Tallien tasoerot revenneet liian suuriksi.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Sarjan nykyinen taloudellinen kehityssuunta on ajanut pienet tallit niin suureen ahdinkoon, että se näkyy niiden kisasuorituksissakin: kärkeen ei ole enää asiaa kuin valtavalla tuurilla.

Kaiholla muistelen kautta 1997. Se oli kerta kaikkiaan (Mikan keskeytyksiä lukuunottamatta.) mahtava. Silloin koettiin upeita yllätyksiä. Williams, Ferrari, Benetton, McLaren, Jordan, Prost, Stewart, Arrows... Kaikkien näiden tallien autot olivat kärkikarkeloissa mukana. Jordan, Prost, Stewart ja Arrows toki harvemmin. On todella sääli, että nykyään joka kisat ovat enää kolmen kauppa (Renault seikoitti pakan tosi pari kertaa).

Mahtaakohan enää olla paluuta kauden 1997 tapaisiin klassikkoihin. Toivottavasti... frown
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Onneksi tilanne ei enää ole niin paha kuin esim. vuonna 2000, jolloin voittoon vaaditiin Ferrari tai McLaren.. :)
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Toivotaan että Toyota, Jaguar ja B-A-R tekisivät jotain ihmeitä tulevina vuosina ja nousisivat lähemmäs kärkeä... Ei välttämättä ihan kärkitaisteluun, mutta kuitenkin sellaiselle etäisyydelle josta voisi ajoittain nousta tekemään yllätyksiä.

Tietysti Toyotalta sitä voi resurssien puolesta odottaakin joskus tapahtuvaksi. Jaguarin toivo on Webberissä, ja ehkä tähdenlento-Button aloittaa B-A-R-tallissa jonkinlaisen nousukauden saadessaan ykköskuljettajan aseman.

Mutta taitaa jäädä lähinnä toiveajatteluksi, että neljän suurtallin mahtia pääsisi lähivuosina mikään muu tiimi uhkaamaan. frown
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
-97 oli poikkeus, aika yksipuolista se oli esimerkiksi -96,-95 ja -94 sekä lukemattomina vuosia sitä ennen. Sitten 80-luvun alun ei pienillä talleilla ole ollut asiaa kärkipaikoille kuin tuurilla.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Felix:
-97 oli poikkeus, aika yksipuolista se oli esimerkiksi -96,-95 ja -94 sekä lukemattomina vuosia sitä ennen. Sitten 80-luvun alun ei pienillä talleilla ole ollut asiaa kärkipaikoille kuin tuurilla.
Niinno, esim. Alesin Tyrrellvuosina oli kyllä kyse ihan muusta kuin tuurista kun Alesi kyykytti Tyrrellillä huipputallien kuskeja. :)

Vastaavasti Senna aikoinaan ajoi Tolemanilla huippusuorituksia ja myöhemmin nosti Lotuksen takaisin maailmankartalle.

Eli mitä tässä ajan takaa, niin lähinnä sitä että 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussa kuljettaja pystyi hyvinkin vaikuttamaan siihen miten hyvin talli menestyy. Nykyään talli menestyy yleensä niin hyvin kuin mihin auto pystyy. Ja minä olisin enemmän huolissani siitä, ettei kuljettajan ajotaidoilla ole enää niin paljoa merkitystä, kuin suuremmista tasoeroista.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Asko S.:
No, toisaalta Minardi on kehittynyt edellisiin vuosiin verrattuna...
Ei, kyllä Minardin parhaat vuodet oli 80-90 luvun vaihteessa jolloin Pierluigi Martini ajoi parikertaa ihan kärkikahinoissa ja lähti kerran jopa eturivistä..

Noihin aikoihin Minardilla on nykyään todella pitkä matka. Edes sellainen tuuri, mikä Fisichellalla oli Brasiliassa, ei nostaisi Minardia kuin korkeintaan sijoille 5-6, ja se on mielestäni huolestuttavaa myös.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mitens mulla on vähän erilainen muistikuva tosta. Eihän tällä kaudella ole kukaan ollut lähelläkään 107% rajaa, ja takavuosina sen säännön uhriksi jouduttiin säännöllisesti. Tilanne oli niin heikko, että moinen sääntö piti ottaa käyttöön. Eiköhän tää kausi ole ollut yksi tasaisimpia pitkiin pitkiin aikoihin. Jotain siitä kertoo vaikka maailmanmestarin jääminen pari kertaa puhtaalla ajolla viimeisille pistesijoille. Voittajiakin mahtui kauteen monta, samoin voittotalleja. Tahtoo olla niin, että kun säännöt säilyvät pitkään oleellisilta osiltaan samoina, siitä suhteessa hyötyy pienemmät ja köyhemmät tallit ja ero kärkeen kapenee. Tilanteet stabilisoituu siltä osin, valitettavasti helposti myös radalla. Sääntöjen radikaalien muuttamisen jälkeen rikkaat suuret tallit pääsevät ehkä varmemmin oikeille jäljille ja erot kasvaa. Tosin siinä on myös pienillä talleilla "sokee kana löytää jyvän" mahdollisuus. Ens kauden sääntömutokset on sen kaltaisia, että ne tuskin voimasuhteisiin vaikuttavat.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Se on tämä nykyautojen luotettavuus ja kuljettajat tekevät vähemmän virheitä, kun autot ovat helpompia ajaa. Siinä ne on suurimmat syyt, miksei Minardilla ajella pisteille.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Jacques:
Asko S.:
No, toisaalta Minardi on kehittynyt edellisiin vuosiin verrattuna...
Ei, kyllä Minardin parhaat vuodet oli 80-90 luvun vaihteessa jolloin Pierluigi Martini ajoi parikertaa ihan kärkikahinoissa ja lähti kerran jopa eturivistä..

Noihin aikoihin Minardilla on nykyään todella pitkä matka. Edes sellainen tuuri, mikä Fisichellalla oli Brasiliassa, ei nostaisi Minardia kuin korkeintaan sijoille 5-6, ja se on mielestäni huolestuttavaa myös.
Niin no, puhuin hieman lyhyemmästä aika välistä. Eihän Minardin tilanne mikään erikoisen hyvä ole, mutta mutulla voisin sanoa, että tallin ero kärkeen on pienentynyt aivan parin viimeisen vuoden aikana. Pidemmälle en muista tarpeeksi tarkoin.

Samaa mieltä Peten kanssa. Luistonesto pois.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jos katsotaan osakilpailuvoittajia 1997, niin kovin tutunomaisia talleja sieltä kuitenkin löytyy:

Williams(8)
Ferrari(5)
McLaren(3)
Benetton(1)

Tämä ei tietysti kerro koko totuutta.

Kaksi menestyneintä tallia keräsi -97 225 pistettä kun loput tallit keräsivät 217 pistettä.

Kaksi menestyneintä tallia keräsi -03 302 pistettä kun loput tallit keräsivät 322 pistettä.

Tämäkään ei kerro totuutta varsinkin kun pistejärjestelmää on muutettu.

Luvut antavat kuitenkin kaikesta huolimatta suunnan. Tuo kuljettajien pistetaulukko hieman hämää.

Kaudelle oli ominaista Michael Schumacherin vahva panos. Hänen ajosuorituksensa on kuitenkin tahallisesti tai tahattomasti unohdettu, ja ainoa asia mikä tuosta vuodesta on haluttu muistaa on hänen rankaisemisensa ja henkilökohtaisten pisteiden menetys.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Nyt unohdat tyystin Barrichellon uskomattoman toisen sijan Monacossa, Fisichellan upean ajon Jordanilla Saksassa, Panisin vahvat näytöt Prostilla ja puhumattakaan Hillin aivan käsittämättömästä suorituksesta Unkarin GP:ssä, jonka hän olisi ilman Arrowsin vaihdelaatikkon hajoamista voittanut murskaavan ylivoimaisesti. Hillin ajo Unkarissa on mielestäni koko 90-luvun upein suoritus. Myös Bergerin voitto Saksassa voidaan laittaa hienojen yllätysten kastiin, koska mies palasi rattiin juuri tuona viikonloppuna sairaslomalta ja dominoi koko viikonloppua, eikä Benetton ollut enää 94-95 vuosien iskussa muutenkaan. Todella upea, uran viimeinen voitto! Paljon kertoo myös se, että "puolijumala" Schumacherilla ei ollut mitään jakoa noissa kahdessa kisassa Bergeriä ja Hilliä vastaan, vaikka alla oli Ferrari. Hillikin meni ja ohitti Schumacherin Unkarissa ja katosi horisonttiin. Kuvitelkaa: Arrows OHITTAA Schumacherin Ferrarin... Kyllä oli maailmankirjat sekaisin. wink

Tällaisista yllätysten sumaa ei ole enää nähty aikoihin. Näitä kaivataan...

<small>[ 28-10-2003, 18:19: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
"puolijumala" Schumacherilla ei ollut mitään jakoa noissa kahdessa kisassa Bergeriä ja Hilliä vastaan, vaikka alla oli Ferrari. Hillikin meni ja ohitti Schumacherin Unkarissa ja katosi horisonttiin. Kuvitelkaa: Arrows OHITTAA Schumacherin Ferrarin...

Herranjestas, on se sitten ollut todella mehukas kausi.
:D :D :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ilmari:
"puolijumala" Schumacherilla ei ollut mitään jakoa noissa kahdessa kisassa Bergeriä ja Hilliä vastaan, vaikka alla oli Ferrari. Hillikin meni ja ohitti Schumacherin Unkarissa ja katosi horisonttiin. Kuvitelkaa: Arrows OHITTAA Schumacherin Ferrarin...

Herranjestas, on se sitten ollut todella mehukas kausi.
:D :D :D
Nyt kun silmäilen noita Unkarin tuloksia niin Johnny Herbertin suoritushan se vasta aivan ilmiömäinen on ollut. Hän on lähtenyt ruudusta 10 ja kepittänyt tämän jumalan(MS), joka on sentään lähtenyt paalulta
:)

Schumi on siis ollut aivan paperia jo Herbertinkin käsittelyssä wink
 

BATTERY

Member
Liittynyt
17.10.2003
Viestit
21
No täytyy vähän Schumin ja Ferrarin puolustukseksi sanoa, että kausina 96,97 ja osana vielä kaudesta 98 Ferrari oli kaukana kärjestä teknisellä tasolla. Häkkisen alla oli huomattavasti parempi auto, mutta siltikään ei menestys meinanut tulla helpolla. Schumi taisteli huomattavasti huonommalla autollaan, mutta huomattavasti paremmalla ajotaidoillaan muita parempia talleja vastaan, joilla oli taas ajotaidoiltaan huonommat kuskit. Esim. Kautena 98 Macci oli huomattavasti parempi kuin Ferrari, mutta Schumi pisti kampoihin oikein kunnolla. Sitten kun Schumilla on ollut voittaja auto ei voittajaa ole näkynyt eikä vissiin näy niin kauan kuin Schumi haluaa ajaa.

Tuskin Ferrari ja Bridgestonekaan laakereillaan lepää. Suhteet muuttuvat hyvinkin äkkiä rengassodassa niin kuin tälläkin kaudella nähtiin.

yuck
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tuskin tässä kannattaa Schumin aikaan saannoksia yhtään vähätellä, MUTTA kaudella 1998 Häkkisellä oli teknisiä ongelmia autossaan enemmän kuin Schumilla. Kun Mika keskeytti tai autossa oli isoja ongelmia, kuten Unkarissa ja Italian Monzassa, keräsi Schumi kymmenen pistettä plakkariin. Pitkälti tämän takia Schumi pystyi roikkumaan mestaruustaistossa loppuun asti.

Olen aina ollut sitä mieltä, että nopein auto ei välttämättä ole se paras auto. Paras auto voi olla myös se, joka ei ole välttämättä kaikkein nopein, mutta se kestää maaliin sitä nopeinta autoa useammin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ilmari:
Ilmari:
"puolijumala" Schumacherilla ei ollut mitään jakoa noissa kahdessa kisassa Bergeriä ja Hilliä vastaan, vaikka alla oli Ferrari. Hillikin meni ja ohitti Schumacherin Unkarissa ja katosi horisonttiin. Kuvitelkaa: Arrows OHITTAA Schumacherin Ferrarin...

Herranjestas, on se sitten ollut todella mehukas kausi.
:D :D :D
Nyt kun silmäilen noita Unkarin tuloksia niin Johnny Herbertin suoritushan se vasta aivan ilmiömäinen on ollut. Hän on lähtenyt ruudusta 10 ja kepittänyt tämän jumalan(MS), joka on sentään lähtenyt paalulta
:)

Schumi on siis ollut aivan paperia jo Herbertinkin käsittelyssä wink
En muista, oliko Schumilla ongelmia kisassa, mutta Hill ohitti Schumin jo alkukierroksilla, kun Michael vielä johti kisaa. Silloin tuskin Schumilla oli mitään ongelmia vielä...
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Jep...Unkari 97 tuli katottua tuossa eilen sattumoisin sitä videolta heh heh..
Ainakin alussa Mustakari ja Kyltsi höpisee että Shumin Ferrari olisi mennyt aamun lämmittelyssä "Päreiksi"...eli Shumilla oli aika-ajossa ollut kevyempi ferrarin runko joka oli siis hajonnut olosajossa aamulla..ennen kisaa...Shumi lähti sitten kisaan vanhalla runkolla joka oli ollut käytössä koko kauden ennen Unkaria...heh heh...Kisan alussa Irvine oli jopa kolmantena takana mm. Ville,H-H ja Häkä siis Irvinen perässä..ennen kuin Mikan auto hajosi...Herra Suuri suulla oli jotain vaikeuksia ilmeisesti renkaiden kanssa... :mad: jne...........
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
BATTERY:
No täytyy vähän Schumin ja Ferrarin puolustukseksi sanoa, että kausina 96,97 ja osana vielä kaudesta 98 Ferrari oli kaukana kärjestä teknisellä tasolla. Häkkisen alla oli huomattavasti parempi auto, mutta siltikään ei menestys meinanut tulla helpolla. Schumi taisteli huomattavasti huonommalla autollaan, mutta huomattavasti paremmalla ajotaidoillaan muita parempia talleja vastaan, joilla oli taas ajotaidoiltaan huonommat kuskit. Esim. Kautena 98 Macci oli huomattavasti parempi kuin Ferrari, mutta Schumi pisti kampoihin oikein kunnolla. Sitten kun Schumilla on ollut voittaja auto ei voittajaa ole näkynyt eikä vissiin näy niin kauan kuin Schumi haluaa ajaa.
Unohdat kuitenkin sen, että jos parhaille kuskeille annettaisiin täysin samanlaiset autot niin ero ei olisi puolta sekuntia suurempi parhaimman ja huonoimman välillä. Schumi tuskin olisi se nopein kuski.

Eikä se Ferrari ollut kausina 96-98 niin huono kuin annat ymmärtää. Vuonna 96-97 Schumi keskeytti yhteensä 10 kerta!!! Vuonna 96 auto hajosi viisi kertaa ja monacossa schumi ajoi seinään. Vuonna 1997 mestaruus olisi voinut tulla mutta schumi kolaroi kolme kertaa ja kerran auto petti alta. Noi kymmenen keskeytystä on schumille aika tavatonta, koska noiden kahden kauden jälkeen schumi on keskeyttänyt kuuden kauden aikana yht. 12 kertaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow:
Tuskin tässä kannattaa Schumin aikaan saannoksia yhtään vähätellä, MUTTA kaudella 1998 Häkkisellä oli teknisiä ongelmia autossaan enemmän kuin Schumilla. Kun Mika keskeytti tai autossa oli isoja ongelmia, kuten Unkarissa ja Italian Monzassa, keräsi Schumi kymmenen pistettä plakkariin. Pitkälti tämän takia Schumi pystyi roikkumaan mestaruustaistossa loppuun asti.

Olen aina ollut sitä mieltä, että nopein auto ei välttämättä ole se paras auto. Paras auto voi olla myös se, joka ei ole välttämättä kaikkein nopein, mutta se kestää maaliin sitä nopeinta autoa useammin.
Mutta tasapuolisuuden nimissä on sanottava että kyllä McLaren oli kaudella 1998 autona ylivoimaisesti nopein. Melbournessa McLareneitten kanssa ei selvinnyt maaliin samalla kierroksella kukaan!!

Tähän muuten liittyykin hauska tarina. Eddie Irvine oli sanonut edellisvuoden mestarille J.Villeneuvelle että McLarenit muuten pyyhkivät Albert Parkissa ohitsemme kierroksella.

Jaques ei moista ollut uskonnut, ja niimpä miehet löivätkin asiasta muhkean vedon. Häkkisellä ja Coulthardilla olikin sitten Villeneuven ohittamisessa kierroksella normaalia enemmän puuhaa vaikka siniset liput heiluivat...
:)
 
Ylös