuikolla itse puhdistella korvia jos ei tiedä mitä tekee.
Siks on olemassa yleissuositus, että pumpulipuikkoja ei käytettäis, koska jos ihmiselle ei ole opetettu miten homma tehdään, se työntää sitä vaikkua syvemmälle korvaam , sensijaan että vetäisi vaikun ulos sieltä.

Tutki mun korvat ja sanoi, että ovat harvinaisen puhtaat, ei tietookaan vaikusta. Kerroin, että kun joskus teininä olin korvatulehduskierteessä, mulle se hoitava korvalääkäri näytti kädestä pitäen, miten pumpulipuikolla voi itse putsata korvat niin, että sinne ei kerry vaikkukasaantumaa. Sanoi, että sen kyllä huomaa, koska korvat ovat täysin vaikuttomat eikä vaikkutulpista ole tietookaan.
Sanoi, että jos mulla tähään ikään mennessä ei koskaan ole jouduttu korvia huuhtelemaan, eikä vaikkua tosiaan näy, kannattaisi jatkaa tällä linjalla. Kysyin, että mikä ois joku muut vaihtoehto putsata jos haluaa ottaa varman päälle. Sanoi, että ihan kylmästi suihkussa ja hiustenpesun yhteydessä suihkuttaa käsisuihkulla kädenlämpöistä vettä korvakäytävään. Siis ihan paineella. Normaali korva kyllä kestää paremmin kuin hyvin sellaista painetta ja että se putsaa korvan tehokkaammin ja turvallisemmin kuin pumpulipuikot.

Sitten, muistaen tämän, sekä muutaman muun nettikeskustelun kysin ekaks: "Jos käyttää tämmösiä nappikuulokkeita (ja näytin mukana olevia Kosseja) niin voiko tulla vaikkutulppa?"
Lekuri sanoi että "Voi tulla, jos on jo ennestään runsaasti vaikkua korvissa. Mutta jos on näin vaikuttomat korvat kuin sinulla, tuollaisia voi aivan hyvin käyttää. Vaikka olisi runsaastikin vaikkua korvissa, tuollaisia voi kyllä käyttää kunhan ne vaikut puhdistetaan ensin pois korvista".

Seuraavaksi kysyin siitä nettilegendasta, että tollasten nappien ja korvatulppien käyttö kuulemma lisäis räjähdysmäisesti korvakäytävän bakteerimäärää ja seuraukset ois todella pahat.
Siihen hän sanoi, että jos on normaalit, terveet korvat, joissa ei ole tulehdusta, sellaisia voi aivan hyvin käyttää. Tulehtuneisiin korviin niitä ei kannata tunkea. Eli oli myös sitä mieltä, että tämä bakteerikannan räjähdysmäinen kasvu tulppia/kuulokkeita käytettäessä menee lähinnä just urbaaniligendojen osastolle.

Summasummarum: Sain luvan ja jopa kehotuksen edelleenkin putsata korvia pumpulipuikoilla kuten ennenkin, vaikka yleinen suositus onkin päinvastainen. Kuitenkin, jos on vähäisintäkään vaikkuongelmaa, kannattaa käyttää vesisuihkua joka suihkun yhteydessa, eikä mennä tunkemaan sinne vanupuikkoja, jos haluaa ottaa varman päälle sen, ettei vaikkutulppaa tule.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Itsehän en "koskaan" käytä pumpulipuikkoja korvien putsaukseen. Jos tulee tarve putsata korvia, niin lasken lavuaariin tai muoviseen vatiin suht lämmintä vettä ja otan ruiskun (en muista mikä ruisku se on, ihan tavallinen muoviruisku, aika kookas) ja sitten ruiskuttelen sillä korvakäytävään vettä, kunnes ne "tuntuu puhtailta".

Kylmällä ilmalla ei kantsi lähteä ulkoilemaan heti tuon jälkeen. Ja muutenkin tuossakin täytyy tietää mitä tekee (multa on korvat huudottu lääkärin toimesta pariin otteeseen ja olen hyvin varovainen sen ruiskun kärjen osalta, ettei se mene korvaan syvälle).
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Vellu sanoi:
Itsehän en "koskaan" käytä pumpulipuikkoja korvien putsaukseen. Jos tulee tarve putsata korvia, niin lasken lavuaariin tai muoviseen vatiin suht lämmintä vettä ja otan ruiskun (en muista mikä ruisku se on, ihan tavallinen muoviruisku, aika kookas) ja sitten ruiskuttelen sillä korvakäytävään vettä, kunnes ne "tuntuu puhtailta".

Jep, tämä on käsittääkseni hyvin oikeaoppinen konsti, jolla varmistetaan että sitä vaikkua ei tosiaankaan kerry ja on hellävarainen korvalle.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Lähden suuren varustamon kesäjuhliin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tuli ekaa kertaa pyöräiltyä lähistöllä olleeseen saareen. Jumaskavita, jotta yksi Joensuun hienoimmista paikoista, jos luonnosta ja rannalla hengailusta tykkää, eikä sitä matkaakaan edes ollut kuin 2 kilometriä.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
kouvotsvoni sanoi:
Tuli ekaa kertaa pyöräiltyä lähistöllä olleeseen saareen. Jumaskavita, jotta yksi Joensuun hienoimmista paikoista, jos luonnosta ja rannalla hengailusta tykkää, eikä sitä matkaakaan edes ollut kuin 2 kilometriä.
Ilmeisesti ei ollut kovin paljon vettä? :rolleyes: :wink:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
kouvotsvoni sanoi:
Kyllä te joskus opitte siellä Kajaanissakin siltojen rakennuksen, ei ehkä ihan heti, mutta parin vuoden päästä.:ahem:
Voe tokkiisa. Meillä on osattu tehdä siltoja jopa linnanraunioiden ylitse. :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Olga sanoi:
Voe tokkiisa. Meillä on osattu tehdä siltoja jopa linnanraunioiden ylitse. :ahem:
Ai no sitten! Meillä on samanlaiset uutuus-keksinnöt sinne saariin rannoilta rakennettu, joita pitkin pääsi.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Firefox ei tunnsita hymiöitä eikä mitään lihavointeja eikä muitakaan toimintoja forumilta?

Seamonkey toimii kun hevonen ja vaikuttaa muutenkin tosi paljon nopeemmalta.
 
Ylös