Äsken lähikaupassa kun oli kaksi välikapulaa ennen minua, selailin odotellessani puhelinta, niin havahduin kun kassatyttö latoo ostoksia pois kassapöydän pakkauskohdasta pois. Ilmeisesti kortin kate ei ollut riittänyt, tai millä lie olikaan yrittänyt maksaa. Ostostentekoyrittäjä oli äiti kahden, suunnilleen poikani ikäisen tytön kanssa. En kuullut tarkkaan, mutta arvasin että tytöt kysyivät äidiltään että: "miksi" jne.
Nyt on huono omatunto, olisi pitänyt huikata että ostokset tähän samaan väliin minun kanssa, mutta en saanut sanaa suustani, olin jonossa vielä kuitenkin kauempana ja havahduin vasta kun olivat jo lähdössä. Äidin olemus ei ollut mielestäni ainakaan mikään yläkeskiluokkainen, siis vaatteiden perusteella, tuulitakki taisi olla, ja mielestäni eivät olleet näiltä hoodeilta. Ei siisi pojan luokkakavereita, joiden vanhemmat tunnistaisin. Sitä suuremmalla syyllä olisi varmaan pitänyt auttaa, tai mistä sitä tietää, ehkä äiti käyttää rahat viinaan, mutta sitä enemmän taas surettaa lapsien puolesta. Kun olin maksanut omat ostokseni ja pääsin parkkipaikalle, he olivat jo kadonneet.
Tämä jäi vaivaamaan nyt kyllä.