Taka-alalle jääneet rallilupaukset

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
142
Juu, Nordgrenin tapausta olen myös ihmetellyt. Ajot loppui kuin seinään. Sekin täytyy todeta, että vaikka suurin osa kuljettajista nauttii ajamisesta, vaikka vaan harrastusmielessä, osa voi suhtautua ralliin puhtaasti bisnesmielessä. Jos tämä homma ei kannata, sitten tehdään jotain muuta.
En tiedä, oliko Nordgrenilla näin, mutta ei hänellä mitään suuria pyrkimyksiä tainnut lajin pariin enää olla, kun hommia ei enää tarjottu.
En tiedä oliko siellä jo hakattu kaikki omat ja muidenkin rahat niin sieltä on aika vaikea ponnistaa uudestaan.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
156
Skodalla hätäiltiin sopimuksien kanssa -18 vuodelle. Rovanperä, Nordgren, Tidemand, Kopecky ja Veiby kerralla soppareiden alle niin siinä kylmästi jää heikolla tekemisellä pihalle. Kalle taisi tulla Skodan suunnitelmiin hieman myöhässä? ehkä siellä mietittiin että Kalle ajaisi muualla. Mutta tiesihän sen, että 5 kuskia R5 tiimissä on vähintään kaksi liikaa.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
142
Nordgren nyt ei edes kunnon mahollisuutta saanut mm sarjassa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
1957
Eikös se ollut jotenkin yllätyksellisesti heti koko sopimuksen julkistamisen jälkeen, vaikka oli puhetta että ensin treenataan ja sitten vasta ajetaan?

Mitenkä Kankaan vauhtiin vaikutti betoniin ajo Eltsulla Final-Rallyssä 1997?
Itselläni on sellainen muistikuva että tuo tälli vei parhaan terän Kankaan suorituskyvystä, mutta oliko niin että tuo Subaru-diili tehtiin vasta se jälkeen? Vai olikohan nimet paperissa jo ennen sitä...Kangas oli kuitenkin ennen tuota tälliä omissa muistikuvissa yksi lupaavimmista suomalaisista ja jo silloin ajattelin että voi kun olis Subaru ollut alla tälliä ennen niin jälki olisi voinut olla jotain ihan muuta...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Itselläni on sellainen muistikuva että tuo tälli vei parhaan terän Kankaan suorituskyvystä, mutta oliko niin että tuo Subaru-diili tehtiin vasta se jälkeen? Vai olikohan nimet paperissa jo ennen sitä...
Subaru-diili tehtiin tuon jälkeen, kesällä (?) 1998. Täytyykin tehdä Kankaan vauhdista pientä vertailua ennen ja jälkeen Eltsun mällin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
71
Olis mielenkiintoista löytää jostain enemmän tietoa Mikael Sundströmistä ja etenkin hänen Pösö ajastaan. Äijähä tosiaan veti pari vuotta Pösön B-ryhmäläisellä Brittien avointa. Mikä oli kuvio tänän diilin takana. Aika puskista nousi yhtäkkiä B-ryhmään, mitenkä oli edes mahdollista? Ei nyt mitenkään erityisen vahvasti menestynyt ennen sitä. Ja RAC 86 alla oli Pösön evo. Pikkuluokan autoilla veteli sitä ennen. Millainen lahjakkuus oli? Myöhemmin sai tuekseen isosti keltaisen savukemerkin, oliko suhteita, vai mitenkä sai neuvoteltua noinkin ison diilin, harvinaista sekin. Oliko taustalla isompaa manageria, joka neuvotteli nämä kovat diilit?
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
154
Olihan Mikko uskomaton lahjakkuus. Ritmolla (sekä vanhempi 75 että myöhemmin 130TC Abarth) pisteli menemään sellaista laukkaa, että ei mikään ihmekään, että alkoi ajopaikkaa löytymään. Taustalla oli myös kolme kartingin SM:ää, rallin ykkösryhmän SM Escortilla vuodelta 1980, muutama hyvä tulos A-ryhmän Asconalla.

Nopeuttahan Sundströmillä riitti. Nopeudellisesti kovimmat vuodet osuvat varmaan Mazda-aikakauteen. Tuolloinen Mazdan tallipaikka kariutui ainakin osin siihen, että tehtaan ajopelit eivät olleet Mikon itse rakentamia nopeampia ja kaiken lisäksi Mikko nappasi Xtracilta(?) jonkun vaihdelaatikon, jonka tehdas olisi halunnut. Muun muassa Suurajoissa 88 Mikon Mazda taisi olla nopein niin kauan kuin tekniikka kesti.

Parhaaksi tulokseksi kansainvälisesti jäi lopulta RAC 86:n neljäs sija. Ajamalla Mikko olisi ollut korkeammalla, mutta kolmossija piti antaa Kankkuselle. Tuon RAC:n jälkeen Mikko kävi vielä loppuvuodesta hakemassa Fiat Uno Turbolla voiton Pohjolarallista. Varsin kova näyttö ajaa marraskuun lopun liejussa 1,3-litraisella etuvetoisella kovempaa kuin takana tulleet nelivetoiset. Taakse jäivät mm. Sebastian Lindholmin A-ryhmän Audi 80 quattro ja Tomi Palmqvistin B-ryhmän Audi quattro A2.

Managerina mies ilmeisesti toimi itse. Hänelle tarjottiin huhujen mukaan Lancia Delta S4 vuoden 86 Suurajoihin, mutta Peugeot kielsi sen. Oikea manageri olisi ehkä saanut hommat neuvoteltua kuntoon eikä olisi tarvinnut ajaa Fiat Unolla.

Sundström on omissa kirjoissani se paras suomalainen rallikuski, joka ei koskaan saanut kunnon tallipaikkaa (Peugeotin Englannin avoin ja RAC:t poisluettu).
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Tomin Nuoteissa -jaksoissa on sivuttu Sundströmin uraa Silanderin ja Revon jaksoissa, mutta kaipaisin kyllä kanssa jonkinlaista kunnon yhteenvetoa. Oli kyllä ilmeisen lahjakas kaveri. Aktiivinen myös, esimerkiksi vuosina 1987-1991 on kalenteri ollut aika täynnä ohjelmaa Brittein sarjan, EM- ja SM-sarjojen muodoissa. Harmillisesti jumiutui kilpailukyyvttömään Mazdaan, eikä päässyt antamaan isoa näyttöä B-ryhmäläisellä. Asiat olisi voineet mennä pienillä muutoksilla toisin.

Ilmeisesti lama ja Muurala Motorsin konkurssi lopulta tuhosi Sundströmin uran 90-luvun alussa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
173
Olis mielenkiintoista löytää jostain enemmän tietoa Mikael Sundströmistä ja etenkin hänen Pösö ajastaan. Äijähä tosiaan veti pari vuotta Pösön B-ryhmäläisellä Brittien avointa. Mikä oli kuvio tänän diilin takana. Aika puskista nousi yhtäkkiä B-ryhmään, mitenkä oli edes mahdollista? Ei nyt mitenkään erityisen vahvasti menestynyt ennen sitä. Ja RAC 86 alla oli Pösön evo. Pikkuluokan autoilla veteli sitä ennen. Millainen lahjakkuus oli? Myöhemmin sai tuekseen isosti keltaisen savukemerkin, oliko suhteita, vai mitenkä sai neuvoteltua noinkin ison diilin, harvinaista sekin. Oliko taustalla isompaa manageria, joka neuvotteli nämä kovat diilit?
Kankkusenhan piti ajaa alunperin tuo Englannin sarja, mutta kun Alen päättikin pysyä Lancialla sai Kankkunen mahdollisuuden ja Sundström taas Kankkusen paikan Englannin rallisarjassa.
Sundström ei koskaan päässyt näyttämään voittaja autolla potentiaaliaan tuota Peugeot vuotta lukuunottamatta.

Tomin nuoteista podcastin Voitto Silander jaksossa on paljon juttua Sundströmistä ja vähän sivutaan sitäkin miksi läpimurtoa ei koskaan tullut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Juuri nyt ei ehdi sen enempää tarinoida, mutta Sundströmin värikkään uran kohokohtia listatessa ei voi olla sivuuttamatta vuoden 1996 Riihimäki-rallissa tapahtunutta - valitettavasti ennakkokaavailuista poiketen yhteen ainoaan kisaan jäänyttä - comebackiä.

Jarmo Vainio kirjoittaa "toivotusta comebackista" (VM 2/96):
Pari vuotta ajotaukoa pitänyt Mikko Sundström oli hankkinut alleen Olli Haapalaisen käytössä aiemmin olleen N-ryhmän kakkosevo Lancerin. Suntan vieressä oli Juha Repo, joten menestyksekäs parivaljakko oli valmiina iskuun. Kun vielä kisaa edeltäneistä testeistä oli tihkunut entisestä nopeudesta kertovia kellotettuja tuloksia, niin Sundströmin paluuta odotettiin entistä innokkaammin.

Kuten tunnettua, Sundström ajoi kisan ensimmäiselle pätkälle ryhmäpohjat. Ännää lähes koko 90-luvun dominoinut Jouko Puhakka joutui nöyrtymään kolmella sekunnilla. Kisan tauollakin Mikko oli vielä hyvissä iskuasemissa:


Moninkertainen Suomen mestari ei tietenkään ollut tullut mistään jämäsijoista ajamaan, joten seuraavalle pätkälle otettiin rengasvalinta riskin päälle. Mikko joutui myöntämään, että riski epäonnistui: auto liiti koko ajan ja linja oli leveää. Tämän seurauksena tuli puoli minuuttia takkiin Puhakalta, ja taistelu ryhmävoiton osalta oli ohi. Lopputuloksissa silti ryhmän neljäs ja yleiskilpailun kahdeksas. Taakse jäivät mm. Pasi Hagström ja Mika Sohlberg.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Pääsiäisenä 1984 Helsingin jäähallissa järjestetyn Auto 84-näyttelyn (keräsi muuten 27 400 katsojaa) yhteydessä kansainvälinen monialayritys Philip Morris, jota tavallisen kuluttajan on kerrassaan mahdotonta yhdistää mihinkään tiettyyn tuotteeseen, jakoi merkittävät stipendit kahdelle "tulevalle maailmanmestarille". Rallipuolella valinta kohdistui Sundströmiin, ja ratapuolella parhaimmat mahdollisuudet Keken manttelinperijäksi arvioitiin olevan Jari Koirasella. Käytän saamani stipendin Englannin avoimen rallimestaruuden jahtaamiseen, ilmoitti Sundström. Koirasen suunnitelmissa oli puolestaan menestys F3-luokan PM-sarjassa.



VM 6/84
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
154
kansainvälinen monialayritys Philip Morris, jota tavallisen kuluttajan on kerrassaan mahdotonta yhdistää mihinkään tiettyyn tuotteeseen
Onpa tuo "Etsimme tulevaisuuden maailmanmestareita" kirjoitettu jostain kuluttajatuotteen pakkauksesta tutulla fontilla.

Koirasella upean näköinen puku, varmaan 100% polyesteriä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
154
Juuri nyt ei ehdi sen enempää tarinoida, mutta Sundströmin värikkään uran kohokohtia listatessa ei voi olla sivuuttamatta vuoden 1996 Riihimäki-rallissa tapahtunutta - valitettavasti ennakkokaavailuista poiketen yhteen ainoaan kisaan jäänyttä - comebackiä.

Jarmo Vainio kirjoittaa "toivotusta comebackista" (VM 2/96):
Pari vuotta ajotaukoa pitänyt Mikko Sundström oli hankkinut alleen Olli Haapalaisen käytössä aiemmin olleen N-ryhmän kakkosevo Lancerin. Suntan vieressä oli Juha Repo, joten menestyksekäs parivaljakko oli valmiina iskuun. Kun vielä kisaa edeltäneistä testeistä oli tihkunut entisestä nopeudesta kertovia kellotettuja tuloksia, niin Sundströmin paluuta odotettiin entistä innokkaammin.

Kuten tunnettua, Sundström ajoi kisan ensimmäiselle pätkälle ryhmäpohjat.
Nämä ensimmäisen EK:n ryhmäpohjat varmasti villitsivät jopa F1:ssä niin paljon, että Ross Brawn kopioi tuon Mikon auton värityksen omalle tallilleen kaudeksi 2009. Mikon Lancer oli valkoinen neonkeltaisilla somisteilla ja pääosin vailla mitään turhia mainoksia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
71
Olis mielenkiintoista löytää jostain enemmän tietoa Mikael Sundströmistä ja etenkin hänen Pösö ajastaan. Äijähä tosiaan veti pari vuotta Pösön B-ryhmäläisellä Brittien avointa. Mikä oli kuvio tänän diilin takana. Aika puskista nousi yhtäkkiä B-ryhmään, mitenkä oli edes mahdollista? Ei nyt mitenkään erityisen vahvasti menestynyt ennen sitä. Ja RAC 86 alla oli Pösön evo. Pikkuluokan autoilla veteli sitä ennen. Millainen lahjakkuus oli? Myöhemmin sai tuekseen isosti keltaisen savukemerkin, oliko suhteita, vai mitenkä sai neuvoteltua noinkin ison diilin, harvinaista sekin. Oliko taustalla isompaa manageria, joka neuvotteli nämä kovat diilit?
Harmi, että tossa Tomin nuoteista podcastissa Vode sivusi aivan täysin vuoden 86, jolloin ajoi Suntan kanssa Pösöllä brittiavoimen ja RAC:n. Se olis ollu koko jutun pihvi ja kohokohta. Ei halaistua sanaa. Karmee moka!!! Te jotka tunnette Tomin, Kertokaa terveisiä, että tekis jakson myös edesmenneistä kuskeista. Ton puutteen vois korjata. Suntta, Lussari, Mikkola vaikka kartturien kertomana.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
154
Eipä ollut ruusuisia nuo tulokset Suntan MM-ralleissa. Suurin osa on päättynyt keskeytyksiin, ei ole koneet eikä voimansiirto kestäneet.

1991 Suurajojen tulos varsin keskinkertainen ja johtui ilmeisesti Juupajoen kaadosta sekä Mazdaksikin poikkeuksellisesta voiman puutteesta.

Omasta ensimmäisestä paikanpäällä nähdystä MM-rallista eli 1992 Suurajoista jäänyt erityisesti mieleen lauantain Hassi, jossa McRae selätti autonsa toiseen kertaan ja jonka jälkeisessä huollossa olin katsomassa, kun Suntan keltaisesta Nissanista ei löytynyt vaihteita ja mies istui varsin vakavan näköisenä.

1992 Suurajot
Nissan Sunny GTI-R - voimansiirto

1992 Uusi-Seelanti
Lancia Delta Integrale 16V - 4. (1. N-ryhmä)

1992 Portugali
Lancia Delta Integrale 16V - keskeytys

1992 Ruotsi
Lancia Delta Integrale 16V - tekninen vika

1991 Suurajot
Mazda 323 GTX - 12.

1990 RAC
Mazda 323 GTX - konerikko (kannentiiviste)

1990 Suurajot
Mazda 323 GTX - konerikko (turbo)

1989 RAC
Mazda 323 4WD - 7.

1989 Suurajot
Mazda 323 4WD - keskeytys

1989 Ruotsi
Mazda 323 4WD - voimansiirto (tasauspyörästö)

1988 RAC
Mazda 323 4WD - ulosajo

1988 Suurajot
Mazda 323 4WD - konerikko

1988 Ruotsi
Mazda 323 4WD - ulosajo

1987 RAC
Mazda 323 4WD - voimansiirto (vetoakseli)

1987 Suurajot
Mazda 323 4WD - konerikko

1987 Ruotsi
Mazda 323 4WD - ulosajo

1986 RAC
Peugeot 205 Turbo 16 E2 - 4. (tallimääräyksen jälkeen)

1986 Suurajot
Fiat Uno Turbo - vaimennin

1985 RAC
Peugeot 205 Turbo 16 - ulosajo

1985 Suurajot
Fiat Ritmo Abarth 130TC - voimansiirto

1984 Suurajot
Fiat Ritmo Abarth 130TC - voimansiirto (vaihdelaatikko)

1983 RAC
Opel Ascona - 9. (2. A-ryhmä)

1982 Suurajot
Opel Ascona - 11. (1. A-ryhmä)

1981 RAC
Ford Escort RS2000 - konerikko (nokka-akseli)

1981 Suurajot
Fiat Ritmo 75 - konerikko

1980 RAC
Ford Escort RS2000 - 14. (3. Ryhmissä 1/3)

1980 Suurajot
Ford Escort RS2000 - konerikko

1979 Suurajot
Chrysler Avenger - keskeytys
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Skodalla hätäiltiin sopimuksien kanssa -18 vuodelle. Rovanperä, Nordgren, Tidemand, Kopecky ja Veiby kerralla soppareiden alle niin siinä kylmästi jää heikolla tekemisellä pihalle. Kalle taisi tulla Skodan suunnitelmiin hieman myöhässä? ehkä siellä mietittiin että Kalle ajaisi muualla. Mutta tiesihän sen, että 5 kuskia R5 tiimissä on vähintään kaksi liikaa.
Unohtu vastata aiemmin tähän. Tosiaan Skodan kattaus vuodelle 2018 oli melko laaja. Ihmettelin silloin Nordgrenin palkkaamista kun näyttöjä ei ollut vielä juuri ollenkaan. Siirtyi nelivetoiseen vasta kaudella 2017 SM-sarjassa. Kaudella 2018 oli tarkoitus ajaa lähinnä EM-sarjaa. Alkukauden tulokset oli mitä oli, ajelut loppui kuin seinään kesällä 2018 ja sen jälkeen ei ole Nordgren enää rallia ajanut, kuulin jo melko pian tuon jälkeen että on lopettanut lajin kokonaan. Lisäksihän Skodalla tehtiin täyskäännös tehdastallitoiminnan kanssa, kaudelle 2019 sai jatkaa vain Rovanperä ja Kopecky, ja 2020 sitten ei enää kukaan. En sitten tiedä oliko Nordgrenin ajelutkin vain jollain omalla rahoituksella hommattua ja sitten rahat loppui kesken vai yrittikö Skoda tosissaan kalastella sieltä seuraavaa nuorta lupausta?
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Morjensta!

Tuli tässä kaveriporukalla puheeksi Timo Jouhkin uusien kuljettajien testi syksyltä 2001, jossa mukana olivat ainakin todistetusti Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen ja Kosti Katajamäki.
Mutta testissä oli mukana ainakin yksi kuljettaja lisää. Tomin nuoteista-castin Latvalan jaksossa Latvala kertoi että testissä oli mukana kaksi vanhempaa pohjalaista kuskia, joista toinen oli tosiaan Katajamäki, mutta kukahan mahtoi tämä toinen kuljettaja sitten olla?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
116
Morjensta!

Tuli tässä kaveriporukalla puheeksi Timo Jouhkin uusien kuljettajien testi syksyltä 2001, jossa mukana olivat ainakin todistetusti Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen ja Kosti Katajamäki.
Mutta testissä oli mukana ainakin yksi kuljettaja lisää. Tomin nuoteista-castin Latvalan jaksossa Latvala kertoi että testissä oli mukana kaksi vanhempaa pohjalaista kuskia, joista toinen oli tosiaan Katajamäki, mutta kukahan mahtoi tämä toinen kuljettaja sitten olla?
Heitänpä ihan hatusta, että olisko ollut Jukka Ketomäki
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4180
Sijainti
Parc Fermé
Heitänpä ihan hatusta, että olisko ollut Jukka Ketomäki
Samaa ikäluokkaa on myös Ville-Pertti Teuronen (jos on ewrchen uskominen) joka myös on mielenkiintoinen nimi suomalaisten kuskien listassa. 2000-luvun alkupäässä pari vuotta suomen kisojen kiertelyä pääosin Type-R Integralla, 2003 JWRC-kausi Suzukilla ja sen jälkeen ei olekaan startteja tullutkaan juuri mitään.
 
Ylös