Testikausi 2013-2014

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Täytyy myöntää, että mulle on aina ollut hiukan epäselvää se mitä teho ja vääntö toisiinsa nähden ilmoittaa. Enkä sitä vielä tähän päivään mennessäkään ole sisäistänyt.

Vääntö on akselilta mitattu vääntömomentti, yksikkönä Nm.
Teho on akselilta mitattu energian määrä, yksikkönä kW (tai hv).
Vääntö on se mikä saa auton renkaan pyörimään. Teho on se energia, jolla liikettä pidetään yllä...??

Vaikutuksensa sillä kuitenkin kait on, että uusissa voimayksiköissä on kokolailla samat tehot mutta tuplasti vääntöä verrattuna viime vuoteen?
okei yritän tän muotoilla jotenki järkevästi ettei moottori ihmiset suutu, kun en mäkää näistä mitää tiedä. vääntö momentti kertoo voiman jonka moottori välittää missä ei oteta huomioon pyörimis nopeutta. vääntömomenttti siis kertoo mikä on suurin teho yhdessä työ kerrassa mitä mäntä räjähdyksessä tekee, kun sitte listään tohon yhtälöön aikaa ja siinä tehtyjä työ kertoja eli polttomoorissa kierroksia kertoo tehon.

Esimerkkinä nyt vaikka näin kaksi tyypiä siirtää kottikärryillä multaa. Toisella on kaks kertaa isommat kottikärryt, mutta se jolla on peinemmät kärrit vie kolme kierrosta sinä aikana kun se jolla on ne suuremmat kärrit. jolloin sillä jolla on ne suuremmat kärrit on suurempi vääntömomentti mutta taas tehossa se on hävinny tälle vikkelälle pien kärryselle :D

ja sori offtopic mut nyt loeptan tän asain vierestä puhumisen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tämäkin on varmaan päin pers... mäntyä mutta joku viisas sanonut että väännöllä kiihdytetään ja
hevosvoimilla saadaan huippunopeus. Tai sitten se ole toisinpäin...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämäkin on varmaan päin pers... mäntyä mutta joku viisas sanonut että väännöllä kiihdytetään ja
hevosvoimilla saadaan huippunopeus. Tai sitten se ole toisinpäin...
Liikkeelle lähtö väännöllä ja nopeuden muutokset lennosta (ohituskiihdytykset ym.)

Teholla varsinainen kiihdytys koviin nopeuksiin ja huippunopeus.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siellä on kaikissa Rellu autoissa ERS vika, niin ei hirveästi varmaan tällä viikolla nähdä rellu autoja radalla.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Liikkeelle lähtö väännöllä ja nopeuden muutokset lennosta (ohituskiihdytykset ym.)

Teholla varsinainen kiihdytys koviin nopeuksiin ja huippunopeus.
Takapyörä ei tiedä mitään mottorin väännöstä sitä varten on vaihdelaatikko, joka muuttaa moottorin kierrokset sopivaan muotoon. Eikä vääntöä edes voida mitata vaihdelaatikon jälkeen, koska se on vain moottorin ominaisuus. Asfalttiin välittyy vain teho ja väännöt sun muut siinä on puppua joka suhteessa.

Vääntö (Nm) x 2π x Pyörimisnopeus (r/min)
Teho (kW) = ---------------------------------------------
60000


yksinkertaisesti nyt tämä menee niin että suuri vääntö kertoo vaan moottorin luonteen, että maksimi teho saadaan matalilla keirroksilla. Ja vain teho menee on se jolla on merkitystä kiihtyvyyksiin huippunopeuksiin etc. siksi nää Bottakset nyt puhuu väännöstä, koska tehoja irtoo matalilla kierroksilla niin kun nää vaihtavat vaihetta ni tuntuuhan se ku kaasua painat jos tehot on heti käytössä aika tarvii ventata sitä että kierrokset nousee.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siellä on kaikissa Rellu autoissa ERS vika, niin ei hirveästi varmaan tällä viikolla nähdä rellu autoja radalla.
Ilmankos ovatkin shortshiftanneet kaikissa sessioissa.

Tuskinpa mistään maailmaa kaatavasta kyse. Kai.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Takapyörä ei tiedä mitään mottorin väännöstä sitä varten on vaihdelaatikko, joka muuttaa moottorin kierrokset sopivaan muotoon. Eikä vääntöä edes voida mitata vaihdelaatikon jälkeen, koska se on vain moottorin ominaisuus. Asfalttiin välittyy vain teho ja väännöt sun muut siinä on puppua joka suhteessa.

Vääntö (Nm) x 2π x Pyörimisnopeus (r/min)
Teho (kW) = ---------------------------------------------
60000


yksinkertaisesti nyt tämä menee niin että suuri vääntö kertoo vaan moottorin luonteen, että maksimi teho saadaan matalilla keirroksilla. Ja vain teho menee on se jolla on merkitystä kiihtyvyyksiin huippunopeuksiin etc. siksi nää Bottakset nyt puhuu väännöstä, koska tehoja irtoo matalilla kierroksilla niin kun nää vaihtavat vaihetta ni tuntuuhan se ku kaasua painat jos tehot on heti käytössä aika tarvii ventata sitä että kierrokset nousee.
Varmaankin jotakuinniin noin.

Väännöstä kuitenkin yleisesti puhutaan lähinnä käsitteenä ajon aikana. Ei varsinaisena ominaisuutena.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Nyt saa tuulettaa: 1. Bottas, 2. Räikkönen, 3. Rosberg!

FI:stä tulee mieleen tukkimiehentäi.
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Mitä nuita netissä olevia klippejä seurannu, niin "mummoa kirkkoon" tyylistä tuo ajaminen on. Sopivasti kierroksia koneessa, mutta ei mitään syöttämistä. Varmasti toimivien yhteyksien rakentaminen autoon jne ottaa aikaa. Pikku hiljaa lisätään rasitusta ja katsotaan välillä brakaileeko paikat.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kimi pisteli tokaks 1.24,8, 0,6 Buttonin perässä, vieläkö tulis nopeita kiekkoja tähän loppuun...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
16:08 Day 2 results:
1 Jenson Button (McLaren) 1m24.165s, 43 laps
2 Kimi Raikkonen (Ferrari) 1m24.812s, 47 laps
3 Valtteri Bottas (Williams) 1m25.344s, 35 laps
4 Nico Rosberg (Mercedes) 1m25.588s, 97 laps
5 Sergio Perez (Force India) 1m28.376s, 37 laps
6 Esteban Gutierrez (Sauber) 1m33.270s, 53 laps
7 Marcus Ericsson (Caterham) 1m37.975s, 11 laps
8 Sebastian Vettel (Red Bull) 1m38.320s, 8 laps

Hurja määrä kierroksia Rosbergilla!
 

Hakseli90

Kohti uusia pettymyksiä
Liittynyt
29.12.2010
Viestit
317
Sijainti
Turku
16:08 Day 2 results:
1 Jenson Button (McLaren) 1m24.165s, 43 laps
2 Kimi Raikkonen (Ferrari) 1m24.812s, 47 laps
3 Valtteri Bottas (Williams) 1m25.344s, 35 laps
4 Nico Rosberg (Mercedes) 1m25.588s, 97 laps
5 Sergio Perez (Force India) 1m28.376s, 37 laps
6 Esteban Gutierrez (Sauber) 1m33.270s, 53 laps
7 Marcus Ericsson (Caterham) 1m37.975s, 11 laps
8 Sebastian Vettel (Red Bull) 1m38.320s, 8 laps
Noniin! Nyt tilanne alkaa näyttää paremmalta, ainakin kierrosten määrässä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Nico saanut näköjään aika hyvän kasan kieroksia kasaan !! Kimiltä myös ihan hyvä määrä kieroksia. Tästä on hyvä jatkaa :) On tää vaaa mukavaa kun ollaan taas itse asiassa eikä tauolla ja joudu lukemaan ihan mitä sattuu !! Nyt vaan f1 f1 f1 f1 !! Mii laav <3
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toivottavasti Espanjan F ei vedä heti kättelyssä monen sekunnin eroja Kimin aikoihin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toivottavasti Espanjan F ei vedä heti kättelyssä monen sekunnin eroja Kimin aikoihin.
?..No voi kamalaa :) Koita pärjätä, ku noin tulee käymään mitä luultavammin. Jätkät hei, ne on edelleen TESTEJÄ, ensimmäisiä vieläpä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toivottavasti Espanjan F ei vedä heti kättelyssä monen sekunnin eroja Kimin aikoihin.
Miksi ei? Sehän olisi vain positiivinen merkki Ferrarista. Tänään nähdään iltapäivälehdiltä otsikko "Alonso löi Kimin", tämä koska Alonso hyvinkin todennäköisesti ajaa paremman ajan, jos sää sallii. Ei Alonso tule tekemään samaa ohjelmaa kuin Kimi, vaan jatkaa siitä mihin Kimi jäi, joka on auton edelleen auton parantaminen ja siihen tutustumista, siinä sivussa aikakin paranee.
 
Ylös