Kuinka moni Ferrarille vielä haluaisi vai kävikö Kimillä potkujen myötä jälleen loistava tuuri?
Tiedossa on, että Ferrarin auton kehitys meni ihan uusiksi - syystä, että tupladiffuusorin onnistunut integrointi olisi vaatinut mm aivan uutta runkoa, törmäystestejä. kerssin ja polttoainetankin sijoitusta ja uudelleen suunniteltua aerodynamiikkaa jotta uudesta diffuusorista olisi saatu hyöty irti. Ferrari teki pienen kompromissiparannuksen nykyiseen autoonsa ja jätti leikin sikseen tämän vuoden osalta. Muut uudistukset siirrettiin piirustuspöydälle.
Pahin kilpailija ( jos Ferrari kärjessä pysyy ) McLaren lähti korjaamaan tupladiffuusoria jopa Ferrariakin huonompaan autoon ja on jatkanut uusien osien käyttöönottoa omaten nyt parhaimman auton kauden viimeisessä kisassa. Toki macillä on allaan muutaman muun tallin ohella myös paras moottori.
Talven testausjaksot sisältävät vain noin reilun parin viikon testauspäivät - siis yhteensä. McLaren sanoo uuden auton olevan huomattava ja aivan uusi askel mm diffuusorin parempaan hyödyntämiseen. Auto on tietenkin heilläkin aivan uusi koska siihen täytyy sisällyttää suurempi polttoainetankki, kerssi heitetään sivuun ja eturipustus ja aero täytyy suunnitella uudestaan myös kapeiden renkaiden tähden. Nykyisen auton kehittäminen on perusteltu mm sillä, että talli haluaa ymmärtää mikä meni alkuvuodesta pieleen, miksi Brawn ja RedBull onnistuivat ja kuinka virheiden korjaus käytännössä toimii.
Ferrari tekee koko auton aivan uusiksi ja lähtee talvitesteihin juuri nykyistä autoa siihen soveltamatta. Voidaan kait sanoa, että Ferrari jätti vain yhden kortin käteen ja vaihtaa kaikki toivoen täysosumaa. Myös peliaika käden hyödyntämiseen jää koko lailla lyhyeksi testiaikojen karsinnan myötä. Lisäksi Alonso aloittaa koko tallin toimintatapojen opettelun Massan hakiessa entistä kuntoaan. McLaren pitää selvästikin useamman kortin kädessään eikä luota onneen uusien korttien muodossa niinkään kuin Ferrari.
On myös päivän selvää tämän vuoden perusteella, että Ferrarin ruoria heilutellaan melko epävarmoin liikkein McLarenin ohjauksen ollessa hyvinkin määrätietoisissa käsissä - kenties Mersun rooli ainoana riskitekijänä. Toisaalta Mersun jatkaessa se lienee moottoreista pieniruokaisin - Ferrarin ollessa sieltä janoisimmasta päästä. Merkitys on todella suuri tulevan kauden kilpakonseptissa.
Ja jos mennään vielä tulevien julkistusten edelle, niin kyllä McLarenilla lienee myös kivikova kuljettajakaksikko asettaa Ferrarin Alonso / Massa kaksikkoa vastaan. Näiden tiimipelistä kun voi olla kaikkea muuta kuin toiveikas, Massan ajokunto edelleen arvoitus ja sekin, onko Alonsolla vastassaan jotakin Fisin jo autostaan kuvailemaa: hirveä muutos ajettavuudessa ja ajofilosofioissa. Eli, onko Schumi & Massa koulukunnan auto kuinka käteen sopiva. On siinä auton lisäksi epävarmuustekojöitä kerrakseen.
Ja tähän pussinperään Ferrari ajoi itsensä ihan itse. Valitsi vanhan luottokuskin - joskin loukkaantuneen. Vaihtoi kiistatta nopean kuskin toiseen - joka on ollut nopea. Ja tietenkin rahaan. Ja lopetti auton kehityksen siirtyen piirustuspöydälle uuden auton kanssa. Vaikea on kuvitella, että pakasta Ferrarille yhden punaisen kortin seuraksi kuitenkaan värisuoraa tai edes täys´kättä nousisi. McLarenin kova jätkäpari ja nykyinen pata-ässä autona omaa melkolailla paremmat odotusarvot.
Pessimistisimmät näkevät Ferrarin rahapulassa, kuskipolitiikassa ja etenkin italialaistuvassa johdossa sen sortin taantuman, että veikkaavat Ferraria lähtöruudukkoon vasta McLarenien, Brawnien ja Redbullien jälkeen. Kuvaavaa oli, että Ferrari -sukunimeä kantava johtaja löysi ensimmäisenä hyväksi tulevan kauden kuskien ominaisuuksiksi - että he puhuvat molemmat italiaa.