Taka-alalle jääneet rallilupaukset

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
Muistaakseni homma meni niin ettei sitä romua tarvinnut Juuson maksaa ja hän totesi olevansa ikuisesti kiitollinen tälle taustavaikuttajalle tuosta asiasta.
Eikös puolet jäänyt silti maksettavaksi ja Juuson ajelut oli käytännössä siinä? Joku 200 000 markkaa. Juusohan on paljon puhunut vakuutusten tärkeydestä ja tuonut sitä kuljettajien tietoisuuteen kun sillä ei ollut sitä Corollaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
Eikös puolet jäänyt silti maksettavaksi ja Juuson ajelut oli käytännössä siinä? Joku 200 000 markkaa. Juusohan on paljon puhunut vakuutusten tärkeydestä ja tuonut sitä kuljettajien tietoisuuteen kun sillä ei ollut sitä Corollaan.
Ei ajelut siihen loppuneet. Tuo Corolla paloi 2002 Exide rallissa ja sen jälkeen ajoi vielä kolme täyttä kautta WRC autoilla. Esim. Citikan testikuski hommat oli vasta tuon jälkeen...

Mielenkiintoinen huomio muuten. Kartturit yleensä jatkaa uraansa vaikka kuski lopettaa. Kuitenkin Esko Mertsalmi, Juuson kartturi ei taida olla istunut kenenkään muun kyydissä uransa aikana kun Pykälistön? EWRC tilastot toki ei ole kattavat mutta ei ainakaan missään isommissa kisoissa ole kenenkään muun kyydissä ollut.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoinen huomio muuten. Kartturit yleensä jatkaa uraansa vaikka kuski lopettaa. Kuitenkin Esko Mertsalmi, Juuson kartturi ei taida olla istunut kenenkään muun kyydissä uransa aikana kun Pykälistön? EWRC tilastot toki ei ole kattavat mutta ei ainakaan missään isommissa kisoissa ole kenenkään muun kyydissä ollut.
Timo Rautiainenkin lopetti Bossen kanssa, ja on sen jälkeen istunut vain pari Tunturia Bottaksen kyydissä. Toki vaihtoi sitten muihin hommiin rallin parissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
Timo Rautiainenkin lopetti Bossen kanssa, ja on sen jälkeen istunut vain pari Tunturia Bottaksen kyydissä. Toki vaihtoi sitten muihin hommiin rallin parissa.
Rautiainen istui kuitenkin muiden kyydissä ennen Grönholmia. Mertsalmi ei ilmeisesti tehnyt sitäkään ..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hauska yksityiskohta Rautiaisen urasta on muuten myös se, että - jos nyt en ihan väärässä ole - hän ei ole koskaan osallistunut ralliin muulla kuin nelivetoisella autolla. Kalliomaan kyytiin hyppäsi Lancia-kauden alussa, eikä ollut kyydissä kun Kalliomaa ajoi vuoden 1988 Tapiola-rallin takaveto-Escortilla. Ja tämänkään jälkeen ei muita kuin nelivetokisoja Kalliomaan, Lindholmin, Grönholmin ja viimeksi Bottaksen kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Puhakan ja Kytölehdon "taustalla" oli varsin näkyvästi Teboii Racing Team. Kuka sitten pyöritti sitä organisaatiota, ei ole itselleni tiedossa. Mutta ilman Teboilia oli vaan Mateil...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Puhakan ja Kytölehdon "taustalla" oli varsin näkyvästi Teboii Racing Team. Kuka sitten pyöritti sitä organisaatiota, ei ole itselleni tiedossa. Mutta ilman Teboilia oli vaan Mateil...
Teboilin oma rallitalli perustettiin 1970. Tästä alkanut toiminta jatkui kolme vuosikymmentä. Teboil Racing Teamin väreissä ajoivat monet kansainvälisiksi autourheilun tähdiksi nousseet huippukuljettajat, kuten Markku Alen, Ari Vatanen, Timo Salonen, Jarmo Kytölehto, Harri Rovanperä ja Jouko Puhakka
https://www.teboil.fi/yhtio/historiaa/
Voihan tuossa olla ollut taustalla joku muukin, mutta äkkiseltään voisi olettaa ollen ihan Teboilin itse pyörittämää hommaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Kytölehdon ja Puhakan (ja monen muun) kohdalla ei voida myöskään unohtaa Mitsubishi Ralliart Finlandin panosta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Pontus Tidemand. WRC2-mestari 2017, muutama startti M-Sportilla pääluokassa 2019, vauhtia ei ollut, sitten 2020 tarrattomalla autolla WRC2-hopealle ja sen jälkeen pelkästään Ruotsissa kyläkisoja.

Ole Christian Veiby, managerin poika, oli mukana Skodan tehdastiimissä mutta ilmeisesti vähän mokasi itsensä sieltä pois. Kaksi WRC2-voittoa (Puola 2017 ja Ruotsi 2019). Ajoi viimeksi Hyundain WRC2-tallissa kokeillen myös WRC-autoa pari kertaa. 2021 rikkoi koronarajoituksia ja sai kilpailukiellon, sen jälkeen ajanut lähinnä Norjan mestaruussarjaa (plus Ruotsin MM-rallissa) sekä rallicrossia.
 
Viimeksi muokattu:

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
378
Pontus Tidemand. WRC2-mestari 2017, muutama startti M-Sportilla pääluokassa 2019, vauhtia ei ollut, sitten 2020 tarrattomalla autolla WRC2-hopealle ja sen jälkeen ajelua pelkästään Ruotsissa kyläkisoja.

Ole Christian Veiby, managerin poika, oli mukana Skodan tehdastiimissä mutta ilmeisesti vähän mokasi itsensä sieltä pois. Kaksi WRC2-voittoa (Puola 2017 ja Ruotsi 2019). Ajoi viimeksi Hyundain WRC2-tallissa kokeillen myös WRC-autoa pari kertaa. 2021 rikkoi koronarajoituksia ja sai kilpailukiellon, sen jälkeen ajanut lähinnä Norjan mestaruussarjaa (plus Ruotsin MM-rallissa) sekä rallicrossia.
Pari loistavaa esimerkkiä siitä kuinka yksi nimeltä mainitsematon Suomalainen on katkaissut selkärankoja.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Pontus Tidemand. WRC2-mestari 2017, muutama startti M-Sportilla pääluokassa 2019, vauhtia ei ollut, sitten 2020 tarrattomalla autolla WRC2-hopealle ja sen jälkeen ajelua pelkästään Ruotsissa kyläkisoja.

Ole Christian Veiby, managerin poika, oli mukana Skodan tehdastiimissä mutta ilmeisesti vähän mokasi itsensä sieltä pois. Kaksi WRC2-voittoa (Puola 2017 ja Ruotsi 2019). Ajoi viimeksi Hyundain WRC2-tallissa kokeillen myös WRC-autoa pari kertaa. 2021 rikkoi koronarajoituksia ja sai kilpailukiellon, sen jälkeen ajanut lähinnä Norjan mestaruussarjaa (plus Ruotsin MM-rallissa) sekä rallicrossia.
Ja pontuksen viimenen vuos tarrattomalla autolla oli melkosta sijotuksien ruksimista, vauhtia ei enään ollut.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Mitähän tapahtui? Nuorempana Ruotsissa tosi hyvää vauhtia vanhemmalla Fiestalla?
Vaikee kyllä sanoo, viimesellä tehdas skoda vuotena oli vauhtia mutta wrc fiestalla hävis ihan kaikki vauhti eikä sitä sit enää ollukkaa millään autolla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3543
Vaikee kyllä sanoo, viimesellä tehdas skoda vuotena oli vauhtia mutta wrc fiestalla hävis ihan kaikki vauhti eikä sitä sit enää ollukkaa millään autolla.
Joo olin itsekin penkalla katsomassa Ruotsia 19 vuonna ja puhe etukäteen oli että nyt nähtäisiin läpilöynti. Lopputulos taisi olla koko matkalta todella keskinkertaista menoa jos oikein muistan.
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
52
Vaikee kyllä sanoo, viimesellä tehdas skoda vuotena oli vauhtia mutta wrc fiestalla hävis ihan kaikki vauhti eikä sitä sit enää ollukkaa millään autolla.
Eikös sitä sanottu, että ei wrc autolla tottunut siihen aeroon, ei osannut ajaa niin hyvää autoa, näin muistan jostain kuulleeni
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
299
Mites Xevi Pons, sai näytönpaikkoja WRC-autoilla mutta menopelit eivät läheskään aina pysyneet handussa ja taisi pakka levitä heti jos sattui pistäytymään pihalla 😁
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Kyllähän toi Pontuksen 2020-kausi WRC-2 luokassa mielestä meni ok, kuudesta mm-startista kolme luokkavoittoa, kerran toinen ja kahdesti kolmas. Näkisin jonkun yhteyden tuossa ilman teippejä ajaessa ja sen jälkeen kyläkisoihin siirtymisessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän toi Pontuksen 2020-kausi WRC-2 luokassa mielestä meni ok, kuudesta mm-startista kolme luokkavoittoa, kerran toinen ja kahdesti kolmas. Näkisin jonkun yhteyden tuossa ilman teippejä ajaessa ja sen jälkeen kyläkisoihin siirtymisessä.
Näistä ainoastaan Meksiko oli oikea luokkavoitto, muissa kisoissa WRC3-kuskit oli nopeampia.
 
Ylös