Tallimääräysten historiaa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuten toisessa otsikossa mainitsin, niin tallimääräyksiä on nähty niin kauan kuin Grand Prix -kisoja on ajettu. F1:n edeltäjän, 1930-luvulla ajetun Grand Prix -kisojen EM-sarjan talleilla oli yleensä selkeät marssijärjestykset, ja asemansa vakiinnuttanut ykköskuski pyrittiin saamaan voittajaksi. Selkein järjestys oli Mercedes-Benzillä, jossa Rudolf Caracciola on kiistämätön ykkönen. Turhautunut Luigi Fagioli vaihtoi jopa tallia Caracciolan aseman vuoksi. Sama meno jatkui sodan jälkeen, kun Achille Varzi ja myöhemmin Jean-Pierre Wimille olivat Alfa Romeon kiistämättömät kärkinimet. 1950-luvulla Fangio sai kaikissa talleissaan ykköskuskin kohtelua, samoin Stirling Moss Vanwallilla. Ferrari erottui joukosta - Enzon mielestä oli hienoa, mikäli eri kuljettaja voitti eri viikonloppuina, se kun korosti kaluston hyvyyttä. Toki myös Maranellossa määräyksiin turvauduttiin, mikäli mestaruus oli kyseessä, kuten 1958 (Hill antoi viimeisessä kilpailussa tilaa Hawthornille) ja 1964 (Bandini antoi tietä Surteesille).

Seuraavassa muutamia mieleen tulleita onnistuneita ja epäonnistuneita tallimääräyksiä historian lehdiltä. Tämän ei ole tarkoitus olla kattava listaus, vaan tarkoituksena oli poimia hieman erikoisempia tai muutoin mielenkiintoisia tapahtumia.

1956

Kauden päätöskilpailussa Monzassa pistejohtaja Juan Manuel Fangio joutuu keskeyttämään. Tallikaveri Peter Collins tuo oman Ferrarinsa varikkokäynnille ja hänelle selitetään tilanne. Empimättä Collins luovuttaa auton idolilleen huolimatta siitä, että hänellä itsellään olisi yhä ollut mahdollisuus mestaruuteen.

1961

Ranskan GP:ssä Ferrari määrää Richie Gintherin ja Giancarlo Baghettin päästämään mestaruutta jahtaavan Wolfgang von Tripsin edelleen. Sekä Ginther että von Trips joutuvat kuitenkin keskeyttämään ja Baghettista tulee F1-historian ainoa ensimmäisen GP:nsä voittanut kuljettaja.

1967

Fordin kotikilpailuun Watkins Glenissä voittaja päätetään Lotus-tallissa ratkaista ennalta; mikään ei saa mennä vikaan autonvalmistajan tärkeimpien johtajien edessä. Kolikonheiton voittaa Graham Hill, mutta lopulta Jim Clark joutuu ajamaan maaliin ensimmäisenä Hillin teknisien ongelmien hidastaessa häntä niin paljon, että ohi päästäminen olisi näyttänyt naurettavalta.

1978

Kun Lotus valitsee Mario Andrettin tallikaveriksi Ronnie Petersonin, tehdään ruotsalaiselle selväksi, että Andretti on selkeä ykköskuski ja Peterson joutuu antamaan hänelle tietä. Andretti on 1977 voittanut enemmän kilpailuja kuin kukaan muu, ja Colin Chapman haluaa palkita hänet tallin eteen tekemästään työstä. Alkukaudesta Andretti on vielä Petersonia nopeampi, mutta pian asetelmat kääntyvät ja monessa kilpailussa "Superswede" päästää hitaamman Andrettin edelleen.

Lopulta Mario itse kertoo koko kauden voimassa olleesta tallimääräyksestä heinäkuisessa Brands Hatchin kilpailussa kunnioituksesta tallikaveriaan kohtaan. Yhteen kuljettajaan keskittyminen palkitaan, kun Andretti varmistaa mestaruuden kahta kuukautta myöhemmin Monzassa. Päivä on kuitenkin synkkä, kun Peterson menehtyy lähtökolarissa saamatta omaa mahdollisuuttaan valokeilassa.

1981

Alan Jonesille on sopimuksessa taattu ykköskuljettajan asema Willamsilla. Jos kakkoskuski Carlos Reutemann johtaa alle seitsemällä sekunnilla ja Jones on toisena, tulee hänen päästää Jones edelleen. Kauden toisessa kilpailussa Brasiliassa tilanne on edellä kuvattu, ja varikotaulussa lukee kierros toisensa jälkeen 1) Jones 2) Reutemann. Argentiinalainen ei taivu, vaan ajaa voittoon. Kauden viimeiseen kipailuun Reutemann lähtee pistejohdossa, mutta murtuu täysin ja häviää mestaruuden Nelson Piquet'lle.

1982

Gilles Villeneuve johtaa Didier Pironia Imolan kilpailun viimeisillä kierroksilla. Ferrarilla käytäntö on, että kaksoisjohdossa tilanne on loppukierrokset jäädytetty. Tätä tukee varikolta polttoaineen loppumisen pelossa näytetty SLOW-teksti. Pironi ohittaa viimeisessä mahdollisessa paikassa Villeneuven, joka menettää täysin hermonsa. Kaksi viikkoa myöhemmin Gilles on kuollut. Pironi vakuuttaa kuolemaansa asti, ettei hän tiennyt tallimääräyksestä, ja että hän luuli ajavansa kilpaa tallikaveriaan vastaan.

--

Renault'n Alain Prost on mukana mestaruustaistossa saavuttaessa tallin kotikilpailuun Ranskassa. Ennen lähtöä sovitaan, että René Arnoux päästää Prostin edelleen, mikäli kuljettajat ajavat peräkanaa. Kilpailussa johtoasemassa etenevään Arnoux'hun iskee muistikatkos, ja hän matkaa voittoon Prost kannoillaan. Prost häviää mestaruuden, joskaan Ranskan tapahtumilla ei ole vaikutusta asiaan.

1991

McLaren lähtee kauden toiseksi viimeiseen kilpailuun Suzukassa ratkaisemaan mestaruutta. Päätetään, että paalulle ajanut Gerhard Berger ajaa niin kovaa kuin pääsee renkaittensa kunnosta piittaamatta tarkoituksenaan saada Ayrton Sennan ainoa haastaja Nigel Mansell lämpenemään. Taktiikka toimii täydellisesti, kun Mansell tekee virheen jo kilpailun alkuvaiheessa yrittäessään tavoittaa Bergerin. Lopussa Senna päästää Bergerin edelleen kiitokseksi avusta.

1992

Ennen Monzan kilpailua Williamsilla sovitaan, että koko kauden toista viulua kuuliaisesti soittanut Riccardo Patrese saa voittaa kotikilpailunsa. Mansell tottelee, mutta millä tavalla - hän ajaa alkumatkan kuin riivattu ja kiskoo hurjan etumatkan tallikaveriinsa. Lopulta Mansell hidastaa rajusti ja päästettyään Patresen ohi liimautuu tämän kantaan näyttääkseen, kuka on nopein.

1997

Päätöskilpailuun Jereziin tultaessa Williamsin Jacques Villeneuve on pisteen jäljessä MM-taistoa johtavaa Michael Schumacheria. McLarenin vauhti on loppukaudesta riittänyt kärkikahinoihin ja brittitallit sopivat ennen kilpailua, että Mika Häkkinen ja David Coulthard eivät sotkeudu mestaruustaistoon.

Viimeisillä kierroksilla McLarenilla nähdään tilaisuus Mikan avausvoittoon ja talli käskee toisena olevaa Coulthardia päästämään suomalaisen edelleen. Coulthard ei ole yhteistyöhaluinen, ja vasta työpaikan menetyksellä uhkaaminen saa hänet väistymään. Samalla kisainsinööri Jock Clear muistuttaa Villeneuvea McLaren-kuljettajien avuliaisuudesta ja viimeisellä kierroksella Villeneuve vastaa palvelukseen päästämällä hopeiset autot kaksoisvoittoon.

1998

Avauskilpailussa Australiassa Häkkinen johtaa, mutta kuulee sitten olemattoman kutsun varikolle ja putoaa Coulthardin taa toiseksi. Coulthardille kerrotaan tilanne ja hän päästää Mikan ohitseen ja voittoon. FIA reagoi ensimmäistä kertaa tallimääräyksiin toteamalla, että tulosten järjestely on kiellettyä.

Itävallan kilpailussa Ferrari sumplii Schumacherin Eddie Irvinen edelle tekosyynään jarruongelmat. FIA:n maailmanneuvosto julkaisee seuraavan tarkennuksen: "On täysin sääntöjenmukaista, että talli päättää yhden kuljettajansa kilpailevan mestaruudesta, ja että toinen kuljettaja tukee häntä. Sitä vastoin maailmanneuvoston mielestä mikään järjestely, joka vaikuttaa kilpailun lopputulokseen, ja jota ei voi perustella tallin mestaruustavoitteilla, ei ole hyväksyttävää."

Seuraavana vuonna Max Mosley toteaa: "Minusta on hyväksyttävää, mikäli teet jotain tallisi kanssa mestaruuden eteen, mutta et voi vain päättää 'No, nyt he vuorottelevat' tai teet jotain, mikä vaikuttaa jollain tapaa järjestetyltä. Meidän näkemyksemme on, ettei kisoja saa järjestää."

2002

Ferrari on hallinnut kautta ylivoimaisesti ja Itävallan kilpailun lopussa tallin autot ovat kaksoisjohdossa. Rubens Barrichello johtaa, mutta Jean Todt tekee yllättävän päätöksen: "Let Michael pass for the championship, Rubens please" kuuluu viesti. Barrichello vastustelee, mutta päästää lopulta Schumacherin ohi hieman ennen maalia.

Indianapolisissa nähdään omituinen jatko-osa, kun Schumacher hidastaa johdossa maaliviivalla ja Barrichello ehtiikin hänen edelleen.

Kauden päätteeksi sääntöihin lisätään pykälä, joka kieltää "kilpailun lopputulokseen vaikuttavien tallimääräysten" antamisen.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Onko toi FIA:n kommentti 1998 Australian kisan jälkeen tarkka käännös? Mun muistin mukaan se ei ihan noin menny vaan tallimääräykset kiellettiin yksiselitteisesti. Myöhemmin samana vuonna Itävallan GP:ssä taas oli yhenlainen näytelmä...

Q. You caught and passed Eddie Irvine quite quickly at the end. Was that a team strategy?

MS: No, we had a brake problem. We were very marginal on brakes, both of us. Eddie seemed to be a bit worse than me, and the team asked us to slow down. At one stage I was able to overtake Eddie then.
http://motorsport.com/news/article.asp?ID=18366&FS=F1

...jonka jälkeen tuli ton sun esittämäs mukaista tarkennusta asiaan. Näin mä muistan noi tapahtumat, enkä nyt viitti enempää alkaa tarkistelemaan. Jos joku viittiii niin hyvä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mutta ihan ansiokas paketti tallimääräyksistä, jotka mun mielestä kuuluu lajiin ja ovat aina kuuluneet. Kun kerran samassa tiimissä ajaa kaks tai useampi auto niin tallimääräyksiä tulee, oli ne kielletty tai ei. Jos veikkaajia vituttaa niin voi katsoa peiliin ja kysyä ymmärtääkö tarpeeksi lajista, että sen tuloksista kannattaa lyödä vetoa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta ihan ansiokas paketti tallimääräyksistä, jotka mun mielestä kuuluu lajiin ja ovat aina kuuluneet. Kun kerran samassa tiimissä ajaa kaks tai useampi auto niin tallimääräyksiä tulee, oli ne kielletty tai ei. Jos veikkaajia vituttaa niin voi katsoa peiliin ja kysyä ymmärtääkö tarpeeksi lajista, että sen tuloksista kannattaa lyödä vetoa.
Napakymppi :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rehtien urheilijoiden puolustaessa toisiaan: ( Schumilla itsellään oli sopimuksin turvattu ykköskuskin asema jo kausien alkaessa. Kakkonen uhrattiin lähes aina - jopa varaosiksi - lopun Schumin iskukyvyn hyytymistä lukuunottamatta. Alonso&Briatoren Piquet-case toki oli taidonnäyte johon Schumikaan ei yltänyt. Schumi joutui hoitamaan törmäilyt tai Monacon ramppiin pysäköinnit itse. )

Schumi puolustaa Ferraria: Olisin toiminut samoin.
26.07.2010*07:14

Formula ykkösten seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher puolustaa entisen tallinsa Ferrarin ratkaisua nostaa Fernando Alonso Saksan GP:n voittajaksi tallimääräyksen avulla.

Alonso on tallikaveriaan Felipe Massaa paremmassa asemassa MM-sarjassa.

- Minua on aiemmin kritisoitu tästä samasta ja täytyy sanoa, että olisin toiminut täsmälleen samoin, jos olisin ollut heidän tilanteessaan. Mitä varten me täällä loppujen lopuksi olemme? Kyse on mestaruudesta taistelemisesta ja vain yksi voi voittaa sen, Schumacher sanoi BBC:n mukaan.

Alonso sai nyt 7 pistettä enemmän, kun hän nousi toiselta sijalta ykköseksi.

- Jos vuoden lopussa häviäisi mestaruuden juuri tällä piste-erolla, niin silloin kysyisi itseltään ja kaikki fanit ja toimittajat kysyisivät, miksi en tehnyt sitä? Schumacher muistutti.

Tallimääräyksiä on kiellosta huolimatta käytetty ilman rangaistuksia silloin, kun tallin toinen kuljettaja on jo menettänyt matemaattisen mahdollisuutensa mestaruuteen.

- Jos katsoo taaksepäin aiempia vuosia, muita talleja ja toisia tilanteita, niin kauden viimeisessä kilpailussa on ollut selviä tallimääräyksiä ja kaikki hyväksyvät ne. Mitä merkitystä sillä on, onko kyse viimeisestä kisasta, toiseksi viimeisestä tai jostain aiemmasta? Schumacher kysyy.

Schumacher myöntää kuitenkin, että Ferrari toteutti väärällä tavalla hänen edukseen tehdyn tallimääräyksen Itävallan GP:ssä 2002.

- Silloin kun me teimme sen, niin ihmiset pitivät sitä tarpeettomana, koska johdin sarjaa muutenkin niin paljon. Olen eräällä tavalla samaa mieltä siitä, mutta periaatteessa en ole. Se pitää tehdä nätillä tavalla eikä liian ilmeisesti - järjestää mukava taistelu. Mutta kaikella on vain yksi päämäärä ja se on mestaruuden voittaminen, saksalaismestari painottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Edellä mainittujen lisäksi myös vuonna 1979 oli Ferrarilla päätetty etukäteen marssijärjestys. Jody Schecker oli ykköskuljettaja ja Gilles Villeneuve soitti kakkosviulua. Myöhemmin Scheckter on myöntänyt, että ilman tiimisopimusta Gilles olisi voittanut maailmanmestaruuden 1979.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Viime vuonna oli myös aika selvää tallimääräystä ilmassa McLarenilla, vaikka ei sitä tietenkään ole suoraan myönnetty. Heikki Kovalainen kuitenkin jostain kumman syystä sai aina täyden bensakuorman kisan alkuun ettei hän vahingossakaan pääsisi uhkaamaan Suuren Lewisin valta-asemaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos toinen kuski on kauden lopussa menettänyt teoreettisenkin mahdollisuutensa mestaruuteen on silloin kuitenkin aika luonnollista, että hän voi luopua pisteistään toisen mahdollisesti voittaessa tittelin niiden avulla. Tällöin ollaan jo alueella jossa kyse on tiimipelistä eikä tallimääräyksistä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
1999
Hockenheimissa Schumacherin tuuraaja Salo päästi Irvinen edelleen ja menetti ensimmäisen ja viimeisen voittomahdollisuutensa.
Malesiassa Schumacher palasi ja oli selvästi Irvineä nopeampi, mutta päästi Irvinen edelleen, koska tämä taisteli mestaruudesta tosissaan (taisi olla ainut kerta näin päin tallikaverien historiassa?).
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4893
Sijainti
Vantaa
Schumilla itsellään oli sopimuksin turvattu ykköskuskin asema jo kausien alkaessa.
No kerroppa nyt missä tuollainen sopimus on nähtävillä. Tai se missä sinä olet tuollaisen sopimuksen nähnyt. Tai edes se kuka tuollaisen sopimuksen on nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Voisin olettaa, että ainakin alkuaikoina Ferrarilla ollessaan Schumilla oli sopimuksessa ykköskuskin status, koska sekä Prost että Couldhard ovat kertoneet heitä pyydetyn Ferrarille kakkoskuskeiksi. Siis ihan sopimuksessa sovituiksi kakkoskuskeiksi. DC on siitä juuri tänä vuonna BBC:llä jutellut.

Mutta, emme tietenkään tiedä millaiseen sopimukseen Irwine ja Barrichello ovat suostuneet.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Viime vuonna oli myös aika selvää tallimääräystä ilmassa McLarenilla, vaikka ei sitä tietenkään ole suoraan myönnetty. Heikki Kovalainen kuitenkin jostain kumman syystä sai aina täyden bensakuorman kisan alkuun ettei hän vahingossakaan pääsisi uhkaamaan Suuren Lewisin valta-asemaa.
Aivan varmasti oli. :D

On se kumma kuinka Button saa nyt tasavertaisen kohtelun tallissa ja pistää myös hyvin hanttiin Hamiltonille jolloinka Hamilton ei enään ole niin hyvältä näyttänytkään :p Button olisi paljon paremmin pärjännyt kausilla 2008,2009 mclarenilla Heikin tilalla. Se että aika-ajossa saa kierroksen kaksi enemmän bensaa ei voi olla selitys Heikin hitauteen! Yleensä ferrarillakin Massa meni ekana varikolle. Mielestäni Heikin asema olisi ollut hyvä 1-4kierroksen enemmän bensaa joten Hamiltonin tullessa varikolle olisi ollut aikaa nakuttaa nopeita kierroksia ja mennä ohitse, mutta kun Heikki jäi 20-60sek päähän niin ei voi mitään. :D Liima mikä Liima tuo heikki. Nytkin hävis aika-ajoissa 0.7sek tallikaverille kun reppana löytäny fiilistä. :(
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
No kerroppa nyt missä tuollainen sopimus on nähtävillä. Tai se missä sinä olet tuollaisen sopimuksen nähnyt. Tai edes se kuka tuollaisen sopimuksen on nähnyt.
Mikaelilla on aina kovia faktoja. Kertaakaan ei ole tainnut todistaa oikeiksi. Se uskoo kaiken mitä mediassa sanotaan. Toki ei usko mitään negatiivista asiaa esim Räikkösestä. :D

Edit: Itseasiassa Mikaelissa on paljon samoja piirteitä mitä Alonsossa on. Kun saa kysymyksen niin osaa kiertää sen hyvin puhumalla jotain puutaheinää. :D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko toi FIA:n kommentti 1998 Australian kisan jälkeen tarkka käännös? Mun muistin mukaan se ei ihan noin menny vaan tallimääräykset kiellettiin yksiselitteisesti. Myöhemmin samana vuonna Itävallan GP:ssä taas oli yhenlainen näytelmä...


http://motorsport.com/news/article.asp?ID=18366&FS=F1

...jonka jälkeen tuli ton sun esittämäs mukaista tarkennusta asiaan. Näin mä muistan noi tapahtumat, enkä nyt viitti enempää alkaa tarkistelemaan. Jos joku viittiii niin hyvä.
Olet ihan oikeassa, tuo on nimenomaan "myöhempi tarkennus". Tarkka käännös siitä kyllä. Mielessä pyöri irvinet ja itävallat, mutta tuli joku jäätyminen ratkaisevalla hetkellä.

Schumacherin sopimuksesta en osaa sanoa mitään, mutta Barrichellon sopimuksessa kakkoskuskin asemasta ei Rubensin itsensä mukaan mainittu sanallakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aivan varmasti oli. :D

On se kumma kuinka Button saa nyt tasavertaisen kohtelun tallissa ja pistää myös hyvin hanttiin Hamiltonille jolloinka Hamilton ei enään ole niin hyvältä näyttänytkään :p Button olisi paljon paremmin pärjännyt kausilla 2008,2009 mclarenilla Heikin tilalla. Se että aika-ajossa saa kierroksen kaksi enemmän bensaa ei voi olla selitys Heikin hitauteen! Yleensä ferrarillakin Massa meni ekana varikolle. Mielestäni Heikin asema olisi ollut hyvä 1-4kierroksen enemmän bensaa joten Hamiltonin tullessa varikolle olisi ollut aikaa nakuttaa nopeita kierroksia ja mennä ohitse, mutta kun Heikki jäi 20-60sek päähän niin ei voi mitään. :D Liima mikä Liima tuo heikki. Nytkin hävis aika-ajoissa 0.7sek tallikaverille kun reppana löytäny fiilistä. :(
Heikillä oli usein runsaasti enemmän bensaa kuin parin kierroksen verran.. Taisipa useampaan kertaan olla yhden stopin taktiikka vaikka aiemmin oli havaittu se huonoksi.

Se että Button saa nyt ilmeisesti tasa-arvoisempaa kohtelua johtuu tietysti siitä että Button on hallitseva maailmanmestari ja tuo asia on luultavasti ollut ihan ehtona sopimusneuvotteluissakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Edellä mainittujen lisäksi myös vuonna 1979 oli Ferrarilla päätetty etukäteen marssijärjestys. Jody Schecker oli ykköskuljettaja ja Gilles Villeneuve soitti kakkosviulua. Myöhemmin Scheckter on myöntänyt, että ilman tiimisopimusta Gilles olisi voittanut maailmanmestaruuden 1979.
Jossain määrin erikoinen myöntyminen. Ferrarin marssijärjestys ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen selkeä, vaan alkukaudesta talli sai kaksi kaksoisvoittoa, molemmat järjestyksessä Villeneuve-Scheckter. Se kisa, joka tuolta vuodelta otetaan aina esimerkiksi on Monza, jossa kuskit tosiaan tulivat kaksoisjohdossa maaliin Scheckterin voittaessa. Silloin kuitenkin pidettiin kiinni nimenomaan tästä mainitsemastani Ferrarin normaalista määräyksestä jäädyttää tilanne loppukierroksilla kaksoisjohdossa.

Syy, miksi tuo kilpailu tuodaan usein esiin on siinä, että kakkoseksi suosiolla jättäytymällä Gilles luopui lopuistakin mestaruusmahdollisuuksista. Voitolla mahdollisuudet olisivat jääneet henkiin, mutta hän olisi silti lähtenyt kahteen viimeiseen kilpailuun seitsemän pistettä Scheckterin perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Sijoituksen luovuttamiset tallikaverille ovat osa lajia, tallimääräykset taas kiellettyjä.

Kiinnostaisi tietää minkälaisia muita tempauksia on tehty esim. Renault Singaporen GP, kun Piquetin auto karkasi lapasesta.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onkos kukaan koskaan kieltäytynyt ottamasta voittoa tallimääräyksellä? Tuli vaan mieleen että siinä olis suoraselkäinen kaveri jos ei menisikään ohi vaan hidastaisi itsekkin ja jatkaisi taistelua. Pomot ei tietty tykkäis.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Toisaalta tulee mieleen kisoja, joissa olisi voinut käyttää tallimääräystä, mutta ei käytetty:
1999 Belgia ja Itävalta
2000 Iso-Britannia ja Ranska;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
1999
Hockenheimissa Schumacherin tuuraaja Salo päästi Irvinen edelleen ja menetti ensimmäisen ja viimeisen voittomahdollisuutensa.
Malesiassa Schumacher palasi ja oli selvästi Irvineä nopeampi, mutta päästi Irvinen edelleen, koska tämä taisteli mestaruudesta tosissaan (taisi olla ainut kerta näin päin tallikaverien historiassa?).
Jos Ferrarin tallimääräykset tuolta vuodelta tahtoo palauttaa mieliin kokonaisuudessaan, niin Ranskan GP:tä ei kannata unohtaa. Schumacherilla oli kilpailun lopussa ongelmia, ja seuraavana tullutta Irvinea kiellettiin ohittamasta. Merkittävää tämä on siksi, että kiellon takia saamatta jäänyt piste olisi kauden lopussa riittänyt tekemään Irvinesta mestarin.
 
Ylös