Aki
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2013
- Viestit
- 250
okei yritän tän muotoilla jotenki järkevästi ettei moottori ihmiset suutu, kun en mäkää näistä mitää tiedä. vääntö momentti kertoo voiman jonka moottori välittää missä ei oteta huomioon pyörimis nopeutta. vääntömomenttti siis kertoo mikä on suurin teho yhdessä työ kerrassa mitä mäntä räjähdyksessä tekee, kun sitte listään tohon yhtälöön aikaa ja siinä tehtyjä työ kertoja eli polttomoorissa kierroksia kertoo tehon.Täytyy myöntää, että mulle on aina ollut hiukan epäselvää se mitä teho ja vääntö toisiinsa nähden ilmoittaa. Enkä sitä vielä tähän päivään mennessäkään ole sisäistänyt.
Vääntö on akselilta mitattu vääntömomentti, yksikkönä Nm.
Teho on akselilta mitattu energian määrä, yksikkönä kW (tai hv).
Vääntö on se mikä saa auton renkaan pyörimään. Teho on se energia, jolla liikettä pidetään yllä...??
Vaikutuksensa sillä kuitenkin kait on, että uusissa voimayksiköissä on kokolailla samat tehot mutta tuplasti vääntöä verrattuna viime vuoteen?
Esimerkkinä nyt vaikka näin kaksi tyypiä siirtää kottikärryillä multaa. Toisella on kaks kertaa isommat kottikärryt, mutta se jolla on peinemmät kärrit vie kolme kierrosta sinä aikana kun se jolla on ne suuremmat kärrit. jolloin sillä jolla on ne suuremmat kärrit on suurempi vääntömomentti mutta taas tehossa se on hävinny tälle vikkelälle pien kärryselle
ja sori offtopic mut nyt loeptan tän asain vierestä puhumisen.