Talvisää 16/17

Örfil

Guest
Tänään on mitä hienoin talvisää. Marraskuusta taisi tulla elämäni talvi, vanhaa forumsanontaa mukaillakseni!

Klo 12:00-Korkeakangas-suunta-ota!

Örfil

Guest
Jos säät jatkuu tällaisina, vaikka vähän vaihtelevinakin, tästä voi tulla aikaisin "talven" aloitus miesmuistiin.

Talven alkuna pidän sitä, että jokin tykkilumirata Pirkanmaalla on avattu ja on auki yhtäjakosisesti kevääseen saakka. Viime vuonna Nokian lumet suli joulukuussa, nyt ne eivät sulaneet tuon lauhan aikana.

Örfil

Guest
Syyssäätoikki meni kiinni, mutta meille jotka olemme hyväksyneet ilmastonmuutoksen vaktana, talvitoikki onkin ollut jo käytössä muuttuvan tilanteen vaatimassa aikataulussa.

Örfil

Guest
-13, kivan napakka talvisää.

Postaan tähän samalla erään Hesarin mielipide-palstalle pääseen kirjoituksen. Kiistän olevani Martti E. O. Korpela.

Huokailevat meteorologit tekevät säätiedotuksista pelkkää mässäilyä – 20 pakkasasteessa ei ole mitään kummallista

Olen pitänyt ilmatieteellisenä itsestäänselvyytenä, että 60. leveysasteen pohjoispuolella neljästä vuodenajasta talvi on kylmin. Pitkän elämäni varrella olen suhtautunut paukkupakkasiinkin luonnollisina sääilmiöinä.
Olen aina kuvitellut Suomen olevan arktinen maa. Olen pitänyt ilmatieteellisenä itsestäänselvyytenä, että 60. leveysasteen pohjoispuolella neljästä vuodenajasta talvi on kylmin. Pitkän elämäni varrella olen suhtautunut paukkupakkasiinkin luonnollisina sääilmiöinä. Omassa nuoruudessani 20 miinusasteessa ei nähty mitään dramaattista. Pukeuduttiin vain lämpimämmin.

Nyt säätiedotukset mässäilevät kylmyydellä. Jo muutaman asteen pakkanen talven kynnyksellä saa tv-meteorologin huokaamaan: kylmä säätyyppi jatkuu maassamme. Iltapäivälehti puolestaan panee paremmaksi: hyytävä viikonloppu edessä. Suomalaisten vuodenaikatietoisuus on jo kauan kieroutunut tällaisten lämpötilamaalailujen seurauksena.

On myös aika erikoista, että kesällä pitkään jatkuneen ja luontoa pahoin kiusanneen poutakauden jälkeen virallisissa sääennusteissa saatetaan ilmoittaa: sateet uhkaavat. Ikään kuin koko tasavallan onni ja menestys olisivat riippuvaisia lomailijoiden ihannesäätiloista.

Luontoäidille emme voi mitään.

Martti E. O. Korpela

Espoo
Olen löytänyt Espoolaisesta Martista sääsielunkumppanin :ahem:

Zoe

Maagikko, noituja
Sijainti
Nollola
Ihan hyvä kirjoitus. Kyllähän nuo iltapäivälehtien äärisääotsikot (niin helteisiin, sateisiin kuin pakkasiinkin liittyen) kummastuttavat toisinaan.

oldez

Well-known member
Vielä jokunen tunti sitten oli kahdeksan astetta pakkasta. Sitten satoi lumi maahan ja nyt on plussan puolella.

burb

.
Vettä sataa.

Olisin kirjoittanut tuon Syyssää-toikkiin, mutta se oli jostakin syystä lukossa.

Sue_me

Well-known member
Nollakeliä. Aamulla oli vielä -18.

Illasta satoi viitisen senttiä lunta, kohta satanee vettä.

Örfil

Guest
Huomenna illalla on taas pakkasta. Jännästi sahaa lämpötila.