Talvitestit 2010

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Edellisissä testeissä Heikillä oli kaksi päivää, Jarnolla yksi. Nyt päinvastoin. Ei tue moista johtopäätelmää.

Tosin oli kohtelu miten tasapuolista tahansa, niin kyllähän se on tiedossa kumpi kuskeista on Gascoynen suosikki.
Niin. Kannattaisiko lukea uudestaan? :) Tarkoitin siis, että Heikistä on kovaa vauhtia tulossa kakkoskuski kun ajokilometrit näyttävät jo tässä vaiheessa jäävän selvästi Trullia pienemmäksi. Syillä ei ole merkitystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin. Kannattaisiko lukea uudestaan? :) Tarkoitin siis, että Heikistä on kovaa vauhtia tulossa kakkoskuski kun ajokilometrit näyttävät jo tässä vaiheessa jäävän selvästi Trullia pienemmäksi. Syillä ei ole merkitystä.
Uudelleenkin lukemalla sinä kyllä kirjoitit "Kovalainen on kakkoskuski jo nyt". :D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Tarkoitin siis, että Heikistä on kovaa vauhtia tulossa kakkoskuski kun ajokilometrit näyttävät jo tässä vaiheessa jäävän selvästi Trullia pienemmäksi. Syillä ei ole merkitystä.
Höpö höpö. Näitä testejä ajetaan toki auton parantamiseksi, ei kuljettajien ajokokemuksen lisäämiseksi. ;)

Eivätköhän ne mahdolliset ykkös- ja kakkoskuskin roolit ratkea kilpailukauden aikana ajovauhdin ja suoritusvarmuuden perusteella. Ja voivathan Heikki ja Jarno osoittautua varsin tasaväkisiksikin, jolloin aloittelevassa tallissa ei ole mielekästä suosia kumpaakaan kuskia toista enemmän. Kuskien tasavertaisen kohtelun puolesta Lotuksella on toistaiseksi ainakin puhuttu, ja taisipa Kovalainen vihjailla Maikkarille että hänen sopimuksessaankin olisi jotain pykäliä mm. kehitysosien osumisesta molempiin autoihin samaan aikaan.

F1-autolla ajettuja kilometrejä on joka tapauksessa kertynyt molemmille Lotus-kuskeille yllin kyllin jo aiemmilta vuosilta. Eli kunhan saavat vaan auton säädöt kuskeille sopiviksi, niin Kovalainen ja Trulli ovat kyllä valmiita lähtemään kilpailuihin vaikka ilman yhtäkään ajettua testipäivää. Auton kehittämisen kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että testikilometrejä kertyisi Lotukselle mahdollisimman paljon näinä viimeisinä testipäivinä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli kunhan saavat vaan auton säädöt kuskeille sopiviksi, niin Kovalainen ja Trulli ovat kyllä valmiita lähtemään kilpailuihin vaikka ilman yhtäkään ajettua testipäivää.
Niin no, eikös sen takia testata, että täysin ennestään tuntemattoman laitteen säädöt saadaan perusteiltaan oikeiksi kuskille? :)
Sen lisäksi, että autoa kehitetään.
Mutta se on ihan Heikin omaa vikaa ja toki huonoo tsäkääkin, että tullee häviämään kilometreissä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Keli on aurinkoinen ja selkeä Barcelonassa kuulemma. Kohta tärähtää talvikauden viimenen testiviikko käyntiin. :thumbup:
9 minsaa....
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Höpö höpö. Näitä testejä ajetaan toki auton parantamiseksi, ei kuljettajien ajokokemuksen lisäämiseksi. ;)
Toki niitä ajetaan auton parantamiseksi, mutta autojen käyttäytymisessä on eroja, joten sen tunteminen on varsin oleellista. Ferrarille vaihdettiin kuskeja Massan onnettomuuden jälkeen ja Badoer ja Fisichella eivät sopeutuneet täysin erilaiseen auton käyttäytymiseen.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Niin. Kannattaisiko lukea uudestaan? :) Tarkoitin siis, että Heikistä on kovaa vauhtia tulossa kakkoskuski kun ajokilometrit näyttävät jo tässä vaiheessa jäävän selvästi Trullia pienemmäksi. Syillä ei ole merkitystä.
Mitä ihmeen hyötyä häntäpään tallille on jakaa kuskeja ykkös- ja kakkoskuskeiksi? :confused:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tämän hetken tilanne....

1 Hulkenberg Williams 1m22.684s
2 Webber Red Bull 1m23.335s +0.651
3 Rosberg Mercedes 1m23.709s +1.025
4 de la Rosa Sauber 1m23.783s +1.099
5 Alguersuari Toro Rosso 1m24.968s +2.284
6 Button McLaren 1m25.536s +2.852
7 Liuzzi Force India 1m26.021s +3.337
8 Alonso Ferrari 1m26.401s +3.717
9 Petrov Renault 1m29.513s +6.829
10 Di Grassi Virgin 1m30.168s +7.484
11 Fauzy Lotus 1m31.532s +8.848
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aikoja viime vuoden testeistä kellään?
Barcelona 9/3/2009
1. Nick Heidfeld, BMW Sauber F1.09, 1:20.338
2. Kimi Raikkonen, Ferrari F60, 1:20.908
3. Jarno Trulli, Toyota TF109, 1:20.937
4. Jenson Button, Brawn BGP 001, 1:21.140
5. Nelson Piquet, Renault R29, 1:21.662
6. Sebastien Bourdais, Toro Rosso STR4, 1:22.158
7. Mark Webber, Red Bull RB5, 1:22.246
8. Adrian Sutil, Force India VJM02, 1:22.452
9. Kazuki Nakajima, Williams FW31, 1:22.813
10. Heikki Kovalainen, McLaren MP4-24, 1:22.948

Barcelona 10/3/2009
1. Kimi Raikkonen, Ferrari F60, 1:20.314
2. Kazuki Nakajima, Williams FW31, 1:20.907
3. Rubens Barrichello, Brawn BGP 001, 1:20.966
4. Jarno Trulli, Toyota TF109, 1:21.182
5. Mark Webber, Red Bull RB5, 1:21.347
6. Nick Heidfeld, BMW Sauber F1.09, 1:21.615
7. Adrian Sutil, Force India VJM02, 1:21.834
8. Fernando Alonso, Renault R29, 1:21.937
9. Heikki Kovalainen, McLaren MP4-24, 1:21.991
10. Sebastien Bourdais, Toro Rosso STR4, 1:23.039
11. Sebastien Buemi, Toro Rosso STR4, no time

Barcelona 11/3/2009
1. Jenson Button, Brawn BGP 001, 1:19.127
2. Felipe Massa, Ferrari F60, 1:20.168
3. Robert Kubica, BMW Sauber F1.09, 1:20.217
4. Timo Glock, Toyota TF109, 1:20.410
5. Fernando Alonso, Renault R29, 1:20.863
6. Sebastian Vettel, Red Bull RB5, 1:21.165
7. Nico Rosberg, Williams FW31, 1:21.324
8. Giancarlo Fisichella, Force India VJM02, 1:21.545
9. Sebastien Buemi, Toro Rosso STR4, 1:21.569
10. Lewis Hamilton, McLaren MP4-24, 1:21.657

Barcelona 12/3/2009
1. Rubens Barrichello, Brawn BGP 001, 1:18.926
2. Nico Rosberg, Williams FW31, 1:19.774
3. Timo Glock, Toyota TF109, 1:20.091
4. Sebastian Vettel, Red Bull RB5, 1:20.576
5. Fernando Alonso, Renault R29, 1:20.664
6. Felipe Massa, Ferrari F60, 1:20.677
7. Robert Kubica, BMW Sauber F1.09, 1:20.740
8. Lewis Hamilton, McLaren MP4-24, 1:20.869
9. Sebastien Buemi, Toro Rosso STR4, 1:21.013
10. Giancarlo Fisichella, Force India VJM02, 1:21.045
11. Sebastien Bourdais, Toro Rosso STR4, 1:21.629
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Barcelona test March 2009 – Day 2 – with images
Filed under 2009, Brawn GP, testing 13 comments
2
tweets
retweetThe Barcelona test continued with day 2. The fastest driver of the day was Kimi Raikkonen putting Ferrari at the top of the time sheets for a change. Kazuki Nakajima managed a quick lap placing Williams 2nd for the day. Brawn GP continues to impress with their pace – 3rd fastest time for Rubens Barrichello on his first outing in the new Brawn GP car. What is it with McLaren though – problems or not showing the others what they have up their sleevs ?

Times Barcelona Test March 10, 2009:


1. Raikkonen – Ferrari – 1:20.314
2. Nakajima – Williams – 1:20.907 +0.593
3. Barrichello – Brawn GP – 1:20.966 +0.652
4. Trulli – Toyota – 1:21.182 +0.868
5. Webber – Red Bull – 1:21.347 +1.033
6. Heidfeld – BMW Sauber – 1:21.615 +1.301
7. Sutil – Force India – 1:21.834 +1.520
8. Alonso – Renault – 1:21.937 +1.623
9. Kovalainen – McLaren – 1:21.991 +1.677
10. Bourdais – Toro Rosso – 1:23.039 +2′.725

Busiest drivers were Heidfeld (126 laps), Trulli (120 laps), Barrichello and Alonso (both 111 laps).

The fastest time of Tuesday morning went to Kimi Raikkonen. Brawn GP continues to impress with Barrichello in 2nd place, 6 tenths behind Ferrari. McLaren is at the moment the slowest Mercedes powered car of the day. There were some stoppages this morning Webber, Bourdais and Barrichello. The busiest driver of the morning session was Nick Heidfeld with 69 laps. (images in the article)

Morning times Barcelona Test March 10, 2009:

1. Raikkonen – Ferrari – 1:20.314
2. Barrichello – Brawn GP – 1:20.966 +0.652
3. Trulli – Toyota – 1:21.326 +1.012
4. Alonso – Renault – 1:21.937 +1.623
5. Heidfeld – BMW Sauber – 1:21.965 +1.651
6. Sutil – Force India – 1:22.141 +1.827
7. Kovalainen – McLaren – 1:22.328 +2.014
8. Nakajima – Williams – 1:22.381 +2.067
9. Webber – Red Bull – 1:22.517 +2.203
10. Bourdais – Toro Rosso – 1:23.039 +2′.725
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kierrokset...

13:02 The lap count at 12pm is:
Alguersuari 50, Hulkenberg 44, de la Rosa 40, Webber 38, Rosberg 38, Petrov 36, Fauzy 27, Button 24, Liuzzi 23, di Grassi 20, Alonso 11
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos Vice ja amiraali.
Vähän on siis vielä matkaa viime vuoden parhaimpiin. Kiva nähdä mihin tämän vuoden aika-ajovedot piisaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferkulla joku isompi murhe? Alonson auto oli alkuun pysähtyny radalle ja sen jälkeen eivät ole tainneet ajaa?

10:58 Fernando Alonso is the driver with the smallest number of laps. Just 11 for the Spaniard, who hasn't returned to the track after stopping with a problem earlier on
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaikkee ne testaa:
@clubforce: Tonio now running through race preparation - simulating a lap behing the pace car now. Tonio has also done some practice pit stops
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Miks halvatussa tolle Fauzylle annetaan noin paljon testipäiviä? :jaska:
Luulis nyt prkl että kokemusta palkattiin talliin juuri siksi että auttaisi auton kehittämisessä...
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
11:41 This could be the end of the day's work for Virgin

11:39 The Brazilian is uninjured and out of the car but the Virgin machine is damaged

11:37 The third red flag of the day has been caused by di Grassi, who has just crashed against the tyre barriers, apparently
Löytyyköhän loppuviikolle varaosia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Miks halvatussa tolle Fauzylle annetaan noin paljon testipäiviä? :jaska:
Luulis nyt prkl että kokemusta palkattiin talliin juuri siksi että auttaisi auton kehittämisessä...
Kai siellä sopimuspapereissa on luvattu Fauzylle yksi ajopäivä jokaisella testiviikolla, jotta malesialaiset rahoittajat pysyvät tyytyväisinä. Fauzyssa malesialaiset sponsorit tietysti näkevät tulevaisuuden malesialaisen kisakuskin malesialaistallille, mutta saavat kyllä odotella vielä vähän aikaa kansalliskiihkoisen unelmansa toteutumista, koska Trullilla ja Kovalaisella on ilmeisesti molemmilla kolmen vuoden pituiset sopimukset Lotuksella.

Gascoyne ajattaa varmaankin Fauzylla sellaisia testejä, joissa tärkeintä on monitoreista luettava data ja kuskin antama palaute on vähemmän tärkeää. Trulli ja Kovalainen sitten kai testaavat omina testipäivinään enimmäkseen niitä asioita, joissa kokeneen kuskin antama palaute on tärkeää.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kai siellä sopimuspapereissa on luvattu Fauzylle yksi ajopäivä jokaisella testiviikolla, jotta malesialaiset rahoittajat pysyvät tyytyväisinä. Fauzyssa malesialaiset sponsorit tietysti näkevät tulevaisuuden malesialaisen kisakuskin malesialaistallille, mutta saavat kyllä odotella vielä vähän aikaa kansalliskiihkoisen unelmansa toteutumista, koska Trullilla ja Kovalaisella on ilmeisesti molemmilla kolmen vuoden pituiset sopimukset Lotuksella.

Gascoyne ajattaa varmaankin Fauzylla sellaisia testejä, joissa tärkeintä on monitoreista luettava data ja kuskin antama palaute on vähemmän tärkeää. Trulli ja Kovalainen sitten kai testaavat omina testipäivinään enimmäkseen niitä asioita, joissa kokeneen kuskin antama palaute on tärkeää.
Turunsanomat aiheesta

Heikki ajaa vain päätöspäivän
Turun Sanomat 24.2 2010 21:45:40

Ei onnistunut teknisen johtajan Mike Gascoynen kaavailema muutos Lotuksen testiohjelmaan.

Fairuz Fauzy ajaa torstaina avauspäivän myös Barcelonan finaaliviikolla. Sen jälkeen Jarno Trullilla on kaksi päivää T127 -autossa ja testityöt viimeistelee sunnuntaina Heikki Kovalainen.

Malesialaisvetoinen talli kasvattaa Fauzysta kilpakuskia ja kun testejä ei kauden aikana ole luvassa, hän saa kerätä kokemusta nyt talviajoissa.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 
Ylös