Tallipaikat kaudella 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

MakeS

Well-known member
Liittynyt
13.9.2009
Viestit
60
Meikäläisellä on veto Buttonin mestaruudesta vetämässä. Laitoin sillon maaliskuun alussa. Perkele jos se onki nyt sitte Rubinho joka sen nappaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuka kuittasi PR-puheiksi ja kuka luotti Brawnin ja Hondan resurssien tuottavan hyvän auton. Heidänhän täytyi lähteä autoa suunniteltaessa siitä lähtökohdasta, että auton tulee olla nopea Hondan surkealla myllyllä. Kun runkoon asennettiinkin oikea moottori, niin autosta tuli rakettialus.

Päivä Mercedes-Benz-sopimuksen julkistamisen jälkeen löin leikkimielisen vedon, että Button voittaa avauskilpailun. Olisin uskaltanut lyödä vetoa Buttonin maailmanmestaruudestakin puolesta, mutta vedonlyöntikaverini jänisti. ;)
No, se "kukaan" tarkoitti lähinnä yleistä mielipidettä. Olisin minäkin tuollaisen vedon voinut tehdä, jos kerroin on kunnossa (laitoin rahaa Heidfeldin maailmanmestaruudelle, koska BMW oli ensimmäisenä radalla uusien sääntöjen autolla).

Moottorin vaihto loi vain lisäriskin. Toki moottorisäännöt on niin standardoidut, ettei koneen vaihto ole enää niin hankalaa kuin ennen, mutta arvaamattomammaksi se ainakin ennustamisen teki.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Katsotaan nyt ensin mikä on Renaultin tulevaisuus. Muutenkin, se on FOTA-tallina sitoutunut olemaan käyttämättä KERSiä 2010. Jos tuo sopimus tulee edes pitämään. Williams - jos KERS-suunitelma pitää - on kieltämättä jonkinlainen jokeri.
Eiköhän Renault jatka Formula ykkösissä. Renaultilla on tärkeitä sijoituksia muissakin FIA:n hallitsemissa autourheilun sarjoissa, joten yhdessä sarjassa hankittu maineen menetys heijastuisi muihinkin sarjoihin. Joko Renault luopuu autourheilusta kokonaan (mitä en jaksa uskoa), tai sitten niiden täytyy jatkaa F-ykkösissäkin kunnes maine vähän korjaantuu.

Williams taitaa myös olla nykyisin FOTA-talli. Ja jos yksi talli lipsuu FOTA:n linjasta, niin muut tallit epäilemättä seuraavat lampaina johtajapässiä. Formula ykkönen on sellainen laji, jossa "herrasmiessopimuksilla" ei ole paljon painoarvoa. Pikemminkin on kyse sodasta, jossa kaikki keinot (joita säännöissä ei ole nimenomaisesti kielletty) ovat sallittuja. Jos yhdellä tallilla on esim. tupladiffuusori josta saa autoon selvästi lisävauhtia, niin muutkin tallit kyllä hankkivat samanlaisen tupladiffuusorin niin pian kuin mahdollista.

Eli jos Williamsilla on ensi kaudella KERS, niin siitä ei ole epäilystäkään etteivätkö muutkin tallit käyttäisi KERSiä -- säännöthän sallivat ensi vuonnakin KERSin käytön. Ensi vuonna bensamäärät kasvavat ja kevyestä KERS-järjestelmästä voi olla yllättävästi hyötyä. Williamsin kehittelemän KERS-järjestelmän etuna on kuulemma nimenomaan sen keveys, ja siksi Williams ilmeisesti katsoo saavansa siitä etua mm. Mercedesin KERS-järjestelmää käyttäviin autoihin verrattuna.

Nähtäväksi jää onko Williamsin KERS parempi kuin muiden, mutta KERSiä kyllä käytetään ensi kaudenkin autoissa. Se on ihan varmaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei Heikki Brawnille pääse. Haug on jo pedannut sen paikan Nicolle, josta tulee Mersun tulevan ykköstallin ykköskuski.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Nyt kun tämä Ferrari-Kimi-Alonso -kuvio alkaa ratketa, niin elämme Kimin osalta mielenkiintoisia aikoja.

Ensiksi pureudutaan vähän Ferrariin.

Selvästi näyttää siltä että nyt jo kaikki tietävät mitä on tapahtumassa. Kimin asema Ferrarilla on vähintäänkin kyseenalainen, mutta miksi Ferrari ei ole julkistanut mitään? Näyttää kuitenkin siltä että kaikki asian osapuolet tietävät mitä on tapahtumassa. Kimin ja Robertsonin taholta on tullut selvää viestiä että uusi talli on mahdollinen ellei jopa jo todennäköinen. Ferrarilta kierrellään kysymyksiä Kimin jatkosta, ja Alonso on kertonut tietävänsä missä ajaa ensi kaudella ja toivoo asian tulevan pikapuoliin julki (tai siis mahdolliseksi julkaista), kun taas Ferrari on ilmoittanut tiedottavansa toisesta kilpakuskista kohta.

Miksi Ferrari ei voi sanoa suoraan mikä on tilanne? Minun silmääni tämä vaikuttaa siltä että he joutuvat itsekin vielä tosissaan pohtimaan tilannetta. Aikaisemmin saattoi ajatella etteivät he halua julkistaa asiaa ennen kauden loppua, että saavat Kimistä kaiken irti saadakseen valmistajien MM-pronssia. Mutta kyllä se Kimi aika pitkälle nyt jo tietää jos on lähdössä ulos Ferrarilta, eikä Kimi ole sen luontoinen että "kostaakseen" Ferrarille ei ajaisi mahdollisimman hyvin.

On puhuttu että asiaa ei voi julkistaa ennen kuin nimet ovat paperissa. Toisaalta on taas vaikea uskoa että Alonso-Ferrari -sopimusta tehtäisiin nyt. Kyllä sen on täynyt olla jo aikaisemmin, tai sitten en ymmärrä Ferrarin järjenjuoksua ollenkaan. Että tekisivät viime kisojen perusteella johtopäätöksen heittää Kimi pois ja ottaa Fernando hänen tilalleen.

Toivottavasti saamme uutisia tästä pikapuolin..



Sitten Kimin tilanteeseen mahdollisten potkujen jälkeen.

Kimin tilanne on siinä mielessä hyvä, että hän on todella haluttu kuski ympäri varikkoa. Valinnanvaraa siis varmasti riittää. Toisaalta tilanne on hyvä myös siinä mielessä että Kimi alkaa olla jo uransa ehtoopuolella (voihan Kimi ikänsä puolesta ajaa vielä vaikka yli 5 vuotta, mene ja tiedä), niin hän varmasti neuvottelee itselleen hyvän sopimuksen. Kimin ei tarvitse enää siinä mielessä ajatella uransa jatkoa. Tuskin Kimi lähtisi mihinkään huipputalliinkaan, jos ei tietäisi satavarmasti että saa asianmukaisen kohtelun ja hyvän auton. Tarkoitan siis sitä että veikkaanpa että sopimuksessa aika tarkkaan tehdään selväksi että Kimi saa vähintään tasapuolisen kohtelun ja itselleen sopivan auton. Sillä jos Kimi ei saa sellaista sopimusta minkä haluaa, ei sekään välttämättä ole ongelma koska ralli on aina yksi vaihtoehto. Kilpa-autoilussa Kimi pysyy omien sanojensa mukaan. Tosin myös omien sanojensa mukaan hän haluaa ajaa Formula 1:ssä. Mielestäni ainoat hyvät vaihtoehdot Kimille ovat McLaren ja Brawn GP.

McLaren. Onko sinne järkevää mennä? Saisiko Kimi siellä tasapuolista kohtelua? Mielestäni kyllä, sillä siellä tiedetään Kimin potentiaali ja Kimi taidot erityisen hyvin. Tallitoverina olisi Hamilton. Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Kimi sopimuksessaan tekisi varmasti selväksi ettei hän tulisi olemaan yhtään Hamiltonin alapuolella. Jos tälläinen sopimus McLarenille ei kävisi, ei se mitään, Kimillä on myös muita vaihtoehtoja. Mielestäni saisimme nähdä yhden kaikkien aikojen mielenkiintoisimmista kausista jos vastaikkain olisivat McLaren: Kimi ja Lewis ja Ferrari: Fernando ja Felipe.

Brawn GP. Mielestäni se olisi toinen hyvä vaihtoehto, mutta kuinka pitkällä aikavälillä? Ensi kaudella se tullee olemaan kova sana sillä he ovat kehittäneet ensi vuoden autoa jo maalis-huhtikuusta asti. Brawn on alansa parhaimpia, ellei paras. Omassa mielessäni luotto tähän talliin olisi kova ensi kaudelle, mutta jos Kimi haluaa jatkaa pidenpään, olisiko Brawn GP oikea vaihtoehto?

En jaksa uskoa Red Bulliin ensi kaudella, tai mihinkään muuhunkaan talliin niin paljoa että niihin kannattaisi mennä, jos haluaa taistella mestaruudesta, ja Kimihän haluaa. Lisäksi Red Bullilla on jo sopimukset ensi kaudelle, tosin sopimuksiahan voi purkaa. ;)

Ohoh, mikäs purkaus mulle nyt tuli kun on näin paljon asiaa..
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Williams taitaa myös olla nykyisin FOTA-talli. Ja jos yksi talli lipsuu FOTA:n linjasta, niin muut tallit epäilemättä seuraavat lampaina johtajapässiä. Formula ykkönen on sellainen laji, jossa "herrasmiessopimuksilla" ei ole paljon painoarvoa. Pikemminkin on kyse sodasta, jossa kaikki keinot (joita säännöissä ei ole nimenomaisesti kielletty) ovat sallittuja. Jos yhdellä tallilla on esim. tupladiffuusori josta saa autoon selvästi lisävauhtia, niin muutkin tallit kyllä hankkivat samanlaisen tupladiffuusorin niin pian kuin mahdollista.

Eli jos Williamsilla on ensi kaudella KERS, niin siitä ei ole epäilystäkään etteivätkö muutkin tallit käyttäisi KERSiä -- säännöthän sallivat ensi vuonnakin KERSin käytön. Ensi vuonna bensamäärät kasvavat ja kevyestä KERS-järjestelmästä voi olla yllättävästi hyötyä. Williamsin kehittelemän KERS-järjestelmän etuna on kuulemma nimenomaan sen keveys, ja siksi Williams ilmeisesti katsoo saavansa siitä etua mm. Mercedesin KERS-järjestelmää käyttäviin autoihin verrattuna.

Nähtäväksi jää onko Williamsin KERS parempi kuin muiden, mutta KERSiä kyllä käytetään ensi kaudenkin autoissa. Se on ihan varmaa.
Mä kyllä veikkaisin, että Williamsille näytetään taas ovea FOTAsta, jos meinaavat KERSsillä ajaa ensi kaudella.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
On puhuttu että asiaa ei voi julkistaa ennen kuin nimet ovat paperissa. Toisaalta on taas vaikea uskoa että Alonso-Ferrari -sopimusta tehtäisiin nyt. Kyllä sen on täynyt olla jo aikaisemmin, tai sitten en ymmärrä Ferrarin järjenjuoksua ollenkaan. Että tekisivät viime kisojen perusteella johtopäätöksen heittää Kimi pois ja ottaa Fernando hänen tilalleen.
Mikä se juttu oli, että jo keväällä Alonso olisi käynyt Ferrarin tehtailla? Ja hän vielä myönsi itsekin asian. Kuulosti aika sekopäiseltä siihen aikaan. Ja onhan tässä kaikenlaista muutakin sekopäistä ollut. Varmasti ainakin joku esisopimus on tehty jo aikoja sitten.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Turun Sanomien Heikki Kulta veikkailee kolumnissaan Kovikselle paluuta Renaultille. Minusta tämäkin veikkaus on ihan uskottava, eikä välttämättä olisi huono siirto Heikinkään urakehitykselle. Renault voi olla ensi vuonna kohtalaisen kilpailukykyinen talli, ja Heikki puolestaan on oppinut McLarenilla uusia asioita ja on sikäli varmasti nyt parempi kuski kuin debyyttikaudellaan.

Koviksen jatkopesti McLarenillakin saattaisi periaatteessa olla mahdollinen, edellyttäen että Kimi haluaa mennä Brawnille ja että Heikki parantaa tänä viikonloppuna kisavauhtiaan samalle tasolle kuin mitä aika-ajovauhtinsa on jo pitkään ollut. Mutta jos Kimi lähtee Ferrarilta ja haluaa mennä McLarenille, niin eiköhän se tarkoita tallin vaihtoa Heikille. Williams voisi myöskin olla Heikille yksi hyvä vaihtoehto, jos Nico päättää lähteä sieltä pois.

Kävi sitten niin tai näin, kisavauhdin selkeästä parantamisesta Singaporessa ei missään tapauksessa olisi vahinkoa Koviksen sopimusneuvotteluille.
Minua pisti silmään tuossa kolumnissa se, että Kullalla on vakava päähänpinttymä USF1:n ja Campoksen varattomuudesta
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mersu on erityisen kiinnostunut Räikkösestä ja ostamassa enemmistöä Brawnista ja tekemässä siitä "oman" tallinsa. Whitmarsh ilmeisesti haluaa pitää Kovalaisen, mutta voidakseen tehdä sen päätöksen Heikiltä vaaditaan tosi kovia näyttöjä loppuvuoden kisoissa. Hamiltonin poppoo toivoo Heikin jäävän Mc'lle. Sen takia uskon Heikille tehtävän loppukauden kisoissa aiemmin Hamiltonille tehdyt taktiikat.

Uskon Alonson menevän Santanderin rahoilla Ferrarille. Räikkösen Brawnille ja McLarenin päätyvän Heikkiin tai Nicoon, riippuen Heikin loppukauden kisamenestyksestä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Minua pisti silmään tuossa kolumnissa se, että Kullalla on vakava päähänpinttymä USF1:n ja Campoksen varattomuudesta
Se mikä minua tuossa Entten tentten -kolumnissa pisti silmään oli se, miten paljon Kulta käytti veikkaan-sanaa. Ilmeisesti hän on tullut tietoiseksi siitä, mistä täälläkin häntä on kritisoitu, eli omia arvailujaan ikään kuin varmana tietona julistamista. Ei sillä, on ne monesti oikeaankin mennyt. Nyt oli tosiaan kaikki kyllä fakta ja fiktio selkeästi eroteltu.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Brawn GP. Mielestäni se olisi toinen hyvä vaihtoehto, mutta kuinka pitkällä aikavälillä? Ensi kaudella se tullee olemaan kova sana sillä he ovat kehittäneet ensi vuoden autoa jo maalis-huhtikuusta asti.
Ihan pakko kommentoida kun tätä samaa argumenttia näyttää käyttävän useampikin kaveri forumilla.

1. Tietääkseni kaikki/useimmat tiimit aloittavat uuden auton suunnittelutyön jo noihin aikoihin keväällä.

2. Vähän tiimistä riippuen, tuo ei välttämättä ole minkäänlainen indikaatio yhtään mistään. Kehuihan BMW Sauberkin siirtäneensä kehitystyön voimavarat tämän kauden autoon jo vaikka kuinka aikaisin - ja millä tuloksella?
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Miksi Ferrari ei voi sanoa suoraan mikä on tilanne? Minun silmääni tämä vaikuttaa siltä että he joutuvat itsekin vielä tosissaan pohtimaan tilannetta.

...

McLaren. Onko sinne järkevää mennä? Saisiko Kimi siellä tasapuolista kohtelua? Mielestäni kyllä, sillä siellä tiedetään Kimin potentiaali ja Kimi taidot erityisen hyvin. Tallitoverina olisi Hamilton. Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin Kimi sopimuksessaan tekisi varmasti selväksi ettei hän tulisi olemaan yhtään Hamiltonin alapuolella.
...

Brawn GP. Mielestäni se olisi toinen hyvä vaihtoehto, mutta kuinka pitkällä aikavälillä? Ensi kaudella se tullee olemaan kova sana sillä he ovat kehittäneet ensi vuoden autoa jo maalis-huhtikuusta asti.
Itse luulen että Ferrarin osalta on kyse enää sopimusmuodollisuuksista, eli käytännössä paljonko Kimille maksetaan hyvitystä ja millä ehdoilla.

McLaren vai Brawn, siinäpä onkin kysymys. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

McLaren on varmemmin myös ensi kaudella mukana voittokamppailussa. Tämän vuoden auto käyttää tehokkaasti renkaita hyväkseen, josta ainakin Kimi pitäisi. Ferrarilla Kimin ongelmat varsinkin aika-ajoissa ovat liittyneet paljon renkaiden lämpötiloihin. Tuttu ympäristö ja mahdollisuus saada Mark Slade kisainssiksi ehdottomasti plussia. Miinuksina se että Kimillä ei ole mahdollisuutta saada ykköskuskin paikkaa, parhaimmillaan kyse olisi tasaväkisestä kamppailusta Lewisin kanssa. Ja Lewis taitaa olla vielä kovempi luu kuin Massa. Lisäksi Lewis on tällä hetkellä niin selkeä ykköskuski, että on olemassa vaara, että häntä suositaan tietoisesti tai tiedostamatta, ajoi siinä toisessa autossa kuka tahansa.

Brawnilla Kimillä olisi hyvä mahdollisuus selkeään ykköskuskin asemaan, jos tallikaverina on toinen nykyisestä kaksikosta. Button ja Barrichello eivät ole samaa tasoa Kimin kanssa, vaikka toinen onkin ensi kaudella hallitsevana mestarina tallissa. Talli kaipaa kuskikseen selkeää ykköstähteä. Plussana myös huhuttu Mersun lisääntyvä panostus talliin. Miinuksia on sitten McLarenia suurempi epävarmuus siitä nähdäänkö talli kärkitaistossa myös tämän kauden jälkeen. Tämän kauden auto on myös erittäin hellä renkaille, joka ainakin Buttonille on tuottanut alkukauden jälkeen ongelmia rengaslämpöjen kanssa. Kimin mahdolliset rengasongelmat voisivat siis jatkua Brawnilla.

Valitse sitten noista.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ihan pakko kommentoida kun tätä samaa argumenttia näyttää käyttävän useampikin kaveri forumilla.

1. Tietääkseni kaikki/useimmat tiimit aloittavat uuden auton suunnittelutyön jo noihin aikoihin keväällä.

2. Vähän tiimistä riippuen, tuo ei välttämättä ole minkäänlainen indikaatio yhtään mistään. Kehuihan BMW Sauberkin siirtäneensä kehitystyön voimavarat tämän kauden autoon jo vaikka kuinka aikaisin - ja millä tuloksella?
Juu mutta monet tuntuvat luulevan että Brawn on vain täysillä panostanut tähän kauteen ja on vain yhden kauden tuulia. Enkä usko että läheskään kaikki ovat alkaneet suunnittelemaan ensi kauden autoa heti tämän kauden alusta.

Toisekseen heitin vain oman mielipiteeni että Brawn voi olla vielä ainakin ensi kaudella vahvoilla, mitään takeita tähän ei tietenkään ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihan pakko kommentoida kun tätä samaa argumenttia näyttää käyttävän useampikin kaveri forumilla.

1. Tietääkseni kaikki/useimmat tiimit aloittavat uuden auton suunnittelutyön jo noihin aikoihin keväällä.

2. Vähän tiimistä riippuen, tuo ei välttämättä ole minkäänlainen indikaatio yhtään mistään. Kehuihan BMW Sauberkin siirtäneensä kehitystyön voimavarat tämän kauden autoon jo vaikka kuinka aikaisin - ja millä tuloksella?
Tämä on totta.

Jos kuitenkin mietitään mitä Ferrarille tapahtui, tai McLarenille. Mahtoiko heiltä loppua aika kun viime vuonna vetivät tappiin asti? Tuskin osaaminen nyt niin hirveän huonoa on..

Samaa siis Brawnista ja BMW:stä. Jos molemmat keskittyy ajoissa seuraavaan kauteen niin se joka osaa saa suunniteltua hyvän auton, Brawn osasi. Ja näin ollen on syytä olettaa että Brawn osaa tehdä jatkossakin hyvät autot, mikäli aikaa vain riittää ja sitähän näyttää riittävän. Ainoa kysymysmerkki on toki budjetti.

Sanomasi on kuitenkin aivan oikea, on erittäin vaikeaa ennustaa tulevia voimasuhteita kun ne eivät välttämättä korreloi "autoon käytetyn ajan" kanssa.
 

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
En jaksa lukea kaikkia postauksia, joita tänne on laitettu, mutta yksi asia, mikä on Räikkösen mahdollista (ja todennäköistä) tallin vaihtoa suuresti avittamassa, on miehen LOISTAVA maine. Toisin kuin Alonso, Kimi ei ole koskaan aiheuttanut mitään julkista kohtausta tai negatiivista media sirkusta. Ainakin ulkopuolisille siis Kimi on vaikuttanut olevan unelma "tiimipeluri". Kaikki tietävät lisäksi Räikkösen kiistattomat ajotaidot ja suuren fani määrän ympäri maailman.

Väitän, että F1-sarjassa ei ole AINUTTAKAAN tallia, joka ei Kimiä ottaisi talliinsa. Jos Kimi nyt lähtisi Ferkulta ja Robertson alkaisi soitella eri tallien pomoille, niin kukaan ei sanoisi "ei". Tämä on fakta. Jos siis Kimin palkkapyyntö olisi inhimillinen. Jos talli, johon Kimi haluaa, olisi jo solminut sopimukset ensi kauden kuskiensa kanssa, niin varmasti ostettaisiin inhimillisillä buy out-summilla sopimus ulos.
 

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
Myönnettäköön, että artikuloin itseäni vähän epäselvästi. Tarkoitin siis sitä, joka tuosta tekstistäni kylläkin käy myös ilmi, että JOS Kimi lähtee Ferrarilta, niin sarjassa ei ole ainuttakaan tallia (Ferrari siis poislukien, koska Kimi sieltä juuri lähti), joka ei Kimiä ottaisi:alppu:. Eihän Ferrari voi Kimiä "ottaa", koska Kimi on jo siellä
 

opafighter

Well-known member
Liittynyt
10.3.2004
Viestit
112
Ferrari näyttäisi ainakin olevan. Se on valmis jopa maksamaan kymmeniä miljoonia päästäkseen Kimistä eroon.
Luuletko, että Ferrari jäisi Kimi-Alonso siirron vuoksi taloudellisesti tappiolle, vaikka maksaisivatkin Kimille ensi kauden palkan? ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minua pisti silmään tuossa kolumnissa se, että Kullalla on vakava päähänpinttymä USF1:n ja Campoksen varattomuudesta
Kultahan osoittaa olevansa realisti. Kumpikaan näistä ei varsinaisesti ole vakuuttanut aikaisemminkaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös