Olin Unkaria edeltävänä viikonloppuna seuraamassa tulevien F1-kuljettajien edesottamuksia Itävallassa, Formula Renault 3.5 –luokan kilpailussa. F1-markkinat näkyivät siellä vahvemmin kuin pitkään aikaan.
McLaren-suojatti Kevin Magnussen ja Red Bull juniori Antonio Felix da Costa ja muutama muu saivat roimasti huomiota hyvin menneen F1-testin jälkimainingeissa. Toro Rosson Jean Eric Vergne ajoi F1-autolla näytösajoja ja sukkuloi varikolla samaan tapaan kuin Red Bullin kuljettajista vastaava Helmut Markokin.
Keskustelut liikkuivat kuitenkin Räikkösen ympärillä. Lotus on ymmärtääkseni juuri solminut taas uuden sponsorisopimuksen, jonka pitäisi auttaa Räikkösen pitämistä tallissa. Silti tallin sisällä ollaan sitä mieltä, että tilanne on vaikea. Red Bullin ja Räikkösen välillä puhutaan nimittäin järjestelyistä, joihin on vaikea vastata.
Johtopäätökseni on se, että Räikkönen neuvottelee Red Bullin kanssa hyvin pitkää sopimusta, joka kattaisi parhaimmillaan jopa seuraavat kymmenen vuotta. Itselleen Räikkönen varmasti saa kelpo palkan, mutta hänelle on ennen kaikkea tärkeintä tehdä yhteistyösopimus, jolla Red Bull olisi mukana kaikessa, mitä hän tästä eteenpäin tekee.
Räikkönen olisi Red Bullille pitkässä juoksussa sopiva markkinointikasvo samaan tapaan kuin Mika Häkkinen on Mercedes-Benzille. Samoin työsarkaa löytyy suomalaisen motocross-tallista, joka kaipaa tunnetun kumppanin tunnusvärejä. Sitä paitsi, Räikkösen tuntien, hän voi vielä keksiä ihan mitä tahansa, joka energiajuomajättiä voisi kiinnostaa.
Yhtenä kaikkien aikojen taitavimpana kilpa-autoilijana Räikkönen ansaitsee vielä vähintään yhden Formula ykkösten maailmanmestaruuden. Siihen hänellä olisi Red Bullilla kaikki mahdollisuudet.
Mutta suuremmassa kuvassa hänellä on nyt kaikki avaimet saada itselleen voittaja-auton ja pelkän työnantajan sijaan pitkäaikainen liikekumppani.
Voiko älykkäämpää ja yhteensopivampaa järjestelyä enää olla.