Teollisuusvakoilu

  • Viestiketjun aloittaja Dog
  • Aloituspäivämäärä

Dog

Well-known member
Liittynyt
15.2.2001
Viestit
234
Sijainti
Turku
Ferrarin epäillään joutuneen
teollisuusvakoilun uhriksi

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Skandaalinkäry liittyy aina oleellisesti formula 1 -urheiluun.
Monacon Grand Prix -aattona F1-maailmaa vavisuttaa uutinen Ferrari-tallin joutumisesta teollisuusvakoilun uhriksi.
Keskiviikkona ilmestyvän saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden mukaan Ferrarin entinen insinööri olisi myynyt viime vuoden voittoisan F2002-auton kaikki luottamukselliset datatiedot kilpailevalle tallille.
Lehden mukaan kyseinen insinööri on toiminut lyhyen ajan Ferrarilla, Renaultilla ja McLarenilla.
Hänen tietokoneeltaan löytyvät kaikki F2002-malliin liittyvät tekniset asiat ja hän olisi rikkonut sopimukseen sisältyvän vuoden mittaisen vaikenemisvelvollisuutensa entisen työnantajansa luottamuksellisista asioista.

Toyotan auto
kuin Ferrari-kopio
Saksalaislehden mukaan kyseinen hämärämies tarjosi F2002-tietoja useille talleille, mm. Jaguar ei suostunut kauppaan. Epäilykset kohdistuvat Toyotaan, jonka tämän vuoden auto muistuttaa erehdyttävästi F2002:ta ja Ferrarin oma väkikin on vitsaillut Toyotan olevan punavalkoinen Ferrari.
Toyotan tallipäällikkö Ove Andersson kiistää jyrkästi väitteet vilpistä.
- Toyota Motorsport hylkäisi minkä tahansa teollisuusvakoilulta haiskahtavan tarjouksen, Andersson korostaa.
Ferrari-tiedot olisi tiettävästi myyty vähintään miljoonan euron hinnalla Luxemburgissa toimivan yhtiön kautta.

Tällaista tämän päivän ts:ssä. Nyt Mclaren vastustajat saavat vettä myllyyn ja rupeavat syyttämään että ko insinööri on paljastanut larenille ja renullekin yhtä jos toista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No ainakin uusi Larenin 18-auto muistuttaa vähemmän Ferraria kuin 17D. :cool:

Mutta tuo tojota... doubtful
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sitten kaivamaan se Toyota-topic, siellä muistaakseni monikin löysi noita yhtäläisyyksiä...

Eipä silti, kovin ovat samanoloisia muutkin autot.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Joo näinhän se on, Toyota on tullut ykkösiin kopioimaan. Brunnerkin on jo mennyt haukkumaan Toyotan liian konservatiiviseksi.

Juontaako tämä politiikka kenties Tojon henkilöauto puolelta doubtful
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh, ykkösten ehkä suorasukaisin tehdasvakoilu koskettaa kyllä Ferraria aivan toisin päin. Cesare Fiorion toimiessa Ferrarin lamavuosina tallipäällikkönä, lähetti hän "parhaassa iässä" olleen tyttärensä kuvaamaan McLarenin varikkopilttuuseen. Mäkin mekaanikot olivat innoissaan saamastaan huomiosta ja tyttönen sai napsia autosta kuvia kauan rauhassa, kunnes joku tunnisti...

Eiköhän tämän tyyppiset vuotamiset kuitenkin enemmän vaikuta tuonne katteiden alle. Aerodynamiikka kun on monen kuvattavissa ja mallinnettavissa. Heh, hyvän esimerkin 80-luvun toiminnasta C-ryhmän parissa saa lukemalla http://www.mulsannescorner.com/nissanp35.html ,jossa Nissanin pääsuunnittelija sanoo muistaakseni mitoittaneen Porschen kilpurin varikolla, teettäneensä tuulitunnelimallin ja testanneensa mallia tuulitunnelissa, jolloin hän tiesi millä tasolla Porsche on.

Legenda kertoo myös Audin suunnittelijatiimin jäsenen tuoneen muutama vuosi sitten Riley&Scottin suunnittelijalle paperin ja kehaisseen Riley&Scottin autoa. R&S:n suunnittelija oli vasta jonkin ajan kuluttua tajunnut paperin olevan heidän auton tuulitunnelitesteistä. -Audi oli hankkinut auton käyttöönsä ja oli vienyt tuulitunneliin testattavaksi... :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No eihän tästä ole kuin pari vuotta kun McLarenin pilttuussa oli valokuvaamassa joku Ferrarin aerodynaamikon siskon kummin kaima. Aiheesta oli juttua ainakin Autosportissa, Ron ei ollut kovin iloisella päällä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis toi Fiorion "vakoilutapaus" oli siis alkuvuodesta 91. Monacon jälkeen Cesare taisi saada jo kenkään. Silloinhan Ferrari oli lähtenyt kauteen ennakkosuosikkina. Talli oli kuitenkin tehnyt virheen siinä, että se luotti John Barnardin suunnitelmaan, joka kyllä oli hyvä, mutta vanhanaikainen.

McLaren hallitsi kisoja alkukauden ajan, jolloin sen oletettiin olevan paras auto. Kuitenkin menestys johtui Sennan ajotaidoista ja Williamsin lastentaudeista. Jo kesällä Williams oli osoittautunut parhaaksi autoksi. Ferrari tuli sitten Magny Coursiin paikan päälle uudella 643 mallilla, joka kieltämättä oli keulan osalta McLaren kopio. Yllättäen auto oli kuitenkin McLarenia nopeampi ja haastoi jopa Mansellin Williamsin Prostin ajamana.

Nopeus kuitenkin koski valitettavasti vain Magny Coursin kisaa, loppuvuonna Ferrari ei päässyt nopeuden puolesta kertaakaan McLarenin tai Williamsin lähelle.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
:mad: eipä oo ihme että mclaren mp4-17D on ollut tällä kaudella nopeampi ja luotettavampi, sekä pystynyt haastamaan ferraria kisoissa. :mad:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
rob-ro:
:mad: eipä oo ihme että mclaren mp4-17D on ollut tällä kaudella nopeampi ja luotettavampi, sekä pystynyt haastamaan ferraria kisoissa. :mad:
Minäkään en ihmettele sitä yhtään. McLaren ja Mersu ovat tehneet kovasti töitä! :)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kukas tämä tyyppi on kun siirtyi Ferrarilta McLarenille tuossa vuodenvaihteen paikkeilla, niin sanoin heti että Ferrarilla on 40kg etu painojen sijoittelussa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Oisko tää vaihteistoguru John Sutton vaikka en itse ole tuollasia kommentteja kuullu mutta se meni Fertsulta Mäkille.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No ei tuo MP4-17 muistuta kyllä yhtään Ferraria, ei lähellekkään!

Ferrarin mullistavuus on juuri siinä, että se on niin matala ja perä on niin pieni!

Ja mitä tulee tuohon Toyotaan, niin kyllähän se ulkonäöllisesti muistuttaa jonkin verran viime kauden Ferraria! Hieman samaan tyyliin kuin 99 Stewart muistutti 98 McLarenia!

Mutta kun "sisältä" auto ei toimi edes puoliksi niin hyvin kuin Ferrari, niin ihmettelen suuresti että mitähän "datatietoja" tämä heppu on myynyt?

Kun mun mielestä nuo datatiedot ei niin hirveen paljon liity tuohon ulkonäköön, toki liittyy mutta enemmän kuitenkin siihen auton sisällä olevan elektroniikan yms. toimintaan!

Toyollahan oli ongelma viimevuonna takapaan jousituksen kanssa, varsinkin kantareiden yli ajaessa! Samaa vikaa oli McLarenilla!

Sama vika vaivaa kumpaakin edelleen! Toyotaa huomattavasti enemmän McLarenia jonkin verran vähemmän! Toiseks mitä hyötyä Michelin talleille olisi B-stone tallin Datatiedoista perän toiminnan suhteen!? Varmaan paljonkin mutta ennemmin luulisi että niistä olisi hyötyä muille B-stone talleille!

Eli herää kysymys, mikä talli on parantanut huomattavasti viimekaudesta, eivälttämättä muistuta suuresti Ferraria mut ehkä joiltakin osin, käyttää ehkä B-stonen kumeja?

Vai onko kyseinen talli mahdollisesti epäonnistunut yrittäessään käyttää Ferrarin datatietoja hyväkseen uuden auton kehittelyssä?

B-stone talleista tulee ensin mieleen BAR mut arvelen että se voisi olla myös Michelin talli ja silloin Jaguar?

Toki se voi olla myös Toyo mut niillä on sitten hommat menny vähä pieleen!?

Toisaalta myös Sauber voisi olla sellainen talli mut ei niilläkään ole sit ihan täysin menny putkeen hommat! Niiltä kun vielä löytyy muutenkin tuota Maranello varustusta, niin luulis kulkevan mut ei?

Ehkä se on Jordan?

:confused:

Ei nyt minä tiiän!!!

Sehän on tietysti McLaren! On pientä perää, ja painopiste saatu alas jne. Vielä Ferrarin mies tullu talliin, hyvät kytkökset varmaan tuohon "diileriin"! Se on siinä! :rolleyes:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Onko Minardi vielä mainitsematta?

Luultavasti ei pelkillä datatiedoilla pitkälle pötkitä. Saattaahan olla niinkin, että "ostetut" ratkaisut vaan yksinkertaisesti olisivat olleet liian työläitä & kalliita rakentaa. Tai sitten niin, että niiden parissa työskennellään parasta aikaa (esim. Toyotanhan kehitys on pysähtynyt eek! ) ensi kautta varten. Oli vanhakin Ferrari sen verran ylivoimainen, että kyllä sen kopioimalla vielä jäännöspisteistä taistelee...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Vai oliskohan tämä vakoilujuttu laitetytu Ferrarileiristä liikkeelle, jotta on selitys valmiina kun mestaruus meni wink
Luonnollisesti Ferrari kieltää kaiken, sopii kuvaan hyvin!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Misa1:
Toisaalta myös Sauber voisi olla sellainen talli mut ei niilläkään ole sit ihan täysin menny putkeen hommat! Niiltä kun vielä löytyy muutenkin tuota Maranello varustusta, niin luulis kulkevan mut ei?
Hehheh. Sauberillahan sanotaan olevan paitsi Ferrarin moottori niin myös Ferrarin perä ja eipä silti näytä hommista oikein tulevan mitään. Tifosithan maalaili ennen kauden alkua visioita siitä kuinka Sauber haastaa McLarenin ja Williamsin.. :D
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Onko tietoa, miten tallit ovat järjestäneet tiedustelunsa ylipäänsä? Teollisuusvakoilu on tietysti omassa sarjassaan, mutta voihan tiedustelua tehdä ihan laillisestikin. Esimerkiksi:

Esim. McLaren testaa Paul Ricardin radalla. Kilpailija lähettää pari miestä katsomoon kellottamaan, tarkkailemaan varikkotapahtumia ja valokuvailemaan.

Kisan aikana muutama ukko tarkkailee koko ajan vastustajien varikkotapahtumia ja raportoivat radioitse omalle tallilleen.

Muutama mies kuuntelee kisan/testin aikana vastustajien radioliikennettä.

Tehdäänkö näin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tolerantti:
Onko tietoa, miten tallit ovat järjestäneet tiedustelunsa ylipäänsä? Teollisuusvakoilu on tietysti omassa sarjassaan, mutta voihan tiedustelua tehdä ihan laillisestikin. Esimerkiksi:

Esim. McLaren testaa Paul Ricardin radalla. Kilpailija lähettää pari miestä katsomoon kellottamaan, tarkkailemaan varikkotapahtumia ja valokuvailemaan.

Kisan aikana muutama ukko tarkkailee koko ajan vastustajien varikkotapahtumia ja raportoivat radioitse omalle tallilleen.

Muutama mies kuuntelee kisan/testin aikana vastustajien radioliikennettä.

Tehdäänkö näin?
Joo..toihan vähintä mitä voi tehdä..
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mitenkäs hurjasti suorituskykyä parantaneen tallin luihu Italialainen tallipäälikkö on säästynt teollisuusvakoilu epäilyksiltä?? Kysyn vaan..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ratahans:
Mitenkäs hurjasti suorituskykyä parantaneen tallin luihu Italialainen tallipäälikkö on säästynt teollisuusvakoilu epäilyksiltä?? Kysyn vaan..
Briatore on muuten sen verran luihu jätkä että se ois voinu maksaa sille insinöörille että se varastais ne, eikä vaan ostaisi niitä tietoja. Eikös se inssi ollut rellulla töissä ennen ku menni ferrarille ja mäcille?? :)
 

entso

Guest
vermula:
Vai oliskohan tämä vakoilujuttu laitetytu Ferrarileiristä liikkeelle, jotta on selitys valmiina kun mestaruus meni wink
Luonnollisesti Ferrari kieltää kaiken, sopii kuvaan hyvin!
Hohhoijjaa, taitaa ne selittäjät jotka miettii selityksiä olla tällä hetkellä mäklären tallissa.
 
Ylös