Tuo konsulttifirma oli vain nopeasti kyhätty esimerkki, kömpelö sellainen :dunno:Formulanomi sanoi:
Minä uskon, että rahankäyttöä olisi jo helpompi valvoa, kuin nykyisen kaltaisten sääntöjen noudattamista.
Pääpointtini on se että ulkoapäin annetut menokehykset eivät kuulu yritysmaailmaan, ja edelleen myös se että valvonta olisi työlästä. Jos moisen katon tarkoitus olisi tasoittaa tallien välisiä eroja, pitäisi budjettiraja asettaa siis selkeästi alemmas kuin mitä nykyisten huipputallien budjetit ovat. Tästä aiheutuu melkoisia paineita, nykyisen toiminnan tasosta olisi tingittävä, ainakin paperilla esitettynä. Varmasti kulut laskisivat jonkin verran ihan aidosti. Mutta yhtä lailla olisi kiusaus mennä sinne harmaalle alueelle. Tiedossa olisi mm. uusia alihankkijoita, suunnittelufirmoja ja muita kokonaan uusia toimijoita tallien ympärillä. "Yllättäen" nämä toimijat alkavatkin tarjota hämmästyttävän edullisesti palveluita jotka aiemmin ovat olleet tallille merkittävä menoerä itse hoidettuna. Ei siinä mitään kirjanpitorikosta tehdä jos talli onnistuu tällaisen edullisen sopimuksen neuvottelemaan. Ja kuka sitten määrittelisi sen että rikotaanko siinä budjettisääntöjäkään; onko talli saanut jotain osia tai jotain suunnittelutyötä liian edullisesti, kuka olisi pätevä objektiivisesti sanomaan oikean hinnan? Pitäisikö kaikille tavaroille ja palveluille määritellä hintatoleranssit?
Jossain taustallahan voi sitten olla erinäisiä sponsori- ja omistusjärjestelyjä joilla ne edulliset hinnat kompensoidaan. Tämä olisi sitten jo budjettisääntöjen rikkomista, mutta pointtini onkin siinä että näitäkin pitäisi siis valvoa; ei riitä että seurataan tallien rahan käyttöä, pitäisi seurata myös sponsoreita, alihankkijoita, koko verkostoa joka tavalla tai toisella on tallin toiminnassa mukana, ja kaikkien näiden toimijoiden omistussuhteita. Perinteiset yrityksen tilintarkastukset olisivat lasten leikkiä tällaisen valvontakoneiston rinnalla. Siinähän sitä haastetta olisikin.
Olen epäilemättä kanssasi, Formulanomi, samaa mieltä; taloudellisten resurssien erot tallien kesken ovat karmaisevan isot. Ja ajatusleikit isoista uudistuksista ovat monesti ihan hauskoja Mutta mielestäni rahan käyttöön voidaan puuttua korkeintaan tuon tapaisilla keinoilla mitä Finn75 aloitusviestissään esittää.