-13,0 ºCLämpötila -19,7 °C
Saako tuota jo kutsua kylmötilaksi?Lämpötila -19,7 °C
Huokailevat meteorologit tekevät säätiedotuksista pelkkää mässäilyä – 20 pakkasasteessa ei ole mitään kummallista
Olen pitänyt ilmatieteellisenä itsestäänselvyytenä, että 60. leveysasteen pohjoispuolella neljästä vuodenajasta talvi on kylmin. Pitkän elämäni varrella olen suhtautunut paukkupakkasiinkin luonnollisina sääilmiöinä.
Olen löytänyt Espoolaisesta Martista sääsielunkumppanin :ahem:Olen aina kuvitellut Suomen olevan arktinen maa. Olen pitänyt ilmatieteellisenä itsestäänselvyytenä, että 60. leveysasteen pohjoispuolella neljästä vuodenajasta talvi on kylmin. Pitkän elämäni varrella olen suhtautunut paukkupakkasiinkin luonnollisina sääilmiöinä. Omassa nuoruudessani 20 miinusasteessa ei nähty mitään dramaattista. Pukeuduttiin vain lämpimämmin.
Nyt säätiedotukset mässäilevät kylmyydellä. Jo muutaman asteen pakkanen talven kynnyksellä saa tv-meteorologin huokaamaan: kylmä säätyyppi jatkuu maassamme. Iltapäivälehti puolestaan panee paremmaksi: hyytävä viikonloppu edessä. Suomalaisten vuodenaikatietoisuus on jo kauan kieroutunut tällaisten lämpötilamaalailujen seurauksena.
On myös aika erikoista, että kesällä pitkään jatkuneen ja luontoa pahoin kiusanneen poutakauden jälkeen virallisissa sääennusteissa saatetaan ilmoittaa: sateet uhkaavat. Ikään kuin koko tasavallan onni ja menestys olisivat riippuvaisia lomailijoiden ihannesäätiloista.
Luontoäidille emme voi mitään.
Martti E. O. Korpela
Espoo
VOKJ-linkkiSaatanan kylmä.