Tähän voisi nyt heittää pari kommenttia kärkitallien tilanteesta. Lähdetään siitä että Ferrarilla ajaa Massa-Alonso ja Red Bullilla Webber-Vettel. Ainoa mikä edellämainittua voisi rikkoa on Kimi-Webber -siirto, mutta kun Horner kertoi että Red Bull jatkaa nykyisellä kokoonpanolla, niin eiköhän se silloin jatka. Monet ovat puhuneet että yhtä hyvin hän voi valehdella kuten muutkin, mutta vaikea uskoa sitä tässä vaiheessa. Tätä tukee myös Toyotalta tullut kommentti jonka mukaan Kimi neuvottelee kahden tallin kanssa.
Nämä kaksi tallia lienevät Brawn ja McLaren. Omasta mielestäni tämäkin kuvio on melko selvä.
McLaren: Hamilton-Räikkönen/Rosberg
Brawn: Button-Räikkönen/Rosberg
Eli Kimi ja Nico vievät näistä talleista paikat. Tietysti Buttoninkaan sopimus ei taida olla varma mutta kommentti Brawnilta on ollut selvää, haluavat pitää Jensonin.
Oma veikkaukseni on tummennettu tuossa yllä. Kimillä on kuitenkin menneisyys McLarenilla ja häntä arvostetaan siellä. Lisäksi McLaren pystynee melko varmasti rakentamaan hyvän auton. Varmemmin kuin Brawn. McLaren on myös tarjonnut Kimille sopimusta, ja uskon että Kimi siihen tarttuu. Monet lehdet ovat myös uutisoineet Nico-Brawn -siirtoa varmana, enkä itse näe syytä miksi näin ei tapahtuisi. Brawnillakin on kuitenkin mersun moottori, joten näin myös mersu saisi saksalaiskuskinsa.
Toyota on myös tehnyt tarjouksen Kimille. Itse uskon sen menneen jotenkin tyyliin:
1.Toyota on tarjonnut Kimille vaikka 15M sopimusta.
2.Kimiltä on tullut vastaus että antakaa 30M niin pääsette harkintaan.
3.Toyota on nostanut tarjouksen 20M ja odottavat Kimiltä vastausta.
4.Käytännössä Toyota ei ole edes vaihtoehto Kimille. Kimi menee mielummin kotiin kuin lähtee Toyotalle.
Niille jotka sanovat että Toyota voi pärjätä hyvin ensi vuonna, vastaan: yhtä hyvin Virgin ja Manor voivat pärjätä ensi vuonna. Joitakin takeita pitää olla.
Mikä siis lienee vielä ongelma sopimuskeskusteluissa? Oma veikkaukseni on että McLaren tarjoaa Kimille 2-3 vuoden sopimusta, mutta Kimi haluaisi edetä kausi kerrallaan. Toinen asia on että Kimi haluaisi McLarenilta oikeuden ajaa ralleja ja vapautuksia PR-tilaisuuksista. Itse uskon että he löytävät kompromissin ja Kimi ajaa mestaruudesta ensi kaudella McLarenilla.
Uskon ja toivon että näemme hienon, suomalaisittain ja yleisesti, kauden ensi vuonna, jolloin mestaruudesta taistelevat parhaat kuskit parhaissa talleissa.