Suksifiaskon kokenut Anne Kyllönen kritisoi Suomen huoltomiehiä epätasa-arvosta: "Jokaisella on oma suosikki"
Tiistain perinteisen kympillä sijalle 38 romahtanut Anne Kyllönen ei syytä suksitalliaan, vaan Suomen huoltomiehiä.
Anne Kyllönen arvioi, että maajoukkuehiihtäjät ovat eriarvoisessa.
Hän sanoo, ettei tiistain romahdus johtunut suksista, vaan voitelusta.
Kyllönen haluaisi, että huoltotiimi keskittyisi enemmän testaamiseen.
Anne Kyllönen on erittäin pettynyt Suomen huoltomiesten toimintaan viime viikkojen aikana.
- Suksitallini Fischer lanseerasi hiljattain uuden suksen, ja niitä on tullut mulle, mutta eipä niitä ole valitettavasti näkynyt testeissä. En tiedä, onko huollolla resurssipulaa. En ole pystynyt käyttämään uutta kalustoa kisassa, vaikka tiedän, että siellä on erinomaisia suksia, Kyllönen sanoo.
Kun urheilija saa suksitalliltaan kalustoa, Suomen huolto käsittelee välineen käyttökuntoon. Se tarkoittaa, että kapulaa hiotaan, voidellaan ja kuvioidaan.
- Saan aivan varmasti yhtä hyviä suksia kuin vaikkapa Marit Björgen, mutta huolto ei ole käsitellyt niitä minulle. Valitettavaa, ettei aikaa ole riittävästi tehdä suksiani kuntoon.
Kyllönen sanoo, että vastuussa ovat hänen oma suksimiehensä Are Mets ja tämän esimies, Suomen huoltopäällikkö Matti Haavisto.
- Suksimiehelläni Arella on vastuulla minun lisäksi Matti Heikkisen ja Matias Strandvallin kalusto. Lisäksi hän on Suomen pitovoiteluvastaava. Se on yhdelle miehelle iso kuorma.
Kyllönen arvioi, että urheilijat ovat epätasa-arvoisessa asemassa maajoukkueen sisällä.
- Joukkueessa on suksimiehiä, joilla on vain yksi urheilija, ja jokaisella on omia suosikkiurheilijoita. Osalla on henkilökohtaisia valmentajia huoltotiimissä, niin tietysti se jakaa porukkaa. Lähtökohta pitäisi olla, että ollaan samalla viivalla.