Talvitestit 2013 - Viikko 2 - Barcelona - 19.-22.2.

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Oon aina ajatellut, että tuon etusiiven muuttuminen tuollaiseks härpättimeks johtuu näistä Pirellin erikoisista renkaista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Edellä mainitut ja lisäisin, että valmistustekniikkakin on kehittynyt varmasti. Voidaan tehdä entistä kireempiä pyöristyksiä, entistä ohuempia profiileja, mutta silti jäykkiä jne.

Toinen on se, että nykyisin tietokoneiden teho riittää suunnitteleen autot uusiks varmaan kuukaudessa tms. Eli voivat sikäli kokeilla jossain määrin useampaa variaatiota kuin vaikka 90-luvulla. Voidaan tehdä siis vaikka 75% sutta simuloimalla ja saada 25 % kuitenkin hyvää pihalle. 90-luvulla piti tehdä tuulitunnelissa "käsin" myös sitä hyvää, joten ei ollut mahdollisuuksia tehdä riskillä niin paljon...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Edellä mainitut ja lisäisin, että valmistustekniikkakin on kehittynyt varmasti. Voidaan tehdä entistä kireempiä pyöristyksiä, entistä ohuempia profiileja, mutta silti jäykkiä jne.
Ehkä tuo pitää paikkaansa, että pysytään tekemään ohuempia ja jäykempiä. Yhtä monimutkaisia muotoja uskon ennenkin olleen mahdollista valmistaa. Muotit tehdään koneistamalla, joka on ollut loppuun kehitettynä vuosikymmeniä ja mallinusohjelmatkin on siihen kyenneet. Tuulitunneli-mallit tehdään printtaamalla. 3D-printtaus on kehitetty 1980-luvulla. En tiedä missä vaiheessa tuota on alettu käyttämään formuloissa. Pääpainon kehitykseen laittaisin parempaan ja nopeampaan simulointi mahdollisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös