Taka-alalle jääneet rallilupaukset

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
554
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
olisko ollut Jukka Ketomäki
Samaa ikäluokkaa on myös Ville-Pertti Teuronen (jos on ewrchen uskominen) joka myös on mielenkiintoinen nimi suomalaisten kuskien listassa.
Ketomäki ajeli 2001 jo nelivetoisella Mitsubishillä, joten se ei ainakaan ole tähän vastaus. Ja eikös V-P Teurosta vienyt eteenpäin Risto Laine.
Joku kovan luokan kuski sen neljännen on oltava, koska ei Jouhkin testeihin hitaita kutsuta. Mielessä kävi Jarkko Särkkää tai Marko Mäntyä myös mutta paha mennä sanomaan.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
554
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Eipä se testi sitä kato millä on siihen mennessä ajettu.
Toki! Asetelma on kuitenkin sinänsä erikoinen, koska testissä esiintyneet muut kuljettajat (Latvala, Hirvonen ja Katajamäki) olivat ajaneet tässä vaiheessa etu- tai takavetoisilla autoilla kilpaa, kenelläkään ei ollut kokemusta nelivedoista. Kangashan oli käynyt ajamassa jopa MM-rallia Subarun tehdasautolla, joten vähän uskomattomalta kuulostaisi että sitten olisi Jouhkin testeihin menty.

E: Mutta mielelläni olen kyllä väärässä, deloreanin tiedot ovat hyvinkin usein paikkaansapitäviä. Saisi tämän mysteerin selvitettyä.
 

Finnishman

Member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
8
En tiedä, liittyykö suoranaisesti aiheeseen, mutta onko kenelläkään mielikuvaa, että yrittikö Sebastian Lindholm missään vaiheessa tosissaan kansainväliselle huipulle, vai oliko hänellä tarkoituskin pysyä "vain" kansallisen tason kärkikuljettajana?
 

Ojarumpu

Well-known member
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
159
En tiedä, liittyykö suoranaisesti aiheeseen, mutta onko kenelläkään mielikuvaa, että yrittikö Sebastian Lindholm missään vaiheessa tosissaan kansainväliselle huipulle, vai oliko hänellä tarkoituskin pysyä "vain" kansallisen tason kärkikuljettajana?
Kyllähän siinä yritystä taisi olla. Miehen uraa käydään melko tarkasti läpi YLE Areenasta löytyvästä Tomin nuoteista -podcast-sarjan Bastin omassa jaksossa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3407
Kyllä Lindholm tosiaan yritti GWS:n tuella luoda kansainvälistä uraa 1985-1990, sen jälkeen kilpailuohjelma oli pääosin kotimaa-painotteinen. Mutta tosiaan tuo Ojarummun vinkkaama Tomin nuoteista-jakso kannattaa kuunnella.

Lindholmhan meinasi vielä 1999 jokseenkin puolivahingossa onnistua pääsemään MM-sarjaan ihan palkkakuskiksi, kun venäläinen kaasuyhtiö Gazprom viritteli sarjaan omaa talliaan. Valitettavasti tämä "unelmadiili" jäi lopulta ainoastaan kolmen kilpailun (Australia+RAC 1998, Ruotsi 1999) mittaiseksi.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
174
Kyllä Lindholm tosiaan yritti GWS:n tuella luoda kansainvälistä uraa 1985-1990, sen jälkeen kilpailuohjelma oli pääosin kotimaa-painotteinen. Mutta tosiaan tuo Ojarummun vinkkaama Tomin nuoteista-jakso kannattaa kuunnella.

Lindholmhan meinasi vielä 1999 jokseenkin puolivahingossa onnistua pääsemään MM-sarjaan ihan palkkakuskiksi, kun venäläinen kaasuyhtiö Gazprom viritteli sarjaan omaa talliaan. Valitettavasti tämä "unelmadiili" jäi lopulta ainoastaan kolmen kilpailun (Australia+RAC 1998, Ruotsi 1999) mittaiseksi.
Niin ja onnistuihan Basti siinä mielessä tavoitteessaan että podcastin mukaan ilmeisesti on elättänyt perheensä kaikki nämä vuodet rallia ajamalla vaikka ei MM tasolle koskaan yltänytkään. Samassa tempussa on ilmeisesti parin VM haastattelun mukaan onnistunut Juha Salo, tätä yhtälöä en ole vaan saanut koskaan omassa päässä toimimaan, miten saadaan niin iso budjetti kerättyä esim, Salon kohdalla että voidaan SM sarjaa ajaa ammatikseen.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
Kyllä Lindholm tosiaan yritti GWS:n tuella luoda kansainvälistä uraa 1985-1990, sen jälkeen kilpailuohjelma oli pääosin kotimaa-painotteinen.
GWS:n Wikipedia-artikkelissa mainitaan, että markan devalvaatio runteli kansainvälistymisyrityksiä kovalla kädellä, joten olisiko huono taloustilanne laittanut tätä projektia jäihin?

1994 Basti ajoi vielä etuveto-Golfilla Brittein sarjaa, mutta tämäkin oli jonkinlainen "ekstrakuvio", kuten Tomin Nuoteista -jaksosta käy ilmi.

Onhan se kyllä ollut ihan turhaa lähteä kiertämään MM-ralleja jollain Coupe Quattrolla vuonna 1988 muuten kuin tutustumismielessä, Basti on ajanut samaa tahtia pätkäajoissa kuin kovimmat N-ryhmäläiset.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3407
GWS:n Wikipedia-artikkelissa mainitaan, että markan devalvaatio runteli kansainvälistymisyrityksiä kovalla kädellä, joten olisiko huono taloustilanne laittanut tätä projektia jäihin?
Voi hyvinkin olla. 90-luvun alku taisi tosiaan olla GWS-konsernille melko kivikkoista aikaa ja voisi kuvitella, että "turhat kuluerät" on karsittu silloin pois. Ja tiedä sitten, kun samoja aikoja (90-luvun alussa) kv. uraa yritti luoda myös Mika Sohlberg, niin olisiko tukimarkkoja jouduttu sitten siinäkin katsannossa priorisoimaan. Tämä tietysti ihan puhdasta spekulointia. Yhtä hyvin voi olla, ettei näillä asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Onhan se kyllä ollut ihan turhaa lähteä kiertämään MM-ralleja jollain Coupe Quattrolla vuonna 1988 muuten kuin tutustumismielessä,
Kyllä. Ja etenkin, kun näyttöjä (?) on pyritty antamaan Audilla sellaisissa kisoissa, joista monessa lähtölista on ollut sen hetkisen MM-sarjan kovimmasta päästä (esim. Portugali tai Akropolis). Näin 2020-luvulta arvioituna olisi ollut ymmärrettävämpää rahdata Audi esim. jonnekin U-Seelantiin, ja ajaa sieltä vaikka ykköskuuma luokitus. RAC:n osalta Basti tosin totesi VideoStylen nauhalla (se on ollut joskus youtubessakin kai, mutta nyt en löytänyt - siis se kasetti, josta mm. tämä klassikko on napattu), että Audin koettiin kestävän pitkän kisan rasitukset Lanciaa paremmin, ja siksi sillä lähdettiin liikenteeseen.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
No, serkkupoikahan sen Uuden-Seelannin sitten tajusi ja ne reissut päättyi kahteen moottoririkkoon :D
 

Nokkaperä

New member
Liittynyt
10.4.2019
Viestit
1
Morjensta!

Tuli tässä kaveriporukalla puheeksi Timo Jouhkin uusien kuljettajien testi syksyltä 2001, jossa mukana olivat ainakin todistetusti Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen ja Kosti Katajamäki.
Mutta testissä oli mukana ainakin yksi kuljettaja lisää. Tomin nuoteista-castin Latvalan jaksossa Latvala kertoi että testissä oli mukana kaksi vanhempaa pohjalaista kuskia, joista toinen oli tosiaan Katajamäki, mutta kukahan mahtoi tämä toinen kuljettaja sitten olla?
Eipä ole aiemmin tullut täällä kirjoiteltua, mutta aloitetaan tästä...Melko varma tieto on, että ko. kuljettaja oli Tero Mäntykoski Peräseinäjoelta. Taisi voittaa f-cupin b-junnut vuonna 2000. Ei ole siis sama Mäntykoski, joka kartturoi Hirvijärveä takavuosina, vaan hänen täysnimikaimansa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1274
Niin ja onnistuihan Basti siinä mielessä tavoitteessaan että podcastin mukaan ilmeisesti on elättänyt perheensä kaikki nämä vuodet rallia ajamalla vaikka ei MM tasolle koskaan yltänytkään. Samassa tempussa on ilmeisesti parin VM haastattelun mukaan onnistunut Juha Salo, tätä yhtälöä en ole vaan saanut koskaan omassa päässä toimimaan, miten saadaan niin iso budjetti kerättyä esim, Salon kohdalla että voidaan SM sarjaa ajaa ammatikseen.
Muistelisin, että Pasi Hagström ajoi joitakin vuosia myös ihan ammatikseen rallia, vaikka pääasiassa SM-sarjassa kilpailikin. Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, kuinka esim. Juha Salo tosiaan on pystynyt ajamaan ihan työkseen, kun SM-rallejakin vuodessa ajetaan 6 kpl. Kaikenlaisia PR-tilaisuuksia tietysti sponsorisopimuksiin sisältyy ym., mutta silti.
Bastin ura on ollut aika monipuolinen ja ohjelmaan on kuulunut paljon muitakin kisoja SM-rallien lisäksi. Ja myös keikkakuskin hommia tehdaskalustolla, mm. Jyskälä-93 Fordilla, Jyskälä-00 ja--04 Peugeotilla, Wales-07 Suzukilla. Testihommia myös Toyotalla 2015. Bastikin on tainnut lisäksi myydä rallikyyditys/ruokailu-elämyspaketteja, kuten moni muukin kuljettaja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2018
Sijainti
JKL

Salo pyörittää myös kolarikorjaamoa joten ihan pelkällä rallilla hän ei elä...
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8950
Sijainti
Lake City
Muistelisin, että Pasi Hagström ajoi joitakin vuosia myös ihan ammatikseen rallia, vaikka pääasiassa SM-sarjassa kilpailikin. Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, kuinka esim. Juha Salo tosiaan on pystynyt ajamaan ihan työkseen, kun SM-rallejakin vuodessa ajetaan 6 kpl. Kaikenlaisia PR-tilaisuuksia tietysti sponsorisopimuksiin sisältyy ym., mutta silti.
Bastin ura on ollut aika monipuolinen ja ohjelmaan on kuulunut paljon muitakin kisoja SM-rallien lisäksi. Ja myös keikkakuskin hommia tehdaskalustolla, mm. Jyskälä-93 Fordilla, Jyskälä-00 ja--04 Peugeotilla, Wales-07 Suzukilla. Testihommia myös Toyotalla 2015. Bastikin on tainnut lisäksi myydä rallikyyditys/ruokailu-elämyspaketteja, kuten moni muukin kuljettaja.
Basti oli myös pitkään Pösön testikuskina, ja sitten teki hommia Suzukille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1274
Ja Hagström oli kilpailu-uransa jälkeen muutamia vuosia Tommi Mäkinen Racingillä hommissa ja myös kelinuotteja tekemässä. Myöhemmin taisi siirtyä Lexus-myyjäksi.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
174

Salo pyörittää myös kolarikorjaamoa joten ihan pelkällä rallilla hän ei elä...
Ok, muutama vuosi sitten oli haastattelu jossa Salo antoi ymmärtää että on lopettanut päivätyönsä nimenomaan Bastin kehotuksesta jotta kerkiää hoitaa rallihommia täysipainoisesti, taisi olla samoihin aikoihin kun Salo talutti R5 pösön viivalle, tilanne on toki saattanut muuttua.

Olisiko ollut junnu sm -88 kooste tai vastaava jossa Miikkulainen kävi haastattelemassa kuskia jonka nimeä en nyt enää muista, kyseinen kuski ajoi Deltalla junnu Sm:ää ja kertoi että tätä tehdään nyt ihan ammatikseen. Seuraavaksi vuodeksi oli Torinosta uusi auto tilattu ja rengastestiä tehtiin parhaillaan, oikein Rauno Aaltonen oli palkattu testeihin laittamaan Deltan alustaa kuntoon. Täytyy sanoa että isot on ollut panostukset, mutta ei tainnut ura junnu SM ää pitemmälle kaverilla edetä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1274
Samaa muistelin, että nimenomaan R5-Peugeotin aikaan Salo keskittyi ajamaan vain rallia ja ilmeisesti joku taho siitä sen verran hyvin maksoi, että altavastaaja-Peugeotilla jaksoi sinnitellä niinkin kauan vahvempia Skodia vastaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3407
Olisiko ollut junnu sm -88 kooste tai vastaava jossa Miikkulainen kävi haastattelemassa kuskia jonka nimeä en nyt enää muista, kyseinen kuski ajoi Deltalla junnu Sm:ää ja kertoi että tätä tehdään nyt ihan ammatikseen. Seuraavaksi vuodeksi oli Torinosta uusi auto tilattu ja rengastestiä tehtiin parhaillaan, oikein Rauno Aaltonen oli palkattu testeihin laittamaan Deltan alustaa kuntoon. Täytyy sanoa että isot on ollut panostukset, mutta ei tainnut ura junnu SM ää pitemmälle kaverilla edetä.
Junnu-SM 1990 ja lopulta sarjan mestaruuden voittanut Timo Lahtinen?

Suunnitelmana oli lähteä Junnu-SM-sarjasta suoraan MM-sarjaan N-ryhmän Lancialla, mutta Suomeen keväällä 1991 iskenyt lama ilmeisesti tuhosi suunnitelmat. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Lahtinen ajoi kuitenkin vuoden 1991 N-ryhmän SM-sarjan ensimmäisen osakilpailun (saattoi ajaa muitakin, vaatii tarkistusta) Varsavuori-rallin ja voitti sen!

Toisena yksityiskohtana voisi nostaa esiin tuon juniorien SM-tittelin... Lahtinenhan pelasi sen suhteen melkoista uhkapeliä, ja nousi ennen sarjan viimeistä osakilpailua Rantarallia yleiseen osallistuakseen jo sen vuoden Suurajoihin (olihan tavoite kuitenkin MM-sarjassa). Kokemus jäi kuitenkin hieman vajaaksi, kun Lancia osui heti Harjulla puuhun eikä kisaa tarvinnut sen pidemmälle sitten jatkaa.
 
Ylös