Tallipaikat kaudella 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hohhoijaa. Väännetään nyt sitten:

Sinun ei tarvitse pitää Ralf Schumacheria, Jenson Buttonia tai Felipe Massaa "erityisen nopeina". Fakta on se, että kyseiseltä kolmikolta löytyy 24 GP-voittoa, yksi kuljettajien ja kolme valmistajien maailmanmestaruutta. Ralfin voitot tulivat vielpä kivenkovalla Michael Schumacher -dominoinnin aikakaudella 01-03.

Muutenkin naurettavaa dumata Heikin McLaren-aika joksikin flopiksi. Coulthard vuonna '99 miltei hävisi kuusi kisaa lasaretissa huilanneelle Schumille pisteissä. Hänen takiaan nopein auto McLaren menetti valmistajien mestaruuden. Heikki voitti alitehoisella, Lewis Hamiltonille tehdyllä autolla Unkarissa 2008. Lisäksi juuri Kovalaisen pisteillä pidettiin valmistajien MM-unelmaa hengissä sinä vuonna Hamiltonin sählätessä joka toisessa kisassa ja kerätessä penaltteja. Yhtä selkeä MM-kakkonen joka tapauksessa. Veikkaanpa, että MM-sijoitus (7.) hämää tässä taas tilastonikkareita. A) Alonso sai huijaamalla kymmenen pistettä Singaporessa. B) Heidfeldin auto ei jättänyt kertaakaan tielle, vaikka usein kisassa oli pisteiden ulkopuolella. Eli faktuaalisesti Heikki oli kauden viidenneksi paras kuski. Ei ihan huono kuitenkaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heikki taitaa seurata Alonson jalanjälkiä. Ensin Renaultilla ajellaan hyvin, sit mennään McLarenille ja saadaa turpaan. Ja ura jatkuu jälleen Renaultilla.

Ehkäpä näemme tuota reittiä vielä Heikin Ferrarilla? Hah :D

No joo, ennenku joku vetää herneen nenään, niin eihän se ScandAlonso tietty hävinny Lewisille. Eikä tuo Heikin ura muuten mukaile lähelläkään Fernandoa.

Mersulle Heikillä ei tosiaan taida olla asiaa. Toivottavasti Kimi tarttuu Norbertin koukkuun. Ei olis paha paikka tuo Mersu.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Hohhoijaa. Väännetään nyt sitten:

Sinun ei tarvitse pitää Ralf Schumacheria, Jenson Buttonia tai Felipe Massaa "erityisen nopeina". Fakta on se, että kyseiseltä kolmikolta löytyy 24 GP-voittoa, yksi kuljettajien ja kolme valmistajien maailmanmestaruutta. Ralfin voitot tulivat vielpä kivenkovalla Michael Schumacher -dominoinnin aikakaudella 01-03.

Muutenkin naurettavaa dumata Heikin McLaren-aika joksikin flopiksi. Coulthard vuonna '99 miltei hävisi kuusi kisaa lasaretissa huilanneelle Schumille pisteissä. Hänen takiaan nopein auto McLaren menetti valmistajien mestaruuden. Heikki voitti alitehoisella, Lewis Hamiltonille tehdyllä autolla Unkarissa 2008. Lisäksi juuri Kovalaisen pisteillä pidettiin valmistajien MM-unelmaa hengissä sinä vuonna Hamiltonin sählätessä joka toisessa kisassa ja kerätessä penaltteja. Yhtä selkeä MM-kakkonen joka tapauksessa. Veikkaanpa, että MM-sijoitus (7.) hämää tässä taas tilastonikkareita. A) Alonso sai huijaamalla kymmenen pistettä Singaporessa. B) Heidfeldin auto ei jättänyt kertaakaan tielle, vaikka usein kisassa oli pisteiden ulkopuolella. Eli faktuaalisesti Heikki oli kauden viidenneksi paras kuski. Ei ihan huono kuitenkaan.

Wouwouwouwouwou!
Nyt olis hyvä ottaa ne sinivalkoset lasit päästä. Heikin pisteillä ei kertaakaan ollu kovin paljoa merkitystä McLarenin sijoitukseen tallipisteissä. Hamilton toi niistä molemmilla kausilla suurimman osan, ja väitän että useimmat kuskit olisivat pystyneet vähintään samaan kuin Heikki. Ja toi jossittelu Alonson syyllisyydestä on turhaa. Se ei myöskään oo Heidfeldin vika että se on tasainen kuljettaja. Heidfeld oli seitsemän kertaa pisteiden ulkopuolella, Heikki myös seitsemän. Aika reilu peli, heikki sai vähemmän pisteitä, joten sillä sipuli. Niinkuin Räikkönen sanoo, että pisteet lasketaan. Sitäpaitsi McLaren oli kauden 2008 nopein auto (joo, tappakaa mut tosta mielipiteestä) joten sillä olis pitäny olla vähintään neljän sakissa, joten toi sun ihmeperusteluilla + vinkumisella laskettu viides sija ei mun mielestä (eikä varmasti monen muunkaan) riitä.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Coulthard ja Fisichella ovatkin hyviä vertailukohteita. Tulokaskaudellaan Heikki tosiaan voitti Fisicon ja taas Kimi hävisi Coulthardille...Eikä Kimiä nyt kovin huonona kuskina voi pitää.
Et kai koita tehdä johtopäätelmiä Kimin ja Heikin ajotaidoista vertaamalla heidän tuloksiaan eri kuljettajiin ja vielä erilaisten sääntöjen aikana? :rolleyes:

En keksi ainuttakaan järkevää perustetta sille, että Mersu palkkaisi Heikin. Väittäisin toivon lepäävän F.Indian, Renaultin ja Lotuksen varassa. Sauberilla ei taida olla edes paikkaa MM-sarjassa, joten sinne on turha spekuloida ketään kuljettajia.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Coulthard ja Fisichella ovatkin hyviä vertailukohteita. Tulokaskaudellaan Heikki tosiaan voitti Fisicon ja taas Kimi hävisi Coulthardille...Eikä Kimiä nyt kovin huonona kuskina voi pitää.
Niin, pääsihän Kimi ensimmäisellä McLaren-kaudellaan peräti 6 kertaa maaliin... Pikaisesti laskien tekniikkaongelmat keskeytysten takana 9 kertaa. Eli pistetappio 41-24 DC:lle ei kertone koko totuutta suorituskyvystä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, tuokin on huvittavaa, että joidenkin mielestä Kimi hävisi DC:lle. Toki pisteiden valossa näin kävi. Mutta jos ottaa pari asiaa huomioon, niin kyllä DC:kin tiesi, ettei hyvää seuraa hänelle, jos Kimillä vaan vehkeet kestäis.

Aika-ajot meni kimille 10-7. Ensimmäisessä kisassa Kimi hurautti kolmanneks DC:n keskeyttäessä vaihdevikaan. Siitä eteenpäin Kimi joutui keskeyttämään 6 kertaa putkeen DC:n ajaessa pisteille viitenä kertana peräkkäin.

Kimin keskeytysten syyt:
Moottori, pyöränkiinnitys, pakoputki, takasiipi, moottori ja Monacossa Ruben pamautti Kimin perään.

Tuo putki ratkaisi sen, ettei Kimillä ollut enää mahdollisuuksia DC:n pistemääriin. Varsinkin kun DC otti hienon voiton juuri Monacossa.

Kaiken kaikkiaan McLarenille tuo kausi oli yksi epäluotettavimmista. Kimiltä hajosi kone kaiken kaikkiaan 6 kertaa, lisäksi muita luotettavuus ongelmia yms oli niin paljon, että keskeytyksiä tuli yhteensä 11. Yksi oli oma virhe ja pamautti pihalle saksassa. Ja Monacossa siis tuo Rubenin pukkaus. Eli kuudessa kisassa maaliin. Loistava Mac :rolleyes:

DC:lle sitä vastoin keskeytyksiä tuli vain 4, joista yksi oli kolari Montoyan kans muut luotettavuus ongelmia.

On siinä hankala taistella pisteistä tasapäisesti jos toinen ajaa maaliin 13 kisassa ja toinen kuudessa. Niissä kisoissa missä Kimi pääsi maalin oli hän aina neljän parhaan joukossa. DC:llä oli ainakin pari kädetöntä suoritusta, kuten Silverstone ja Monza.

Toki DC oli iskussa Monacossa ja Kimillä taas siellä ei kulkenut. Olisi varmaan päässyt pisteille mut silti. Kaiken kaikkiaan Kimi kyllä oli moraalinen voittaja tuonakin kautena, kuten ensimmäisenä Sauber kautenaan.

Mut jep, pisteethän ne merkkaa. Ainakin tilastonikkareille ja niille jotka eivät lajia sen kummemin seuraa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin, pääsihän Kimi ensimmäisellä McLaren-kaudellaan peräti 6 kertaa maaliin... Pikaisesti laskien tekniikkaongelmat keskeytysten takana 9 kertaa. Eli pistetappio 41-24 DC:lle ei kertone koko totuutta suorituskyvystä.
Ei sillä ole väliä, ainakaan Heikkiä moittiessa. Kuin moni täällä jaksaa muistaa monestiko 2008 Heikin auto hajos ja kuin monta pistettä hän menetti. Ei näköjään kukaan sitä muistele, joten unohdetaan myös ne Kimin epäonnet ja puhutaan nyt samallai kuin Heikin kohdalla, turpaan tuli ja sillä siisti, pisteet kertoo..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Heh, tuokin on huvittavaa, että joidenkin mielestä Kimi hävisi DC:lle. Toki pisteiden valossa näin kävi.
...
Hieno lista siitä mitä tapahtui kaudella 2002 Mclarenilla.

MUTTA.

Jotta homma olisi edes jotakuinkin tasavertainen, niin laskepa Heikin ja Lewisin keskeytykset kaudelta 2008. Ne täällä näyttää unohtuvan, Heikkiä on helppo moittia, eikä kukaan tuo 08 kauden epäonnea esille. Kimistä kyllä kuuluu paljon hyvää vaikka samalla tavalla (keskeytysten määrä) otti aikanaan pataan...

Kiitos vaivannäöstä jo näin etukäteen.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Ei sillä ole väliä, ainakaan Heikkiä moittiessa. Kuin moni täällä jaksaa muistaa monestiko 2008 Heikin auto hajos ja kuin monta pistettä hän menetti. Ei näköjään kukaan sitä muistele, joten unohdetaan myös ne Kimin epäonnet ja puhutaan nyt samallai kuin Heikin kohdalla, turpaan tuli ja sillä siisti, pisteet kertoo..
Kattelin tossa jotain tilastoja 2008 vuodelta http://www.planet-f1.com/results/heikki_kovalainen/0,18998,810_2008,00.html josta näkee että Heikki keskeytti kolme (3) kertaa sillä kaudella. jäi sitten ajamalla neljä (4) kertaa pisteiden ulkopuolelle.
Toi on aika kaukana kimin 2002 kaudesta kuitenkin :) http://www.planet-f1.com/results/kimi_raikkonen/0,18998,18_2002,00.html
Kimi keskeytti silloin kymmenen (10) kertaa joista yhden (1) kerran omaan virheeseen. eikä jäänyt ajamalle kuin yhden (1) kerran ulos pisteiltä (näyttäisi muuten siltä että silloinkin syynä olis ollu keskeytys, joka tuli neljä kierrosta ennen maalia, en tahdo muistaa tuota Brasilian kisaa tuolta vuodelta)

edit: Hamilton keskeytti kerran (kanadassa ajo Kimin persiiseen)
 
Viimeksi muokattu:

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Coulthard ja Fisichella ovatkin hyviä vertailukohteita. Tulokaskaudellaan Heikki tosiaan voitti Fisicon ja taas Kimi hävisi Coulthardille...Eikä Kimiä nyt kovin huonona kuskina voi pitää.
Kimillä hajos auto 11 kertaa kauden aikana. :D Kyllä fisichella ja coulthard eri tason janttereita, sentää coulthard mclarenilla rohmi hyviä pistesaaliita verrattuna fisicoo kun huipputallissa ajo.

Uskot että Heikki tasoa Kimi, kun uskottelet itelles tollasta paskaa? ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jotta homma olisi edes jotakuinkin tasavertainen, niin laskepa Heikin ja Lewisin keskeytykset kaudelta 2008. Ne täällä näyttää unohtuvan, Heikkiä on helppo moittia, eikä kukaan tuo 08 kauden epäonnea esille. Kimistä kyllä kuuluu paljon hyvää vaikka samalla tavalla (keskeytysten määrä) otti aikanaan pataan...

Kiitos vaivannäöstä jo näin etukäteen.
No sehän tässä onkin, että Heikki keskeytti oikeastaan "vain" 4 kertaa mutta se on tietty todettava, ettei niistä yksikään johtunut omasta syystä. Lewisin ainut keskeytys oli Kimin perään varikolla ajo.

Se mikä Heikin ongelmana oli 2008, niin epätaisaisuus. Välillä kulki ihan ok ja välillä taas vähemmän ok. Toki syynä on selkeä kakkoskuskin asema sekä se, ettei auto oikeastaan missään vaiheessa istunut Heikin käteen. Siihen syynä on tietty se, että ajotyylit poikkeavat niin paljon toisistaan. Tuosta syystä Lewis sai aina tyhjän tankin taktiikan ja siinähän Heikki jo joutui antautumaan liikaa. Ohittelu ei oikeesti ole helpottunut yhtään, niin eipä sieltä aina pääse nousemaan, vaikka kuinka muuten ajelisi ok.

Itse asiassa Heikin kisasuoritukset olisivat taatusti parempia noin tilastollisesti, jos ei olisi sillä raskaalla kärryllä pitänyt aina alussa toheltaa menemään. Siihen päälle ku Macillä isketaan renkaita väärinpäin kärryyn sun muuta, niin onhan se selvää ettei menestystä voi tulla.

Saman ongelman eteen tulee Button ja siksipä en usko, että taistosta Macillä tulee kovinkaan tasaista vaikka DC puhuukin muuta:

mtv3.fi sanoi:
- Nyt puhutaan niin kuin Lewis Hamiltonin mestaruus kaudella 2008 olisi jotenkin arvokkaampi. Tämä on tilaisuus nähdä, kun kaksi sarjan viimeisintä maailmanmestaria pistää maineensa likoon tasavertaisessa asemassa, kertoi Coulthard Daily Telegraph -sanomalehden kolumnissaan.
Ensinnäkään en oikeastaan usko edes tuohon alkukauden tasavertaiseen asemaan. Koska Lewisillä on selkeä etu puolellaan vanhana kuskina. Siksi alkukausi menee Lewisin pillin mukaan ja Button on helisemässä. No mutta onpahan Buttonille sitä hänen toitottamaa haastetta. Luultavaa on että kuulemme Button-baby kommentteja ensi kauden mittaan.

Vielä sen sanon Heikistä, että oli alunperinkin virhe Heikin mennä McLarenille. Olis mennyt Toyotalle. Sillon olis ura ihan eri suunnassa nyt. Ties vaikka olis juurikin tuonut sen Toyotan ensimmäisen voiton. Toyota saattaisi Heikin ansiosta jopa edelleen jatkaa. Joka tapauksessa voisi hyvinkin olla, että Heikki olisi sitä kovaa valuuttaa markkinoilla nyt. Mutta ei, itsemurha uralle Lewisin tallikaverina. McLaren glamour sokaisi Heikin, Häkän ja Kimin jalanjälkien seuraaminen ei ihan niin helppoa ollutkaan :nope: Tietty siinä oli just se, että Häkä ja Kimi olivat ne ykköseksi palkatutkin Macillä. Heikki apupojaksi.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Tietty siinä oli just se, että Häkä ja Kimi olivat ne ykköseksi palkatutkin Macillä. Heikki apupojaksi.
Eikö Häkä tullut mäkille sillee, että siellä oli Senna? :D joo mutta muuten samaa mieltä sun kanssas. siis tosta jälkimmäisestä puoliskosta ^^
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Eikö Häkä tullut mäkille sillee, että siellä oli Senna? :D joo mutta muuten samaa mieltä sun kanssas. siis tosta jälkimmäisestä puoliskosta ^^
Olikos kumminkin syksyllä 1993 Sennan lähtö Williamsille jo selvä...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Eikö Häkä tullut mäkille sillee, että siellä oli Senna?
Häkä meni McLarenille koska oli sangen mahdollista, että päätöstään arpova Senna ei olisi ajanut tallissa 1993, jolloin kuskinpaikka olisi langennut Mikalle.Tällöin ei kai McLarenilla sitä selkeää ykköskuskia kai olisi ollutkaan, koska sekä Mika että Andretti olivat vielä suhteellisen kysymysmerkkejä (vrt. mahdollinen Nico-Heidfeld -asetelma, vaikka kyseisellä kaksikolla onkin molemmilla jo selkeästi enemmän F1-kisakokemusta kuin Mikalla ja Andertilla oli tuolloin) Käytännössä kuviot sitten menivätkin toisin ja Andretti floppasi, jolloin Mika pääsi toisitoimiin Sennan rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Häkä meni McLarenille koska oli sangen mahdollista, että päätöstään arpova Senna ei olisi ajanut tallissa 1993, jolloin kuskinpaikka olisi langennut Mikalle.Tällöin ei kai McLarenilla sitä selkeää ykköskuskia kai olisi ollutkaan, koska sekä Mika että Andretti olivat vielä suhteellisen kysymysmerkkejä (vrt. mahdollinen Nico-Heidfeld -asetelma, vaikka kyseisellä kaksikolla onkin molemmilla jo selkeästi enemmän F1-kisakokemusta kuin Mikalla ja Andertilla oli tuolloin) Käytännössä kuviot sitten menivätkin toisin ja Andretti floppasi, jolloin Mika pääsi toisitoimiin Sennan rinnalle.
Juu oikeassa taidatte olla :eek: olin tolloin niin nuori (3-vuotias) että vaikee muistaa :D ei sitte ehkä kannattais noista puhua :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kattelin tossa jotain tilastoja 2008 vuodelta http://www.planet-f1.com/results/heikki_kovalainen/0,18998,810_2008,00.html josta näkee että Heikki keskeytti kolme (3) kertaa sillä kaudella. jäi sitten ajamalla neljä (4) kertaa pisteiden ulkopuolelle.
Noissa tilastoissa ei näy, että Belgiassa Heikiltä hajosi vaihdelaatikko kolme kierrosta ennen maalia. Heikki taisi olla sijalla seitsemän kun tämä tapahtui. Monacossa Heikki lähti kisaan varikon portilta jonkin lämmittelykierroksella havaitun elektroniikkavian takia, mutta ajoi silti nippa nappa pisteille, joten sielläkin olisi tullut enemmän pisteitä ilman McLarenin teknisiä ongelmia.

Turkissa Heikki jäi pisteiden ulkopuolelle rengasrikon takia. Rengasrikko tuli kuitenkin kilpailutilanteessa, Heikin vääntäessä Kimin kanssa, joten tavallaan sen voi lukea itseaiheutetuksi. Singaporessa Heikki putosi turva-autoepisodin aiheuttaman varikolleryntäyksen aikana sijalta seitsemän sijalle neljätoista, eikä pystynyt enää nousemaan pisteille.

Kanadassa Heikki ei päässyt pisteille ihan vaan huonosta vauhdistaan johtuen. Mies itse valitteli renkaiden ennenaikaista kulumista. Loppukaudestahan Heikki muutti ajotyyliään ja autonsa säätöjä enemmän Hamiltonin ajotyyliä + säätöjä vastaaviksi. Näillä muutoksilla kuulemma saatiin korjattua se renkaiden kulumisongelma.

Kaikki Heikin kolmesta virallisesti noteeratusta keskeytyksestä (joissa ei siis ole mukana vaihdelaatikon hajoamista Belgiassa) kaudella 2008 olivat selkeästi kuskista itsestään riippumattomista syistä johtuvia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kattelin tossa jotain tilastoja 2008 vuodelta josta näkee että Heikki keskeytti kolme (3) kertaa sillä kaudella. jäi sitten ajamalla neljä (4) kertaa pisteiden ulkopuolelle.
Toi on aika kaukana kimin 2002 kaudesta kuitenkin :)
Noi on hienoja noi tilastot, hippi ja muutama muu tuossa ylmepänä valoittikin asiaa. Eli mm aika-ajo ongelmat ei näy sun tilastoissa..

Edit: edellisellä sivulla siis..

Pahinta kai tuossa oli se, että muutaman hyvän ekan kisan jälkeen nää ongelmat tuli ja siinä meni Heikin tsäänssit, kai nuista lähes kaikki sattui ennen kauden puolta väliä, monacossa siis ratti hajos startissa.. (belgia kuuluu sinne jälkipuoliskoon)
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Mielestäni Heikkiä ja Nicoa voisi ennemmin verrata vuoden 2007 näytöillä tai GP2 suorituksilla. Voihan se tietysti olla, että Heikin selkäranka on katkennut McLarenin aikana, jolloin Nico on nykyään "parempi" kuski. Markkina-arvo Nicolla kuitenkin lienee jonkin verran suurempi nykyään.
Ai jonkin verran? Eihän siinä ole eroa kuin valovuosi. Silti toivotaan että Rellu uskoisi että Heikki on parempi kuin mitä useimmat ihmiset luulevat.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Aletaanko puhumaan Heikin 2009 keskeytyksistä ja niihin johtaneista syistä? taitaa mennä Heikki-puoluselijat vähän hiljaiseksi
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Aletaanko puhumaan Heikin 2009 keskeytyksistä ja niihin johtaneista syistä? taitaa mennä Heikki-puoluselijat vähän hiljaiseksi
Viisi keskeytystä on tietysti liian paljon, erityisesti kun vain yksi niistä johtuu teknisestä viasta. Toisaalta kaikki Heikin keskeytykset kaudella 2009 osuvat kauden alkupuoliskolle, jolloin McLaren oli kaikin puolin surkea ja vaikeasti ajettava auto.

Hamiltonille ei tullut alkukaudesta keskeytyksiä (mitä nyt satunnaisesti pyörähteli radan pientareella ja ajoi seinään Monacon aika-ajoissa), mutta Hamiltonkin valitteli jatkuvasti miten vaikeaa McLaren on pitää radalla. Kauden toisella puoliskolla McLaren sai päteviä päivityksiä ja alkoi totella kuljettajiaan huomattavasti paremmin.

EDIT:
Tämä Heikin aiempien kausien tuloksista jauhaminen sopii paremmin Heikille omistettuun topiikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös