Teollisuusvakoilu

  • Viestiketjun aloittaja Dog
  • Aloituspäivämäärä

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
entso:
vermula:
Vai oliskohan tämä vakoilujuttu laitetytu Ferrarileiristä liikkeelle, jotta on selitys valmiina kun mestaruus meni wink
Luonnollisesti Ferrari kieltää kaiken, sopii kuvaan hyvin!
Hohhoijjaa, taitaa ne selittäjät jotka miettii selityksiä olla tällä hetkellä mäklären tallissa.
Ja tällä foorumilla
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Olisikohan tämä vai toyota TF103 oikea topikki nostaa ylös.. eli F1-live kertoo seuraavaa:
Espionage, police search and an arrest
Ferrari attack Toyota [01/11/03 - 18:05]

Does it look similar to another car?

It started as a joke. Many people said that the Toyota TF103 looked so much like the Ferrari F2002 (and F2003-GA) that it was nicknamed the 'Ferrari with a Toyota engine'. Now the situation is getting more serious.

A few hours ago, Gazzetta dello Sport confirmed that German police searched the residence of an Italian engineer who is actually working for Toyota and is a former (less than 2 years ago) Ferrari employee.

Following this initial search, the police went to Cologne and searched the aerodynamics department of Toyota Racing for a few hours. Computers, CD's, hard disks and a few projects were seized. According to Gazzetta dello Sport, German justice is only focusing on the Italian engineer and not directly towards Toyota (at least for now).

Police also questioned co-workers of the engineer to get more information about the activities of the man. The engineer in question was later arrested by police.

The legal procedure made by the German court was initiated following a request from an Italian prosecutor in Modena, who lodged a complaint for Industrial espionage.

We should have more details in the next few days..

Mitäpä tuosta sanoisi.. Jos jotain rikoksia on tehty niin syylliset esiin ja tuomiolle. Yllättävän myöhään vaan ryhdyttiin toimiin jos kyse on tosiaan jo ennen tätä kautta tapahtuneesta asiasta. Kysehän voi toki olla jostain aivan muustakin kuin noista 2002 ferrarin tietojen myynnistä.

<small>[ 01-11-2003, 20:23: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Siitä ole paljonkaan aikaa kun Ferrari värväsi Benettonin huippukaartin ja kopioi koko auton. Varmasti mukana liikkui dataa ja paljon.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuskin sentään koko auton. 1996 Ferrarihan näyttää yhtä paljon 95 Benettonilta kuin Paavo Väyrynen Janina Frostelilta. wink
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Keskustelu alkoi Toyotasta. Syyttävä sormi saatiin kuitenkin pikavauhtia osoittamaan suureen punaiseen saatanaan. No täällä jos missä se käy nopeasti.

:D :D :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques:
Tuskin sentään koko auton. 1996 Ferrarihan näyttää yhtä paljon 95 Benettonilta kuin Paavo Väyrynen Janina Frostelilta. wink
No kauden puolivälissä saatiin sentään kopio Benettonin keulasta ja kauden 1997 kilpuri oli paljon enemmän kehitysversio Benettonista kuin edelliskausien Ferrareista. Nämä Benettonilta loikanneet tyypit tuskin ehtivät puuttua paljonkaan 1996 auton suunnitteluun ennenkuin se oli ehtinyt piirustuspöydältä tuotantoon wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no mutta Ferrari 96->97 muutokset ymmärtää, koko suunnittelu porukkahan tuli benettonilta... samoin kävi mäcillä 97->98 kun Newey siirsi omia ajatuksiaan mäkkiin... mm. etusiipi oli presiis samanlainen kuin ed. kauden williamsissa...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Renault! Niin isoja harppauksia, paitsi moottorin puolella!
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
No Toyotahan on tunnettu siitä, että se kopioi kaiken mahdollisen kilpailijoilta. Henkilöauto puolellahan tämä on kestänyt kenties kuinka kauan. Vaikka ne Bemaria ja Mersua ovat kopsanneet ulkonäön suhteen, niin kauas ne silti jää jokaisella muulla osa-alueella.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
J.Heldenview
No kauden puolivälissä saatiin sentään kopio Benettonin keulasta ja kauden 1997 kilpuri oli paljon enemmän kehitysversio Benettonista kuin edelliskausien Ferrareista. Nämä Benettonilta loikanneet tyypit tuskin ehtivät puuttua paljonkaan 1996 auton suunnitteluun ennenkuin se oli ehtinyt piirustuspöydältä tuotantoon wink
Ömms...?? 96 ja 97 Ferrarithan olivat vielä Barnardin suunnittelemia ja 98 oli ensimmäinen puhtaasti "benetton-jengin" auto.

Mikähän siinä 96 kauden muutetussa keulassa oli Benettonia? No, olihan se tietysti nostettu keula kuten benettoneissa... ja kaikissa muissakin autoissa! Mitään muuta yhteistä siinä ei ollut.

Mitä tulee 97-autoon.. Siinäkään ei ollut (ulkoisesti) pätkääkään benettonia, ennemmin sen katsottiin olevan Williamsia kopioiva ja kuten jo mainittu, ei ollut alunperin edes benetton tyyppien suunnittelema.(Vaikkakin valta heille kaudella 97 siirtyi)

En tiedä mitä tekniikkaa autojen piilossa on, mutta et kyllä tiedä sinäkään joten turha puhua benettonin sisäisen kauneuden kopioinnista.

<small>[ 03-11-2003, 08:45: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
E. Tuhero
Ömms...?? 96 ja 97 Ferrarithan olivat vielä Barnardin suunnittelemia ja 98 oli ensimmäinen puhtaasti "benetton-jengin" auto.
Itse asiassa muistasin benetton porukan suunnitelleen jo -97 auton, Barnard kun sai lähtöpassit jo suht aikasin 96 vuonna...

Mikähän siinä 96 kauden muutetussa keulassa oli Benettonia? No, olihan se tietysti nostettu keula kuten benettoneissa... ja kaikissa muissakin autoissa! Mitään muuta yhteistä siinä ei ollut.
Barnard väänsi -96 ferrariin nostetun keulan vielä joka otettiin muistaakseni kevään lopulla käyttöön, mielestäni ko. keula kylläkään ei Benettonia ihan hirveesti muistuttanu...

Mitä tulee 97-autoon.. Siinäkään ei ollut (ulkoisesti) pätkääkään benettonia, ennemmin sen katsottiin olevan Williamsia kopioiva ja kuten jo mainittu, ei ollut alunperin edes benetton tyyppien suunnittelema.(Vaikkakin valta heille kaudella 97 siirtyi)
Nimenomaan näin, -97 autoa pidettiin yleisesti ottaen kopiona -96 Williamsista, mm. John Watson sanoi -96 suzukan kisassa "If you want to see what next years ferrari will look like, all you have to do is look at the Williams and paint it red"

En tiedä mitä tekniikkaa autojen piilossa on, mutta et kyllä tiedä sinäkään joten turha puhua benettonin sisäisen kauneuden kopioinnista.
Tämä pitää harvinaisen hyvin paikkansa, omat viittaukseni koskivatkin aerodynamiikkaa...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
FO110K
Itse asiassa muistasin benetton porukan suunnitelleen jo -97 auton, Barnard kun sai lähtöpassit jo suht aikasin 96 vuonna...
Eikös se ollut alku keväästä 97?
Ainakin virallisesti esitelty auto sanottiin olevan Barnardin tekele, Melbournessa saattoi tietty olla jo pitkälti muuteltu malli.
Barnard väänsi -96 ferrariin nostetun keulan vielä joka otettiin muistaakseni kevään lopulla käyttöön, mielestäni ko. keula kylläkään ei Benettonia ihan hirveesti muistuttanu...
Joop ei muistuttanu ja sitä yritinkin juuri J.H:lle sanoa.(esiteltiin montrealissa?)

Tämä pitää harvinaisen hyvin paikkansa, omat viittaukseni koskivatkin aerodynamiikkaa...
Joop, myös tähän liittyvä kommenttini oli suunnattu Heldenviewille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Nyt tulee kuvia autoista, valitettavasti pienoismalleista:

1995 Benettonin ja 1996 Ferrarin keulat näyttää yläpinnaltaan harvinaisen identtisiltä. Alhaalta ei saatu nostettua yhtä ylös ripustusten takia



Ja mielestäni tämä 97 peli

näyttää huomattavasti enemmän tältä

kuin tältä

tai tältä


Että näin, saa olla toki eri mieltä :)
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikä ihme hulabaloo tämmöisestä syttyy? Vakoiluahan tapahtuu koko ajan. Ei ne kaikki valokuvaajat varikkosuoran varrella ole roskalehdistön paparazzeja kyttäämässä hetkeä jolloin saisi näpättyä kuvan Kimistä kaivamassa nenää.. :rolleyes:

Muistatteko männä vuosina kun kaikki tallit heittivät pressut siipien päälle jo ennen kuin auto oli ehtinyt edes pysähtyä? Luuletteko että tarkoitus oli suojata rakenteita ultraviolettisäteilyltä tai happosateiden syövyttäviltä vaikutuksilta? doubtful

Ulkonäön plagiointi on helppoa. Valokuvista on suhteellisen helppo tehdä 3D-malli. Sitten vain pienoismalli tuulitunneliin ja särmiä hiomaan. Lopputulos on erehdyttävästi esikuvansa näköinen..
Johan sen tyhmempikin tajuaa jos on joskus VM:aa lukenut. Jos se tekniikkaguru (nimeä en tähän hätään muista) osaa piirtää niin tarkat mallit pienistäkin aerodynaamisista yksityiskohdista pelkän varikkotarkkailun perusteella, niin eiköhän tallien palkkalistoilta löydy vastaavia vakoojia..

Ihmettelen jos tämmöinen asia tulee uutena jollekin.

Eri asia sitten jos yksityinen ihminen rikkoo tekemänsä sopimuksen, kuten tässä tapauksessa taisi tapahtua.. syytetyn penkille asetetaan tällöin rikkomuksen tehnyt yksilö.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
J.Heldenview:
Että näin, saa olla toki eri mieltä ) [/QB]
On 97-ferrari toki enempi minkä tahansa muun auton näköinen kuin 96 Ferrarin, mutta 96 Ferrarissahan ei ollut montaakaan kopioitavaa aerodynaamista osaa, sen verran tukkirekka se oli.

Ja edelleenkään en näe 97- ferrarin ja aikaisempien benettonien välillä kopiointia.
Näetkö sinä?
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Vastutustajan kopioinnista on Williamsilla työskennellyt (työskentelevä?) pääaerodynaamikko Georg Wills todennut seuraavaa: "Vastustajaa on turha kopioida suoraan, on tärkeämpää ymmärtää ratkaisun merkitys ja vaikutus, ja tällöin mahdollisesti soveltaa sitä omaan autoon." Tässähän olisi tosin yksi selitys Toyotan huonolle menestykselle, jos ja kun vaikka auto olisin suora Ferrarin plagiaatti...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
JOC:
Vastutustajan kopioinnista on Williamsilla työskennellyt (työskentelevä?) pääaerodynaamikko Georg Wills todennut seuraavaa: "Vastustajaa on turha kopioida suoraan, on tärkeämpää ymmärtää ratkaisun merkitys ja vaikutus, ja tällöin mahdollisesti soveltaa sitä omaan autoon." Tässähän olisi tosin yksi selitys Toyotan huonolle menestykselle, jos ja kun vaikka auto olisin suora Ferrarin plagiaatti...
Tuo on luonnollisesti totta. Muutenhan kaikki autot(tai ainakin keski ja häntäpään autot) olisi ulkoisesti suoria kopioita huippuautoista. Kuten YSP totesi, on näkyvien osien kopionti varsin helppoa ja jos kopioinnilla saisi suoraa hyötyä tehtäisiin sitä vielä nykyistäkin enemmän.

Tekninen osaamattomuus tuo tietty rajoituksia A-dynamiikan kopiointiin. On pirun vaikea kopioida esim kapeaa perää jos sinne perään sullottavia tavaroita ei saa mahtumaan niin pieneen tilaan.

Tosin yrityksiä tuosta näkee valitettavan usein kaupungilla kulkiessa... =(
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
E. Tuhero:
J.Heldenview:
Että näin, saa olla toki eri mieltä )
On 97-ferrari toki enempi minkä tahansa muun auton näköinen kuin 96 Ferrarin, mutta 96 Ferrarissahan ei ollut montaakaan kopioitavaa aerodynaamista osaa, sen verran tukkirekka se oli.

Ja edelleenkään en näe 97- ferrarin ja aikaisempien benettonien välillä kopiointia.
Näetkö sinä?[/QB]
Jo vain, 97-ferrarin sivuponttoonit ovat hyvin samantyyppiset kuin 95/96-benettonissa, samoin keula kuskinhytistä eteenpäin kuin myös moottorin kate. Nuorennusleikkausta nähtävissä, kaikki on vähän pienempää ja kulmikkaampaa muuta hyvin samantyyppinen filosofia koko autossa. Ehkä se on Benetton hieman viilattuna Williamsin suuntaan.

<small>[ 04-11-2003, 00:36: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Onko se edes kopiointia, jos auton edellisenä vuotena tallille x suunnitellut porukka on vaihtanut talliin y, ja laittaa osamisensa peliin siellä. Eiväthän he tässä tapauksessa mitään kopioi, vaan käyttävät omia ideoitaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Spam:
Onko se edes kopiointia, jos auton edellisenä vuotena tallille x suunnitellut porukka on vaihtanut talliin y, ja laittaa osamisensa peliin siellä. Eiväthän he tässä tapauksessa mitään kopioi, vaan käyttävät omia ideoitaan.
Se että Benettonin jätkät käyttää Ferrarissa samanlaisia aerodynaamisi ratkaisuja, joita oli testattu 200 tunnin ajan tuulitunnelissa benettonin päämajassa vaikuttaa hieman kopioinnilta, mutta minkäs teet.
 
Ylös