Testien ajanotto

josuha

New member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
1
kysymys

Onko testeissä virallista ajanottoa? Vai onko kaikki kierrosajat tallien omia ajanottoja?:) :thumbup:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ei ole mitään virallista ajanottoa. Jokainen talli ja jopa osa lehtimiehistä pitää omaa ajanottoa...
Ett silleen!!!!!!!!
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Riippunee radasta. Joissain testeissähän on ollut aina välillä epäselvyyksiä eri kuljettajien ajoista, joten ilmeisesti kovin keskitettyä ajanottoa ei aina ole käytössä. Mutta ainakin Barcelonan Circuit de Catalunyalla on ollut ajanotto radan puolesta ainakin kolmena viime vuonna, jolloin olemme testeissä käyneet valokuvaamassa (kuvia viime viikon testeistä). Lehdistöhuoneen monitoreista näkee reaaliajassa kuljettajien sijoitukset ja ajat. Päivän päätteeksi radan puolesta tulostetaan jakoon päivän tulokset, joissa on myös eriteltynä jokaisen kuljettajan jokainen ajama kierrosaika.

Tallit toki pitävät myös ajanottoa ja seuraavat myös muiden tallien ajamia aikoja. Jotkut lehtimiehetkin toki saattavat aikoja mittailla, mutta heidän käytössään tuskin on sen kummempia laitteita kuin sekuntikello, jolla kykenee seuraamaan aikoja vain noin sekunnin tarkkuudella.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
No, ei se Barcankaan ajanotto ole virallinen ajanotto, se on radan omistajien tarjoama epävirallinen ajanotto - ihan yhtä luotettava kuin tallien/rengasvalmistajien/tikkarikauppiaiden ajanotot.

Virallinen ajanotto olisi FIA:n järjestämä, samoilla laitteilla otettu kuin kisoissakin. Ei niillä Barcelonassa ole vastaavaa systeemiä käytössä (sehän vaatii lähettimet autoihinkin, tietääkseni, eikä tallipäälliköt varmasti (ainakaan Ron) siihen suostu vapaaehtoisesti). Käytössä on joku "alkeellisempi" (ehkä muiden luokkien kilpailuissa käytettävä) sydeemi.

Saattaa kyllä olla tarkka (vaan saattaapi kyllä olla olemattakin) mutta ei se virallinen ole. Se, että ajanotto on keskitetty, johtaa siihen, ettei ole kuin yksi lähde, jolloin ei huomaa että tulokset heittää eri lähteen mukaan.

Tämä EI tarkoita, että Barcan ajat olisivat sen luotettavammat kuin muissakaan testeissä - niiden epäluotettavuudesta vaan on hankalampaa saada tietoa kun ei ole vertailupohjaa. Sama tietenkin koskee FIA:nkin järjestämää mittausta (siis kisaviikonloppuisin) - voihan sekin olla väärässä, mutta kun ainoat viralliset ajat on FIA:n ilmoittamat, niin mistäs tiedät.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ihan ystävällisessä mielessä huomautan, että otsikon olisi hyvä edes löyhästi viitata tekstin sisältöön. "Kysymys" ei paljon siitä kerro.

Nyt se on näköjään muutettu. Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
oskari sanoi:
No, ei se Barcankaan ajanotto ole virallinen ajanotto, se on radan omistajien tarjoama epävirallinen ajanotto - ihan yhtä luotettava kuin tallien/rengasvalmistajien/tikkarikauppiaiden ajanotot.
Kuka sitä systeemiä on viralliseksi väittänytkään? Viestissähän sanotaan selvästi, että se on radan tarjoama. Mitä tarkoittaa sun luotettava? Todennäköisesti tuon radan tarjoaman ajanoton tulokset on vertailukelpoisia toistensa kanssa - siinä missä tallien ei. Eli kyllä se minusta ainakin on luotettavampi kertomaan millaisia eroja autojen välisissä kierrosajoissa on. Saat sinä todistella sen epävirallisuutta jos haluat. Hieman vain huvittaa tuollainen tykitys, kun sitä ei kukaan ole viralliseksi edes väittänyt :D
 
Viimeksi muokattu:

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
imthesun:
Tarkoitukseni ei juurikaan ollut "tykittää" yhtään mitään.

Kysyttiin, onko testeissä VIRALLISTA ajan ottoa. Siksi otin kantaa ajanoton virallisuuteen. Vastaavasti olisit voinut kysyä VMT:ltä että kukas täällä on kysellyt mitään mistään epävirallisista ajanotoista. Hieman huvittaa tuollainen tykitys, kun ekassa postissa kysytään onko mitään virallista ajanottoa.

Barcan radan ajanoton luotettavuudesta ei ole mitään näyttöä. Se, ettei muita lähteitä ole, vain lisää epäluotettavuutta kun ei ole mitään vertailupohjaa. Lisää, ei vähennä. Siihen luottaminen on siis uskon asia, mitattavissa olevaa luotettavuutta Barcan ajanotosta ei ole. Saat kyllä itse luottaa siihen ihan kuinka paljon haluat, sama mulle. Luotan itsekin, mutta oikeasti sen luotettavuudesta ei ole mitään näyttöä.

Jos Barcassa olisi muitakin mittaamassa, ajat heittäisivät todennäköisesti ihan niin kuin muillakin radoilla. Jos näin olisi, niin ei sitä voi suoraan ajatella että radan omistajien ajanotto on oikeammassa kuin muut - eipä ole vielä tullut muiltakaan radoilta sellaista ilmi että jokin aikoja julkaiseva taho esim. järjestelmällisesti parantelisi omia aikojaan - ne ovat vaan tosiaan saaneet erilaiset ajat mitattua. Miksi radan omistajat paremmin kuin Michelin tai Wiiliams? Kaipa tallit ovat aikalailla osaavia mittaustekniikassa, kuvittelisin niillä olevan paremmat tekniset resurssit kuin Barcelonan radalla.

Yleisesti luotettavuudesta - ei mihinkään voi luottaa. Mutta tilanteissa joissa ei ole kuin yksi lähde (oli se sitten radan omistajat, FIA tai tikkarikauppias) ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin olettaa mittausten pitävän vähintään suuntaa-antavasti paikkaansa. Tosiasiassahan suurin epävarmuustekijä testeissä on se mitä kukakin on testannut, ja millaisilla bensamäärillä, ajanoton virheet on tähän verrattuna aika mitättömät.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Arrows-vainaa tarjosi testiaikoja kaikkien nähtäville usein ennen mitään muuta tahoa, mutta ajat erosivat reilusti muiden ilmoittamista. Tämä taas näytti johtuvan siitä, että pojat lopettivat kellottamisen samaan aikaan kuin ajamisen. Eli jos joku vielä ehti ihan testien lopussa parantamaan, ei sitä tallin ajanotossa näkynyt. Sama virhe näkyi tietysti myös kierrosajoissa. Eli ei nuo tallien kellottamat välttämättä ole kovin hyviä, vaikka niitä ei tahallaan vääristeltäisikään.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
TAG Heuer vetäytyy F1-sirkuksesta

Viimeiset 12 vuotta F1-maailman virallisena ajanottajana toiminut TAG Heuer yhtiö on ilmoittanut vetäytyvänsä sarjasta. Asiasta kertoi Atlas F1.

Kansainvälinen Autoliitto FIA ei ole vielä julkistanut yhtiön seuraajaa. TAG Heuer oli aikaisemmin helmikuussa ilmoittanut allekirjoittaneensa sopimuksen amerikkalaisen IRL-sarjan kanssa. Yhtiön mukaan uusi sopimus ei vaikuta McLaren-tallin kanssa aiemmin allekirjoitettuun sponsorisopimukseen.

FIA:n mukaan TAG Heuerin vetäytyminen sarjasta ei vaikuta Australian GP:n käytännön järjestelyihin.

(MTV3)
Eikös ajanottografiikkakin samalla uudistu, kun uusi tiimi siitä ottaa vastuun? Jes! Pääsemme eroon isoista harmaista jättipalkeista ja typeristä keltaisista neliöistä kuvan alareunassa. Lisäksi saatamme saada vihdoin uutta tilastotietoa ruutuun, esim. tankkauksista. :)



EDIT: Ois tän voinut kai uudeksi topikiksikin avata. Modet siirtäkööt, jos ovat samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
mmjj sanoi:
Eikös ajanottografiikkakin samalla uudistu, kun uusi tiimi siitä ottaa vastuun? Jes! Pääsemme eroon isoista harmaista jättipalkeista ja typeristä keltaisista neliöistä kuvan alareunassa. Lisäksi saatamme saada vihdoin uutta tilastotietoa ruutuun, esim. tankkauksista. :)
Toivottavasti. :thumbup: Kyllähän Tag Heuerin grafiikat olivat ihan hienoja Bernien digilähetyksissä aikoinaan, mutta sitten kun digilähetykset lopetettiin niin samoja grafiikoita ei siirretty ilmaiskanaville - ihan vain ihmisten kiusaksi. :jaska:

Radiokeskustelut olisivat myös yksi asia mitä kaipaisin F1-lähetyksiin (vaikka se nyt ei olekaan ajanottajasta kiinni).
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jess! Rukouksiin on vastattu. :D -Tosin pahasti pelkään, että grafiikat olivatkin Bernien tiimin aikaansaannoksia ja mitään muutosta ei tapahdu...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Grafiikoihin olisi kyllä jo aikakin tulla muutoksia.. Noihin vanhoihin alkaa jo kyllästyä. Muistaakseni kuulin joskus jostain että jos ajanottaja vaihtuu, vaihtuvat grafiikatkin (tai sitten ei, tämä on aivan täyttä mutua vailla mitään todisteita :D)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
TAG Heuerin grafiikoista tuli mieleen se, että vuosina 1992-1993 ne olivat OK. 1993 muistan nähneeni kuljettajien kuvia ja myös autojen sivukuvia, kun näytettiin kuljettajien välisiä eroja.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bleu: Oliko TAG Heuer jo silloin "virallinen ajanottaja"? Longines nimittäin edelsi kyseistä firmaa ja silloin oli käytössä noi kuvaamasi jutskat.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
1993 oli ainakin nuo mainitsemani käytössä, ja kun TAG Heuerin kerrotaan olleen 12 vuotta mukana, niin silloin he olisivat aloittaneet 1992.

Ai niin, silloin tekstit tulivat yleensä paikallisella kielellä, muistaakseni Unkaria ja Japania lukuunottamatta. Final Lapin lisäksi nähtiin Ultimo Giro, Letzte Runde ja Dernier Tour.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Uusi ajanottografiikka on cool!

Vain siellä on taustaa, missä pitääkin. Fontti on selvä ja musta teksti valkoisella taustalla on paras vaihtoehto. Tosin kirjasin on tosiaan aika pieni, se voisi olla ehkä hieman isompi, mutta kyllä siitä nyt kaikkien selvä pitäisi saada. Ellei joku teistä saa, niin käykääpäs optikolla. Joka tapauksessa hyvät on grafiikat, saimmehan vielä lisäksi välillä ruutuun lämpötilainfoakin. Kiitos, Siemens!

Ja kukas tämän kaiken ensin meille kertoi:

mmjj sanoi:
Eikös ajanottografiikkakin samalla uudistu, kun uusi tiimi siitä ottaa vastuun? Jes! Pääsemme eroon isoista harmaista jättipalkeista ja typeristä keltaisista neliöistä kuvan alareunassa.
Tämä oli ensimmäinen "hoksasin-ekana"-huomioni. Lisää toivottavasti luvassa! :thumbup:

PS. Kirjoitin tämän viestin perjantaitunnelmissa.
 
Ylös