Tekniikka tuhoaa formulat!

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mielestäni formuloiden parhaat vuodet rajoittuvat sinne 80- ja 90-luvuille. Miksi on näin? Siksi koska silloin tekniikka ei ollut vielä NiiiiiN kehittynyttä. Kuljettajan ominaisuudet olivat korostuneemmassa asemassa. Tulosluetteloista saattoi tulla kirjavia, koska kuskit/tallit saattoivat improvisoida. Autojen ominaisuudet poikkesivat toisistaan, mikä toi aina uusia lisävirikkeitä uuteen kisaan. Myös kärkiautotkin saattoivat keskeyttää, mikä toi lisäjämnnitystä aina ihan kalkkiviivoille saakka. Autojen ominaisuuksien lisäksi myös radat olivat erilaisia ja mielenkiintoisempia kuin nykyään, ne tarjosivat paaaljon enemmän haasteita kuin nykyajan löysäpersemikkkihiiriradat. Silloin miehet olivat miehiä ja leipä maistui leivältä.

Nykyajan kuljettajathan ovat ihan täysiä "pullaperseneitejä", jotka itkevät vähänkin kun jokin pikku kuoppa löytyy jostain.
Kaiken pitää olla niin mukavaa ja helppoa, ennenkuin rata on ok.
Kohta ne kuskit varmaan vaatii sitä kahvikuppitelinettäkin siihen auton viereen. Ennen ei valitettu, vaikka ei siellä Monacon tunnelissakaan mitään nähnyt ja vaihteita joutui käsin vaihtamaan. Lähes tulkoon kaikki radathan ovat samanlaisia persoonattomia yliturvallisia mikkihiiriratoja ylimääräisine "oikaisu asfaltteineen", vailla mitään haastetta ja jos sellainen löydetään niin se poistetaan kartalta. (vrt. Vanha Hockenheim) Jos ajat ulos radalta niin joudut keskeyttämään, eikä mitään säälittäviä varmuus asfaltteja ympäri rataa. Autot ovat keskenään ihan samanlaisia ja kaikki on niin viimeisen päälle automatisoitu, että kuskin tarvitsee nykyään vaan välillä vähän rattia kääntää niin se on siinä. 20 robottia ajaa kilpaa 18 kertaa samanlaisessa ympyrässä ja se robotti voittaa, jolla on parhaimmat ominaiuudet. Kauankohan tätä pelleily jatkuu?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niinno, ja monen asiantuntijan mielestä jotka lausuivat asioita 10-15v. sitten sanoivat samaa sen ajan kuskeista...
niiden kommentoijien mielestä vain 50- ja 60-luvuilla ajettiin oikeasti kilpaa, turhia tommoset turvavyöt ja kypärät on ;)
noh, tekniikka nyt on tullut jäädäkseen ykkösiin, samoin turvallisuus...
turvallisuuden takia moni vanha rata on joko muutettu tai poistettu kalenterista, ison syynä tälle varmastikin Imolan musta viikonloppu...
näin asiat ovat tänä päivänä, sille ei voi mitään.
jos ei kelpaa niin muitakin lajeja löytyy joissa on nuo mainitsemasi ominasuudet, mm. IRL ja CART, ei oo turva-alueita juurikaan, betonia ihan millissä ja autotkin lentää suorastaan... eikä elektroniikkaa nimeksikään :)

tosiasia nyt vaan on että legendaarisia ratoja, vanhaa tekniikkaa ja nollatoleranssi turva-aitojen suhteen on mahdoton ajatus jos lajin pitää olla myös turvallinen... ikävä kyllä noita ei voi yhdistää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
mn97 sanoi:
Mielestäni formuloiden parhaat vuodet rajoittuvat sinne 80- ja 90-luvuille. Miksi on näin? Siksi koska silloin tekniikka ei ollut vielä
Jaa, muistaakseni tekniikalta kehittynen F1-auto taitaa olla vieläkin Williamsin FB14B vuodelta 1992.

Muistan jonkun sanoneen 1990-luvun alkupuolella että, koulutettu apinakin voittaisi kisoja Williamssilla. (ei niin ettei olisi käynytkin).
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Formula 1 on nimensä mukainen sarja ja sille ei taida voida mitään, enkä tiedä pitääkökään voida.

Sen sijaan näkisin mielelläni että tätä autojen tasoeroista johtuvaa latteutta kierrettäisiin kerran vuodessa järjestämällä Formula 1:sten "maailmanmestaruus kisat" tai "olympialaiset" jossa autot olisivat kaikki samanlaisia ja kuskit ratkaisisivat kaiken radalla.

Nämä kisat olisi siis mm-sarjan ulkopuolella. ko kisoihin pääsisivät karsimaan kaikkien muidenkin sarjojen kuskeja. Kerran vuodessa voi olla liikaa mutta vaikka kerran 4 vuoteen olisi jo hienoa. Viikon ajan ajettaisiin kisoja jossa finaaliin pääsisivät vain parhaat.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Finn75 sanoi:
Nämä kisat olisi siis mm-sarjan ulkopuolella. ko kisoihin pääsisivät karsimaan kaikkien muidenkin sarjojen kuskeja. Kerran vuodessa voi olla liikaa mutta vaikka kerran 4 vuoteen olisi jo hienoa.
Pistettäisiin samantien joka kisaviikonloppuun lyhyt näytöskisa. Aikataulullisesti voisi olla vaikeaa, mutta olisi varmasti toteutettavissa jos halua löytyisi. Identtiset autot, vaikka GP2 kalusto tai sitten joku koppiauto, lyhyet harjoitukset/aika-ajot ja heti perään lyhyt kisa.

Tallit vastustaisivat varmasti viimeiseen asti, mutta olisihan tuo mielenkiintoista ja lisäisi varmasti katsojienkin mielenkiintoa. Pääsisi Minardin ja Jordanienkin kuskit mahdollisesti väläyttämään ja näyttämään, vähän kuten Kovalainen mestareiden kisassa, voitettuaan sekä Schumin että Loebin.

Ja kun F1-kuskeja ei nykyisin löydy täyttä määrää, voitaisiin mukaan kelpuuttaa vaikka GP2-luokan tai jonkun muun luokan kovimpia tähtiä vieraileviksi kuljettajiksi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Totta toinen puoli.. kyllähän tuo lisääntynyt elektroniikka ja "turvalliset radat" vievät mielenkiintoa, mutta ennemmin katson hieman tylsempiä kisoja kuin 94 imolan uusintoja. Turvallisuus ja elektroniikka ovat tulleet jäädäkseen formuloihin. Hyvä näin? Kyllä minusta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ensinnäkin laji tarvitsee erittäin kovaa kuntoa kun melkein mikään muu laji.

Toiseksi voisin sanoa ettei se ajo kyllä mitää erityisen helppoa ole. :rolleyes:


Älä mollaa koko lajia, vaikka on pistetty sääntöjä ja aika ajo muutoksia hieman perseelleen. :thumbdown


Mut jos olisit noista kaikissa oikeassa, niin sit olis mul aika paljo mahiksii. :ahem:



Kaikki voi näyttää helpommalta mitä se oikeasti on. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Pyrys sanoi:
kyllähän tuo lisääntynyt elektroniikka ja "turvalliset radat" vievät mielenkiintoa, mutta ennemmin katson hieman tylsempiä kisoja kuin 94 imolan uusintoja.
Vaikea sanoa. Kyllä minä mielelläni katson mm. alppihiihtoa, jossa toisinaan näkyy todella villejä kaatumisia ja joka (erityisesti vauhtilajit) vaatii laskijalta äärimmäistä rohkeutta. Vauhdin tunne hurmaa. Rallissa se on vielä jäljellä (puut vilistävät sivuilla), mutta F1:ssä erilaiset suoja-alueet hävittävät sen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei kai kukaan elä sellaisessa harhaluulossa, että f1 olisi nykyään täysin turvallinen laji?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Joni sanoi:
Ensinnäkin laji tarvitsee erittäin kovaa kuntoa kun melkein mikään muu laji.
En usko. Suomessa on vähintään tuhansia juoksijoita, jotka juoksevat maratonin nopeammin kuin F1-sarjan nopeimmat. Kestävyyttä enemmän kuski tarvitseekin kuitenkin hyvää lihaskuntoa ja selvää lienee, että se on heillä hyvällä tasolla, mutta mielestäni on turha kuvitella, että se yltäisi fyysisissä lajeissa urheilevien tasolle (vrt. esimerkiksi kymmenottelija). Kyllähän hävittäjälentäjätkin kokevat äärimmäisiä rasituksia, mutta eivät hekään ole mitään huippukuntoisia urheilijoita.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
pmv sanoi:
Ei kai kukaan elä sellaisessa harhaluulossa, että f1 olisi nykyään täysin turvallinen laji?
Ei, mutta kyllä minä sitä pidän turvallisempana kuin rallia ja turvallisempana kuin alppihiihtoa.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Elektroniikan voisi ainakin ottaa huitsin nevadaan sieltä. Vähentää kustannuksia ja luulisin että kuskit osaavat ajaa ilman apupyöriäkin.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
hannu^ sanoi:
Elektroniikan voisi ainakin ottaa huitsin nevadaan sieltä. Vähentää kustannuksia ja luulisin että kuskit osaavat ajaa ilman apupyöriäkin.
Mitenkäs se tekniikan rajoittaminen säästöjä tuo?? Ei valmiiksi kehitetyn tekniikan ylläpidon ja päivittämisen pitäisi tuhottoman kallista olla. Kalliimmaksi tulee kehittää kokonaan uutta tekniikkaa, ilman elektroniikkaa. Ja onhan jo sellaisia sarjoja joissa elektroniikka on kielletty miksi, niitä pitäisi tehdä lisää. (lue: karttingin pikku luokat).
Saattaisi nimittäin lisätä kustannuksia ihan v****ti jos, autoista kielleittäisiin Mm. telemetria. Silloin Maranellon pojilla olisi kokonainen lauma testikuskeja kiertämässä maailman ratoja.
 

Rambo-JorGen

Member
Liittynyt
24.8.2004
Viestit
22
Sijainti
Kaarina
Hurmurisija sanoi:
En usko. Suomessa on vähintään tuhansia juoksijoita, jotka juoksevat maratonin nopeammin kuin F1-sarjan nopeimmat. Kestävyyttä enemmän kuski tarvitseekin kuitenkin hyvää lihaskuntoa ja selvää lienee, että se on heillä hyvällä tasolla, mutta mielestäni on turha kuvitella, että se yltäisi fyysisissä lajeissa urheilevien tasolle (vrt. esimerkiksi kymmenottelija). Kyllähän hävittäjälentäjätkin kokevat äärimmäisiä rasituksia, mutta eivät hekään ole mitään huippukuntoisia urheilijoita.
F1-kuskeilta vaaditaan "maraton-kestävyyttä" enemmän nimenomaan vauhtikestävyyttä ja hyvää lihaskuntoa, ja ne ominaisuudet heillä ovatkin täysin verrattavissa mihin tahansa muuhun urheilulajiin ja on täysin oikeutettua pitää Formula ykkösiä huippu-urheiluna fyysisten vaatimuksiensa osalta, henkisistä puhumattakaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hurmurisija sanoi:
En usko. Suomessa on vähintään tuhansia juoksijoita, jotka juoksevat maratonin nopeammin kuin F1-sarjan nopeimmat.
Tähän ihan sen verran, että Trulli tykkää noita maratoneja pinkoa ja ihan lujaakin käsittääkseni. Vaan varsin typerä vertailla kuin nopeasti joku F1-kuski juoksee maratonin kun se vaatii lajiharjoittelua. Tavallisista maratoonareista kun taas yksikään tuskin kiertäisi kylmiltään kovin pitkään formulalla ihan vaan siksi, että niskalihakset ovat aivan liian kehittymättömät.
 
Viimeksi muokattu:

Aslan

Banned
Liittynyt
12.1.2005
Viestit
791
Sijainti
Finland
pmv sanoi:
Ei kai kukaan elä sellaisessa harhaluulossa, että f1 olisi nykyään täysin turvallinen laji?
Niin, tämä usein unohtuu. Koko ajan on pienempi tai suurempi vakavan loukkaantumisen tai kuoleman riski. Vaikka autot ovatkin paljon turvallisempia mm. törmäyskestävyydeltään, niin esimerkiksi katottomissa autoissa tilanne, jossa auto nousee ilmaan ja tippuu toisen kujettajan päähän ei ole hirveän epätodennäköinen, ja viime aikoina onkin paljon nähty vastaavia läheltä piti -tilanteita lähtöhäslingeissä. Seuraava F1:sten kuolonuhri on vain ajan kysymys, valitettavasti.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kyllähän kauden 2002 jälkeen ollaan menty aivan metsään sääntömuutoksien suhteen. Oikeastaan metsään meno alkoi kauden 2001 aikana, kun luistonesto sallittiin.

Lisäksi tämä yhden kierroksen aika-ajo on kyllä sellaista sontaa, ettei paremmasta väliä. Viikonlopun aikana ei ole enää kuin yksi ainut tapahtuma, jonka jaksaa katsoa kokonaisuudessaan, eli itse kisa. Ja sitäkään ei tullut katsottua viime vuonna kokonaan kuin joskus... Kiitos erään punaisen tallin (ja yhden kuljettajan) ylivoiman, joka tappoi kyllä tehokkaasti meikäläisen mielenkiintoa lajia kohtaan... :jaska:

Sama juttu se on mäkihypyssäkin nyt. Miksi vaivautua edes katsomaan sitä, koska maailman-cup on käytännössä jo ratkennut ja Ahonen voittaa muutenkin aina... :frank:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuo on valitettavan totta että seuraava kuolonuhri on vain ajan kysymys.
Kohta on mennyt 11 vuotta ilman yhtäkään kuolonuhria, ja kun ottaa huomioon että pisin jakso formuloiden historiassa ilman kenenkään menehtymistä on 12 vuotta (82GV&RP-94AS&RR), niin tasaisen vauhdin taulukolla olisi seuraavan kohtalokkaan onnettomuuden vuoro hyvinkin pian. Mutta kun taas katsotaan kuinka paljon formuloiden turvallisuus on kehittnyt noiden 11 vuoden aikana, niin uskallan toivoa että päästään vielä seuraavan vuosikymmenen puolelle ennenkuin ketään menehtyy :) Ehkä formuloiden historiassa ei enää ikinä menehdy ketään? Ehkä fossiiliset polttoaineet loppuvat ennen sitä :) Näin en kyllä usko itsekkään, mutta toivossa on hyvä elää. Eihän kukaan tahdo nähdä edes vihaamansa formulakuljettajan kuolevan.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Mossi Superstar sanoi:
Mitenkäs se tekniikan rajoittaminen säästöjä tuo?? Ei valmiiksi kehitetyn tekniikan ylläpidon ja päivittämisen pitäisi tuhottoman kallista olla. Kalliimmaksi tulee kehittää kokonaan uutta tekniikkaa, ilman elektroniikkaa. Ja onhan jo sellaisia sarjoja joissa elektroniikka on kielletty miksi, niitä pitäisi tehdä lisää. (lue: karttingin pikku luokat).
Saattaisi nimittäin lisätä kustannuksia ihan v****ti jos, autoista kielleittäisiin Mm. telemetria. Silloin Maranellon pojilla olisi kokonainen lauma testikuskeja kiertämässä maailman ratoja.
No tällä elektroniikalla tarkoitankin luistonestoa ja näitä apusysteemejä. Kyllä F1-kuljettajien pitäisi pystyä ilman niitä ajamaan.
Nämä avut vain tuhoavat kaiken näyttävyyden ajosta.
Ja tuskin se nyt kovin kallista on siirtyä takaisin tekniikkaan joka kehitettiin ennen luistoneston käyttöönottoa :rolleyes:

Ja Karpowille: Mielellään kyllä vieläkin katson mäkihyppyä, tietysti suomalaista kannustaen mutta kyllä Ahosen ja Schumacherin tyyleissä on ero kuin yöllä ja päivällä, vaikka täysin eri lajeista puhutaankin. Siinä missä Ahonen jaksaa aina hämmästyttää uskomattomilla hypyillään niin Schumi istuu robottiautossaan ja odottelee että muut käy varikolla ja siirtyy itse johtoon ja köröttää sitten maaliin :)
Tykkään enemmän tuosta Ahosen tyylistä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
hannu^ sanoi:
No tällä elektroniikalla tarkoitankin luistonestoa ja näitä apusysteemejä. Kyllä F1-kuljettajien pitäisi pystyä ilman niitä ajamaan.
Nämä avut vain tuhoavat kaiken näyttävyyden ajosta.
Ja tuskin se nyt kovin kallista on siirtyä takaisin tekniikkaan joka kehitettiin ennen luistoneston käyttöönottoa :rolleyes:

Ja Karpowille: Mielellään kyllä vieläkin katson mäkihyppyä, tietysti suomalaista kannustaen mutta kyllä Ahosen ja Schumacherin tyyleissä on ero kuin yöllä ja päivällä, vaikka täysin eri lajeista puhutaankin. Siinä missä Ahonen jaksaa aina hämmästyttää uskomattomilla hypyillään niin Schumi istuu robottiautossaan ja odottelee että muut käy varikolla ja siirtyy itse johtoon ja köröttää sitten maaliin :)
Tykkään enemmän tuosta Ahosen tyylistä.
Jep, ja taitaa vielä olla niin, ettei Ahosen menestys ole välineistä kiinni. :thumbup:
 
Ylös