Lobosaurus
Jopefani
Oon aina ajatellut, että tuon etusiiven muuttuminen tuollaiseks härpättimeks johtuu näistä Pirellin erikoisista renkaista.
Edellä mainitut ja lisäisin, että valmistustekniikkakin on kehittynyt varmasti. Voidaan tehdä entistä kireempiä pyöristyksiä, entistä ohuempia profiileja, mutta silti jäykkiä jne.Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Ehkä tuo pitää paikkaansa, että pysytään tekemään ohuempia ja jäykempiä. Yhtä monimutkaisia muotoja uskon ennenkin olleen mahdollista valmistaa. Muotit tehdään koneistamalla, joka on ollut loppuun kehitettynä vuosikymmeniä ja mallinusohjelmatkin on siihen kyenneet. Tuulitunneli-mallit tehdään printtaamalla. 3D-printtaus on kehitetty 1980-luvulla. En tiedä missä vaiheessa tuota on alettu käyttämään formuloissa. Pääpainon kehitykseen laittaisin parempaan ja nopeampaan simulointi mahdollisuuteen.Edellä mainitut ja lisäisin, että valmistustekniikkakin on kehittynyt varmasti. Voidaan tehdä entistä kireempiä pyöristyksiä, entistä ohuempia profiileja, mutta silti jäykkiä jne.