Tässä rata-autoilun pelastus!

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep:
Noh eikait kukaan täällä moisesta haaveillutkaan? Siis onhan selvää, ettei tuollaista autosta voi käyttää kuin lähinnä koria ja osittain alustaa, kaikki muut on niin hienoa tekniikkaa, ettei niitä yksinkertaisesti voi käyttää Suomen kisatoiminnassa. Huoltovälit liian pienet (vaikka kisat olisivatkin sprinttejä) ja vahinkojen sattuessa kustannukset nousee pilviin.

Olipahan vain taas erikoinen auto huutokaupassa, siksi moisen postasin...
Laskin tuossa piruuttani, että yhden kauden aikana kisatapahtumissa tulee kilometrejä noin 450 tai vähän yli, riippuen kuinka paljon täytyy aika-ajoissa ja warm-upeissa tahkota rataa. ITC-autojen moottorien piti pysyä nipussa yksi kokonainen kisaviikonloppu eli noin summittaisesti arvioiden ITC moottori tarvitsis täyshuollon kauden puolivälissä.... Ehkäpä Kuismasella olisi siihen varaa... :D
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Don Vito:
Laskin tuossa piruuttani, että yhden kauden aikana kisatapahtumissa tulee kilometrejä noin 450 tai vähän yli, riippuen kuinka paljon täytyy aika-ajoissa ja warm-upeissa tahkota rataa...
Täytyy tahkota rataa? Luulisin että asia on pikemminkin se ettei saa tahkota tarpeekseen. Jos itse ajaisin niin oikein mielelläni heittäisin ennen kisaa edellisinä päivinä yli sata kierrosta rataa ympäri että saisin ne viimeisetkin sadasosat hiottua pois ajasta.

Ei ole mikään ihme että kilometrejä tulee noin vähän kun kisatkin on niin lyhyitä. Mielestäni joku 10-20 kierrosta on turhan vähän yhden lähdön pituudeksi. Olisi kisat nyt edes yhden tunnin pituisia niin siinä olisi vähän enemmän katsomistakin. Netissä ajettavan Nascar-sarjan ylimmän divisioonan Suomen Cupin kisat kestävät kisasta riippuen n.2-3 tuntia. Eli suomessa taidetaankin ajaa virtuaalisesti paljon vakavammalla ja rankemmalla pohjalla kuin oikeita SM-sarjoja :)

En ole kovin tarkasti seurannut noita suomen ratasarjoja. Mitä nyt satunnaisesti telkkaria tuijottanut ja pari kertaa Alastarossa Sport 2000 kisoja katsellut paikanpäällä. Ainakin itselleni jäi sellainen vaikutelma että jälkiporukassa moni kuski on sellainen etteivät he ole ajamassa siellä sen tähden että kuuluisivat suomen rata-autoilun parhaimmistoon, vaan sen tähden kun heillä nyt vain sattuu olemaan varaa siihen. Etenkin mieleen on jäänyt yksi naiskuski joka viimeisenä körötellessä kävi vielä ilman syytä ajamassa joka lähdössä aina varikon läpi pysähtymättä. Mitähän järkeä siinäkin oli. Kavereiden kanssa tultiin siihen tulokseen että ainut syy taisi olla se että voi sanoa muille selitykseksi miksi jäi muista niin paljon jälkeen, että siksi jäin kun kävin varikolla. Jos joku tietää oikean syyn niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla. Olisin valmis myymään vaikka sieluni että pääsisin edes yhteen Sport 2000 kisaan ja silloin en todellakaan tollain pelleilisi vaan ajaisin niin tosissani kuin miehestä ja autosta saisi irti.

No nämä ovat vain näitä persaukisen radanvarsikatsoja mielipiteitä. Ei muuta kuin ahkeraa lottoamista että minäkin saisin joskus sen tilaisuuteni. Siihen asti pitää tyytyä NetRacing sarjoihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jantze:
Don Vito:
Laskin tuossa piruuttani, että yhden kauden aikana kisatapahtumissa tulee kilometrejä noin 450 tai vähän yli, riippuen kuinka paljon täytyy aika-ajoissa ja warm-upeissa tahkota rataa...
Täytyy tahkota rataa? Luulisin että asia on pikemminkin se ettei saa tahkota tarpeekseen. Jos itse ajaisin niin oikein mielelläni heittäisin ennen kisaa edellisinä päivinä yli sata kierrosta rataa ympäri että saisin ne viimeisetkin sadasosat hiottua pois ajasta.
Onhan se noinkin, mutta asia täytyy myös optimoida kustannusten suhteen. Jos joku saisi päähänsä taluttaa jonkun ex-ITC Alfan suomalaiseen rata-sarjaan, niin ei paljoa viitsis varmaan ylimääräistä tahkota jos sen vuoksi koneen joutuisi huollattamaan yhden ylimääräisen kerrran ja sen huollon hinta olisi luokkaa 10.000 euroa (tai yli)
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Tuli muuten eilen MotorsTV:ltä 1993 vuoden DTM-kooste. Oli nuo kyseiset alfat vauhdissa. Larinihan voitti tuon mestaruuden. Olihan siellä tuolloin muitakin mielenkiintoisia autoja... mm. Ford Mustangia, Bemareita jne.

Näyttävät kevään kuluessa kaikki kaudet läpi tähän päivään saakka. Ja tämän kauden kisat livenä.

Joo, kaukana ollaan jälleen topikista - Kotimainen rata-autoilu - toisaalta keskustelu varsinaisesta aiheesta on tyrehtynyt lähes täysin. Vielä vuosi sitten täällä puhuttiin asiaa, mutta sitten alkoi järjestelmällinen keskustelun tyrmääminen kääntämällä joka aihe SS:iin tai AKK:hon. Ehkä vahingossa, ehkä tarkoituksella. Ehkä olisi aika elvyttää ja keskustella positiivisessa sävyssä tulevasta ratakaudesta mm. seuraavien aiheiden merkeissä: SS, S2K, Formulat, Civic, vanhemmat merkkiluokat, historic, kuorma-autot.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tässä sitten terveisiä vapaaviritteisille autoille Alastaron suunnasta, Satakunnan Kansa kirjoittaa:

- - -

Äänenvaimentimet tarpeen Alastarolla
(21.03. 13:31) Säkylän ympäristölautakunnan mielestä Alastaron moottoriurheilukeskuksen ympäristölupahakemus ei anna täyttä kuvaa moottoriradan meluhaitoista. Lautakunnan mielestä ajopäiviä pitäisi rajoittaa, jotta kuntalaiset saisivat nauttia myös hiljaisista viikonlopuista. Lautakunnan mielestä kilpa-autoissa tarvittaisiin äänenvaimentimia niin kisoissa kuin harjoituksissakin. Ympäristölupahakemus koskee radan laajentamista.

- - -

Fuckingreatyeah
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
ettelbruck:
Tässä sitten terveisiä vapaaviritteisille autoille Alastaron suunnasta, Satakunnan Kansa kirjoittaa:

- - -

Äänenvaimentimet tarpeen Alastarolla
(21.03. 13:31) Säkylän ympäristölautakunnan mielestä Alastaron moottoriurheilukeskuksen ympäristölupahakemus ei anna täyttä kuvaa moottoriradan meluhaitoista. Lautakunnan mielestä ajopäiviä pitäisi rajoittaa, jotta kuntalaiset saisivat nauttia myös hiljaisista viikonlopuista. Lautakunnan mielestä kilpa-autoissa tarvittaisiin äänenvaimentimia niin kisoissa kuin harjoituksissakin. Ympäristölupahakemus koskee radan laajentamista.

- - -

Fuckingreatyeah
Tästä on taisteltu aiemminkin. Säkylän kunnan päättäviin elimiin on pesiytynyt joitain rukkasesta kotoisin olevia viherpiipertäjiä. Ne pitäis tunkee takasin sinne rukkaseen ja n....a uudelleen. Eihän Säkylä-City ole lähelläkään moottoriurehilukeskusta. Siinä on ryynirinteen sotilasaluekin välissä. Lähin asutuskeskus on Virttaan kirkokylä ja toisessa suunnassa Vampula-city. Mutta mikäs siinä jos politrukit haluaa, kynnetään vaan Alastarokin auki. Kyllä Veteliin ja Virtasalmelle varmaan sopii kalenteriin muutama lisäkisa. :mad:
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
ettelbruck:
Tässä sitten terveisiä vapaaviritteisille autoille Alastaron suunnasta, Satakunnan Kansa kirjoittaa:

- - -

Äänenvaimentimet tarpeen Alastarolla
(21.03. 13:31) Säkylän ympäristölautakunnan mielestä Alastaron moottoriurheilukeskuksen ympäristölupahakemus ei anna täyttä kuvaa moottoriradan meluhaitoista. Lautakunnan mielestä ajopäiviä pitäisi rajoittaa, jotta kuntalaiset saisivat nauttia myös hiljaisista viikonlopuista. Lautakunnan mielestä kilpa-autoissa tarvittaisiin äänenvaimentimia niin kisoissa kuin harjoituksissakin. Ympäristölupahakemus koskee radan laajentamista.

- - -

Fuckingreatyeah
-> Valitukset ovat aivan varmasti lähtöisin suoraa-ajoautoista.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pieni luento markkinoinnista: :) :)
http://www.motortorget.se/henrik/edefault_1.htm

... että näin länsinaapurissa. Eikös tuo Roossin Viper jo aikaisemmin ollut jo Lambretan videolla, joka puolestaan oli ainakin MTV Nordicin soitannassa. Hyvää yhteistyötä ja taattua näkyvyyttä sponsseille. Tuskin kylläkään kovin halpaa.

Mutta eipä kovin huonoja ole noi muutkaan tiimit http://www.gtr.se/links.asp?menuID=2
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
En viitsinyt perustaa omaa otsikkoa aiheesta mutta mitäs tämä nyt tarkoittaa, teksti on lainattu suoraan AKK:n sivuilta:

"Autokilpailu Harrastajat ry on julkaissut kilpailukalenterinsa. Kyseisillä kilpailuilla ei ole liittomme hyväksyntää. Kilpailuista puuttuvat mm. vastuu- ja lisenssivakuutukset. Oman liitomme lisenssit eivätkä vakuutukset ole myöskään voimassa kyseisissä kilpailuissa.

Jokunen kilpailu on lisäksi laitettu kalenteriin ilman kyseisen järjestäjän suostumusta.

AKK-Motorsport ryhtyy lisäksi toimenpiteisiin liittomme ja jäsenyhdistystemme jäseniä kohtaan, mikäli he osallistuvat kyseisiin tapahtumiin."

Mitäs nämä kyseiset kilpailut ovat???

kik
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Zep:
Pieni luento markkinoinnista: :) :)
http://www.motortorget.se/henrik/edefault_1.htm

... että näin länsinaapurissa. Eikös tuo Roossin Viper jo aikaisemmin ollut jo Lambretan videolla, joka puolestaan oli ainakin MTV Nordicin soitannassa. Hyvää yhteistyötä ja taattua näkyvyyttä sponsseille. Tuskin kylläkään kovin halpaa.
Minähän en noiden budjeteista tiedä, mutta jos eivät omasta pussista maksa niin kyllä Roosin tiimin pitää markkinointiin satsatakin saadakseen kokoon koko sen budjetin mitä FIA GT -sarjan ajaminen maksaa. Ainakin Barcelonan viime viikonlopun tulos ruotsin pojilta oli erinomainen. Yleiskilpailun 6 sija parhaana Viperina - ei huonosti ollenkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
kik:
En viitsinyt perustaa omaa otsikkoa aiheesta mutta mitäs tämä nyt tarkoittaa, teksti on lainattu suoraan AKK:n sivuilta:

"Autokilpailu Harrastajat ry on julkaissut kilpailukalenterinsa. Kyseisillä kilpailuilla ei ole liittomme hyväksyntää. Kilpailuista puuttuvat mm. vastuu- ja lisenssivakuutukset. Oman liitomme lisenssit eivätkä vakuutukset ole myöskään voimassa kyseisissä kilpailuissa.

Jokunen kilpailu on lisäksi laitettu kalenteriin ilman kyseisen järjestäjän suostumusta.

AKK-Motorsport ryhtyy lisäksi toimenpiteisiin liittomme ja jäsenyhdistystemme jäseniä kohtaan, mikäli he osallistuvat kyseisiin tapahtumiin."

Mitäs nämä kyseiset kilpailut ovat???

kik
Oikein hyvä kysymys. Sen kuitenkin tiiän että SSA ja AKH eivät tässä(kään) tapauksessa ole 1:1 sama asia. Sikäli kuin tiiän, niin SSA:n kilpailuille on vakuutusasiat järjestyksessä. Spekulaation omaisesti voisin kuvitella, että AKH yrittää masinoida jotain omaa juttuaan, mutta mittään vars. tietoa siitä ei ole ainakaan mun tietooni saatettu.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Maailman vaarallisin mies radalla on kirjoittanut ohjeita kartingiin ja muihin rataluokkiin...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Norman:
Mitä isompi auto sitä ahtaampi rata ja tuhoa tulee. Katsoja viihtyy. Ainoa mikä noissa vehkeissä mättää on äänet. 400hv pikkulohko on todella löysä ja sen kuulee. Lotkotus kuuluu cruising-iltoihin. Viritetyn vapaastihengittävän moottorin minimiteho on 100hv/1000cc.
Säännöthän noissa rajoittaa tehot tuohon koska ovat ns. Crate moottoreita suoraan GM:ltä ja niitten mukaan 380 SAE Net Hv joka on suunnilleen 400 DIN täkäläistä.
Säännöt on mitä ovat mutta tuollaisella padalla voi sitten ajaa vaikka 200th.km kilpaa avaamatta sitä sen suuremmin koska tunnetusti GM:n pikkolohkon öljynkierto joka suunniteltiin 1953 saatiin kerralla kuntoon ja onhan kyseessä mailman menestyksekkäin kilpamoottori.
Jos siellä sen aikaiset valaanrasvat voiteli niin miten luulette tämänpäiväisten toimivan?
Ja ihan kuriositettina 550 hv 355 c.i.d. pikkulohko on sopiva katukone käy näyttiä tyhjäkäyntiä 800 rpm ja vetää 1000-7500 yskimättä.(660 oli vielä hauskempi...penkitettyä voimaa ei mutua...montakos sellaista on SS autoissa ollut..EI YHTÄÄN.)

Se mitä Olli H. tuossa kertoili DTM kalustojen nopeudesta ja hinnasta pitänee paikkansa menihän ne nopeammin kuin esim. 500 RR pyörät aikanaan ja sellaisten aikoihin ei yksikään SS rimpula ole pystynyt. Ei edes IMSA GTO Audi.
Meidän SS on heikkoa klubitasoa ja maa muutenkin näyttä olevan taas perse auki kun Sportitkin juuri sai 15 autoa kasaan....toivottavasti ovat kaikki viivalla jotta SM arvo säilyy.

Mitä tulee Furuun niin onhan sillä se Alfa tallissa hintakin oli 200th. vanhaa salvaa siitä kun viimeksi kysyin.
Autohan on lähes ajamaton mutta kilpailukyvyn toteamiseksi olisi syytä miehen itse näytettävä mihin sillä ehtii.
Toisaalta kannattaakos ostaa loppuun poljettua kilpuria meriitin takia...

Ja onhan sitä kuskejä jäänyt Sportista lähes kaipaamaan (autoja onneksi ei).
Lempinen on taattu väriläiskä aina ja vei viimeisessä lähdössään Haapalaisia ja muita 200th. ajetulla romuttamosta kaivetulla vakio 320i vaihdelaatikolla kuin kuoriämpäreitä joten esim. pelkästä lootasta ja vehkeistä se ei ole kiinni sen Mikko todisti viime kesänä. Oili Jaloselle lootasta kiitokset :p
Mutta Aaltonen, Ullakko, Salmimäki, Salmenautiot, Sepp, Ohtla ja kumppanit mihin he ovat kadonneet...ja Miksi sitä sopii eräiden miettiä jotka asioista päättävät.??

Toinen juttu on toimitsijat jotka katselevat liikaa sormien läpi niin katsastuksissa kuin radalla kun Törkeitä sääntörikkoja tapahtuu kuten 11 kg alipainoisia autoja aika-ajossa taikka turvakaarta puskurin alla... :D
Eli uudet hemmot kehiin jotka osaavat olla puolueettomia ja pysyvät kannassaan eikä mitään vanhoja selkärangattomia kuraperseitä.

Itse en syty romurallista koska peltiä en tykkää oikoa ja olen sitä mieltä että kaikki kontakti on kuten F1:ssä rangaistavaa, kyseessähän voi olla vakaviakin seuraksia.
Se että radalla on ahdasta ja ajo on rehtiä mutta tiukkaa saa minun tavallisen kadunmiehen kunnoituksen herrasmiesmäistä rata-autoilua kohtaan.
Sport2000 ei sitä ole ollut ikinä liian löysän kurin takia.
 
Ylös