Talvirengas suositukset

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Moe Szyslak sanoi:
Olipa aika pluikas pätkä tuolla maaseudulla tänään kitkoilla.:eek: Viking Contit on mun mielestä parhaimmat kitka millä olen ajanut. Muita 'testattuja' on Bridgestone (hyvä pito, mutta kuluu nopeasti), Nokia (keskiverto hyvät kumit, kuluu myös nopeesti) ja Continental (paras kestävyys, jäykkä runko, paras kuivalla asvaltilla, mitä nyt eniten tulee kuitenkin ajettua talvellakin).
Samoja kokemuksia. Nokia tosiaan kuluu hävyttömän nopeasti,tosin itsellä parhaat kumit olleet Contentalit(paras pito oikeastaan joka säällä,hiljaisimmat ja kestävimmät). Muistakaa ,että ette osta niitä aataminaikaisia nastarenkaita: paitsi että rikkovat autojen maalipinnat ja tuulilasit,tuhoavat myös tiestön(ja kuluttavat veroeurot ja aiheuttavat kuluneiden tienpintojen kautta vaaratilanteita) ne pilaavat myös hengitysilman laatua tehokkaasti nostaen pienhiukkasia ilmaan valtavat määrät. Nykypäivän kitkat pesevät monilla alueilla nastarenkaat,ei siis vain mukavuudessa, nastoilla on oikeastaan pieni kilpailuetu vain puhtaalla jäällä verrattuna kitkoihin.
 

Jessemarkus

New member
Liittynyt
5.11.2008
Viestit
1
Itsellä oli kyllä kans Suomessa tehdyt jossain kesän paikkeilla 2006. Se,että onko noissa eroa onko ne tehty Venäjällä vai Suomessa on vaikea sanoa. Kummassakin tapauksessa Nokian tehdas ne tekee. Eikös Venäjän tehdas ole uudempi?

Aika vanha on tuo tiedote, tehdäänköhän renkaita kummassakin maassa??
NR:n tehdas Venäjällä on aika kopio suomen vastaavasta. Kumilaadun luulisi olevan ihan samaa koska resepti on laatujärjestelmän mukaan samaa. En usko että edes naapurimaan hiipparit varastaa nokea, rikkiä, luonnonkumia yms tavaraa mitä renkaisiin käytetään. Niitä on vaikeaa myydä eteenpäin ainakin niissä määrin mitä voi linjalta varastaa. Tietokoneet yms tavara sensijaan kelpaa. ( Vsevolon tehdasta rakentamassa ollut ) No asiaan, Nordman+ käyty lumella testaa ja pito pysähtyessä hyvä kuten lähdössäkin. Jäällä häviää firman auton hakkapeliitan 5:sille. Edelliset oman auton hakkapeliitat oli jo tosiaan kovettuneet kolmen vuoden jälkeen ja nastat irtosi helposti. Tasaista perheautoilua ei revittelyä. Mielipiteet jakautuvat aina helposti. Mikään ei ole ikuista.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Huomio!

Hei, elkää nyt hyvät ihmiset asennelko mitään aataminaikaisia piikkirenkaita (nastat) autojenne alle. Varsinkin PK-seudulla asuvien luulisi huomanneen viimeisen 5 vuoden perusteella kitkojen ylivertaisuuden Suomen nykyisen malliseen talveen.

Paitsi että hyvät kitkat hakkaavat nastat 9-0 kaikilla muilla alustoilla paitsi puhtaasti peilikirkkaalla jääpinnalla, ovat ne myös hiljaisemmat ja luonto -ja ihmisystävällisemmät: ei irroteta turhaan hiukkasia tiestä hengitysilmaan ja rikota irotavilla nastoilla takana ajavien tuulilaseja.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kitkojan ympäristöystävällisyydestä voi olla montaa mieltä. Onko se sitten ympäristöystävällistä, että teitä suolataan taukoamatta..? Tiet kun on aika usein vedetty sora/hiekkaharjujen päälle, jossa vielä tärkeät pohjavesialueet.

Peilijäätä löytää -normaalilla suomalaisella tienhoidolla, pääkaupunkiseutuhan on erikoistapaus- kyllä useamman kerran viikossa talvikuukausina.

Viikko sitten ostin kaksi satsia Hakkapeliitta 5:ia ja just hain toiset alle. Golfin Hakkapeliitta 4:lla olis ehkä talven vielä ajellut, mutta ennemmin otin uutta pidempää nastaa alle kun odottelen vetoapua jossain h*lvetin takahikiällä.

185/55 R15 515 €
195/65 R15 500 €, joten aika arvokas rengas.
 
Ylös