Talvinopeusrajoituksia alennetaan :jaska:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Hesarista:
Konginkankaan bussiturman jälkimainingeissa ovat liikenne- ja viestintäministeriö sekä Tiehallinto kaavailleet ratkaisua, joka leikkaisi radikaalisti satasen talvinopeusteitä.
Viime talvena sai sadan kilometrin tuntinopeutta ajaa vajaalla kolmellatuhannella tiekilometrillä.

Satasen leikkaus olisi osa Konginkankaan bussiturman jälkeisiä välittömiä turvallisuustoimia, jotka ministeriö julkisti viime keväänä.
Tiehallinto sai tuolloin tehtäväkseen selvittää talvinopeuksien yleiset ja paikalliset muutostarpeet sekä teiden talvihoidon yleislinjat.

Liikenne-, sisä- ja oikeusministeriöt esittelevät perjantaina toimia, joilla liikenneturvallisuutta Konginkankaan jälkeen aiotaan parantaa.
Yleistä talvinopeuden laskua ei tilaisuudessa tiettävästi esitetä, kokeiluja sen sijaan kyllä.
Hienoa, autoilu tuottaa enemmän ja enemmän veroja, mutta kun niitä ei laiteta teiden ylläpitoon, niin nopeusrajotuksia lasketaan ja ne ovat täysin olosuhteiden vastaiset 95% ajasta :jaska:

Onneksi ei sentään laskettu yleisiä talvinopeuksia... Koko päätieverkkomme 60km/h rajotuksilla, johan meille ois nauranut lehmätkin...
Ett silleen!!!!!!!!
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ontuvin selitys ikinä tuo että konginkankaan turman varjolla lasketaan nopeusrajoituksia. Turmapaikalle on kotoa parikyt kilsaa, ja ei sitä tietä voi turmasta syyttää, kuten ei rajoituksiakaan. Tottakai jos kaikki rajoitukset laskettaisiin esim. 20km/h niin kuolonkolarit vähenisivät, vaan eipä se silti kovin hyvälle ratkaisulle kuulosta.

Kesällä teinien ajamiin kuolonkolareihin tuolla ei ole merkitystä koska hutikka ja ylinopeus on yleensä syynä.

Typerää holhoamista on tämä vainen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lisäksi rekkojen nopeusrajoitus on jo 80 km/h, niin miten tuo auttaisi vastaavissa tilanteissa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Lisäksi rekkojen nopeusrajoitus on jo 80 km/h, niin miten tuo auttaisi vastaavissa tilanteissa.
Niimpä... Mutta Suomessa ei todistetusti ajatella järjellä kun kyse on autoilusta...

Esimerkkinä vaikka se Huopalahdenkadun yliajo. Nopeasti reagoitiin ja nopeusrajotuksia laskettiin 50->40... Kukaan ei vain huomannut että yliajaja ajoi ylinopeutta ja ajoi muutenkin vaarallisesti
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Muistaakseni autoilijoilta kerätään vuosittain melkein 6mrd €. Tiestön kunnossapitoon vuosittain menee kuitenkin vain 1,2mrd €. Päättäjät hoi!
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Matxi sanoi:
Muistaakseni autoilijoilta kerätään vuosittain melkein 6mrd €. Tiestön kunnossapitoon vuosittain menee kuitenkin vain 1,2mrd €. Päättäjät hoi!
Lisäksi tieverkko ei ole paikoittain kovin kummoisessa kunnossa, eli rahalle kyllä olisi paikoittain käyttöä myös silläkin puolella.

Ohituskaistoja lisää, tämä olisi iso parannus turvallisuuteen ja ajoviihtyvyyteen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Matxi sanoi:
Muistaakseni autoilijoilta kerätään vuosittain melkein 6mrd €. Tiestön kunnossapitoon vuosittain menee kuitenkin vain 1,2mrd €. Päättäjät hoi!
Älä liioittele! Vain 800 miljoonaa palautetaan liikenteelle! Kuten tässä toikissa todettiiin....
Ett silleen!!!!!!!!!
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
jaska sanoi:
:ahem: ja ylinrajoitus ainakin motareilla 140:n :ahem:
Ett silleen!!!!!!!!
Tuossa piilee semmoinen ongelma, että nopeuserot kaistojen välillä kasvavat liian suureksi. Ns rekkakkaistalla ajettaisiin 80-90 ja ohtuskaistalla 140. Nuo suuret nopeuserot aiheuttaa runsaasti vaaratilanteita.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
300 SLR sanoi:
Tuossa piilee semmoinen ongelma, että nopeuserot kaistojen välillä kasvavat liian suureksi. Ns rekkakkaistalla ajettaisiin 80-90 ja ohtuskaistalla 140. Nuo suuret nopeuserot aiheuttaa runsaasti vaaratilanteita.
No tuntuu Saksassa onnistuvan?
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Se on hienoa että ennestäänkin alhaisia rajoituksia lasketaan. Pistettäiskö samantien yleisnopeusrajoitus 40km/h? Miettikääs miten radikaalisti onnettomuudet vähenis :eek:

Aika harva noita rajoituksia noudattaa nykyiselläänkään ja mitä alemmas ne 'rajoitukset' menevät, sitä vähemmän niitä kunnioitetaan. Autokanta muuttuvat jatkuvasti turvallisemmaksi ja tehokkaammaksi, mutta samalla saa ajaa entistä hiljempaa. Vuonna 2020 ulkomainen turisti tullessaan Suomeen hämmästelee 60 km/h rajoitusta suurella päätiellä ja hänelle vastataan:"suomalainen ymmärtää jokaisen rajoituksen siten, että todellinen nopeus saa olla +50km/h jokaiseen rajoitukseen verrattuna."
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Giffen:[ sanoi:
Aika harva noita rajoituksia noudattaa nykyiselläänkään
Tästä uskallan olla eri mieltä ihan omien kokemusten perusteella tuolta tienpäältä kyllä valtaosa ihmisistä ajaa ihan kiltisti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Giffen:[ sanoi:
Se on hienoa että ennestäänkin alhaisia rajoituksia lasketaan. Pistettäiskö samantien yleisnopeusrajoitus 40km/h? Miettikääs miten radikaalisti onnettomuudet vähenis :eek:

Aika harva noita rajoituksia noudattaa nykyiselläänkään ja mitä alemmas ne 'rajoitukset' menevät, sitä vähemmän niitä kunnioitetaan. Autokanta muuttuvat jatkuvasti turvallisemmaksi ja tehokkaammaksi, mutta samalla saa ajaa entistä hiljempaa. Vuonna 2020 ulkomainen turisti tullessaan Suomeen hämmästelee 60 km/h rajoitusta suurella päätiellä ja hänelle vastataan:"suomalainen ymmärtää jokaisen rajoituksen siten, että todellinen nopeus saa olla +50km/h jokaiseen rajoitukseen verrattuna."
Ja kun rikot nopeusrajoitusta olet rikkonut rajan, jonka jälkeen muitakin sääntöjä on "helpompi" rikkoa... Kun niiden tekijällä ei selkeästi ole järkeä päässä...
Ett silleen!!!!!!!1
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Suomessa kun autoilija ei itse osaa päättää turvallista ajonopeuttaan, niin se määrätään rajoituksella "isoveli valvoo ja määrää" -tyyliin. Tue edellä mainittu on yleinen ajattelutapa liikennettä säätelevien viranomaiseten mielissä ja valitettavasti väärä.

Nykyisin autot on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla ja sitä mukaa kun autokantamme uudistuu, niin myös ajoa helpottava ja säätelevä elektroniikkaa yleistyy teillämme.

Joskus on heitetty ilmaan sellainenkin rajoitusmalli kuten Ruotsissa on käytössä. 130, 110, 90, 70, 50 km/h. Se sopisi myös Suomeenkin hyvin.

Esim. tavallisilla pääteillä kuivalla kelillä 110, moottoritiellä 130 ja talvella esim 90 ja 110 riippuen tien laadusta, hoidosta ja liikennemäärästä.

Nopeusrajoituksia rikotaan nykyisin yhä enemmän ja enemmän ja osin se johtuu juuri tuosta autojen ominaisuuksista. Pienet rikkomukset, kuten esim nopeusrajoituksen ylittäminen 10 km/h:lla ei pitäisi olla mitenkään vakavaa, varsinkin kun tuo ylitys tapahtuu vähäliikenteisellä tiellä ja olosuhteiden ollessa hyvät. Kuitenkin se kertoo omaa kieltään siitä, että rajoituksia voisi tosiaankin nostaa tuohon Ruotsin mallin mukaiseksi.

Räikeät ylitykset ovat asia erikseen ja kun vaarannetaan oleellisesti muiden tielläliikkujien turvallisuutta, silloin on paikallaan tuntuva rangaistus ja ajokortin peruuttaminen.

Myös rattijuoppojen rangaistuksia pitää koventaa huomattavasti nykyisestään.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
McMike sanoi:
Joskus on heitetty ilmaan sellainenkin rajoitusmalli kuten Ruotsissa on käytössä. 130, 110, 90, 70, 50 km/h. Se sopisi myös Suomeenkin hyvin.
Ruotsissa on kyllä tietääkseni 110km/h suurin sallittu nopeus.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Observer sanoi:
Ruotsissa on kyllä tietääkseni 110km/h suurin sallittu nopeus.
En ole nyt aivan varma, mutta muistelen joskus nähneeni Etelä-Ruotsissa moottoriellä 130 km/h rajoituksen. Se oli joskus -80 luvun alkupuolella. Tilanne on saattanut muuttua siitä ja rajoitus alentua 110 km/h :ssa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ja monellakos liikenteestä suomessa päättävillä on ajokortti?

Luku taitaa jäädä puhtaaseen nollaan............. :jaska: :jaska:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jaska sanoi:
Hesarista:


Hienoa, autoilu tuottaa enemmän ja enemmän veroja, mutta kun niitä ei laiteta teiden ylläpitoon, niin nopeusrajotuksia lasketaan ja ne ovat täysin olosuhteiden vastaiset 95% ajasta :jaska:

Onneksi ei sentään laskettu yleisiä talvinopeuksia... Koko päätieverkkomme 60km/h rajotuksilla, johan meille ois nauranut lehmätkin...
Ett silleen!!!!!!!!
Kaikista typerin asia talvinopeusrajoituksissa on se, että ne ovat staattisia. On typerää päättää että tiettyjen päivämäärien välillä olosuhteet sitten ovat huonoja.

Erittäin huonolla kelillä oletetaan autoilijoiden ymmärtävän ajaa talvirajoituksiakin hiljempaa, mutta sitten hyvään kesäkeliin verrattavissa oloissa pitää kuitenkin noudattaa alempaa talvirajoitusta :thumbdown

Nykytekniikalla on helppo toteuttaa dynaamisesti ajokelien mukaan muuttuvat rajoitukset. Tietysti tällaisen järjestelmän rakentaminen maksaa jotain......
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Talvinopeusrajoitusten alentaminen lienee joillakin tieosuuksilla perusteltua. Koko maan kattavia alennuksia tuskin toteutetaan, sillä niiden tarpeellisuus voidaan perustellusti kyseenalaista.

En missään nimessä kannata nopeusrajoitusten nostamista. Tekniikkahurmos on autoilupiireissä niin pitkällä, että oli nopeusrajoitus mikä tahansa, siitä mennään yli vähintäänkin 10 km/h, kun aina se tie on kuitenkin tarpeeksi hyvä ja auto uusi jne. Tässä kohtaa on lisäksi syytä pitää mielessä, etteivät nykyiset autot ole autonalle jäävän kannalta muuttuneet yhtään senturvallisemmiksi kuin mitä ne ovat aikaisemminkaan (jos eroja onkin ovat ne korkeintaan teoreettisia). Kunnioitusta sääntöjä kohdaan saadaan huomattavasti paranemaan kameravalvonnan tehostamisella ja hallituksen lopultakin esittämällä mallilla, jossa rikesakko lähetetään suoraan ajoneuvon haltijalle. Erittäin hyvä uudistus olisi myös automaattinen ajokoulun uusintavaatimus toituviin liikennerikkomuksiin syyllistyville. Tätä viimeksi mainittua mallia paikallispoliisit käyttävät tosin jo nykyisin paikka paikoin.

Suojateiden osalta tarvittaneen erityisesti tavallisten koulureittien läheisyydessä entistä korkeampia hidastekorotuksia, joita varmasti ne paremman auton omaavatkin kunnioittavat autonkorjauslaskujen pelossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös